Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har gitt opp å få kontakt, så har åpnet boksen sjæl. Garantien får heller være. Som jeg fryktet hadde det løsnet en ledning til den ene rca-inngangen. Plutselig var hele pluggen løs, så da gikk det vel som det måtte gå. Samboeren har en del erfaring med elektronikk og lodding, så det bør gå fint å fikse.

    Oppdaget i samme slengen at den ene svarte saken er i ferd med å falle av printkortet. Hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ledninger sitter som det skal, så tror ikke det skal ha noe betydning.

    Får håpe jeg kan bruke forsterkeren igjen i løpet av kvelden.

    God påske!


    Vis vedlegget 579078
    Hvilken variant av boksene til Doxa er dette?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser det står Doxa 61 i signaturen.

    Har etterspurt innmatbilder av den tidligere da det ble hevdet at noen andre ikke var av produksjonsmodell men av en prototype. Vel så det ikke bra ut men ihvertfall bedre enn dette.
    Takk for bildene.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvis man fester et par komponenter og rydder i kablingen så blir det straks mye bedre. Har nok sett ferdige produkter som ser verre ut enn dette.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har gitt opp å få kontakt, så har åpnet boksen sjæl. Garantien får heller være. Som jeg fryktet hadde det løsnet en ledning til den ene rca-inngangen. Plutselig var hele pluggen løs, så da gikk det vel som det måtte gå. Samboeren har en del erfaring med elektronikk og lodding, så det bør gå fint å fikse.

    Oppdaget i samme slengen at den ene svarte saken er i ferd med å falle av printkortet. Hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ledninger sitter som det skal, så tror ikke det skal ha noe betydning.

    Får håpe jeg kan bruke forsterkeren igjen i løpet av kvelden.

    God påske!


    Vis vedlegget 579078
    Hvis kun Doxa har vert inni der, så vil jeg at Doxa tar kontakt med meg. Ansett meg som montør i 100 % fast stilling. Hus og flytting skal jeg klare selv.
    Dette så jalla ut.. På tross av 25 år garanti.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Her er innmaten på min Doxa 61. Det står nå så på en gul lapp på baksiden. Dere kan Vippse meg på 48*7***1 😉

    DSC_0445.jpg
    DSC_0444.jpg
    DSC_0446.jpg
    DSC_0443.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har kun hørt pappa sin, men det er med andre ht og helt annet rom. Han bor i svært hus og jeg i blokk. Den har stått på konstant i hele min levetid og mer enn det. Jeg fyller 36 i oktober ??????

    Doxa har, gjennom pappa, fulgt meg hele livet. Derfor er det ekstra leit når livet kommer i veien for Doxa som firma. Vi får alle krysse fingrene for at det snart er oppe og går igjen. Jeg har selv ufrivillig vært ute av drift i lang tid og det unner jeg virkelig ingen.

    I skrivende stund står forsterkeren under kjøkkenvifta og loddinga skal til å skje. Kryss alle fingre for meg!
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Loddingen var vellykket og nå spiller Doxaen deilig musikk. Det er en helt annen ro og musikalitet enn i Devialeten jeg har brukt i mellomtiden.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slutter aldri å forundre meg over den oppgraderte Doxa dacen min. Gåsehud hver eneste gang. Hegel HD30 og Veridian Utopia dual mono dac har blitt grundig rundspilt her i furtebua mi.
    Så nå er jeg meget spent på hvordan den står seg når jeg får igjen Roksan spilleren min etter oppgradering. :cool:

    God påske alle Doxa venner.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Loddingen var vellykket og nå spiller Doxaen deilig musikk. Det er en helt annen ro og musikalitet enn i Devialeten jeg har brukt i mellomtiden.
    Såpass ja..
    Da må jeg skaffe meg en ny en jeg og.
    Må ha de 2 beste effekttrinnmerker i Norge og kanskje i verden.
    Vi er godt stilt med gode merker fra eget land.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har gitt opp å få kontakt, så har åpnet boksen sjæl. Garantien får heller være. Som jeg fryktet hadde det løsnet en ledning til den ene rca-inngangen. Plutselig var hele pluggen løs, så da gikk det vel som det måtte gå. Samboeren har en del erfaring med elektronikk og lodding, så det bør gå fint å fikse.

    Oppdaget i samme slengen at den ene svarte saken er i ferd med å falle av printkortet. Hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ledninger sitter som det skal, så tror ikke det skal ha noe betydning.

    Får håpe jeg kan bruke forsterkeren igjen i løpet av kvelden.

    God påske!


    Vis vedlegget 579078
    Hvis kun Doxa har vert inni der, så vil jeg at Doxa tar kontakt med meg. Ansett meg som montør i 100 % fast stilling. Hus og flytting skal jeg klare selv.
    Dette så jalla ut.. På tross av 25 år garanti.
    Enig med deg. Har selv fagbrev fra yngre dager, sånn ca.når Doxa produksjonen startet;)
    Lite som minner om fagmessig kompetanse fra disse bildene, og man må jo spørre seg hvem som monterte de senere Doxa..altså hva slags folk som satt på produksjonslinja og deres bakgrunn.
    Min gamle 70b fra midt 90` ser jo mer forseggjort ut en dette, den også med doble trafoer +6 kondensatorer mer.

    Er egentlig et under og smått uforståelig at Doxa spiller som de gjør. Jeg annonserte min 70b i et dårlig øyeblikk da jeg skjønte at service fra selskapet blir vanskelig, men trakk annonsen fort. Heldigvis. Satse på at noen andre kan bytte kondiser for meg om den begynner å krangle.
    Veien til god lyd er et kabinett, 1 trafo eller 2, en kondensatorer eller 8, et print med det nødvendige og transistorer. Så er det butikk:)

    God påske folkens!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Evt en ny 61...Har du først hørt den, ryker 70en relativt radig ut..

    Kos deg i påska..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har jo hørt den ved 2 anledninger, men ikke i direkte sammenligning, på i nærheten av samme utstyr og akustiske forhold.
    Der tror jeg 61 hadde kommet til kort. Pinglete greier kontra 70b. Laber byggekvalitet også ser det ut til. Mer drag,fylde, kjøtt og blod med 70b, vil jo ikke nedgradere mot økt kost. :rolleyes:

    Fra spøk til alvor(?) -Tror du får sette opp en sammenligning selv Auditor, og ikke synse. Få lånt deg en 70b i god stand og en 61, noen gode høyttalere.. Virkeligheten er ikke alltid som du har tenkt deg frem til, og slett ikke alltid som lest i HiFi tidsskrifter. Om det i det hele tatt finnes test på 70b, hvor tilknyttet utstyr og avspilt musikk naturlig nok må ha vært av 90 tallets kvalitet og derav ikke sammenlignbart med dagens på mange måter. Virker som få her inne virkelig har gjort en fullstendig direkte sammenligning av noen verdi. Altså en god A/B test.
    Så kommer det an på egne preferanser. For meg betyr det lite om 61 er ørlite bedre på øvre nyanse av yttre mellomtone, i en knallhard klavérkonsert.

    Ang.dette med byggekvalitet på Doxa: Googlet litt på bilder i går. Bemerkelsesverdig hvor stor forskjell det kan være.. bør være obligatorisk på å ta av lokket ved kjøp. Det vil jo fortelle mye om forventet, problemfri levetid.

    Dette bildet er fra et medlem her, må vel være oppgradert denne? Slik burde det se ut.

    1E6A05BC-2152-4E53-B809-6A1506D26B34.jpeg
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har jo hørt den ved 2 anledninger, men ikke i direkte sammenligning, på i nærheten av samme utstyr og akustiske forhold.
    Der tror jeg 61 hadde kommet til kort. Pinglete greier kontra 70b. Laber byggekvalitet også ser det ut til. Mer drag,fylde, kjøtt og blod med 70b, vil jo ikke nedgradere mot økt kost. :rolleyes:

    Fra spøk til alvor(?) -Tror du får sette opp en sammenligning selv Auditor, og ikke synse. Få lånt deg en 70b i god stand og en 61, noen gode høyttalere.. Virkeligheten er ikke alltid som du har tenkt deg frem til, og slett ikke alltid som lest i HiFi tidsskrifter. Om det i det hele tatt finnes test på 70b, hvor tilknyttet utstyr og avspilt musikk naturlig nok må ha vært av 90 tallets kvalitet og derav ikke sammenlignbart med dagens på mange måter. Virker som få her inne virkelig har gjort en fullstendig direkte sammenligning av noen verdi. Altså en god A/B test.
    Så kommer det an på egne preferanser. For meg betyr det lite om 61 er ørlite bedre på øvre nyanse av yttre mellomtone, i en knallhard klavérkonsert.

    Ang.dette med byggekvalitet på Doxa: Googlet litt på bilder i går. Bemerkelsesverdig hvor stor forskjell det kan være.. bør være obligatorisk på å ta av lokket ved kjøp. Det vil jo fortelle mye om forventet, problemfri levetid.

    Dette bildet er fra et medlem her, må vel være oppgradert denne? Slik burde det se ut.
    Det er relativt lite tvil om at siste versjon 61 er en lydmessig bedre forsterker enn 70 eller 72. At noen (bl.a. meg) foretrekker 70 eller 72 framfor 61, dreier seg mest sannsynlig om at vi spiller mest rock, og ønsker oss en anelse slurv og litt mørkere stemming i forsterkeren. 61 er en av de mest åpne og kommunikative forsterkere jeg har hørt, uavhengig av pris, men det gjør også at den må matches veldig nøye for å komme helt til sin rett. 61 er bedre enn min Spec M99, til og med! Ikke dermed sagt at jeg ville eid den i stedet, men som sagt kommer det av mine preferanser, ikke av kvalitetsmessige hensyn.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Tenkt egentlig jeg skulle svart på Auditor sin påstand tidligere i dag , men sol og hagearbeid gjorde at jeg glemte det. Nå ser jeg Håkon har skrevet mye av det jeg hadde tenkt å skrive

    Jeg kjøpte 70SE på tidlig 90-tallet så ble det 70 signatur , 72(fabrikkbygget) og siste var en 61J. 61J jobbet jeg mye med , matchnig div preamper både rør og ulike versjoner av Doxa passiv bla en ganske dyr variant kalt 012 Silver Signatur. Jeg kom aldri i mål , det låt for klinisk og sterilt for meg. Mulig det er mitt hode og mine ører det er noe feil med , men skulle jeg gått tilbake til Doxa i dag , måtte det blitt 72/73 med en god aktiv pre.

    61 er en god amp men,avskriv ikke de litt eldre 70 versjonene :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor nevnes Doxa 74 så sjelden ?
    Antakelig fordi den ble produsert i et lite antall i en relativt kort periode. Jeg eide en slik, og synes den er helt fantastisk. Men ikke like ekstremt åpen som 61. Mer rocka, rett og slett.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dere får bare ha meg unnskyldt om dette har blitt tatt opp før, men finnes det noen oversikt over de forskjellige modellene? Størrelse, produksjonsår osv?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har jo hørt den ved 2 anledninger, men ikke i direkte sammenligning, på i nærheten av samme utstyr og akustiske forhold.
    Der tror jeg 61 hadde kommet til kort. Pinglete greier kontra 70b. Laber byggekvalitet også ser det ut til. Mer drag,fylde, kjøtt og blod med 70b, vil jo ikke nedgradere mot økt kost. :rolleyes:

    Fra spøk til alvor(?) -Tror du får sette opp en sammenligning selv Auditor, og ikke synse. Få lånt deg en 70b i god stand og en 61, noen gode høyttalere.. Virkeligheten er ikke alltid som du har tenkt deg frem til, og slett ikke alltid som lest i HiFi tidsskrifter. Om det i det hele tatt finnes test på 70b, hvor tilknyttet utstyr og avspilt musikk naturlig nok må ha vært av 90 tallets kvalitet og derav ikke sammenlignbart med dagens på mange måter. Virker som få her inne virkelig har gjort en fullstendig direkte sammenligning av noen verdi. Altså en god A/B test.
    Så kommer det an på egne preferanser. For meg betyr det lite om 61 er ørlite bedre på øvre nyanse av yttre mellomtone, i en knallhard klavérkonsert.

    Ang.dette med byggekvalitet på Doxa: Googlet litt på bilder i går. Bemerkelsesverdig hvor stor forskjell det kan være.. bør være obligatorisk på å ta av lokket ved kjøp. Det vil jo fortelle mye om forventet, problemfri levetid.

    Dette bildet er fra et medlem her, må vel være oppgradert denne? Slik burde det se ut.
    Det er relativt lite tvil om at siste versjon 61 er en lydmessig bedre forsterker enn 70 eller 72. At noen (bl.a. meg) foretrekker 70 eller 72 framfor 61, dreier seg mest sannsynlig om at vi spiller mest rock, og ønsker oss en anelse slurv og litt mørkere stemming i forsterkeren. 61 er en av de mest åpne og kommunikative forsterkere jeg har hørt, uavhengig av pris, men det gjør også at den må matches veldig nøye for å komme helt til sin rett. 61 er bedre enn min Spec M99, til og med! Ikke dermed sagt at jeg ville eid den i stedet, men som sagt kommer det av mine preferanser, ikke av kvalitetsmessige hensyn.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Men da spør jeg DEG da godeste Rognlien, i beste mening: Har du kjørt en A/B test mellom 70b og 61, med dagens kilder og høyttalere? En ting er hva man husker, en annen er direkte sammenligning. Slurv og mørkere stemning kjenner jeg ikke igjen.. kjørte A/B test her med Moon Neo 240i. Moon solgt. 70b mer oppløst, lysere og luftigere, mer i bunn, renere og mer organisk. Og det med en gammel NAD integrert som pre. Min 70b hadde ikke spilt på noen år, og måtte ha noen timer på seg samt stå på 24/7 som den gjør nå. Kondisene er jo gamle, og den virker best da. Litt «ujevn» susing fra HT elementer med øret helt inntil fra kaldstart, men den stabiliserer seg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har jo hørt den ved 2 anledninger, men ikke i direkte sammenligning, på i nærheten av samme utstyr og akustiske forhold.
    Der tror jeg 61 hadde kommet til kort. Pinglete greier kontra 70b. Laber byggekvalitet også ser det ut til. Mer drag,fylde, kjøtt og blod med 70b, vil jo ikke nedgradere mot økt kost. :rolleyes:

    Fra spøk til alvor(?) -Tror du får sette opp en sammenligning selv Auditor, og ikke synse. Få lånt deg en 70b i god stand og en 61, noen gode høyttalere.. Virkeligheten er ikke alltid som du har tenkt deg frem til, og slett ikke alltid som lest i HiFi tidsskrifter. Om det i det hele tatt finnes test på 70b, hvor tilknyttet utstyr og avspilt musikk naturlig nok må ha vært av 90 tallets kvalitet og derav ikke sammenlignbart med dagens på mange måter. Virker som få her inne virkelig har gjort en fullstendig direkte sammenligning av noen verdi. Altså en god A/B test.
    Så kommer det an på egne preferanser. For meg betyr det lite om 61 er ørlite bedre på øvre nyanse av yttre mellomtone, i en knallhard klavérkonsert.

    Ang.dette med byggekvalitet på Doxa: Googlet litt på bilder i går. Bemerkelsesverdig hvor stor forskjell det kan være.. bør være obligatorisk på å ta av lokket ved kjøp. Det vil jo fortelle mye om forventet, problemfri levetid.

    Dette bildet er fra et medlem her, må vel være oppgradert denne? Slik burde det se ut.
    Det er relativt lite tvil om at siste versjon 61 er en lydmessig bedre forsterker enn 70 eller 72. At noen (bl.a. meg) foretrekker 70 eller 72 framfor 61, dreier seg mest sannsynlig om at vi spiller mest rock, og ønsker oss en anelse slurv og litt mørkere stemming i forsterkeren. 61 er en av de mest åpne og kommunikative forsterkere jeg har hørt, uavhengig av pris, men det gjør også at den må matches veldig nøye for å komme helt til sin rett. 61 er bedre enn min Spec M99, til og med! Ikke dermed sagt at jeg ville eid den i stedet, men som sagt kommer det av mine preferanser, ikke av kvalitetsmessige hensyn.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Men da spør jeg DEG da godeste Rognlien, i beste mening: Har du kjørt en A/B test mellom 70b og 61, med dagens kilder og høyttalere? En ting er hva man husker, en annen er direkte sammenligning. Slurv og mørkere stemning kjenner jeg ikke igjen.. kjørte A/B test her med Moon Neo 240i. Moon solgt. 70b mer oppløst, lysere og luftigere, mer i bunn, renere og mer organisk. Og det med en gammel NAD integrert som pre. Min 70b hadde ikke spilt på noen år, og måtte ha noen timer på seg samt stå på 24/7 som den gjør nå. Kondisene er jo gamle, og den virker best da. Litt «ujevn» susing fra HT elementer med øret helt inntil fra kaldstart, men den stabiliserer seg.
    Tror ikke jeg har hatt 74 og 61 side om side, nei. Det jeg har hatt, er flere varianter over 61, der den første ikke var i min smak, mens den siste (Signature), var særdeles balansert og levende. Begrepet "slurv" passer selvsagt ikke på noe Doxa har laget. Det jeg prøver å si er at 74 er en anelse mørkere og mer malmfull enn 61, og den kan oppleves å ha mer baller, og spiller dermed rock med større overbevisning. Nei, den slurver ikke, men 61 er så skarpskåren, så elegant og feilfri at det er detekterbart at 74 ikke har samme presisjon.

    Hva angår 70B; nei, her er erfaringsgrunnlaget betydelig mer usikkert. Ergo skal jeg ikke komme med påstander jeg ikke kan stå inne for! :) Jeg har ikke hatt de ymse 70-varianter i eget hus, har bare hørt dem rundt om kring, blant annet i Fidelitys storstue.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Vel, utifra bildene lagt ut av 61 her så er ikke den langt unna å kvalifisere til slurv, byggmessig sett, IMO.
    Og kvalifiserer altså heller ikke til High-End betegnelse i så måte.
    Jeg klarer heller ikke utifra bilder å se noen eksklusive komponenter som skal gi 61 bedre lyd, men tviler ikke på at 61 lyder veldig åpent, men også temmelig lyst og slankt. Dette var det første jeg reagerte på under Horten messa for 2-3 år siden. Doxa var nok ikke heldig med rom&akustikk her, men det var påtagelig. Det ble spilt på samme HT du kjenner godt vel:)

    For ordensskyld, -er ikke ute etter å kverulere, men lurer rett og slett på hva Doxa virkelig har videreutviklet siden 90-tallet. Om noe. Andre produsenter av HiFi legger jo gjerne ut litt skrytebilder av innmat og hva som er forbedret siden forrige v.X.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Var det ikkje ein Doxa 62 også? Eller vart det berre ein prototype?

    Mvh Arild :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nei, dette er ikke slutten. Men selvfølgelig, kan markedet bestemme seg for at dette er slutten , det kan ikke jeg/vi styre. Dette handler om sykemelding som ikke er mulig å gjennomføre på normalt vis. Kunstnere, artister, musikere, små bedrifter(som oss) lider under dette. Vi kan ikke sette inn erstatning. Flaks om vi er friske, uflaks om vi skulle slite med noe. Det er mye bedre å jobbe for staten, selvfølgelig! Idealisme er det eneste som driver dette. Dette (situasjonen) går over men livet er hard innimellom og det er vanskelig å planlegge slike ting. Eneste jeg/vi kan garantere er at alle får både svar og tjenester ved nærmeste mulighet. Og vi snakker om noen ganske få som har lidd under dette (og d finnes grunner for dette) mange, langt de fleste, har fått all hjelp og service underveis. Jeg har pr. Tid dårlig samvittighet for 3kunder som hjelpes ut fortløpende. Dette er beklagelig. Vi har all forståelse for at dette er frustrerende i mellomtiden. Alle som har lidd får kompensasjon for dette.
    Spørsmålet mitt kan høres banalt dumt ut, men dersom Doxa er så bra, hvorfor er det ikke krefter som banker på dører - eller at dere selv banker på aktuelle dører - i hensikt/forsøk på å videreføre dette stykke av norsk hi-fi produksjon?

    Selv kjenner jeg Doxa best fra tiden med "70B & kvasikoblinger & sånt" og det spilte jo fletta av alt annet enn de råeste klasse A ampene husker jeg.

    Hadde Øystein Lauvland vært mer "normal" enn den innbitte Doxa nerd han var (og forstå meg rett, ingen mening om drittkasting om Lauvland dette her), fra de gode årene for dette merket. Hadde trolig disse karakteristiske alu-boksene langt på vei vært landets mest solgte forsterkere. Uansett; merket har trolig livets rett fortsatt om de rette tar i det.

    Av landets mange gode gamle produsenter av ekte high-end er vel kun Doxa og Music Innovation - i fortsatt drift - Electrocompaniet burde vel også nevnes i dette selskap.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Var det ikkje ein Doxa 62 også? Eller vart det berre ein prototype?

    Mvh Arild :)
    Doxa 62 er det beste effektrinnet jeg og flere andre her på Sørlandet har eid. Og det var jeg som kjøpte Doxa 74 av Rognlien og sammenliknet dem med hverandre. Doxa 62 var klart bedre enn 74, men begge var ganske "rocka". Etterfølgeren Doxa 61 var langt mer analytisk og (i mine subjektive ører) veldig "kjedelig". Vi er flere som mener akkurat det jeg skriver her, og det gjelder alle dem som har kunnet sammenlikne Doxa 62 og Doxa 61, som dessverre er veldig få forunt. Den senere utgaven av Doxa 61 har jeg ikke hørt og skal visstnok være en del bedre enn førsteutgaven av 61.

    Problemet med Doxa 62 var at den aldri kom i produksjon (bare noen prototyper som ble spredd her på Sørlandet) og den tok også kvelden nokså fort - takket være den 25 år lange garantien :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flott med innspill som dette:)
    Gjelder altså å holde liv i de eldre Doxa burkene våre også. De er virkelig verdt å ta vare på. Er det noen som har tips om gode folk som kan gjøre service på Doxa nå? Tenker da måle og evt bytte komponenter som kondensatorer, og ja -egentlig alt som bør gjøres for å være «føre var». Og uten at det koster en arm. Kan jo bare spille på, men er en av dem som liker å vite/få bekreftet at alt er på stell.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)

    Jeg startet med 70B og byttet til ny 61J - 61 og til slutt 61 Signature. I mitt tilfelle har jeg opplevd godt løft / mere kropp for hver oppgradering. Så jeg er langt i fra enig i at det ikke har skjedd utvikling siden 90-tallet. Så jeg krysser fingrene og håper Doxa fortsatt kan begeistre meg med nye produkter i framtiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Problem?? Jeg kaller det der ei fullstendig nedsmelting..hehe.. Ett og annet som må utbedres der hvis han kameraten din ønsker å redde den. Personlig ville jeg nok sett skrifta på veggen..Og så søkt noe mer raffinert..Det har skjedd noe på de siste 20 år..:cool: Vet du hva han har forsøkt å drive med den? Og hva som har skjedd med resten av det systemet den sto oppe i?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Problem?? Jeg kaller det der ei fullstendig nedsmelting..hehe.. Ett og annet som må utbedres der hvis han kameraten din ønsker å redde den. Personlig ville jeg nok sett skrifta på veggen..Og så søkt noe mer raffinert..Det har skjedd noe på de siste 20 år..:cool: Vet du hva han har forsøkt å drive med den? Og hva som har skjedd med resten av det systemet den sto oppe i?
    Xavian Giulietta.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fine høyttalere det. Helt grei last også

    Fikk seg en skikkelig karamell den Doxaen.
    Hvor gammel er den? Er jo 25 års garanti på disse.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er nok noen (kanskje alle) effektransistorene som i ettertid har tatt med seg motstander og annet tjafs. Blitt veldig varmt og print har også tatt fyr.
    Rifaene ser sunne ut.

    Kan ha vært noe selvsving som har pågått over tid.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Fine høyttalere det. Helt grei last også

    Fikk seg en skikkelig karamell den Doxaen.
    Hvor gammel er den? Er jo 25 års garanti på disse.
    Litt usikker på det. Seriennr. 187 mener jeg det er.
     

    Bbrovig

    Medlem
    Ble medlem
    09.08.2013
    Innlegg
    5
    Antall liker
    14
    Sted
    Kristiansand
    Hei doxa venner, har nå hatt doxa 70 signature, 72se og 73 i hus og alle er spillet på mine enorme Montana XP. Ingen tvil om at verden går fremover og utviklingen hos doxa har ikke stått stille...

    Siste skudd på stammen har jeg nå i hus, vet ikke om jeg får lov til å dele så mye info enda da det er en prototype, men den spiller så langt vanvittig bra:) kan røpe at det er den kraftigste doxa som er laget pr dags dato jeg skal bestille:)

    Oppsettet er som følger:

    Passiv pre oppgradert doxa 012
    Doxa prototype forsterker
    Pbn Montana Xp
    Topping d90 dac/ Lite audio dac-am
    Nordost super flatline biwire

    Til dere som trodde doxa går av med døden så sier jeg tro om igjen! Sitter igjen med nok ett hakeslepp, er 19 år siden sist jeg fikk hakeslepp med første doxa i hus som jeg fikk til konfirmasjonen min( tidlig modifisert doxa 70-72se). Forøvrig min bror som lagde denne da han hadde sommerjobb hos Knut lauvland. Denne fungerer perfekt enda uten ett eneste feilslag og ble hyppig brukt på mine patos 501 basic(lyric oppgradert).

    Er veldig gøy å se at doxa klarer og begeistre meg nok en gang 19 år senere, all kudos til kapellmester(Seland) for all hjelp så langt:)

    Så nå ender det med ny forsterker bestilling(prototype av doxa).

    Btw:

    Plutselig har jeg 4 doxa forsterkere i hus ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn