Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvis jeg skulle ha en "lekebil" bare for meg selv:


    men jeg er redd for at jeg er for lang til å få plass...
    Og den er for lav til å komme over fartsdumpene (som definitivt ikke er lagd etter spesifikasjonene) her jeg bor.
     
    Sist redigert:

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Sikter ikke så veldig høyt men dette er min drømme bil :) har hatt en tidligere og den er savnet

    mvh

    Vis vedlegget 536285
    CJ 7 er tøffe biler, har en YJ selv og den begynner å bli ganske bra.
    Om det er drømme bil vet jeg ikke, men gleden av å kjøre Jeep er stor.



    Sent from my iPad using Tapatalk
    Fantastisk flott :) hvilken motor er det den har?

    mvh
    Den har 4.0L High output[emoji3] og manuell kasse.
    High output er jo litt overdrevet med kun ca 190hk orginalt[emoji23] på 4liter.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror jeg er for brei over ræva te å komme oppi den der. Men tøff var den.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Det er en Seven, men tror ikke det er en Ulster. Har inntrykk av at det ble laget en god del "specials". Svenske Motorima har restaurert en annen nydelig Seven, kunne levd helt greit med den også..

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen her inne som har kjørt Ferrari 355 (slutten av 90-tallet) og Aston Martin Vantage (2000-tallet) og kan si litt om prioriteringer og forskjeller? Jeg er svak for begge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    E-Type er en bil som balanserer på en knivsegg når det gjelder vakker/stygg. De tidligste, serie 1 så ut som om chassiet tilhørte en mindre bil. Litt bredere hjul og flytte dem ut gjorde en vesentlig forskjell. E-Type FHC, med riktige hjul, er bedøvende vakker, mens 2+2 er direkte grusom. E-Type V12 DHC Serie 3 har det mest brutale utseendet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Personlig hadde jeg hatt mest interesse for en åpen bil. Det ville uansett blitt en godværsbil.
    Joda, hjulene sitter langt inn, men det er også, i hvert fall delvis, tidstypisk.

    Jeg er heller ikke glad i 2 + 2 men ellers synes jeg i det store og hele at dette er ekstremt vakre biler.

    Noen formening om den jeg linket til?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    ^Veldig mye riktig på den bilen.
    Åpen bil har sin sjarm, men etter å ha eid åpen bil i 13 år ser jeg også bakdelene. Stikkord; regn og vind. Britene er ikke verdens beste til å lage tette soft-tops. Stekende sol er faktisk også et problem, ingen plass å søke tilflukt. Sorte skinnseter og direkte sol er nesten farlig. På den annen side er det nesten magisk å kjøre tur en vakker midtsommernatt og kjenne duftene og høre lydene. En ettermiddagstur er heller ikke galt.
    En vindskjerm bak setene gjør underverker med hensyn til trekk.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Den Jaguaren har jeg sett på nært hold.
    På Gran i fjor sommer.
    Ser og låter som en ny bil. Her er det ikke spart på noe.
    Finere en hva noen bilder viser.
    Lasse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Interresant video om to interessante "drømmebiler" som naboen garantert ikke har. Disse har falt voldsomt i pris, og fine eksemplarer finnes i utlandet til overkommelig pris.....


     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Bilen ser nydelig ut Fosse! Riktig farge og pris har den også. Sjekk at linjene ser bra ut (gaps) og at ikke girkassen sliter med synkringene sine. Regner med at den også har hatt minst en motoroverhaling? Trivialiteter som litt lekkasjer er som seg hør og bør på engelske biler.

    Hva med en nyere Morgan? Dem er UTROLIG morsomme å kjøre, har garantier, servicer osv...:

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160636129

    -BB-
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her inne som har greie på eldre Jaguar?

    Synes denne er helt vilt vakker.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145769851
    Hei!
    Ser veldig riktig ut, nydelig farge!
    Hva andre mener om cab eller coupe skal man ikke bry seg om, det er du som skal ha bilen....
    Dessuten har du jo en herlig coupe fra før også, litt luft i håret gjør seg godt en gang i blant.

    Løp og kjøp, god investering.
    Låner du den er tur til Porsgrunn før eventuelt kjøp kan jeg ta en titt på den for deg?

    Mvh.
    SAL
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her inne som har greie på eldre Jaguar?

    Synes denne er helt vilt vakker.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145769851
    Jeg har vel eid 10+ Jaguar opp gjennom tiden. Alt fra mkll 3,8 til ny XJL. Ingen E type men XJ og mkll fra samme tidsperiode og har hjulpet venner med kjøp av E! Bilen du viser til ser jo perfekt ut! min erfaring er dog at selv total restaurerte «as new» biler fortsatt fordre betydelig oppmerksomhet mht vedlikehold mm.. Dette er på ingen måte en ny bil! Skal du først ha en E type så gå for en cab, sannsynligheten for at vil kjøre den i alt annet enn godvær er vel liten?
    Om det er en investering er jeg ikke så sikker på, tiden vil vise..., men det er absolutt kjøpers marked nå!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Den ser ut til å ha gjennomgått en godfullrestaurering som forsvarer prisnivået, selv om det også ser ut til at en del er byttet ut av interiør. (Nye seter, er det også nytt ratt?).
    Greie biler å holde ved like, selv om Lucas, Lord of Darkness, har en tendens til å levere overraskelser i det elektriske anlegget. Kjørte en 4.2 coupe som fant på merkelige ting når det var vått i været (nå er det vel ikke mange som kjører i Le Mans regn med disse lenger ...)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Kikket nærmere på motoren. Det står modellår 67, men de gikk fra 3 SU forgassere til 2 Zenith-Stromberg i 1968 for det amerikanske markedet. Kan likevel være riktig modellårbetegnelse, men dette betyr at bilen kan være hentet fra California/USA, siden overgangen til 2 enheter ble gjort for å tilfredsstille amerikanske utslippskrav. (Min hadde også to ZS). Men effekt er 246hk med ZS.

    Også mulig at man har kjøpt en amerikansk spec med rattet på "riktig" side for bruk i Norge, siden den er registert første gang i 1970.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi er i gang. Lord/Prince of Darkness Lucas.

    Lucas Jokes
    Why didn't the Germans bomb the Lucas plants during WWII? The Germans considered Lucas an ally.
    The Lucas motto: "Get home before dark."
    "And the Lord said 'let there be light'...Joseph Lucas replied 'no way, Lord, no way'."
    Lucas denies having invented darkness. But they still claim "sudden, unexpected darkness".
    Lucas--inventor of the first intermittent wiper.
    Lucas--inventor of the self-dimming headlamp.
    The three-position Lucas switch--DIM, FLICKER and OFF. The other three switch settings--SMOKE, SMOLDER and IGNITE.
    The original anti-theft devices--Lucas Electric products.
    If Lucas made guns, wars would not start either.
    Did you hear about the Lucas powered torpedo? It sank.
    It's not true that Lucas, in 1947, tried to get Parliament to repeal Ohm's Law. They withdrew their efforts when they met too much resistance.
    Did you hear the one about the guy that peeked into a Land Rover and asked the owner "How can you tell one switch from another at night, since they all look the same?" "He replied, it doesn't matter which one you use, nothing happens!"
    Back in the '70s Lucas decided to diversify its product line and began manufacturing vacuum cleaners. It was the only product they offered which didn't suck.
    Quality Assurance phoned and advised the Engineering guy that they had trouble with his design shorting out. So he made the wires longer.
    Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
    Alexander Graham Bell invented the Telephone. Thomas Edison invented the Light Bulb. Joseph Lucas invented the Short Circuit.
    Recommended procedure before taking on a repair of Lucas equipment: check the position of the stars, kill a chicken and walk three times clockwise around your car chanting: "Oh mighty Prince of Darkness protect your unworthy servant."
    Lucas systems actually uses AC current; it just has a random frequency.
    Lucas is an acronym for Loose Unsoldered Connections and Splices.
    In the 1980's Lucas tried to get into the newly burgeoning PC market, but they discontinued the product when they couldn make it leak oil.
    Why are there no skyscrapers in London? Lucas makes elevators
    Lucas Factory motto, put in a good day's work then home before dark.
    Why is there no death penalty in England? Lucas makes electric chairs.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    For ordens skyld så var dette ment som en kartlegging av hva man bør se etter og vurdere dersom man seriøst skulle finne på å se seg rundt etter en E-type.
    Har ingen umiddelbare planer, men det kan være greit å satt seg litt inn i hva noe slikt innebærer og hva man skal vurdere om man skulle få veldig lyst.

    Jeg er inneforstått med at dette er gammel bil og at det ikke er kostnadsfritt å eie. Samtidig ser jeg at en del eldre biler som Porsche 911 og E-type vil være biler det alltid er mulig å skaffe deler til. Var en tur i nabolaget for litt siden og kom i prat med en fyr som eide en flott bil jeg ikke husker merke på, men som kunne fortelle at den fantes i et titalls eksemplarer. Det er jo morsomt helt til du trenger reservedeler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld så var dette ment som en kartlegging av hva man bør se etter og vurdere dersom man seriøst skulle finne på å se seg rundt etter en E-type.
    Har ingen umiddelbare planer, men det kan være greit å satt seg litt inn i hva noe slikt innebærer og hva man skal vurdere om man skulle få veldig lyst.

    Jeg er inneforstått med at dette er gammel bil og at det ikke er kostnadsfritt å eie. Samtidig ser jeg at en del eldre biler som Porsche 911 og E-type vil være biler det alltid er mulig å skaffe deler til. Var en tur i nabolaget for litt siden og kom i prat med en fyr som eide en flott bil jeg ikke husker merke på, men som kunne fortelle at den fantes i et titalls eksemplarer. Det er jo morsomt helt til du trenger reservedeler.
    Min opplevelse som E-type eier var kun positiv og som du skriver er det god tilgang på deler (og enkle å skru på, egentlig).
    Det elektriske kan være lunefullt. California-spec biler påstås det er bedre enn dem som var beregnet på det engelske markedet (og derom strides kommentarfelt).

    Av bildene ser det ut som om bilen er totaloverhalt, men det syns jeg også reflekteres i prisen. Har ikke nærstudert for å se om alt "stemmer", men regner med at man kan ta dokumentene som er avbildet for god fisk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har en gammel 911 jeg har kostet på godt over en halv million de siste fem-seks årene så det er min tro at det dyreste man gjør når man kjøper gamle biler er å kjøpe det som er billigst med mye å fikse. Jeg har ikke greie på bil men jeg har en fornemmelse av at de som virkelig har kostet på bilen og dratt strikken helt ut når de restaurerer ikke får dette fullt og helt igjen ved salg. Og at dersom man skal kjøpe for å eie i lang tid så er man best tjent med å kjøpe et eksemplar hvor noen har gjort alt etter boka. Jeg vil uansett ikke kunne gjøre noe selv og vil være avhengig av å sette alt bort. Men det er mulig jeg tar feil. Skulle jeg kjøpt en slik bil så er det uansett ikke for å tjene penger eller selge videre, det ville vært for å eie inn i evigheten.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Mens E-type jo befinner seg på toppen av de flestes liste over drømmebiler så har jeg holdt et spesielt godt øge til XJS helt fra det dukket en opp i nabolaget på midten av 80-tallet.

    XJS har jo blitt kritisert opp og i mente av blodfansen, men jeg synes nå personlig at designet har holdt seg godt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skulle jeg kjøpt en bobil, hadde Bimobil EX480 stått høyt på lista. God kvalitet, god nok plass, sideluke, trygg, skikkelig 4x4.

    Vis vedlegget 580553
    Oh yes, Unimog goes bobil... that is badass!


    ...


    edit: Fuck de ekisterer faktisk..

    https://www.minicaravan.no/cmp-240-mercedes-unimog/

    .. Ill be damned:

    CMP 190 – MERCEDES UNIMOG
    CUSTOM BUILD
    Du kan nå glede deg over den nye multifunksjonelle bilen din med en CMP190 eller CMP240 camper installert. Med det utvidbare taket, kan du glede deg over mer takhøyde, og med side-utvidet hytte rommer det da et stort sengeareal for 3 personer.

    Du kan også bruke sengeplassen inni for å oppbevare utstyr og campingutstyret under reisen, og med en stor øvrig lagringsplass som dekker de fleste behov. Med din nye CMP190 eller CMP 240 vil du ha muligheten til å sove trygt om natten, dusje, lage mat, lagre matvarene dine, og du kan glede deg over en nydelig BBQ med dine kjære under vårt telt 270 saharatype eller et 360 telt, som strekker seg rundt hele bilen og gir ly, skygge og holder deg tørr når det kommer en regnskur.

    Reis hvor som helst med Crawler!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Oh yes, Unimog goes bobil... that is badass!


    ...


    edit: Fuck de ekisterer faktisk..

    https://www.minicaravan.no/cmp-240-mercedes-unimog/

    .. Ill be damned:

    CMP 190 – MERCEDES UNIMOG
    CUSTOM BUILD
    Du kan nå glede deg over den nye multifunksjonelle bilen din med en CMP190 eller CMP240 camper installert. Med det utvidbare taket, kan du glede deg over mer takhøyde, og med side-utvidet hytte rommer det da et stort sengeareal for 3 personer.

    Du kan også bruke sengeplassen inni for å oppbevare utstyr og campingutstyret under reisen, og med en stor øvrig lagringsplass som dekker de fleste behov. Med din nye CMP190 eller CMP 240 vil du ha muligheten til å sove trygt om natten, dusje, lage mat, lagre matvarene dine, og du kan glede deg over en nydelig BBQ med dine kjære under vårt telt 270 saharatype eller et 360 telt, som strekker seg rundt hele bilen og gir ly, skygge og holder deg tørr når det kommer en regnskur.

    Reis hvor som helst med Crawler!

    Pøh, det der er bybobilvarianten av Unimog. Her er en for skikkelige mannfolk:

    EarthCruiser-Explorer-XPR440-based-on-Unimog-U430-0-4646-default-large.jpg

    https://www.ozroamer.com.au/earthcruiser-xpr440-mercedes-benz-unimog-u430-4wd-motorhome/
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Artige leketøy dere viser bilder av, MEN har noen sjekket hvor mye slike koster?? ;) ;) ;) ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Artige leketøy dere viser bilder av, MEN har noen sjekket hvor mye slike koster?? ;) ;) ;) ;)
    Gledesdreper. :mad: Gå ut og måk litt snø fremfor slikt pjatt!!!
    Jepp det står på "To do" listen! ;)

    Det er ikke fleip heller!

    Men til trådens tema: Har dere tenkt over at disse bilene antakelig er så tunge at det stilles krav til "noe mer enn" klasse "B".

    Og så dukker det gjerne spørsmål om fartssperre og kjøre/hviletid og nødvendig utstyr for å registrere slikt!

    Ja et såkallt "Sjåførkort" som behøves for kjøretids skriveren koster også noen kroner!

    Nei gutter, "overnatting ute i naturen" med risiko for at olme sauebønder mistar dere for ulv er ikke en lystelig tanke!

    Så Spiralis har et godt råd: En klassisk engelsk roadster, med ekstrakoffert på bagasjegrind oppå bagsjelokket er veien til lykke! Og en hyggelig bivirkning er at man da gjerne overnatter som et sivilisert menneske. På hotell!

    Som min avdøde broder alltid sa: "Er du på jakt etter varige verdier så kjøp en klassisk sportsbil! Ønsker du ubetinget og livslang kjørlighet, skaff deg en hund!"
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    ^Gode poeng. En definisjon på bobil er en liten toseter til kjøring mellom destinasjonene, og bo på hotell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn