Dugnad og kronerulling til Fidelity!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Etter å ha lest mang en lang og hissig debatt om Fidelity og alt som kunne og burde ha vært så mye bedre med dette stakkarslige bladet, slo det meg følgende: vi klarte jo helt fint å kronerulle opp rimelige mange tusen for å få til en ny server til hi-fi sentralen. Burde vi ikke gjøre det samme for Fidelity? Det er jo tydelig at behovet er stort og målet må være å få til:

Et eget, egnet lytterom, med svært gode akustiske egenskaper på tja... 40 - 50 kvadrat, sentralt i Oslo (slik at skribentene i bladet alle kan benytte det) med avanserte muligheter for blindtesting (jeg seg for meg en slags plattform-styring som gjør at de bl.a. kan bytte HT blindt) og et tilhørende, ISO-sertifisert målelaboratorium hvor utstyret kan måles, veies og vurderes. Sistnevnte målerom bør sannsynligvis inkludere en tekniker, da ingen i Fidelity (i følge enkelte på forumet) har skjønt selv Ohms-lov så det å sette de til å måle går ikke.

Budsjett? Tja. Med en antatt pris pr. kvadrat på 30 000 kommer vel selve romarealet på rundt 1.5 million (dette er inkl. et lite målerom, så jeg har rundhåndig slått av til 50 kvadratmeter), pluss tomt. Jeg kjenner ikke Vadseths eller andre skribenters ringe bolig godt nok til å vite om det er tomteareal til oppsetting av et slikt bygg, men for enkelthetens skyld kan vi vel anta det.

Så må altså dette rommet akustisk tilpasses, noe som, så vidt jeg har skjønt, fort kan komme opp i ytterligere 100 000. I tillegg må det legges strøm, her duger vel knapt noe annet enn et eget kraftverk på samme tomt, til nød direktekopling til nærmeste trafo-stasjon (som selvfølgelig er bygd opp utelukkende med bruk av Solide-Kåre og helst ikke brukes til annet enn dette lille huset). Skal vi anta at 250 000 holder for å få til dette?

Til sist kommer måleutstyr og egen målenerd som kan bruke utstyret. Her må vi anta at en del kan skaffes via dugnad og donasjoner, et gammelt oscilloskop har vel noen liggende og slenge, ditto for et multimeter. Spektrumanalysatorer aner jeg virkelig ikke hva koster, men jeg tipper vi har noen ingeniører her på sentralen som kan skaffe en grei deal på det. Avanserte målemikker og slikt koster visstnok ikke så mye. Skal vi satse på at med lønn til nevnte tekniker i 20% stilling (samt kursing for kontinuerlige oppdatering på nye, spennende områder, sosiale kostnader, arbeidsgiveravgift o.l.) så klarer vi å presse dette inn på... tja... 150 000? Burde funke.

Som vist over, dette kan bli dyrt. Men, jeg har en plan! Og det er her konseptet om dugnad og kronerulling kommer inn - for hvis dere tar dere en titt rundt omkring på sentralen vil dere oppdage at vi har en særdeles gunstig blanding av mennesker her: vi har nok dyktige fagfolk som kan snekre, elektrifisere, vannifisere, oppmåle og justere selve bygget. Og vi har pengesterke karer som, kombinert med generell giverglede fra alle på sentralen, lett vil kunne fronte de nødvendige midler - og da vil nok prisen jeg skisserte på 1.5 million lengre opp bare for bygget fortone seg som en vill overestimering. Dette må vi da klare for materialkostander alene, gutter (og jenter)!

For å være trygg på at pengene blir disponert slik de bør, foreslår jeg ærbødigst meg selv som forvalter og formidler av midlene knyttet til dette prosjektet og jeg antar at jeg har såpass tillit på sentralen etter mange år her, at det er uproblematisk. Vennligst send meg PM for kontoinformasjon.

Så, kom igjen! Her er sjansen til å hjelpe Fidelity til å skape det magasinet vi alle har drømt om!

(For egen regning syns jeg nå Fidelity er veldig bra som det er, men jeg er alltids villig til å strekke meg for å hjelpe den gode sak. Dette er et primeksempel på det.)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Audiofidelity.no skrev:
Fidelity - det beste av HiFi, musikk og hjemmekino

Det norske HiFi bladet Fidelity er Skandinavias eneste dedikerte high-end hi-fi blad og utkommer 6 ganger i året. Bladet er av utsøkt kvalitetet både med hensyn til papir, foto og layout, og er normalt på 100 sider med limfrest omslag. Også av denne grunn er det et blad som de fleste tar vare på. Det viktigste er likevel den betydelige mengde med tester og artikler som gjør at hver utgivelse forsårsaker begeistret mottagelse på norske nettsteder med nærmere tyve tusen treff hver gang en nytt blad ankommer postkassa eller nærmeste aviskiosk.

Bladet legger betydelig vekt på funksjonalitet og design, men fremfor alt på lydkvalitet som kan formidle musikkens sjel og egenart. Selv om tekniske målinger ofte kan være et nyttig supplement, så har redaksjonen valgt å vurdere lydkvaliteten med de mest avanserte redskaper vitenskapen kjenner til; det menneskelige øret! Subjektiv evaluering av lyden benyttes som den eneste, eller i det minste som den viktigste evalueringsmetoden til samtlige av verdens mest anerkjente hifi blader.

Selv om Fidelity lytter på det meste av verdens mest utsøkte lydprodukter, prøver staben også å finne frem til de mest utsøkte produktene i jungelen av rimeligere utstyr. Bladet eies og drives av Norges mest erfarne hifi skribent, Knut Vadseth, som også var med på å utvikle bladet Lyd & Bilde til det største elektronikkbladet i Skandinavia, og som også var den siste redaktøren i det tyve åre gamle hifi magasinet Audio som er forløperen til Fidelity. Hele den entusiastiske staben i Audio ble med over til nyskapningen Fidelity i desember 2002.

Entusiasme er da også den viktigste drivkraften bak hifi bladet Fidelity. Staben er samstemte i at kvalitet er viktigere enn kvantitet, men uansett selger bladet bedre enn hva forløperen Audio noensinne har gjort. Vi er stolte over at bladet har gått med et brukbart økonomisk overskudd fra første dag. En nøktern økonomi og en liten stab gjør likevel produksjonen av neste blad til en så stor utfordring at ulike markedsføringstiltak blir neglisjert. Om da ikke et flott blad med edruelig innhold er den beste markedsføring?

Den viktigste opplagsøkningen forventes å komme fra våre naboland hvor vi enda ikke har gjort noen salgsfremstøt, men hvor jungeltelegrafen har ført til en meget oppmuntrende salg både over disk- og ikke minst ved abonnement. Vi har nyss besluttet at utenlandsabonnement ikke skal koste mer enn i Norge! Også med støtte i særdeles entusiastiske leserbrev fra Danmark og Sverige, tror vi at det der er mulig å øke opplaget betydelig.
Tekniske evalueringer/målinger er tydeligvis helt uinteresant ettersom de anvender det aller ypperste av instrumenter, øret! Ingen har nok tenkt på at øret kan ha lyter som teknisk utstyr ikke påvirkes av.

Det er nok ikke midlene det står på, snarere viljen, ettersom Fidelity "har gått med et brukbart økonomisk overskudd fra første dag".
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ikke for å være stygg, men du skisserer en plan som om du skulle være redaktør for bladet. Derimot hadde det vært en god plan for en uavhengig audio nettside e.l. med folk herfra som bidragsytere. Jeg tror uansett det er urealistisk.

Noen ganger leser man for fort. God spøk!
 
Y

ymir

Gjest
hei
Og så bør skribentene legge frem kurvene fra hørseltest samt en vurdering av deres mentale helsetilstand og om de bruker medikamenter som kan virke inn på hørselen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.206
Antall liker
2.799
Sted
Kongsberg
Hei Mbare ;)

Du må være forsiktig med ironi.
Du risikerer å bli tatt på alvor :eek:

Med tomteprisene i nabolaget til
Knut må du nok måtte regne med
et par mill til inn på kontoen din
før arbeidet begynner.

mvh
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Vil berømme Mbare for innsatsen han har lagt ned i åpningsinnlegget :).

Mvh. Birdman
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
el_mariachi skrev:
Det er nok ikke midlene det står på, snarere viljen, ettersom Fidelity "har gått med et brukbart økonomisk overskudd fra første dag".
Det er helt riktig. Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på purehelp.no - som jeg bruker ofte i jobbsammenheng - og søkte på Forlaget Fidelity AS:

http://www.purehelp.no/vis.asp?t_page=2&company_name=FORLAGET+FIDELITY+AS&ftknr=5B4B42404E1E404647

Ingen grunn til å mase med verken dugnad eller kronerulling her. Det er neppe midlene det står på - som el_mariachi så riktig påpeker.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , dette er jo ett håpløst tiltak....

Hvis ikke Vadseth og co har muligheten til å få testa greiene i skikkelige omgivelser , får de enten A) la det være med målinger (som nå)

eller bygge seg rom etc , og legge på prisen , silk at det er rom for sånne kostnader.

alternativt gjøre som hjemmekino , leie seg ett sted for test av sakene , som har ett skikkelig rom , med utstyr etc som trengs.

En annen mulighet er å kose seg med fidelity for det det er.......når det ikke lengere er nok finnes det en drøss med utenlandske hi-fi blekker man kan kjøpe , og lese tekster der.....

Istenden for innsamling kan man legge pengene i ett eget Engelsk-kurs til seg selv , så får bman enda mere ut av utenlandslesingen ....ikke bare når det gjelder hi-fi ;)

hilsen fornøyd abbonent,.,.,.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.806
Antall liker
28.858
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bra drift, all ære!
Latterlig lave lønnskostnader, 500+ kkr inkl sosiale utgifter. Tydeligvis er det ikke høye timebetalingen. Eller, mer sannsynlig, masse gratisarbeid.
Lurer også på de fordringene....en halv årsomsetning som kundefordring. Det er mye, det!
mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - det er mye man kan lure på her. Men selv om man avskriver så mye som 50% av kundefordringene som tap, er den resterende halvparten tilstrekkelig til å dekke gjelden. Sånn omtrent. I tillegg har man fortsatt en brukbar kassebeholdning. Ikke noen dans på roser - det er ikke det jeg prøver å si. Langt i fra. Men ikke tilstrekkelig krise til at jeg ville føle meg motivert til å bidra verken med kroner eller arbeidsinnsats i dette "prosjektet".
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.765
Antall liker
16.341
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mbare: Din entusiasme, skapervilje og evne til å presentere gode ideer, kan ikke verdsettes høyt nok. På den måten skapes nær sagt alle forbedringer. -Ofte av tilsynelatende håpløse forslag. Alt er teoretisk mulig å gjennomføre bare viljen og evnen er tilstede. Men..., jeg stiller spørsmål til om Fidelity blir bedre av den grunn?

Hilsen en selvimotsigende optimist ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Du kaster dine perler på alt for dypt vann, Mbare.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.438
Antall liker
2.874
Torget vurderinger
3
Jeg ser ikke helt problemet med at det blir testet i en helt vanlig stue.
Det er vel der mesteparten av utstyret havner hjemme hos kjøper.
Så hvis ansatte i Fidelity med sin erfaring å fartstid i "faget" synes utstyret er bra der.
Så blir det vel bare bedre hvis kjøper eventuelt lager seg dedikert lytterom.
Jeg tror i allefall endel mennesker legger Fidelity's erfaringer til grunn når de begynner å se etter utstyr.
Å da må jeg si det er greit å få flere erfaringer ,gjort i en tilnærmet normal stue. Lytterom har de forhåpenligvis i butikken.
Utover det må det vel lånes hjem å prøves der. :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Gunnar_Brekke skrev:
Hei Mbare ;)

Du må være forsiktig med ironi.
Du risikerer å bli tatt på alvor :eek:
Faen, det hadde jeg ikke tenkt på. :eek: 8)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mbare skrev:
Etter å ha lest mang en lang og hissig debatt om Fidelity og alt som kunne og burde ha vært så mye bedre med dette stakkarslige bladet, slo det meg følgende: vi klarte jo helt fint å kronerulle opp rimelige mange tusen for å få til en ny server til hi-fi sentralen. Burde vi ikke gjøre det samme for Fidelity? Det er jo tydelig at behovet er stort og målet må være å få til:

Et eget, egnet lytterom, med svært gode akustiske egenskaper på tja... 40 - 50 kvadrat, sentralt i Oslo (slik at skribentene i bladet alle kan benytte det) med avanserte muligheter for blindtesting (jeg seg for meg en slags plattform-styring som gjør at de bl.a. kan bytte HT blindt) og et tilhørende, ISO-sertifisert målelaboratorium hvor utstyret kan måles, veies og vurderes. Sistnevnte målerom bør sannsynligvis inkludere en tekniker, da ingen i Fidelity (i følge enkelte på forumet) har skjønt selv Ohms-lov så det å sette de til å måle går ikke.

Budsjett? Tja. Med en antatt pris pr. kvadrat på 30 000 kommer vel selve romarealet på rundt 1.5 million (dette er inkl. et lite målerom, så jeg har rundhåndig slått av til 50 kvadratmeter), pluss tomt. Jeg kjenner ikke Vadseths eller andre skribenters ringe bolig godt nok til å vite om det er tomteareal til oppsetting av et slikt bygg, men for enkelthetens skyld kan vi vel anta det.

Så må altså dette rommet akustisk tilpasses, noe som, så vidt jeg har skjønt, fort kan komme opp i ytterligere 100 000. I tillegg må det legges strøm, her duger vel knapt noe annet enn et eget kraftverk på samme tomt, til nød direktekopling til nærmeste trafo-stasjon (som selvfølgelig er bygd opp utelukkende med bruk av Solide-Kåre og helst ikke brukes til annet enn dette lille huset). Skal vi anta at 250 000 holder for å få til dette?

Til sist kommer måleutstyr og egen målenerd som kan bruke utstyret. Her må vi anta at en del kan skaffes via dugnad og donasjoner, et gammelt oscilloskop har vel noen liggende og slenge, ditto for et multimeter. Spektrumanalysatorer aner jeg virkelig ikke hva koster, men jeg tipper vi har noen ingeniører her på sentralen som kan skaffe en grei deal på det. Avanserte målemikker og slikt koster visstnok ikke så mye. Skal vi satse på at med lønn til nevnte tekniker i 20% stilling (samt kursing for kontinuerlige oppdatering på nye, spennende områder, sosiale kostnader, arbeidsgiveravgift o.l.) så klarer vi å presse dette inn på... tja... 150 000? Burde funke.

Som vist over, dette kan bli dyrt. Men, jeg har en plan! Og det er her konseptet om dugnad og kronerulling kommer inn - for hvis dere tar dere en titt rundt omkring på sentralen vil dere oppdage at vi har en særdeles gunstig blanding av mennesker her: vi har nok dyktige fagfolk som kan snekre, elektrifisere, vannifisere, oppmåle og justere selve bygget. Og vi har pengesterke karer som, kombinert med generell giverglede fra alle på sentralen, lett vil kunne fronte de nødvendige midler - og da vil nok prisen jeg skisserte på 1.5 million lengre opp bare for bygget fortone seg som en vill overestimering. Dette må vi da klare for materialkostander alene, gutter (og jenter)!

For å være trygg på at pengene blir disponert slik de bør, foreslår jeg ærbødigst meg selv som forvalter og formidler av midlene knyttet til dette prosjektet og jeg antar at jeg har såpass tillit på sentralen etter mange år her, at det er uproblematisk. Vennligst send meg PM for kontoinformasjon.

Så, kom igjen! Her er sjansen til å hjelpe Fidelity til å skape det magasinet vi alle har drømt om!

(For egen regning syns jeg nå Fidelity er veldig bra som det er, men jeg er alltids villig til å strekke meg for å hjelpe den gode sak. Dette er et primeksempel på det.)
Hm!
 
O

Omar

Gjest
Jeg er glad jeg ikke er skribent i Fidelity. Syns de skriver mye fint der jeg. Selv om Vadset er en blind Elcomp og Pathos entusiast, så er det helt greit. Jeg leser Svenske Hi-fi och musik. Har ikke kjøpt fidelity frordi de stort sett bare tester svindyre ting der.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Å abbonere må vel sies å være en grei kronerulling... 8)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.203
Antall liker
37.427
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Genialt Mbare, jeg sender deg (mitt) kontonummer, så kan du gi (meg) noen hundretusen.

Hilsen en fattig lærling! ;D
 
Topp Bunn