Dual ??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne har jeg hatt, og en hifikompis har en slik ennå. Jeg kjøpte min ny på Akers Mic (ment til et nr2-anlegg) på 80-tallet for 2.5k med Ortofon pu.
Skjønner til dags dato ikke hvorfor jeg kjøpte den, men den så jo litt fin ut da.

Det er lydmessig en av de dårligste platespillerne jeg har hatt (med hederlig unntak av noe arvegods), og den er imo mye dårligere enn en Rega P2 og P3; ja faktisk vil jeg holde ALLE dagens entrylevelspillere for å være langt bedre.
Selger hevder at "dette er en highend platespiller av høy kvalitet", dette er egentlig nesten en sak for forbrukermyndigheter, for den påstanden er ren svindel.

Å bytte til Planar 3 dengang var som å komme til en helt annen verden.

Men det er min mening.

Mvh Vidar P

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Denne har jeg hatt, og en hifikompis har en slik ennå. Jeg kjøpte min ny på Akers Mic (ment til et nr2-anlegg) på 80-tallet for 2.5k med Ortofon pu.
Skjønner til dags dato ikke hvorfor jeg kjøpte den, men den så jo litt fin ut da.

Det er lydmessig en av de dårligste platespillerne jeg har hatt (med hederlig unntak av noe arvegods), og den er imo mye dårligere enn en Rega P2 og P3; ja faktisk vil jeg holde ALLE dagens entrylevelspillere for å være langt bedre.
Selger hevder at "dette er en highend platespiller av høy kvalitet", dette er egentlig nesten en sak for forbrukermyndigheter, for den påstanden er ren svindel.

Å bytte til Planar 3 dengang var som å komme til en helt annen verden.

Men det er min mening.

Mvh Vidar P
Det burde si det meste ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det burde si det meste  ::)
Det burde det i den grad min mening om saken er relevant iallefall; jeg husker jeg sa det samme om 505-4 for noen år siden her, og fikk massiv motbør av Dual-entusiastene bl.a karl og Kjell B. De var visst av en helt annen oppfatning; men jeg er ikke sikker på at de hadde noen kjennskap til denne spilleren egentlig, eller om det var motbør på generell Dual-basis jeg fikk.

Uansett så tror jeg (i min lille verden) at å kalle 505-4 for en riktig dårlig platespiller til hifi er en påstand som de aller fleste her inne lett ville ha vært helt enig i dersom de hadde fått den demonstrert mot f.eks en Goldring, Rega, ProJect eller liknende.

Mvh Vidar P

M

Mulelid

Gjest
Har DUAL 504 her, og den låter helt greit til å være en som var kastet. Hehe..

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemeldinger. Som sagt så ser den jo litt fin ut. På bilde vertfall. :)

Mvh.....

Edit: Regner da med at den rimligere CS-455-1 er av samme kvalitet.. :)

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Jeg har en modell CS-5000 fra Dual dom jeg har hatt noen år. Noen som har kommentarer til den?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.781
Dagens Dual er bare et branded kina produkt, det har ingenting med de klassiske Dual spillerene å gjøre.
CS 5000 er en av de siste "ekte" Dualspillerene. Den er kresen på pickup/stift. Får den rette kombinasjonen her er den meget god.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dagens Dual er bare et branded kina produkt, det har ingenting med de klassiske Dual spillerene å gjøre.
505-4 (iallefall min) var vel laget i Tyskland, og var en "ekte" Dual?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.781
505-4 (iallefall min) var vel laget i Tyskland, og var en "ekte" Dual?

Mvh Vidar P
Jeg vet ikke når din var laget. Etter at Schneider AG gikk konkurs i 2001 er dagens Dual laget i Kina og distribuert av TCL frem til 2002 da Namsung Electronics overtok.
Det kan godt hende det er en Kina utgave du har hatt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke når din var laget. Etter at Schneider AG gikk konkurs i 2001 er dagens Dual laget i Kina og distribuert av TCL frem til 2002 da Namsung Electronics overtok.
Nei det er det ikke, det sto Made in Germany på den. Og den var en ekte Dual, utrolig nok ble det solgt en god del av de; ikke minst sikkert fordi det var en av få semiautomatiske og lettbetjente billigmodeller på den tiden.
Det var en 505-4, og ble kjøpt ca 1988 på Akers Mic av meg.
Den ser kliss lik ut som 505-4S, og om de er laget i Kina eller andre steder, så er det iallefall Dual's eget design. Derfor tar du feil når du sier at dette "ikke har noe med Dual å gjøre".
Alternativt kan det kanskje være restpartier eller NOS? Aner ikke.. det har iallefall ikke vært noe som jeg har sett i internasjonal presse om at Duals gamle 505-design nå blir produsert påny.

Mvh Vidar P

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
CS 5000 er en av de siste "ekte" Dualspillerene. Den er kresen på pickup/stift. Får den rette kombinasjonen her er den meget god.
Det er jo mosomt å høre. Kan du si noe om hvilke PU/Stifterer det som er gode? Nå står det en billg ortofonsak som jeg egentlig ikke har peiling hvordan er.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Ikke god klang i den som står på. Finn deg heller en brukt Dual 1225, 1228, 1219 eller 1229 (de to siste er best men sjeldne i Norge). Tysk ebay har slike for salg, og de går for priser fra 20 euro opp til 200euro. Disse moser Rega P2/P3 med den puèn som står på (som regel en Shure m 75, m91 eller m95).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Det er jo mosomt å høre. Kan du si noe om hvilke PU/Stifterer det som er gode? Nå står det en billg ortofonsak som jeg egentlig ikke har peiling hvordan er.

Ortofon ULM 55E var standard PU på disse, jeg har byttet til en Clearaudio og det låter da brukbart. For øvrig var/er 5000 en av de beste remdrevne Dualene, ikke noe samleobjekt med kunstig høy verdi, men en god spiller som fortjener å brukes.

Se følgende linker:

http://dual-reference.com

http://hometown.aol.de/alflanger/index.html

http://www.dual-board.de/

I tillegg til at den låter bra er det jo et imponerende møbel for å si det slik, den ( i allefall den i naturell trefage ) gir et gedigent intrykk !

Personlig liker jeg den både lydmessig og visuellt. Mitt råd er at du beholder den og koser deg med å eie en riktig bra spiller.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
CS505-4 og CS455 er Dual-konstruksjoner fra 80-tallet og så vidt jeg vet fremdeles i produksjon i Europa. Det er mulig at maskinene/produksjonen er flyttet fra Tyskland til Tsjekkia, men disse spillerne lages ikke i Kina, i såfall har dette skjedd i løpet av de siste månedene.

Jeg har solgt en haug av CS505-4 på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet på Akers Mic (kanskje til Vidar P?). Spilleren er grei nok og fullt på høyde med det rimeligste fra Project, men ikke helt på høyde med de rimeligste Rega-variantene. Bytte av stift til en bedre utgave av Ortofon OM kan anbefales for bedre lyd. Uansett, den er langt fra High-End og det finnes andre platespillere til kr 2.500,- med vesentlig bedre lyd, men uten automatikk.

Ellers er det jo verdt å merke seg at Pixmania hevder at spilleren egner seg til DJ-bruk, noe den definitivt er totalt uegnet til.

Topp Bunn