DSD filer tilbake til disk

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Hvis man kjøper DSD64 filer online, er det mulig å brenne disse til en SACD/DVD?
I tilfelle, hvordan?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dette går ikke, men om du klarer lage ISO av SACD (også kalt SACD-R) så kan disse brennes på DVD-R. Utfordringen er at nesten ingen spillere støtter SACD-R brent på DVD-R. Noen spillere støtter DSF (DSD64) filer brent på DVD-R, da er livet langt enklere (men da er spørsmålet igjen hvorfor ha dem på fysisk media? Roon og flere andre avspillere støtter DSF).

https://github.com/sacd-ripper/sacd-ripper/wiki/A-list-of-SACD-R-compatible-players.

Jeg har aldri prøvd; men jeg har tidligere gjort en del generering av SACD-R ISO fra mine SACD-plater som er konvertert til dsf for å kunne brukes via Roon (både stereo, 5.0 og 5.1 utgivelser).

Skjermbilde 2020-04-25 kl. 00.03.27.jpg
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Det var bare for at ved avspilling av DSD filene brukes jeg annen DAC (DoP). Inni SACD spilleren er det en rein DSD DAC, som jeg innbiller meg gjør jobben bedre.
 

Bjørn 66

Medlem
Ble medlem
14.04.2013
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Trondheim
Ser at det er en stund siden dette ble lagt inn, men temaet er uansett interessant.
Brenning av en SACD-R fra ISO-fil er enkelt og spillerne som takler formatet er ikke veldig dyre eller vanskelig å skaffe. Men så langt jeg skjønner så er problemet å generere ISO-formatet, ikke noe for oss amatører.

Men hva er det grunnleggende problemet her med DAC som mottar over DoP?
DSD over PCM er kun en innpakking av DSD-lyden inn i en container, f.eks flac, for å overføre det til utstyr som kan sende/motta kun PCM i utgangspunktet. Når du sender over DoP til en DSD-dac så pakker dac-en først DSD-data ut fra container før den behandler DSD-signalet som om det ble sendt som DSD-pakker hele veien.

Hvilken dac sender du DSD-filene til, og hvilken SACD-spiller er det du vil ha spilt brente plater på?
Jeg satser en femmer på at den eksterne DSD-dacen er hakket bedre enn en intern dac i en SACD-spiller.

En annen morsom ting du kan prøve er brenning av DSF-filer til en DVD og spille det av på en gammel PlayStation 3, som da må være av den typen som leser SACD-plater.
Dette formatet kalles DSD-disc og må ikke sammenlignes med en SACD (selv om innholdet er det samme)
 
Topp Bunn