Drivverk for uendlig tweaks....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg begynner med at jeg har mer enn godkjent platespiller-lyd nivå pr i dag.

Jeg har lenge drømt om en spiller nummer to , og har fått stabla anlegget godt på beina det siste året , med en ok , balanse i systemet , OG det er da det kommer inn.....

Jeg skal bruke min ssm fremover , den spiller som ei kule ! I tillegg kunne jeg tenke meg feks en klassisk spiller/drivverk.....jeg funderer på å i fremtiden , prøve meg med en tangesialarm, eller i allefall ett drivverk som kan benyttes med flere armer.

Saken er at dette skal ikke overgå noe annet lydmessig(les vpi supers master) men heller bli litt hobby-i-hobby greie.....

Spillern skal kunne skrus og ordnes meg , dilles og dalles meg , og den skal ikke alltid trenge å virke heller....(jeg kunne feks godt tenke meg å bygge armbord etc selv enten til en ada-lin arm eller noe annet)

så her er jeg.....jeg skal ha ett drivverk , det skal ikke koste skjorta , men ha noe potensiale mht til lyd.

Titta litt rundt , men tenkte kanskje det var mulig å få noe tips her inne......

HVa med:

Linn lp 12

Lenco

Luxman

Thorens

eller kanske en vpi HW-19 med tangensial....

alle verk kjøpes selvfølgelig brukt , og gjerne med defekter , men ikke maltrakterte... ;)

Håper på noen innspill.....jeg er pr dd ikke i kjøpsfase.....tror jeg.?

Mvh Espen

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, og kjøpte en Garrard 301 med en 12" audio technica arm og en denon dl103. Hele greia kom på ca 8.000, i veldig god stand (pu kjøpte jeg ny).( Men hvis du vil bruke penger, kan du jo opgradere garrarden til "shindo-standard" - da er du kvitt ca 350.000 ;D )

Det er veldig morsomt, veldig tweakbart og låter så bra at jeg har solgt min "nr 1 spiller" (opera lp 2.0/Mørch dp6/benz reference.)

så nå har jeg 25.000.- å kjøpe lp-er for! ;D

Og det må tilføyes at jeg har ikke hatt det så moro med et hifi-prosjekt på veldig mange år!

Lyke til!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei Espen
Dette er vanskelige spørsmål, med egentlig mange svar.
Hvis du skal benytte tangentialarm,så ville nok jeg satset på et stivt verk
altså ikke flytende.
Som regel så kan en jo ikke sette flere armer på disse klassiske verkene da de som regel bare har en flytende armbase. ( det finnes unntak og JA en kan jo sette en arm på chassiset MEN....

Det finnes jo også "løse" direktedrevne verk ( gjerne da levert med chassis)
f.eks Technics, JVC, Denon samt noen flere. Her kan en jo lage eget chassis og da gjerne med flere
armbaser.
Har jo sett flere flytende spillere som er bygd om til stivt verk, men aner ikke hvordan dette funker
( har selv brukt et lager og tallerken fra HW 19 til en spiller en gang og dette funket meget bra. )
Lykke til med leting etter et "nytt" verk
Mvh Jan I

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Luxman burde da ha noen kanditater. Har selv PD 350 fra Luxman, spiller som en drøm.

Det finnes noen modeller der som har plass til flere armer også, og det er vel stive konstruksjoner alle de, så de skulle kunne takle tangentialarmer også, hvis det er en fordel med stivt verk til dette.
Er ikke helt sikker på betegnelsen på disse spillerne, men tror det er PD 444 og PD 555, men du finner de nok her på forumet med et lite søk.

Minuset med Luxman (tror jeg) er at de muligens er vanskelig å oppdrive, har ikke sett mange brukte sånne her inne i den senere tid ihvertfall.

Lykke til med prosjektet :)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Garrard! Disse kan du "dille & dalle" med, inngangsprisen er lav og de representerer et alternativ til VPI lydmessig. Og vel så viktig - de blir til det du legger i dem av armer, kasse, strømforsyning, lagre osv.

Et vesentlig moment i forhold til de fleste japanske DD er at grammofonene er utelukkende mekaniske. Du slipper å tenke på IC'er som ikke fremstilles mer og uttørkede kondensatorer i styreelektronikken. Det du ikke vil/kan håndtere selv ordner Loricraft for deg. Sett i gang - få deg en Garrard!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Lenco L 75 Ingen over, ingen ved siden av. Da får du ett bunnsolid drivverk uten noe som helst fiksfakseri og store muligheter til gøy. Pris ? Fra 250 og oppover.

S

slowmotion

Gjest
Garrarder er morsomme, og man kan dille med dem til evig tid. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Oi så mange fine svar....

Jeg vil nok ha en som ser artig ut...altså ikke flatbrød-konstruksjon.... 8)

Jeg skal sjekke opp modellene....

350 luxman er jo fin....det samme med noen lenco er jeg har titta på.

I tillegg har jeg vurdert å bygge en diy spiller selv , med noe deler fra high-end sound i dk....

jeg er på ståsted tenk for tiden , men jeg ønsker ikke at det hele skal ta helt av kostnadsmessig ...for det har det allerede gjort en gang med den jeg har nå , og ja det spiller som ei kule , spillern blir....men likefordømt har jeg lyst på en spiller nummer to......

vi får titte litt rundt...om noen kommer over noe , så hiv inn en link , det er vel ikke lov å direktelinke tilannonser lengere ,,,men ev send meg en pm om dere kommer over noe......

drivverk med potensiale for opp til 5k uten arm... ;D ;D til å begynne med...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
coolt ;D

mega-lencos er fete..........

plint kan jeg lage , selvfølgelig...

i tillegg blir min vpi tallerken til overs på sikt , den skal byttes mot en superplatter....der blir det både lager og tallerken.

så hvisomatte....kan det kanskje kunne bli spiller av det og , jeg mangler ev bare plint/motor...og arm...skal jeg kjøre med tangensial , må jeg uansett kjøpe denne....

men jeg utelukker ikke at kjøp av en vintage er uaktuellt...bare resonerer...Pink , takk for lenco-linken.

Espen

S

Slorbak

Gjest
Pink_Panther skrev:
Lenco L 75 Ingen over, ingen ved siden av. Da får du ett bunnsolid drivverk uten noe som helst fiksfakseri og store muligheter til gøy. Pris ? Fra 250 og oppover.

L 70 skal være den beste av Lenco. Ellers så er 124 en god kandidat. Får du denne til kan det hende du selger hovedriggen din. ;)

Mvh Roar

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå nå Slorbak , nå må du ikke begynne å fable om disse loppemarked-spillerne dine igjen da.....

pt 1 hvor mange ganger har lenco fått en Golden ear award pris.......?

pt 2 hvor mange golden ear award har min ssm fått-----(svaret finner du her: www.vpiindustries.com

men tanken var jo god den....ingen lenco spiller bedre enn vpi....sånn ære bare.

S

Slorbak

Gjest
ssm skrev:
Nå nå Slorbak , nå må du ikke begynne å fable om disse loppemarked-spillerne dine igjen da.....

pt 1 hvor mange ganger har lenco fått en Golden ear award pris.......?

pt 2 hvor mange golden ear award har min ssm fått-----(svaret finner du her: www.vpiindustries.com

men tanken var jo god den....ingen lenco spiller bedre enn vpi....sånn ære bare.

Skjønner jo godt at denne Vpi din er bedre enn disse. :) Men sjekk denne L70,skal i følge enkelte spille bedre enne 75.
Garrard 401 er jo nevnt i tråden her,gode drivverk det også. :)

Lykke til :)

Mvh Roar

S

slowmotion

Gjest
"bedre" eller "dårligere" ... ;)

Spillere som 401 kan dilles med i det uendlige fordi det ikke engang er en platespiller, men bare et drivverk.
Man må ha et plint i tillegg for å kunne feste drivverket og armen.
Så variasjonsmulighetene er ganske store, for å si det mildt.
En 401 vill ikke nødvendigvis høres ut som en annen 401.

;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har visst kjøpt meg ett opera lp 1.0 drivverk i dag.....

Det blir nok stående en god stund ubrukt , og om det blr det som bli brukt er jeg fortsatt ikke sikker på , men det ble en ok deal , emd bytte av noe jeg skulle bli kvitt , så da.....skal i allefall operaen få kjørt seg mot vpi etterhvert...

Disse verkene skal viss funke ok med tangensialarm.....håpoer fallen_a hører innom med tiden , hadde vel en slik kombo han..?

vi får se , vpi en er det liksom bare å bruke , spiller jo som pokker rett og slett , kanskje jeg går for å bruke en mm pu i denne fremtidige tweake-snurrern uansett hva jeg ender opp med , dette fordi jeg besitter en mm riia som ikke er i bruk med rør.....

kanskje high-output mc kan være tingen.....? nå fikk jeg litt å tenke på..Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pesquera skrev:
1. Garrard! Disse kan du "dille & dalle" med,

2. inngangsprisen er lav

3. og de representerer et alternativ til VPI lydmessig. Og vel så viktig - de blir til det du legger i dem av armer, kasse, strømforsyning, lagre osv.

4. Et vesentlig moment i forhold til de fleste japanske DD er at grammofonene er utelukkende mekaniske. Du slipper å tenke på IC'er som ikke fremstilles mer og uttørkede kondensatorer i styreelektronikken. Det du ikke vil/kan håndtere selv ordner Loricraft for deg.

5. Sett i gang - få deg en Garrard!
1. Det er rett.
2. Men sluttprisen for å ha det godt med deg sjølv og anlegget er etter måten høgt.
3. Hehe. (men har ein nok pengar, er det sikkert rett..har ikkje høyrt dei meir avsindige modifikasjonane som finnest notildage)
4. Ja, dette er eit godt argument for sjølvbyggjaren/modifikatøren. Det er råd å gjere det veldig skikkeleg. På ein måte vinylverdas "slowfood"....
5. Skal du berre ha ein platespelar, må du vere budd på nokre lange økter utan lyd, medan du oppgraderer.... (eg seier som Rudi - "man kan da ikke bare ha en platespiller")

Ein MG 1 tangentialarm på eit stivt og godt drivverk er ein veldig god idé etter mitt syn.

Topp Bunn