Drivreim Rega P3

Y

ymir

Gjest
hei

Hvor tykk er drivreima til Rega P3?Har fått tak i motor uten reim.Bruker 2.5mm reim men da går tallerken for fort.(36 omdr.min.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke målt akkurat hvor tykk originalreima er, men 2,5 mm er nok ikke langt fra sannheten. Jeg har vanskelig for å tro at dette er grunnen til et såpass stort avvik. Rega har mange ganger blitt beskylt for å lage spillere som går for fort, uten at jeg har målt dette heller.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har hatt tre fra Rega opp gjennom årene - alle har gått for fort. Men det har ingenting med reima å gjøre, men motoren - tror jeg.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
1.8 mm er Rega reima. Min gikk også for fort, med riktig reim.. :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg tenkt meg om litt (som om det hjelper...).

I og med at reima sitter i et tilnærmet kileformet spor på drivhjulet/motoren kan det tenkes at en tykkere reim skyves lenger ut i sporet. Dette vil nok gi raskere rotasjon på tallerkenen.

Ellers er det ikke akkurat en presis beskrivelse at hastighetsvariasjonen 'skyldes motoren'. Tallerkenens hastighet er en funksjon av (AC) motorens rotasjonshastighet, drivhjulets diameter og 'sub-platterens' diameter. Er drivhjulet for stort, får du for høy hastighet. Er 'subplatteren' for liten, får du for høy hastighet. Er motorens rotasjonshastighet for høy, får du for høy hastighet. Hastigheten er altså et resultat av samspillet mellom disse faktorene.

Før Dualistene kaster seg over meg: Dette er på ingen måte en frikjennesle av Rega. De har fra mange kanter blitt kritisert for å lage spillere som går for fort. Det er uansett grunn lett å gjøre noe med i produksjonen, og antagelig et bevisst valg fra deres side. Raske spillere kan høres 'friske' og 'lystige' ut, og dermed apellere til konstruktører eller kunder av den grunn.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Hehe, nå fikk du meg også tilå tenke Zoomby_Woof.. ;D
Hadde en gang et drivhjul som var så fullt av møkk og gammel gummi at det hjalp å rense det med q-tips, vann og zalo..! Etter det var hastighen "nogenlunde bra" -og konstant. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enda en gang har jeg tenkt... og husket litt.

Etter hva jeg husker fra et TAS-intervju med A.J. Conti (mannen bak Basis) inngår drivreima i den effektive diameteren til henholdsvis pulleyen og tallerken/subplatter. Drivreima er elastisk, og strekker seg i ytterkant samtidig som den komprimeres i innerkant. Dette betyr at de effektive diameterne blir pulley+1/2 reimtykkelse og tallerken/subplatter+1/2 reimtykkelse. I og med at pulleyen på spilleren er mindre enn subplatteren vil en tykkere reim gi relativt større endring av effektiv diameter på pulley enn på subplatter. Dermed vil tykkere reim gi høyere hastighet av enda en grunn. Fortsatt tipper jeg at det ikke er hele forklaringen, riktignok.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
ymir skrev:
hei

Hvor tykk er drivreima til Rega P3?Har fått tak i motor uten reim.Bruker 2.5mm reim men da går tallerken for fort.(36 omdr.min.)
Du har ikke fått tak i en 60 Hz motor da (fra f.eks USA)? Denne vil gå en del for fort. Uoriginal, feil eller slitt rem vil vanligvis gi ujevn eller for sakte hastighet pga slurring.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Rega Planar 3 og P3 går for fort. Dette er vel et direkte resultat av at motoren går for fort? Hadde den ikke gjort dette, hadde heller ikke tallerkenen gått for fort rundt heller? Har lest flere tester der journalisten har bemerket dette, uten å gjøre mye vesen ut av det forsåvidt - noe jeg finner merkelig. Når en platespiller ikke makter å spille av en LP ved 33 og 1/3 hastighet - så forandrer dette opplevelsen av musikkens hastighet og toneleie.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Zomby_Woof skrev:
og antagelig et bevisst valg fra deres side. Raske spillere kan høres 'friske' og 'lystige' ut, og dermed apellere til konstruktører eller kunder av den grunn.
Bevisst eller bevisstløst? Spill av en ABBA-LP på 45rpm og den høres svært frisk og lystig ut - men det er nå ikke engang slik den er ment å avspilles.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tipper 'bevisst'. Nå er det ikke akkurat sånn at de spiller 33 1/3 på 45. Da ville Leonard Cohen høres ut som smurfene.

Denon hadde engang CD-spillere som man kunne justere hastigheten med +- 10% eller deromkring. Beskrivelsen min stemmer med den forandringen jeg fikk da jeg justerte opp farten på en sånn.

Jeg ønsker meg ikke en spiller som går for fort. Men jeg ser at det kan ha en appell til enkelte, selv om det ikke er HIFI.

Topp Bunn