DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Slik er det vel med de fleste av oss hifinisser Leif ? ;-) Vi er overbevist om at det og det er best helt til vi hører noe som er bedre :)

    Dette er mitt første møte med DPA,men helt enig at dette er kvalitet tvers gjennom.Jeg er rimelig sikker på at de konkurerer veldig fint med mange andre ferdigprodukter som koster veldig mye mer.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg fjernet forresten annonsen min på GM70ene inntill videre.De skal selges,men bestillte meg et par GM70 med kobber anode som jeg vil prøve først.
    Bare å ta kontakt for de som er interesert i å kjøpe DPA monoblokkene.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    kopper udgaven bruger jeg i mine dpa GM70 blokke, det er en helt anden klang- en klar forbedring i mine ører, mere udstrakt top og en strammere bund 👍
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant Nicolaj:)
    Tenkte jeg kunne prøve når jeg først har de her.

    Hadde vert fint å se bilder av dine GM70:)
    Har du fått de nye Bastanis tingene?
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej Rune
    De nye Bastanis enheder skulle komme i denne uge 👍 men jeg får nok først samlet dem i marts måned, er ved at flytte pt

    Kopper GM70 er også "hurtigere" eller mere dynamiske en grafit udgaven

    Jeg har også skiftet de andre rør i blokkene, 5u4 til bottle RCA og det ene par af små rørene til telefunken, det var en klar opgradering
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Blir spennende med de nye Bastanis enhetene!

    Syns du kobber versjonen er lysere/slankere? Mener jeg så Lukas Fikus,Lampizator,skrive det en gang.Men mulig jeg husker feil.
    Litt slankere trenger ikke bety så mye viss de samtidig har mindre forvrenging og høyere oppløsning.

    Har du 6463,E83F og 1 stk 5U4G pr blokk? Mine har 6N6P,russisk variant som er omtrent identisk med 6463/7044/5687/ECC99,osv.
    Og så står der et fint Philips Miniwatt SQ E83F,og 1 stk 5U4G. Oppgitt til 20w ut effekt.Det andre paret som Lars har var oppgitt til 25w og med 6463.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Synes at slankere i lyden ikke er beskrivende nok

    men bassen er strammere og mindre oppustet, efter at de blev monteret så var jeg ikke i tvivl om hvilket af de 2 GM70 rør jeg bedst kunne lide

    det er 1 stk 6463 og E83F og 5u4 pr kanal, og det er interstage udgaven
    de er opgivet til 30 watt
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei! Jeg melder meg inn blandt DPA's venner med min nyervervede A-5 med RIAA trinn innebygget.
    Litt om lytteinntrykk kommer etterhvert men jeg kjenner igjen mange av beskrivelsene av annet DPA utstyr her I tråden I denne:)
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis.
    Den der har jeg ikke sett eller hørt før. Liker godt disse DPA-preene.

    Selv har jeg en eldre liten todelt sak, med ekstern strømforsyning og RIAA. Rør i begge. Denne blir av og til brukt i oppsettet i vinylrommet, sammen med DPA 211 PSE-blokker.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med ny pre. Heller ikke sett denne utgaven. Og fint å se at den ikke er "tilsølt" med tubuguru logo.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Rene krigsskipene det der, skulle ikke vært meg imot :cool:

    Lars, eller andre som evt. måtte vite: hva er inngangsimpedandsen på blokkene dine, GM70SE altså? 100KOhm?

    Mvh Dilla (gamle Ti Kei)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Litt av nokre flak ditta der ja!

    Dilla,det er ivertfall veldig vanlig å sette inngangsimpedans på 100k.Har et veldig dårlig bilde av skjema til de GM70 jeg hadde,og tror der står 100k. Dette er dessuten en motstand man enkelt kan gå inn å forandre selv viss ønskelig. Arrester meg viss der er noen som kan mer om dette enn meg,men tror det har lite betydning for kretsen om man velger en for eksempel 50-200k motstand der.Inngangsimpedans settes med en enkel motstand mellom + signal og minus/jord rett etter RCA/XLR inngangen.

    Solgte mine GM70 til en hyggelig kar her på sentralen.Kanskje han svipper innom tråden,viss han blir fornøyd med de:)

    Testet kort tid et par kobberanode GM70 før jeg solgte de,men dessverre så det ut som ene hadde et problem.Bias ble liggene å variere,og lydnivået gjekk opp og ned,pluss noen skrape/fossefall lyder som kom og forsvant.Turte ikke la de stå i. Men fekk lyttet litt med en kanal,og for meg hørtes det ut som kobberanode GM70 låter mer lineert,høyere naturlig oppløsning,mer organisk og naturlig.Synst ikke der ble noe mindre bass i grunnen som jeg har lest hovedsakelig Lukasz Fikus skrive.Han skrev noe sånt som at der var 50% mindre bass i kobber enn grafitt versjonen.Mulig det var en delvis spøk,jeg hørte ivertfall ikke slike forskjeler.Synst bare bassen ble mer naturlig.Kanskje,kanskje,litt mindre nivå helt nede,men syns heller bassen fekk mer korrekt energi i det for meg viktige området nedre mellomtone til midbass.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt av nokre flak ditta der ja!

    Dilla,det er ivertfall veldig vanlig å sette inngangsimpedans på 100k.Har et veldig dårlig bilde av skjema til de GM70 jeg hadde,og tror der står 100k. Dette er dessuten en motstand man enkelt kan gå inn å forandre selv viss ønskelig. Arrester meg viss der er noen som kan mer om dette enn meg,men tror det har lite betydning for kretsen om man velger en for eksempel 50-200k motstand der.Inngangsimpedans settes med en enkel motstand mellom + signal og minus/jord rett etter RCA/XLR inngangen.

    Solgte mine GM70 til en hyggelig kar her på sentralen. Kanskje han svipper innom tråden,viss han blir fornøyd med de:)

    Testet kort tid et par kobberanode GM70 før jeg solgte de,men dessverre så det ut som ene hadde et problem.Bias ble liggene å variere,og lydnivået gjekk opp og ned,pluss noen skrape/fossefall lyder som kom og forsvant.Turte ikke la de stå i. Men fekk lyttet litt med en kanal,og for meg hørtes det ut som kobberanode GM70 låter mer lineert,høyere naturlig oppløsning,mer organisk og naturlig.Synst ikke der ble noe mindre bass i grunnen som jeg har lest hovedsakelig Lukasz Fikus skrive.Han skrev noe sånt som at der var 50% mindre bass i kobber enn grafitt versjonen.Mulig det var en delvis spøk,jeg hørte ivertfall ikke slike forskjeler.Synst bare bassen ble mer naturlig.Kanskje,kanskje,litt mindre nivå helt nede,men syns heller bassen fekk mer korrekt energi i det for meg viktige området nedre mellomtone til midbass.
    Svippet innom meg i går:)

    Faktisk overkommelige i størrelse og vekt.
    18 Watt ut (GM70 kobber)
    Flatt fra <10Hz til opp mot 50 kHz
    <0.1% THD
    Ikke dårlig til å være Single Ended
    Ikke dårlig å høre på heller
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg lurer på om noen her inne har en formening om hvilke av disse to typer monoblokker som vil gjøre seg best på mine HT som er Bastanis Atlas.
    DPA GM 70 SE eller DPA 300B PSE? Begge har ca samme utgangseffekt.

    Jeg har brukt en CJ MV 52 effektforsterker push-pull 2 x 45 watt tidligere, den var kraftig nok til å gjengi dynamikken tilfredstillende.
    Så bruker jeg nå Ladyday mk2 signature 300B SET monoblokker, disse gir ut ca 9 watt og gir på og enkel musikk eg helt annen åpenhet og tilstedeværelse men kommer fort til kort dynamisk sett.

    Jeg er på jakt etter forsterkere med god kvalitet og som kan spille med god dynamikk og gjennomsiktighet.

    Erfaringer og meninger mottas med takk:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    at noe kommer til kort, kan godt være relatert til strømforsyning, og ikke bare utgangsrøret
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bastanis?
    Har du data for følsomhet og impedansrespons?
    Så lenge du tenker på kommersielle forsterkere er det ikke veldig mye rom for forbedringer.
    Plassen hindrer det.
    845 har i de fleste tilfeller mer å gi enn 300B. Ulempen kan være høyspenningen som ofte ligger rundt 1000V.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det kan godt være relatert til strømforsyning ja, jeg kjenner ikke disse to DPA variantene så godt så jeg lurer med det på hvem som i utgangspunktet kan være den bedre kandidaten her?

    I mine HT er det pr stk. 2 stk bredbåndselementer (100 hz til 11 Khz) 12 tommere i åpen baffel og en diskant med kompresjonsdriver. Følsomheten på disse er 100 db og elementene er 16 ohm, men jeg har ikke funnet noe som viser impedanseresponsen på dem.. Bassene er det en annen forsterker som tar seg av så den er grei.

    edit: fant noe i en tråd på nettet, skrevet av konstruktøren selv:
    Bastanis Atlas nominal impedance is 16 ohm. Minimum impedance is 12.5 ohm and max 22 ohm
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg vet ikke om det siste her ga så mye mening, max 22 ohm? Der datt jeg ut..
    Hvis elementene dipper ned i 12,5 ohm på det meste høres ikke det helt gærnt ut. Men er det slik at et 16 ohm element kan sammenlignes direkte med et 8 ohms element om man deler verdiene på 2, slik at et 8 ohms element med samme frekvensdipp ville bli 6,25 ohm på det laveste?

    Uansett, det er forsåvidt ikke det tråden skal handle om men håpte det kunne hjelpe meg i å velge riktige DPA monoblokker for mine HT:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Robert selv mener vel at DPA lager noen svært gode forsterkere med 6c33c røret...Som tilogmed overgår 300B hva gjelder mellomtone.


    dscf9089.jpeg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet ikke om det siste her ga så mye mening, max 22 ohm? Der datt jeg ut..
    Hvis elementene dipper ned i 12,5 ohm på det meste høres ikke det helt gærnt ut. Men er det slik at et 16 ohm element kan sammenlignes direkte med et 8 ohms element om man deler verdiene på 2, slik at et 8 ohms element med samme frekvensdipp ville bli 6,25 ohm på det laveste?

    Uansett, det er forsåvidt ikke det tråden skal handle om men håpte det kunne hjelpe meg i å velge riktige DPA monoblokker for mine HT:)
    Tror jeg hadde diskutert litt med Robert om dette.Han har sikkert mange gode tips.

    Jeg eide de hvite DPA GM70 du ser litt lenger tilbake i tråden,og likte de veldig godt.Hadde tidligere Bastanis med 1x12" pr side og slik jeg husker de så tror jeg ivertfall GM70 passer veldig fint til de.De 18wattene virket veldig kraftige sammenlignet med min MusicAngel 300B på 8w.
    En annen grunn til at forskjelene oppleves som mye mer enn 10 watt forskjel er nok at min 300B ved 8 watt ut er ved grensen av hva 300B kan levere av effekt,mens GM70 ved 18w er godt under halvparten av hva det kan levere når det blir kjørt på maks.Så forvrengingen vil vere veldig mye høyere for 300B ved 8w enn GM70 ved 18w.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Robert selv mener vel at DPA lager noen svært gode forsterkere med 6c33c røret...Som tilogmed overgår 300B hva gjelder mellomtone.


    Vis vedlegget 256443
    Disse ser helt fantastiske ut og det hadde vært helt rått og hatt noe sånt i racket!
    Men jeg er for tiden på utkikk kun etter brukt pga budsjett og disse har jeg ikke sett:) Har du noen idé om hva de kan koste nye?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    g, max jeg ut..
    Hvis elementene dipper ned i 12,5 ohm på det meste høres ikke det helt gærnt ut. Men er det slik at et 16 ohm element kan sammenlignes direkte med et 8 ohms element om man deler verdiene på 2, slik at et 8 ohms element med samme frekvensdipp ville bli 6,25 ohm på det laveste?

    Uansett, det er forsåvidt ikke det tråden skal handle om men håpte det kunne hjelpe meg i å velge riktige DPA monoblokker for mine HT:)
    Tror jeg hadde diskutert litt med Robert om dette.Han har sikkert mange gode tips.

    Jeg eide de hvite DPA GM70 du ser litt lenger tilbake i tråden,og likte de veldig godt.Hadde tidligere Bastanis med 1x12" pr side og slik jeg husker de så tror jeg ivertfall GM70 passer veldig fint til de.De 18wattene virket veldig kraftige sammenlignet med min MusicAngel 300B på 8w.
    En annen grunn til at forskjelene oppleves som mye mer enn 10 watt forskjel er nok at min 300B ved 8 watt ut er ved grensen av hva 300B kan levere av effekt,mens GM70 ved 18w er godt under halvparten av hva det kan levere når det blir kjørt på maks.Så forvrengingen vil vere veldig mye høyere for 300B ved 8w enn GM70 ved 18w.
    Jeg har hørt at Mr. Bastani anbefaler nettopp de GM 70 blokkene du hadde til Atlas. Jeg har en ønskes kjøpt annonse ute etter disse og lignende men for dine var jeg dessverre litt forsent ute..
    Angående 300b og effekt, DPA har jo laget 300b pse monoblokker også oppgitt med en utgangseffekt på 25 watt. Jeg har fått med meg at både du og HCS har erfaring med Bastanis, så tror dere at disse blokkene evt kunne klare å dra Atlas på en grei måte?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    g, max jeg ut..
    Hvis elementene dipper ned i 12,5 ohm på det meste høres ikke det helt gærnt ut. Men er det slik at et 16 ohm element kan sammenlignes direkte med et 8 ohms element om man deler verdiene på 2, slik at et 8 ohms element med samme frekvensdipp ville bli 6,25 ohm på det laveste?

    Uansett, det er forsåvidt ikke det tråden skal handle om men håpte det kunne hjelpe meg i å velge riktige DPA monoblokker for mine HT:)
    Tror jeg hadde diskutert litt med Robert om dette.Han har sikkert mange gode tips.

    Jeg eide de hvite DPA GM70 du ser litt lenger tilbake i tråden,og likte de veldig godt.Hadde tidligere Bastanis med 1x12" pr side og slik jeg husker de så tror jeg ivertfall GM70 passer veldig fint til de.De 18wattene virket veldig kraftige sammenlignet med min MusicAngel 300B på 8w.
    En annen grunn til at forskjelene oppleves som mye mer enn 10 watt forskjel er nok at min 300B ved 8 watt ut er ved grensen av hva 300B kan levere av effekt,mens GM70 ved 18w er godt under halvparten av hva det kan levere når det blir kjørt på maks.Så forvrengingen vil vere veldig mye høyere for 300B ved 8w enn GM70 ved 18w.
    Jeg har hørt at Mr. Bastani anbefaler nettopp de GM 70 blokkene du hadde til Atlas. Jeg har en ønskes kjøpt annonse ute etter disse og lignende men for dine var jeg dessverre litt forsent ute..
    Angående 300b og effekt, DPA har jo laget 300b pse monoblokker også oppgitt med en utgangseffekt på 25 watt. Jeg har fått med meg at både du og HCS har erfaring med Bastanis, så tror dere at disse blokkene evt kunne klare å dra Atlas på en grei måte?
    Hvis det ikke er "en haug" 300B i disse så er det snakk om push pull og ikke single ended.
    Det skal godt gjøres å presse ut noe mer enn 20W fra 845/GM70 i klasse A single ended.
    Har sett at det spesifiseres 40W i A2 (Cary) og jeg har målt 30W.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Men det kan ikke gi 25 Watt. 7.5 + 7.5 = 15 :)
    Den som tråden starter med er 2 x 300B i push pull. Med friske rør gir den 24.xx Watt.
    I inlegg #4 er det i følge teksten en 2 x 300B SE. Der står det ikke noe om utgangseffekten.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror DPA har sluttet å lage parallell single ended av alle typer, ihvertfall 300B. Han var ikke fornøyd med at rørene, uansett type, gled ut av bias i ulikt tempo.
    Dette gjorde driftsforholdene langt fra optimale med tanke på intensjonen med PSE, som sagt gjaldt dette særlig 300B.
    Blokkene i post 4 var mine, og jeg mener å huske at de var oppgitt til 13-14 watt i PSE konfigurasjon.
    Eller var det 18-19W, husker ikke helt....
    Når det er sagt, så spiller de flott! Skulle gjerne hatt ett par slike på lager, de overrasker med å drive høyttalere man ikke trodde var en mulig match. Er høyttalerne lette å drive leverer PSE-blokkene Rammstein med et smil.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hørt at Mr. Bastani anbefaler nettopp de GM 70 blokkene du hadde til Atlas. Jeg har en ønskes kjøpt annonse ute etter disse og lignende men for dine var jeg dessverre litt forsent ute..
    Angående 300b og effekt, DPA har jo laget 300b pse monoblokker også oppgitt med en utgangseffekt på 25 watt. Jeg har fått med meg at både du og HCS har erfaring med Bastanis, så tror dere at disse blokkene evt kunne klare å dra Atlas på en grei måte?
    Nå hadde jeg som sagt kun 1x12" Bastanis pr side,og mulig at 2 pr side utgjør en last som er vanskeligere å holde kontroll på,mer membranareal og tyngde som skal startes og stoppes,men ivertfall så synst jeg 8w 300B SE hadde null problemer med å dra mine Bastanis.
    Anntar du liker å spille ganske høyt siden du synst 8w blir for lite? :D

    Doble effekten i 300B PSE og kanskje litt mer med GM70 vil ivertfall kunne spille høyere og ha mer ro,kontroll og autoritet på høyere lydnivåer.

    Opplevde GM70 som et rør som har en fin balanse,selv om det er vanskelig å si så mye om kun et rør i seg selv når det er omgitt av deler og krets som ofte har langt mer betydning for lydresultatet enn røret i seg selv. Men sånn grovt sett og mine subjektive inntrykk,så minner GM70 meg mer om 211 og 2A3.På en måte litt mer nivå i topp og bunn enn for eksempel 300B kan ha.300B kan ofte bli litt mer mellomtonefokusert.
    Ville selv gjettet at DPA GM70 og Bastanis kan utgjør en veldig fin match,og jeg har veldig respekt for det Robert Bastanis sier.Han har mye erfaring og jeg opplevde å vere enig i alle tipsene han ba meg teste.
    Både Lars og waf som har vert innom denne tråden tror jeg bruker DPA GM70 på Bastanis.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ja jeg liker å dra på litt innimellom, men sånn på det jevne lytter jeg vel på omkring 85 db +-.
    Jeg synes ikke ankepunktet mitt med 300b som vel og merke blir supplert av strømforsyningene i LD mk2 Signature (uten at jeg kan sammenligne med DPA sine 300b blokker) er det å spille høyt, det er mere at kraftfulle instrumenter som for eksempel en el-gitar, høres ut å savne tyngde og autoritet.

    Stemmer, detaljer og klangfarger ved enklere fremføringer er nydelig og det hele er gjennomsiktig og luftig. Musikken er på en måte ikke så 'begrenset' ift. veggene i rommet som det jeg har vært vant til fra en push pull forsterker jeg hadde som jo er veldig positivt, men det er i forhold til sistnevnte at jeg savner en mere fyldig og kraftighet rundt fremførelsen av musikk.
    Dette oppleves ganske likt fra lavt volum og oppover til høyt nok som er et stykke over mitt vanlige lyttevolum.

    Jeg bruker tj mesh plate premium 300b.. Det er jo stor forskjell på rør, så kan det jeg savner ligge mye i dét eller SET 300b konstruksjonen/trafo, blir det vel egentlig jeg spør om da:)
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk forresten for råd, tips og fakta så langt folkens. Det er til stor hjelp:)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hørest nesten ut som du Ogla skulle fått prøvd El34 forsterker,det er etter mine erfaringer ett rør med meir trøkk og tyngde enn 300b,men samtidig veldig musikalsk.

    Uppgrade har feks ein ute for salg,den er vel på 20-30watt/kanal,til rundt 18k.

    Rune S,har du prøvd El34 på Bastanis?

    Mvh.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg hadde en Conrad Johnson mv 52, med el-34 rør i. Det var den jeg nevnte lenger oppe forsåvidt, den var musikalsk absolutt og med trøkk! Men 300b har mer av noen kvaliteter jeg setter stor pris på. En kombinasjon med det bedre av de begge er målet:)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ok,det fekk eg ikkje med meg i farten.
    Ja,det er noko med 300b uten tvil.
    Men eg ser at det kun er snakk om 100hz og oppover,siden du bruker egen forsterker til bass.

    Da burde den "rette" 300b funke(med 1rør),siden dei er på 100db.
    Audio Note 300b forsterker har vel ein litt anna klang enn mange andre,men om den har nok trøkk er eg usikker på.

    300b frå 100hz og oppover er etter mitt syn heilt genialt,sånn i utgangpunktet,med rette deler/trafoer.
    Men andre rør som er nevnt her er kanskje lettere å treffe blink med?

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ja jeg liker å dra på litt innimellom, men sånn på det jevne lytter jeg vel på omkring 85 db +-.
    Jeg synes ikke ankepunktet mitt med 300b som vel og merke blir supplert av strømforsyningene i LD mk2 Signature (uten at jeg kan sammenligne med DPA sine 300b blokker) er det å spille høyt, det er mere at kraftfulle instrumenter som for eksempel en el-gitar, høres ut å savne tyngde og autoritet.

    Stemmer, detaljer og klangfarger ved enklere fremføringer er nydelig og det hele er gjennomsiktig og luftig. Musikken er på en måte ikke så 'begrenset' ift. veggene i rommet som det jeg har vært vant til fra en push pull forsterker jeg hadde som jo er veldig positivt, men det er i forhold til sistnevnte at jeg savner en mere fyldig og kraftighet rundt fremførelsen av musikk.
    Dette oppleves ganske likt fra lavt volum og oppover til høyt nok som er et stykke over mitt vanlige lyttevolum.

    Jeg bruker tj mesh plate premium 300b.. Det er jo stor forskjell på rør, så kan det jeg savner ligge mye i dét eller SET 300b konstruksjonen/trafo, blir det vel egentlig jeg spør om da:)
    Ok,da forstår jeg litt bedre hva du kunne tenkt deg mer av.
    Det er vel dessverre ingen enkle klare svar slik jeg ser det,men heller mange forskjellige faktorer som spiller inn og som kan utgjøre en forskjel.
    Det første jeg tror jeg hadde gjort var å eksperimentere litt mer med forskjellige rør viss du ikke har prøvd det.
    Hadde et par Fullmusic 300B,og tror de var meshplate uten at jeg husker helt sikkert,men ivertfall så likte jeg ikke det røret noe særlig.Ja kanskje hadde det litt mer nivå i topp og bunn enn mange andre 300B,men samtidig syntest jeg det var noe kjølig og nesten transistoraktig over mellomtonen,og med litt lite kjøtt på beinet.
    Min ringe erfaring med DIY HifiSupply som står for Ladyday forsterkeren din,har hatt en TRAM forforsterker og en Cole riaa,er at de etter min smak kanskje voicer ting en tøddel for mye på den kjølige/kliniske side.Låter mer imponerende på gode innspillinger men kler ikke "dårlige" like godt.

    Angående 300B rør så likte jeg Electroharmonix 300B bedre enn Fullmusic som jeg tror er ganske likt TJ Mesh,og likte i grunnen billige Shuguang/Electron Tube klart bedre enn begge de 2.Bruker Shuguang/ET nå i MusikkEngelen på Audio Note E høytalere og trives storveis med det.
    Det deiligste 300B røret jeg har hatt er Western Electric.

    Men jeg også opplevde at de 12" Bastanisene kan profitere på mer krefter og at de da ofte får litt mer kjøtt på beinet lydmessig.Selv om de er oppgitt til ca 100dB følsomhet så er det fortsatt en ganske stor og tung membran som skal startes og stoppes.Du har dobbelt opp med membran og tyngde i forhold til det jeg hadde.
    Har også en billig Audioromy som bruker 813 røret koblet i triode single ended,og det er også et fascinerende rør.Audioromyen er oppgitt til ca 30w.Har minst den samme autoriteten som GM70 og som 211/845 kan ha,813 er kanskje det kropssligste av alle alle de 4.Merket på Bastanis at 813 tilførte mer kjøtt på beinet,at de hadde en kontroll og start/stopp på 12" som var bedre enn det 300B forsterkeren klarte. Men totalt sett foretrakk jeg 300B pga evnene til naturlig oppløsning,gjennomsiktighet,3dimensjonalitet,osv. Den MusicAngelen er dessuten litt spessiell med at den har kun DHT rør,3A5 som inngangsrør og 2A3 som driver,og dette bidrar nok mye til at jeg liker denne billige rakkeren så godt.

    Prøvde også både Consonance M800 som er push-pull EL34 75w,og også en MusicAngel EL34 på ca 35w.Hørte litt det samme der at 12" responderer på det med mer krefter,men push-pull og negativ tilbakekobling i kretsen blir ganske klart avslørt av Bastanis.Låter ofte mer stresset og mindre naturlig enn DHT SE.Gøy for all del,men totalt sett så foretrakk jeg igjen 8w 300B SE på omtrent all musikk og innspillinger.

    Plassering i rommet er en annen ting.Viss du ikke har eksperimentert med det bør du prøve det først av alt.Dipoler trives ikke så veldig bra nær bakvegg for eksempel.
    Justering av bassen har også mye å bety.Bommer man med fasen så får man en suckout i kjøtt på beinet området rund 100Hz .

    Og der er sikkert 500 andre ting som kan utgjøre en forskjel :)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    jeg har brugt GM70 på Bastanis med 2x12" pr side, det fungerer rigtig godt sammen, i mine ører bedst med kopper GM70
    -men jeg har også brugt en Yamamoto i single ended configuration med et enkelt 45" triode rør pr side
    den giver max 1,5 watt ;) det var på Bastanierne nok til at jeg kunne spille højere end jeg har lyst til,
    det at alt under 100hz klares af andre forstærkere tager jo en hel del af byrden

    hygge
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en BorderPatrol S20 på bruktbørsen........
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk for et utfyllende og informativt innlegg Rune S

    Jeg er åpen for det meste av type konstruksjoner, men har ikke hørt annet enn 300b set og push pull/el 34 Mine HT. Sistnevnte opplever jeg slik du forklarer det så den varianten 'går ut' av kabalen.


    Det finnes jo tre varianter av 300b konstrksjoner som jeg vet om fra DPA. PP / PSE og SE. Push pull har mest krefter men de andre spiller vel 'renere' på en måte.


    Den kan godt være jeg kan hente inn mye av det jeg savner med andre rør ettersom du også bekriver tj / fullmusic mesh på samme måte som jeg opplever dem.
    Jeg skulle gjerne ha prøvd noen andre rør, hvis det er noen i Stavanger området som kunne tenke seg å låne bort for en kveld, eller byttelåne er det bare å si ifra :)
    Jeg har sett den border patrolen som ligger på brukten jeg og men jeg kan ikke ta meg råd til den akkurat nå for tiden..


    Jeg liker godt 300b med dens flotte egenskaper, og 300b forsterkere er det også tilgjengelig mye på brukten av så jeg kommer nok til å gå for det.


    Plassering har jeg jobbet litt med også og kommer meteren fra bakvegg til baflene pga rommets dimesjoner, det er en grei plassering. Jeg har lukkede basser så de liker seg fint der de og. Det med fase og deling kan være litt tricky men jeg har kommet et godt stykke på vei med delingen. Fasen tror jeg er på plass ved 180 grader, det høres sånn ut.
    Har fått meg måleutstyr og så skal sjekke integreringen mellom basser og bafler.


    Var litt for sen om GM 70'ene dine som sagt ellers hadde jeg slått til der:)

    Ja jeg liker å dra på litt innimellom, men sånn på det jevne lytter jeg vel på omkring 85 db +-.
    Jeg synes ikke ankepunktet mitt med 300b som vel og merke blir supplert av strømforsyningene i LD mk2 Signature (uten at jeg kan sammenligne med DPA sine 300b blokker) er det å spille høyt, det er mere at kraftfulle instrumenter som for eksempel en el-gitar, høres ut å savne tyngde og autoritet.

    Stemmer, detaljer og klangfarger ved enklere fremføringer er nydelig og det hele er gjennomsiktig og luftig. Musikken er på en måte ikke så 'begrenset' ift. veggene i rommet som det jeg har vært vant til fra en push pull forsterker jeg hadde som jo er veldig positivt, men det er i forhold til sistnevnte at jeg savner en mere fyldig og kraftighet rundt fremførelsen av musikk.
    Dette oppleves ganske likt fra lavt volum og oppover til høyt nok som er et stykke over mitt vanlige lyttevolum.

    Jeg bruker tj mesh plate premium 300b.. Det er jo stor forskjell på rør, så kan det jeg savner ligge mye i dét eller SET 300b konstruksjonen/trafo, blir det vel egentlig jeg spør om da:)
    Ok,da forstår jeg litt bedre hva du kunne tenkt deg mer av.
    Det er vel dessverre ingen enkle klare svar slik jeg ser det,men heller mange forskjellige faktorer som spiller inn og som kan utgjøre en forskjel.
    Det første jeg tror jeg hadde gjort var å eksperimentere litt mer med forskjellige rør viss du ikke har prøvd det.
    Hadde et par Fullmusic 300B,og tror de var meshplate uten at jeg husker helt sikkert,men ivertfall så likte jeg ikke det røret noe særlig.Ja kanskje hadde det litt mer nivå i topp og bunn enn mange andre 300B,men samtidig syntest jeg det var noe kjølig og nesten transistoraktig over mellomtonen,og med litt lite kjøtt på beinet.
    Min ringe erfaring med DIY HifiSupply som står for Ladyday forsterkeren din,har hatt en TRAM forforsterker og en Cole riaa,er at de etter min smak kanskje voicer ting en tøddel for mye på den kjølige/kliniske side.Låter mer imponerende på gode innspillinger men kler ikke "dårlige" like godt.

    Angående 300B rør så likte jeg Electroharmonix 300B bedre enn Fullmusic som jeg tror er ganske likt TJ Mesh,og likte i grunnen billige Shuguang/Electron Tube klart bedre enn begge de 2.Bruker Shuguang/ET nå i MusikkEngelen på Audio Note E høytalere og trives storveis med det.
    Det deiligste 300B røret jeg har hatt er Western Electric.

    Men jeg også opplevde at de 12" Bastanisene kan profitere på mer krefter og at de da ofte får litt mer kjøtt på beinet lydmessig.Selv om de er oppgitt til ca 100dB følsomhet så er det fortsatt en ganske stor og tung membran som skal startes og stoppes.Du har dobbelt opp med membran og tyngde i forhold til det jeg hadde.
    Har også en billig Audioromy som bruker 813 røret koblet i triode single ended,og det er også et fascinerende rør.Audioromyen er oppgitt til ca 30w.Har minst den samme autoriteten som GM70 og som 211/845 kan ha,813 er kanskje det kropssligste av alle alle de 4.Merket på Bastanis at 813 tilførte mer kjøtt på beinet,at de hadde en kontroll og start/stopp på 12" som var bedre enn det 300B forsterkeren klarte. Men totalt sett foretrakk jeg 300B pga evnene til naturlig oppløsning,gjennomsiktighet,3dimensjonalitet,osv. Den MusicAngelen er dessuten litt spessiell med at den har kun DHT rør,3A5 som inngangsrør og 2A3 som driver,og dette bidrar nok mye til at jeg liker denne billige rakkeren så godt.

    Prøvde også både Consonance M800 som er push-pull EL34 75w,og også en MusicAngel EL34 på ca 35w.Hørte litt det samme der at 12" responderer på det med mer krefter,men push-pull og negativ tilbakekobling i kretsen blir ganske klart avslørt av Bastanis.Låter ofte mer stresset og mindre naturlig enn DHT SE.Gøy for all del,men totalt sett så foretrakk jeg igjen 8w 300B SE på omtrent all musikk og innspillinger.

    Plassering i rommet er en annen ting.Viss du ikke har eksperimentert med det bør du prøve det først av alt.Dipoler trives ikke så veldig bra nær bakvegg for eksempel.
    Justering av bassen har også mye å bety.Bommer man med fasen så får man en suckout i kjøtt på beinet området rund 100Hz .

    Og der er sikkert 500 andre ting som kan utgjøre en forskjel :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn