Drive hifi oppsettet via en kondensatorbank?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
78
Det er ustabilt nett hos meg. Lyset flimrer regelmessig, trafoen i effektforsterkeren durer i bølger, av og til så høyt at man hører den. Det forteller meg at det er noe rart med strømmen som kommer ut av stikkontakten, siden jeg aldri opplevde noe sånt i min forrige bolig.
Derfor lurer jeg på om det hadde vært hensiktsmessig (og i det hele tatt mulig) å kjøre hele oppsettet gjennom en stor 250V kondensatorbank, for å få mere stabil strøm inn til komponentene?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.009
Torget vurderinger
2
Kanskje du kunne kontakte netteier?
PQ måling (spenningskvalitet) er gratis.
Bare husk på at de må/skal svare innen en viss tidsfrist. Ta heller ikke ett svar om at alt er ok. Få målingene utlevert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
En «diger» kondensatorbank rett på nettspenningen er ikke lurt eller formålstjenlig.

Den primære løsningen er som ymir påpeker å få undersøkt og ev rettet opp kvaliteten på nettsepnningen og nettinstallasjonen.

Mekanisk during i trafoer kommer ofte av en DC-komponent på nettet og kan avhelpes med et DC-filter, se f.eks. https://sjostromaudio.com/pages/ind...7-dct03-the-dc-trap-high-end-style-heavy-duty

Dersom det ikke fører frem med en undersøkelse av nettkvaliteten, kan du oppnå lokal stabilistering av nettspenningen med en online UPS, eller et oppsett med lader, batterier (ev kun en passende AC-DC strømforsyning) og vekselretter. Pass på at UPS/vekselretter har «true sine output», har lite støy/forvenging og tåler en del peak strøm. Ladekretsen, enten som en egen enhet eller del av en UPC, kan med fordel ha aktiv effektfaktorregulering.

mvh
KJ

Topp Bunn