Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Fortsatt Scan-Speaks i den Giuliettaen, vel? De er ikke så greie som folk skal ha det til- trenger en hel del presis power og stabilitet. Jeg hadde selv engang Avance Signature 3 Mk2- med en versjon av samme diskanten + 7"- og den klarte IKKE Doxa å vekke. Hvor usannsynlig det enn høres ut, låter den kombinasjonen sløvt, imo...Poul Rossing- nå hos Gamut- burde så definitivt ha gjort bedre jobb der. Men den var MEGET pen. Og jeg hadde feil forsterker til den.
    Ja, men begge de komponentene gikk med i den smellen. Regner med at det bare kasseres nå.

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    581
    doxa_3.jpg

Det skjemaet ligger faktisk på webben.

R

janghell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    9
    Hadde vært morsomt med en beskrivelse av forskjeller/likheter mellom audio og doxa. index.php.jpg index.php2.jpg index (1).png index (2).png

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    581
    Doxaprintet var beregnet på utgangstransistorer i TO-220 størrelse, og hadde benyttet 2N6488/91 tidligere. Japanske transistorer var på full fart inn og i Audio 60 / Audio 60 Dual Mono benyttet vi utelukkende RING Emitter transistorene 2SA1227 og 2SC2987 fra NEC. Jeg har fremdeles lager av disse til rep av nevnte amper.

Da vi laget nye print, utlegg av Tor Arild Foss, valgte vi å montere ett ekstra par utgangstransistorer. Pga linearisert forspenning av utgang er emittermotstandene veldig høye, 1R, og da blir også utgangsimpedansen høy. Ett ekstra par senket denne med nesten 50%. Små forandringer i feedback og forspenning til utgangstrinnet, ellers er komponentene stort sett like. Høy utgangsimpedans og relativt høy 2. og 3. harmonisk forvrengning gav en amp med stor grad av musikalitet og "varme".

Doxa hadde benyttet ELNA lytter, mens vi brukte utelukkende lytter fra OKAB/Roederstein. 10000/50V. EY/B var betegnelsen.

80 og 90 årene var ett Mekka av gode komponenter. Mange leverandører og godt utvalg. Those were the days.

R

Tsar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Antall liker
    42
    Sted
    Sørlandet
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

Håper dette er svar godt nok.

R
    Mer en godt nok. Jeg er selv så heldig å ha en slik Namit preamp, men har aldri klart og få tak i en av de powerampene.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.091
    Bjørn H: Kanskje like greit å kassere, ja..Det finnes ting som både er mer solide og lyder bedre til noenlunde samme pris. Også hvis du vil ha lyd i samme gate. Jeg har personlig funnet at - blant annet- forsinket start er et mer enn logisk "verktøy" i en forsterker :devilish: Den 70en ser jo verre ut enn syrrans grill etter en familiemiddag utendørs i 30 graders varme.. Men en fullt oppgradert sånn en, passa på etter alle kunstens regler...good stuff!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn