Dual 601

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dualistene vil sikkert protestere; skal man tro Dual's salgstall før de gikk konkurs, og ikke minst det lave prisnivået på brukte Dual, så er de nok uansett i mindretall; men dette er nettopp den type platespiller som gjorde at cd-mediet ble imøtesett med så store forventninger og glede som det ble. Imo.

Moderne hifi er den neppe egnet til. Men lyd gir den sikkert. Så det spørs vel hva man vil ha.

Mvh Vidar P

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Du kan mye, Vidar, men ikke om Dual. Dual er et anerkjent kvalitetsmerke som har bygget alt fra billige (og til prisen gode spillere), til dyre og temmelig gode spillere. Vidar skriver om dette merket slik jeg skriver om BSR. Nok om det.

Dual 601 er en god platespiller. Den kan ikke måle seg med det beste på markedet i dag, men det får du ikke til en så rimelig pris likevel. På den linken du viser er den for høyt priset, du kan vente og se om noen tar den. Hvis ikke ville jeg bydd 500 kroner.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Den kan ikke måle seg med det beste på markedet i dag..
Det vil jeg tro :) Ser man det... vi er visst ikke alltid uenige.

Dual 601 er en god platespiller
...au da. Det er visst visse ting vi ikke er enig om allikevel. Nå kan det jo skyldes at min fars 601 hadde en dårlig Shure pu, men bra låt den ikke. Iallefall ikke ift de temmelig rimelige spillerne som fulgte senere.
Jeg synes f.eks 505/4 er en dårlig spiller (til tross for at jeg prøvde å få det beste ut av min); men den var jaggu mye bedre enn 601 :)

Gjest; det kan godt være jeg ikke "kan" Dual. I så fall kan nok du bidra med mye mer brukererfaring på 601 enn jeg. Jeg har bare hørt den jeg. Og liker ikke lyden spesielt godt; dette er IKKE noen 701 for å si det sånn; ikke det at den setter noen rekorder heller forresten..

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Nå er ikke 601 regnet for å være blant de "gode" Dualene, men akkurat hvor god eller dårlig den er skal jeg la være å uttale meg om. Til det har jeg ikke noen erfaring med akkurat den spilleren. 701 og 1219 kjenner jeg godt, og de kan være greie til den prisen som er satt til startpris i auksjonen. Absolutt makspris for en 601 kan ikke være mer enn 500,-.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Jeg eide en gang Dual 510 m/Shure m 95. Dual 501 er det samme som Dual 601 uten automatikk. God spiller etter hva jeg legger i begrepet god. Det betyr at den er solid og presist bygget og er lite heftet med feil og har en gjengivelse som forsvarer prisen.

Den gir iallefall mye glede til den som liker musikk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mye musikkglede gir mitt 78 rpm-horn med ditto steinkaker også.
Det gir imidlertid ikke noen nevneverdig god hifigjengivelse, dersom det er det man er ute etter. Dual 601 er den typen platespillere som sto "i de tusen hjem", og som idag kan sammenliknes med en Austin Allegro, en Opel Kadett eller en Ford Anglia; de var populære nok som et resultat av en helhet, derunder ikke minst pris; men aldri spesielt attraktive mht ytelse; og de kan forsåvidt gi mye eieglede for den rette entusiast; men ikke i nærheten av moderne platespillerytelse. Det er og blir den typen platespiller som sørger for at eier gleder seg mer og mer og cd-mediets oppstandelse. Jeg hadde langt heller kjøpt en ny spiller av billigste sort fra produsenter som Rega, NAD, Goldring, ProJect etc.... i trygg forvissing om at de hadde parkert en utslitt 601 selv spilt opp-ned. Imo.

Mvh Vidar P

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Det er ikke alle som har dine krav til platespillere. En Dual vil være driftssikker og fungere tilfredstillende for svært mange.

Ofte gir billig utstyr mere glede enn dyrt. Eieren er som regel intressert i musikken og ikke i lyden. Det er en sunn tilnærming, og fullt mulig med en Dual 601.

Dual 601 vile jeg heller hatt enn billigste sort fra Regafabrikken.

Hvem sier den er utslitt? Det er mye på bruktmarkedet som nesten ikke er brukt, men som har stått i en stue i mange år.

J

jukes

Gjest
eivind018 skrev:
Er på utkjikk etter en god men ikke altfor dyr platespiller og kom over denne.
har ikke så altfor god greie på platespillere av forskjellige merker osv. lurte derfor på den er noe særlig og om dette er en god spiller for prisen.

http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=531456256&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=4&Catg=11966&LanguageNR=0

:)

Jeg kjenner ikke til denne,men får du den for 500kr kan vel du prøve den. Får sikkert igjen det for den hvis du ikke liker den.
Så kan du få prøvd dette med vinyl og se om dette er noe for deg.

Mvh Roar

Topp Bunn