Nå har jeg tenkt meg om litt (som om det hjelper...).
I og med at reima sitter i et tilnærmet kileformet spor på drivhjulet/motoren kan det tenkes at en tykkere reim skyves lenger ut i sporet. Dette vil nok gi raskere rotasjon på tallerkenen.
Ellers er det ikke akkurat en presis beskrivelse at hastighetsvariasjonen 'skyldes motoren'. Tallerkenens hastighet er en funksjon av (AC) motorens rotasjonshastighet, drivhjulets diameter og 'sub-platterens' diameter. Er drivhjulet for stort, får du for høy hastighet. Er 'subplatteren' for liten, får du for høy hastighet. Er motorens rotasjonshastighet for høy, får du for høy hastighet. Hastigheten er altså et resultat av samspillet mellom disse faktorene.
Før Dualistene kaster seg over meg: Dette er på ingen måte en frikjennesle av Rega. De har fra mange kanter blitt kritisert for å lage spillere som går for fort. Det er uansett grunn lett å gjøre noe med i produksjonen, og antagelig et bevisst valg fra deres side. Raske spillere kan høres 'friske' og 'lystige' ut, og dermed apellere til konstruktører eller kunder av den grunn.