Duelund Forever

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Dette virker intressant, for høytalerkabler og signalkabler har det noe for seg, men hvordan er det med nettkabel (220/230Vac). Ein oppgraderer strømkabel fra vegg til apperatur, hvilke kvadrat er det på kabel? 1,5mm² eller 2,5mm² (henholdsvis 15AWG og 13AWG), normalt er mange kabler kun 0,75mm². Men hva gjøres med kabling for aktuell strømkurs fra inntak/sikringsskap til vegguttak, er det gamel 1,5mm² eller oppgradert til 2,5mm², kabling burde oppgraders til 4mm² om det blir sikret med maks 16A som er maks på det fleste vegguttak. Hva tenker dere om ei sådann oppgradering ilag med den kabling som er diskutert lenger oppe i denne tråden?
    Merk at 20AWG =0,5166mm², 16AWG =1,307mm² og 12AWG =3,301mm² til info.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dette virker intressant, for høytalerkabler og signalkabler har det noe for seg, men hvordan er det med nettkabel (220/230Vac). Ein oppgraderer strømkabel fra vegg til apperatur, hvilke kvadrat er det på kabel? 1,5mm² eller 2,5mm² (henholdsvis 15AWG og 13AWG), normalt er mange kabler kun 0,75mm². Men hva gjøres med kabling for aktuell strømkurs fra inntak/sikringsskap til vegguttak, er det gamel 1,5mm² eller oppgradert til 2,5mm², kabling burde oppgraders til 4mm² om det blir sikret med maks 16A som er maks på det fleste vegguttak. Hva tenker dere om ei sådann oppgradering ilag med den kabling som er diskutert lenger oppe i denne tråden?
    Merk at 20AWG =0,5166mm², 16AWG =1,307mm² og 12AWG =3,301mm² til info.
    Fra sikringsskab og til veggudtag bruger jeg 2x6 kvadrat pr leder. Det er godt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Vet egentlig ikke om jeg har sett stikk som faktisk er godt konstruert for fler- eller mangetrådig ledning....
    Tror Oyaide har den beste patenten med at skruen drar til en liten plate som presser kabelen inn mot selve kontaktpinnen. Skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør det slik.
    oyaide-p-079e-schuko-plug-phosphore-bronze-gold-plated-24k-o17mm.jpg
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Siden det er så stille i denne tråden, får jeg legge ut et bilde av mine rykende ferske Duelund 2x16 awg, Tin-plated, Stranded Copper, Oiled Cotton høyttalerkabler. Disse skal testes i kveld!

    IMG_3461.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.524
    Sted
    Sørlandet
    Hei sambygding,

    Ser at du har pakket begge lederne inn i en felles strømpe. Hvordan skiller du + og -? Jeg har god erfaring med samme kabel og det blir spennende å lese om dine inntrykk.

    -BB-
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hei der BB!

    Tenker jeg drar på en ekstra liten rød krympestrømpe på én av lederne før jeg begynner å koble dem opp :). Disse kommer forresten ferdig i bomullsstrømpe over de to lederne.

    Har hatt Duelund tidligere, på Doxa høyttalere og forsterkeri. Det var ingen umiddelbar suksess (låt tynt), men har mer trua på elektronikken og høyttalere jeg har i hus nå.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Belden 9497 er et alternativ. Også fortinnet kobber. Jeg oppfatter de som bedre.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Flere ser jeg som har blitt inspirert av Shirokazu Yazaki og "Real Sound". Spent på lytteinntrykk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei der BB!

    Tenker jeg drar på en ekstra liten rød krympestrømpe på én av lederne før jeg begynner å koble dem opp :). Disse kommer forresten ferdig i bomullsstrømpe over de to lederne.

    Har hatt Duelund tidligere, på Doxa høyttalere og forsterkeri. Det var ingen umiddelbar suksess (låt tynt), men har mer trua på elektronikken og høyttalere jeg har i hus nå.
    Hvad for noget Duelund? Sølv som er fladt synes jeg også er tyndt, medmindre det passer det øvrige udstyr.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hvad for noget Duelund? Sølv som er fladt synes jeg også er tyndt, medmindre det passer det øvrige udstyr.
    Det var denne jeg brukte:

    Det er vel i praksis samme kabel jeg har nå, bortsett fra at den jeg har nå kommer ferdig i par.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg hatt en kveld og en halv dag med Duelund DCA16GA som høyttalerkabler 2m. Jeg bruker rørforsterker single-ended og høyttalere på 102db.Jeg liker det jeg hører, et godt løft fra det jeg hadde. Veldig åpen kabel og musikken er mer tilstede i rommet, klar lyd, mere detaljer og strammere bass.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde en kabel laget av hb 52 her på forumet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn