TR4 og TR5 er fine biler, men skal det være TR så skal det være tyskeren i familien, TR6. Mest macho bil jeg vet om. Har sett kvinner bak rattet i alt mulig rart, til og med mannfolkbilen Austin Healey 3000, men jeg har aldri sett en kvinne bak rattet på en TR6. Det er noe med størrelsesforholdet mellom hjul og resten av bilen som gir et så brutalt inntrykk.
Biltrådene deles nok mellom de som liker å kjøre bil aktivt og som gjør det, og de som er mer passasjerer i bilen, også når de selv sitter bak rattet. En BMWs verdi er høyest bak rattet, selv en ugly duckling som 1-serien blir vakker når den gjør det den skal og du ser den innenfra og ikke utenfra. Av betalbare Beemere så er det kun 4-serien som er udiskutabelt vakker, for det er den. En klassisk sportskupe basert på den teknisk glimrende 3-serien. Det er en modell uten noen irritasjonsmomenter. 2-serien er også fin, men har litt mye av de opprinnelige genene i hekken. Men da jeg prøvesatt en M2 på Bavaria i Haugesund så føltes det lite aktuelt å klage på den detaljen.
Men forleden dag kjørte jeg 116-hestersvarianten av turbodieselen i 1-serien med manuelt gir. Fytti grisen, snakk om å måtte gire seg ihjel. Det er mulig å kjøre den ganske lavt på et relativt høyt gir på grunn av dreiemomentet, men da blir det helt udynamisk. Nei, en turbodiesel må kombineres med automatgir. Registeret selv på en BMW turbodiesel blir for smalt, så veien utenom er utenkelig for meg. Egentlig har ingen BMW utover 4-serien vært vakker siden de store kupeene til BMW fra syttitallet. Men de står likevel høyt på min liste over biler jeg begjærer, enkelt og greit fordi jeg liker å kjøre aktivt og da stilles nesten alt i skammekroken når BMW stiller i startheatet. En Auda kan være like rask fra A-B, men tiden tilbrakt der imellom er mer fornøyelig bak rattet i en bayersk slede. Men min favoritt i klassen har vært Jaguar XF siden den ble lansert. Kanskje ikke like mye kjøremaskin som BMW 3-serie, men så god at det vakre designet gjør at britene trekker det lengste strået i kampen om det som eventuelt måtte befinne seg på min bankkonto. Den minste modellen kan nå fås kjøpt brukt til under 400.000 kroner, da med toliters turbodiesel på 167 hk. Selv ville jeg definitivt valgt bensin hvis jeg skulle kjøpt ny, men bensinvarianter på det norske bruktmarkedet er nok uvanlig.