Dreambox, eller ?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Kjører disse bare linux eller er det andre muligheter?
Hvor vanskelig er det å komme i gang?
Er ikke helt sikker på hvordan disse fungerer, noen som kan forklare litt, skal fortrinnsvis brukes til Canal digital via parabol.

Og hvilken modell bør man velge?

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:
Er ikke helt sikker på hvordan disse fungerer, noen som kan forklare litt, skal fortrinnsvis brukes til Canal digital via parabol.

Kjenner ikke disse boksene praktisk selv, siden den tiden jeg drev med paraboltukling var alt analogt, og jeg nå har sluttet med TV.

Men en av de tingene jeg har mest sansen for med Dreamboksen er muligheten til å dele kort. Hvis man er flere i en gjeng som har en slik boks og noen har et lovlig abbonement og kortet i leseren, kan alle andre maskiner som man har satt opp i nettverk over internet benytte seg av dette kortet som om de hadde et selv. Svært besparende og fjerner avhengigheten av piratkort eller oppdaterte koder og dette styret som det medfølger.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:

Jeg har ikke, og har aldri hatt, en Dreambox. Jeg har derimot en Fantacy IP7000 (Relook 400s) som jeg fikk anbefalt da jeg var i "markedet". Denne skal visstnok være mer stabil og brukevennlig, enn DB. Som sagt kjenner jeg bare en av partene, og kan derfor ikke si noe om DB, men går du for Fantacy/Relook, kan jeg nok bidra med en del.

Kortversjon:
Med riktig image, riktig type harddisk, twin-LNB og riktig plugin (applikasjon/program) kjørende, vil du oppnå følgende:
-Mulighet til å se en kanal, samtidig som du tar opp en annen på HD.
-Ordinær timeshift. Bare trykk på pauseknappen om telefonen skulle ringe midt i CSI. 8)
-Emulering av conax/NDS, slik at både CD- og Viasatkort kjører finfint.
-Kortdeling. Har du to tunere, kan disse linkes over nett/nettverk, slik at du ikke behøver mer enn et kort... ;) (PM-stoff...)

Jeg har ikke sjekket prisen for Dreambox, men twintuneren Fantacy IP7000/ Relook 400s får du flunke ny for 3000,-

O

omholt

Gjest
Det første du bør finne ut er om du skal ha en som kan vise HD. IP7000 kan ikke det. Jeg har selv en HD dekoder fra CD og den er elendig både på bildekvalitet og funksjonalitet. Har lyst til å kjøpe meg noe skikkelig, men har selv liten peiling på området.

Fantacy har en som heter IPBOX 9000 som også bruker Linux. Foreløpig virker det utifra hva jeg har lest at den er veldig uferdig, men mulig det er bare snakk om software oppgradering.

Vantage HD 7100s får mye skryt, men man må kjøpe ekstern harddisk utenom og den har ikke to tunere.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Det første du bør finne ut er om du skal ha en som kan vise HD. IP7000 kan ikke det. Jeg har selv en HD dekoder fra CD og den er elendig både på bildekvalitet og funksjonalitet. Har lyst til å kjøpe meg noe skikkelig, men har selv liten peiling på området.

Fantacy har en som heter IPBOX 9000 som også bruker Linux. Foreløpig virker det utifra hva jeg har lest at den er veldig uferdig, men mulig det er bare snakk om software oppgradering.

Vantage HD 7100s får mye skryt, men man må kjøpe ekstern harddisk utenom og den har ikke to tunere.
Det er riktig som det her sies, at om man har HD-behov, er ikke IP7000 veien å gå. Ikke Dreambox heller for den del... IP9000 ser jeg også at det er en del trøbbel med, men det vil nok komme flere og bedre image etter hvert. Personlig ser jeg også på totalprisen, og 3000,- for en IP7000 er ikke ille, spesielt om en sammenligner med tilsvarende Dreambox. Jeg handler nok en IP9000 også, men venter til det finnes stabilt image til den. Da kan jeg sette 7000 og 9000 i nettverk. ;)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Vi har hatt en DM7000S i 4,5 år med toroidal antenne. Den er koblet opp i et kablet hjemmenettverk via en ruter med brannmur og med tilgang ut mot internett.

Å ja. De kjører heldigvis bare Linux basert programvare. Likevel finnes det mange fora og utviklingsteam som lager egne versjoner (img) basert på original versjon fra produsenten. Vi kjøre dual-boot med den andre img fra USB-minne.

Fordeler:
Åpen kildekode. Tilgang på flere hundre programmer, spill osv. Nyttige som unyttige. Mesteparten kan lastes direkte ned fra ulike servere og installeres med et par tastetrykk. Det lanseres mange ulike programvare (img) basert på originalen.
Nettverkstilkobling.
Lynkjapp.
Muligheter for harddisk, ekstra USB minne, keyboard.
Du kan få tuneren og oppsettet til å være slik du vil ha det.
Kan streame over nett både internt og ekstent.
En kan overføre opptak til egen PC og så konvertere de til DVD eller annet format, f.eks. til mobilbruk.
Du kan f.eks. også få spilt av filer på din datamaskin (ala medialink).
Bra bildkvalitet og lydkvalitet.
Mange brukerforum. Gode muligheter til å få hjelp.

Satser man ikke på kabel eller bakkenettversjon, er toroidal antenne et soleklart valg til dreambox. Hos oss får en greit med satelitter mellom 1W og 36E. Vi tar inn 1W, 5E, 13E, 19E, 28E og 36E.

Ulemper:
Ganske høy terskel for å komme i gang og kunne utnytte mulighetene. Anskaffer man seg en slik, er det vel verdt tidsbruken å sette seg inn i hvordan man man kan utnytte tuneren (datamaskinen) best mulig. Man kan selvsagt satse på å bare ta ned signaler, men da er det kanskje ikke et poeng å kjøpe en dreambox.
7000S hadde svak strømforsyning og ble svært så varm. Måtte montere vifte i kabinettet på min.
IDE tilkobling på harddisken.
Særlig i starten var det mye bugs i programvarene. Nå er det blitt bra.
Kan være kresen på USB-minne. I alle fall 7000 versjonen.
Tidkrevende å konvertere opptak (transport stream TS filer) til f.eks. DVD.

De har nå forbedrede versjoner og utgaver for bakkenett og kabel. HD versjon på tur. Disse skal bla. to tunere, med opsjon på ytterligere to. Minus at HDMI går via DVI og at den ikke har gigabit nettverksstøtte. Heller stod det ikke noe om den hadde eSata tilkobling. Får håpe at den nye HD-versjonen kan lagre rett i MPEG4 format. Da kan man f.eks. trådløst overføre filmer eller annet opptak til f.eks. mobilen.

Selv vi har stilt inn på 1w, men ser ikke på CD. Men det skal gå helt fint ta inn CD selv uten ekstra CAM. Men du må laste ned og installere en EMU (emulator). Hvis du kobler den til internett, vil det være enkelt. I motsatt fall trenger du FTP-program og en maskin med internettkobling.

Merk at siden Dreambox egentlig er en datamaskin så må man ta hensyn til sikkerhet dersom boksen tilkobles til internett og man bør ikke laste ned alt mulig programvare helt ukritisk.

Et allternativ til dreambox er å bygge en HTPC med satelittuner.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.317
frans skrev:
Satser man ikke på kabel eller bakkenettversjon, er toroidal antenne et soleklart valg til dreambox. Hos oss får en greit med satelitter mellom 1W og 36E. Vi tar inn 1W, 5E, 13E, 19E, 28E og 36E.
Beklager min uvitenhet; men får du inn alle disse satelitt(posisjon)ene med èn parabolantenne?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
noruego skrev:
frans skrev:
Beklager min uvitenhet; men får du inn alle disse satelitt(posisjon)ene med èn parabolantenne?
Ja, klarer det seg med en?

Hmm, hva bør man gå for da, for å ta inn canal digital + eventuellt andre ting på eteren men fremdeles holde det på et nivå som er enkelt å bruke?
Må man ha ekstrautstyr for å ta in viasat i tillegg?
Og hva slags grensesnitt er det? Kan de styres via laptop f.eks?

Topp Bunn