Drømmer eller mareritt om ny platespiller

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Min trofaste Thorens TD125 med SME3009 arm og Shure pickup gjør nytten og låter bra nok. Dire Straits strømmer vakekrt fra anleggget.. Ingen grunn til å opgradere egentlig, men har nå alltid drømt om en Michell Gyrodec SE da.

Har egentlig liten tro på platespillere uten flytende/fjærende oppheng, det må vær en form for dekobling fra underlaget. Gulvet mitt svinger for mye for en Rega/Clearaudio og selv min gamle Tecnichs 1200 får stiften til å hoppe hvis jeg brått går på gulvet...

Så er Gyro egentlig bedre? og hvilken arm skal man ha og hvilken pickup..
Hadde tenkt å sikte litt høyere enn rega arm..
SME IV ser jo flott ut men ser sikkert ikke det eneste.
Med SME så hører del vel hjemme med en MC pickup, men hvilken?.

Men passer Michell,SME IV og en stiv MC pickup sammen i det hele tatt?

Med 14k for en Gyro, 15k? for en SME IV og 5-10k for en MC pickup nærmer man seg 40k. Faen og jeg skulle kjøpt den Michellen som var til salgs på bruktbørsen selv om den var for stor... :( :(

Jeg kan ikke bruke så mye på platespiller når jeg har en som virker bra...

Kanske en Michell Gyro med Rega arm og Goldring PU er godt nok , det koster halvparten selv nytt... :eek:

Sukk, dette blir mareritt i stedet for drømmer,
Hva sier vinyl guruene, skal jeg nøye med med en ny goldring til Thorensen?

Sleiven

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Sleiven skrev:

Sleiven
Gyro & IV er som port og stilton, klassiske britiske kombinasjoner. Når det gjelder MC pick-up, så er de "nye" SME bygget for disse, i motsetning til 3009 Improved & series. III. Du går ikke feil med en Gyro/IV.

Når det gjelder Thorens 125, så er det mange gode grunner for å beholde denne, men ingen av dem har noe med musikk å gjøre.

Kjøpe deg en Michell og behold Thorens'en.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.946
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Har egentlig liten tro på platespillere uten flytende/fjærende oppheng, det må vær en form for dekobling fra underlaget. Gulvet mitt svinger for mye for en Rega/Clearaudio og selv min gamle Tecnichs 1200 får stiften til å hoppe hvis jeg brått går på gulvet...

Kjenner ikke til Gyrodecken men min Nottingham Spacedeck (uten flytende oppheng) er mye mer imun mot ytre vibrasjoner enn Thorens 321 (flytende oppheng) jeg engang hadde......

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Sukk, det var da kun andre investeringer av den tyngre sorten som hindret meg fra å by på den SME IV som lå ute på bruktbørsen for en uke eller to siden, tror det ville vært en kjempematch på GyroDec'en min.
Etter de siste oppgraderinger av mitt tilårskomne eksemplar, spiller min Gyro med autoritet og et bånndrag i bassen, - som gjør far glad. IV'eren ville dratt dette ennå et hakk oppover, det er jeg overbevist om.

Men så selg heller bilen da vel, det er en Gyro med IV'er du har lyst på, livet er kort - unn deg gleden!

Vennlig hilsen

Morten

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Selv sikler jeg på samme spiller. Når den nå endelig kommer da...

Er svært spent på hvordan det vil låte i forhold til den skrotspilleren jeg nå har, sett med hi fi øyne!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Sleiven skrev:

Sleiven
Gyro & IV er som port og stilton, klassiske britiske kombinasjoner. Når det gjelder MC pick-up, så er de "nye" SME bygget for disse, i motsetning til 3009 Improved & series. III. Du går ikke feil med en Gyro/IV.

Når det gjelder Thorens 125, så er det mange gode grunner for å beholde denne, men ingen av dem har noe med musikk å gjøre.

Kjøpe deg en Michell og behold Thorens'en.
Tiltredes.
Har selv gått fra Thorens 150/SME3009 S2 Imp/Ortofon OM40, som jeg for øvrig levde svært godt med, til Michell Orbe/SME 310/Benz LP.
Serie lV egner seg bedre til myke eller halvstive PU-er. Hva med en Benz? Før LPen hadde jeg en Ruby 3. For meg er dette en Mach in heaven.

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
0
Har selv en Gyrodeck m. Linn Ittok arm og en EMT JSD 5 og synes dette spiller helt fantastisk. Ittok armen går gjerne for en 3-4000 på diverse bruktbørser og Linn og Michell er en god kombo. SME IV tåler også stive MC bra og pick uper fra Benz lyder flott i mange oppsett. Linn armen er nok litt mer musikalsk og SME litt mer av ett analyse verktøy. Gyrodeck i forskjellige utførelser er en fantastisk spiller så lykke til.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
Man får frikoblet spilleren fra gulvet.
Derfor kommer det litt an på gulvet, rack som spilleren står i og underlag for spillerene. I de aller fleste tilfellene vil det være en fordel med vegghylle.
Selv om ikke pu-en hopper når man går over gulvet vil vibrasjoner/energi overføres til rack og spiller.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
OivindS skrev:
C. Alshus skrev:
Man får frikoblet spilleren fra gulvet.
Derfor kommer det litt an på gulvet, rack som spilleren står i og underlag for spillerene. I de aller fleste tilfellene vil det være en fordel med vegghylle.
Selv om ikke pu-en hopper når man går over gulvet vil vibrasjoner/energi overføres til rack og spiller.
Klarer ikke helt å se at vegghylle er så viktig. Når man lytter til musikk sitter man vel gjerne i ro foran anlegget og golvet rundt opptar vel da i utgangspunktet ikke mer uhumsheter enn det veggene gjør. Tror ei vegghylle montert på f.eks lettvegg kan gi minst like store problemer med tanke på vibrasjoner enn det som vil være tilfellet med et rack på golv.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ja nå er drømmen i hus. "Black beuty" i form av en Michell Gyro SE og SME V....
Ny Audiotechnica ATOC9MLII er bestilt samt ny phonokabel...., ny rem + ny olje til lager
I mellomtiden jobber jeg med vatring og innstilling av fjærer og rem for optimal "bounce" og stabil gange...
Det er ikke helt rett fram for en som ikke er kjent med spilleren fra før...

Sleiven

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Ny Audiotechnica ATOC9MLII er bestilt samt ny phonokabel...., ny rem + ny olje til lager
I mellomtiden jobber jeg med vatring og innstilling av fjærer og rem for optimal "bounce" og stabil gange...

Sleiven

Gratulere! Tror det vil bringe golyden inn i stua ;D

Hvilken phonokabel er det snakk om?

Hvor handlet du PU'en, og til hvilken pris?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Gratulerer!!! Drømmecombo, dette blir det lykke av.... ;)

Vennlig hilsen

Morten

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Lagga skrev:
Gratulerer!!! Drømmecombo, dette blir det lykke av.... ;)

Vennlig hilsen

Morten
Takker. tAKKER OGSÅ FOR DIN mICHELL RENOVERINGSTRÅD som jeg nettop oppdaget...

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så du dro til direkte med en SME V? Neppe noe du kommer til å angre på. Comboen er, ut over det rent audiofile, et vakkert skue.
Hva du skal med noe annet enn originalkabelen må andre svare på. Min erfaringer med VdH sølv hybrid er gode. Men det må sies at jeg ikke har prøvd noe annet.

Uansett, gratulerer!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
[/quote]
Takker. tAKKER OGSÅ FOR DIN mICHELL RENOVERINGSTRÅD som jeg nettop oppdaget...
[/quote]

Går det an å få en link?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Sleiven skrev:

Sleiven

Gratulerer med nydelig platespiller. Har nesten samme kombo selv (Gyrodeck/SME V) og er meget tilfreds.
Her er også muligheter for små og store oppgraderinger etterhvert om man skulle ønske det...

www.analogueseduction.net

mvh

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Takk for lykkeønskninger, det virker betryggende med tanke på ganske vågal pengebruk. Selv kona synes den er aldeles nydelig..Den må du selvfølgelig slå til på sa hun. ;D ;D

I love that woman.. :-*

Nå gjelder det å fintune spilleren, jeg ønsker å oppnå minimal hastighetsvariasjon (0.04% er spec'en fant jeg på nettet) og perfekt bounce. Tips mottas..Noe må jeg jo gjøre mens tonearmkabelen ligger i tollen eller i posten et eller annet sted

Sleiven

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Takk for lykkeønskninger, det virker betryggende med tanke på ganske vågal pengebruk. Selv kona synes den er aldeles nydelig..Den må du selvfølgelig slå til på sa hun. ;D ;D

I love that woman.. :-*

Nå gjelder det å fintune spilleren, jeg ønsker å oppnå minimal hastighetsvariasjon (0.04% er spec'en fant jeg på nettet) og perfekt bounce. Tips mottas..Noe må jeg jo gjøre mens tonearmkabelen ligger i tollen eller i posten et eller annet sted

Sleiven
Hastighet bør vel power uniten ta seg av uten særlig hjelp i fra deg. Derimot er riktig bounch et must. Her kommer du inn. I tillegg til god tid må du ha tålmodighet. Målet er at når du gir spindelen et lett trykk så skal tallerkenen og plinten bounche i takt hele veien rundt. Den skal ikke begynne å hoppe i utakt eller fra side til side. Du begynner med å skru muttrene på fjærboltene slik at de tilsynelatende flukter med toppen av bolten. Så begynner du med å justere den ene mutteren slik at du får riktig bounch på to av fjærene, dvs at når du isolerer den tredje, så skal de to andre være like. Deretter kan du begynne å justere den siste. Det kan være små justeringer som skal til for å få det helt nøyaktig. Som Fosse sa til meg da jeg skulle i gang på min Orbe, "skru til du ikke gidder mer". Så sier jeg, fortsett neste dag hvis du ikke er fornøyd.
Lykke til! Du vil få lønn for strevet.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Gratulerer med ny spiller Sleiven. Skikkelig bra saker :) Har selv vært eier av en Gyro/Orbe en stund og har aldri angret på kjøpet. Faktisk så har eiergleden økt med tiden. Lykke til videre!

OU812

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
ou812rh skrev:
Gratulerer med ny spiller Sleiven. Skikkelig bra saker :) Har selv vært eier av en Gyro/Orbe en stund og har aldri angret på kjøpet. Faktisk så har eiergleden økt med tiden. Lykke til videre!

OU812
Det var vel du som kjøpte den Orbe'r på Bruktsidene i april i år da?. Jeg var førstemann på tråden, men nølte en dag med avgjørelsen og dermed glapp den. Dermed slo jeg raskt når sjansen på en Michel Gyro dukket opp igjen på bruktbørsen.. ....Skulle gjerne hatt en Orbe med tacho kontroll men men...

Litt uvant at den var svart,men nå synes jeg den bare er endra vakrere, og hvis lyden står i stil så... ;D ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
fant dett etter søk på michell+bounce på audioasylum...

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=203389&highlight=michell+bounce

prøver det når jeg kommer hjem..

First, a beef: the manual that comes with the Gyro is pathetic. No illustration, no pictures, nada. And nothing useful with regard to setting up the suspension. C'mon manufacturers, make an effort!
OK, enough of that... After a frustrating 30 minutes trying the various setup tips scattered about the web (thank you Werner for a great resource), I stumbled upon an incredibly simple alternative.

1. Start by rotating all of the springs so that they are oriented in the same position, say, 12 oclock. (This just helps you keep track of where you are.)
2. Next, gently hold the spindle in the fingers of your dominant hand, and bounce the platter gently. (With my setup I got a good 2-2.5mm of bounce, at about 2-3 hz.) Keep bouncing, and try to find the platter's natural, resonant bounce. You'll probably feel it bouncing, bucking, and wobbling in your fingers. It might have a couple of good bounces, then buck and rock, then go back to a nice natural bounce, all in 5 seconds.
3. With your other hand, while continuing to gently bounce the platter, rotate one of the springs 360 degrees, in eighth-turn increments. Your fingers will know instantly which of the eight positions is best, because the platter bounce will feel smoother, more regular, with less bucking or rocking when the spring is in that position.
4. Repeat for the next two springs.
5. Do the process one more time to all three springs, this time rotating the springs just a few degrees forward and back from their previous best position. In total, you'll have adjusted each spring only twice. When you're don, you'll have perfect bounce.

The first time I did this I was stunned at the ease and success, and wondered about the reproducibility of the process. So I recorded the successful positions just in case, and scrambled them all up. Did it a second time, and it took me just 4 minutes, start to finish. Yahoo!

The beauty of the approach is that your fingers know instantly, as you're turning the springs, whether you're getting closer to optimum.

Good luck! Hope it works for you as well as it did for me!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Sleiven skrev:
ou812rh skrev:

OU812
Det var vel du som kjøpte den Orbe'r på Bruktsidene i april i år da?. Jeg var førstemann på tråden, men nølte en dag med avgjørelsen og dermed glapp den. Dermed slo jeg raskt når sjansen på en Michel Gyro dukket opp igjen på bruktbørsen.. ....Skulle gjerne hatt en Orbe med tacho kontroll men men...

Litt uvant at den var svart,men nå synes jeg den bare er endra vakrere, og hvis lyden står i stil så... ;D ;D
Stemmer nok det at det var jeg som kjøpte spilleren. Har drømt om å eie en GyroDec med full plinth siden første gang jeg så en - ca 20 år siden som tennåring. Grep sjansen da den bydde seg og har aldri sett meg tilbake. Beklager at jeg snappet den forran nesa på deg, men ser ut til at du har fått drømmespilleren du også :) Jeg har også jobbet litt med bouncen og justert fjærene. Har også investert i Ground-it platform! Lykke til videre og enjoy.

OU812

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.550
Torget vurderinger
4
Lagga skrev:
Men så selg heller bilen da vel, det er en Gyro med IV'er du har lyst på, livet er kort - unn deg gleden!

Faen assa! Jeg eier ikke annet vinyl enn en singel som fulgte med Tom Waits-boksen..likevel sitter jeg her og har så sinnsykt lyst på en sånn vinylsnurr....den er så vakker at det gjør helt vondt....funkis i ordets rette betydning.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kan trøsten være at det har skjelden i de senere år vært bedre vinylutvalg enn nå..

Kjøp en... ;)

Espen

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Trane skrev:
(-) har så sinnsykt lyst på en sånn vinylsnurr....den er så vakker at det gjør helt vondt.... (-)
;D

Ja, jeg skal da være den siste til å krangle på det Trane.. ;)

Ville bare også nevne det ssm skrev over her; utvalget av vinyl, og vinyl i topp kvalitet,
er til å bli glad av. I tillegg til messer og bruktsjapper, pleier jeg å legge inn en liten bestilling
på diverse 180-grammere som frister, med jevne mellomrom.
Det er svært enkelt å bygge seg opp et hyggelig discotek. :) ::) 8)

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Uvant å se den i slike farger, unntaket var jo Odyssey; GyroDec'en som kom i "sorgsvart", til minne om
John Michell - solgte ut fort, den modellen.... ::)

Stilig finish på Gyro'en din Sleiven!

Selv "ødela" jeg looken på min egen spiller, ved å bytte ut aluminiumstallerken med den sorte, praktisk talt det eneste
min kjære har gitt (gir!) meg pepper for, av alle utskeielser, - jeg anser meg som heldig..... ;D

Vennlig hilsen

Morten

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Lagga skrev:
Uvant å se den i slike farger
Er nok mest vanlig med sølvfinish, men du verden så lekker den er i sort. (Ja, min GyroDec er sort ;D)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Joda, har hatt et par sorte også, men de hadde sotet plexiglass og flere detaljer i gullfarge:

Det gir et annet inntrykk når alt uten loddene er i svart, morsomt med variasjoner over tema... ;)

Vennlig hilsen

Morten

Topp Bunn