drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Og hvilken garanti har du for at det faktisk er rent sølv?
    Det er uansett ikke 6n sølv.
    Sterling sølv har jeg dårlig erfaring med. Ubrugeligt til signal kabler.
    Faldt tilfældigt over det her og syntes det var lidt af et kuriosum.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hej Drossel,

    Det udgangstrin lyder helt klart som en NLE konstruktion. De 200W Sanken transistorer er ganske rigtigt nogle bæster. Synd de er udgået af produktion. Så pas på dem. Jeg kan dog ikke helt forstå du mener at en 500W transformator er lille. Især ikke til en klasse AB konstruktion. Hvor mange watt er forstærkeren på?

    Jeg har, hvad jeg formoder er det eneste sæt, NLE symmetri'er som er lavet. Ved ikke om du kan huske dem fra Niels's artikel i High-Fidelity?. Den ene kanal er brændt af. En af mine venner, som desværre ikke er blandt os længere, købte dem af Niels. Det er min plan at reparerer dem og få dem op at køre igen. Desværre har det defekte print nogle skader som følge af afbrændingen. Men jeg regner med at lave nye print til dem. De er en videreudvikling af Primare 928 mono-blokkene.

    Senilix (som har blæst et par diskanter af med NLE1000)
    Var det postmanden som også fungerede som anmelder?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Strever med at få Mantra Bufferen til at fungere med PS Audio DAC. Har læst på forum at det er et genereelt problem at få den single ended udgang til at fungere.

    IMG_20211120_104605.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nu højere impedans. Input filter Vishay 10 kohm. 33 kohm til stel og 300 pf.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Og det brummer stadigt med PS audio DAC. Har læst mig op på at det er et almindeligt problem med PS Audio ind i RCa 😡
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ikke helt forstået . Har den store PS Audio DAC nu. Det her er gamle ESS Sabre dacer som har stået ubrugte i mange år 9018. 9038 er meget bedre. Har en som ikke er bygget ind endnu. Prøver å lage om på tidligere oversprings handlinger.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fordi du koser deg bedre med bedre samvittighet å være inne.
    Mer ro i sjelen = bedre lyd

    Og lyder det ALLTID best når det er kaldt?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hva har det med diy å gjøre?
    Det kunne jo være noget i den forbindelse. Jeg blev ihvertfald nysgerrig. Står lidt stille med diy i øjeblikket. Ikke meget energi i den her mørke tid. Det ene hospitalsbesøg efter det andet. Operes i fødder, have høreapparat, hver uge på tandlægehøjskolen, vacciner og pis og papir. Man dør efter tredje stik??? 😂 Det er der nogen der tror etc. etc. Håber du holder noget off topic ud. Der er alligevel ikke meget diy på Hifisentralen. Vi er uddøende race ser det ud til.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en 3kVA isotrafo, og den går akkurat på en 16A kurs - dersom det er D-karakteristikk på sikringen. Vanlig B-karakteristikk, da går sikringa etter strømbrudd.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er isotrafoen i seg selv som blåser sikringene ikke lasten på andre siden. Jeg har ikke softstart på den - denne stammer fra et Norsk Data-anlegg fra 80-tallet.

    Johan-kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tilført 8 STK 47 nf på broerne. Desuden 4 STK 1000 uf 100 v Panasonic M. Lidt gumpetungt med bare de fire 22000 uf 160 v. Bliver først færdig sidst på ugen da jeg har to til Biamping.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det her indlæg skrev jeg for CA en måned siden men fandt lige nu at jeg ikke havde postet det
    Hva mener du? Har noen "hacket" deg?
    PS: Tenker vi flytter tråden til "mitt anlegg" delen. Mesteparten her er jo ikke diy relatert men din egen off topic monolog med deg selv
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvilken af dem vil fungere bedst? Tænker på placeringen af de Panasonic M. Tænker det har været en kæmpe fejl med de Samhwa elektrolytter på 22.000 uf 160v. Men det står ikke til at ændre men er blevet klogere. Mange små er vejen frem.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.498
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken af dem vil fungere bedst? Tænker på placeringen af de Panasonic M. Tænker det har været en kæmpe fejl med de Samhwa elektrolytter på 22.000 uf 160v. Men det står ikke til at ændre men er blevet klogere. Mange små er vejen frem.
    Panasonic rules"og er høyere spekka enn de andre som er for every day use " samwha er koreansk
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ihvertfall ikke greit her. Spam og fare for virus er det også. Link og innlegg slettes.
    Tenk deg om, denne tråden din er på vei til å bli mer og mer søppel.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Drossel,

    Det udgangstrin lyder helt klart som en NLE konstruktion. De 200W Sanken transistorer er ganske rigtigt nogle bæster. Synd de er udgået af produktion. Så pas på dem. Jeg kan dog ikke helt forstå du mener at en 500W transformator er lille. Især ikke til en klasse AB konstruktion. Hvor mange watt er forstærkeren på?

    Jeg har, hvad jeg formoder er det eneste sæt, NLE symmetri'er som er lavet. Ved ikke om du kan huske dem fra Niels's artikel i High-Fidelity?. Den ene kanal er brændt af. En af mine venner, som desværre ikke er blandt os længere, købte dem af Niels. Det er min plan at reparerer dem og få dem op at køre igen. Desværre har det defekte print nogle skader som følge af afbrændingen. Men jeg regner med at lave nye print til dem. De er en videreudvikling af Primare 928 mono-blokkene.

    Senilix (som har blæst et par diskanter af med NLE1000)
    Mine NLE 1000 er vel også symetri.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Mine NLE 1000 er vel også symetri.
    Navnet Symmetri tænker jeg Niels bare havde valgt. Konstruktionen var som før nævnt grundlæggende ens med Primare 928 plus nogle små tweaks. Fælles for dem begge var at de var symmetrisk opbygget hvilket vil sige at konstruktionen var komplementært opbygget fra indgang til udgang. Man kunne i princippet spejle konstruktionen omkring stel.

    Jeg har aldrig set diagrammet til NLE1000, men jeg er sikker på Niels valgt samme strategi til den.

    Hvad menes med symmetri? Går ud fra det er så enkelt som balanceret.
    Nej, som nævnt ovenfor så betød det bare den den var komplementært opbygget fra indgang til udgang.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Da jeg var yngre var jeg mere frisk på at lave ting fra bunden. Her i nærmeste højre hjørne er filmen jeg senere brugte til belysning og ætsning af print til NLE 100, som vist er en nedskaleret version af NLE 1000. NLE 100 monoblokke blev solgt til en ven som brugte dem i mange år.
    Det må vel selv bambado godkende som diy.
    IMG_20211231_090918.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Her nogle flere printudlæg. Nu kan jeg ligeså godt kaste dem for husker ikke længere hvad det alt sammen er.

    IMG_20211231_090909.jpg
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Ja, tilbage i firserne lagde jeg print ud i 2:1 med tape ligesom Niels. Skiftede dog til computer da det blev økonomisk overkommeligt senere. Der blev dog stadig lavede film og ætset hjemme. Nu om dage er det så billigt og hurtigt at det kan ikke svare sig at stå og rode med det selv.

    Jeg er dog lidt forundret over det som jeg forstår skulle være et NLE100 filmen. Det ligner slet ikke Niels's layout teknik. Jeg tror heller ikke NLE100 er en nedskaleret NLE1000. Jeg har et NLE1000 rå-print til at ligge et sted og umiddelbart er det noget mere kompakt end det jeg fornemmer NLE100 printet er på dit billede.

    Som før nævnt samler jeg på NLE info. Så alt du har på NLE100 ville jeg være interesseret i.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har været igennem en større oprydning og kastet en masse. Diagrammet til NLE 100 er væk.
    Du har ret det er ikke Nielsens teknik. Jeg har lavet det selv. Niels syntes det så ok ud. Men jeg måtte forstærke stelbanerne med kobberbånd fordi uden var det ustabilt. Er jo en pænt stor slew rate.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Her en version af NLE 100 som jeg lavede for måske 30 år siden. Er igang med at prøve at forbedre dem. Bl.a. ny regulering til indgangsprintet. Kommer vel med tiden også større trafoer i til udgangen. Her bare 500 er. Ikke meget til en forstærker med tre sæt Sanken 1216 og 2922. Forøvrigt er drivere også Sanken. Overkill så det gør noget. Men som jeg husker det er lyden noget anæmisk. Derfor fjerner jeg alt Duelund sølvkabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn