Duppeditter..og data..og sånn...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Nå har jeg omsider fått meg ny mp3-spiller, og etter litt frem og tilbake ble det iPod nano 4 gb, for det var det noen som anbefalte så sterkt… Jaja.. ;)
Hvis denne skal være idiotsikker, så er i alle fall ikke jeg idiot, men på den annen side fikk den meg til å føle meg som en idiot…
Liten og søt var den jo, flott design og alt det der.
Men så måtte jeg jo installere dette itunes da, og det gikk jo greit for så vidt, men så ville jo PCen at den skulle restartes og det fikk den jo lov til og da kommer vi til første punkt: ta ut CD’en før du restarter ellers blir det tull. :-/
Ok, så sitter jeg der med den lille dingsen og lurer på hvordan den funker mon tro for det er jo ingen vanlige knapper og brytere. Plutselig slår den seg på, og blipper og blopper opp og ned i menyer og virker litt smågal. Prøver å trykke litt og vips, hva skjer, jo jeg har valgt språk… GRESK! ???
Plutselig forstår man uttrykket helt gresk, for dette var jammen helt uforståelig, bokstavene er jo ikke engang normale…. Hjelp!!
En lang historie i kortversjonen: jeg finner en forklaring på supportsidene til apples, for dette har tydeligvis noen gjort før. Men i mellomtiden har det stått en beskjed, på gresk, på spilleren om at jeg ikke måtte koble fra, men det skjønte jo ikke jeg, så jeg koblet fra.
Så etter å ha fått itunes opp å gå, hvor den har lastet inn alskens musikk den fant på PC’en og alle de jeg egentlig ikke ville ha inn i programmet de får jeg ikke slettet.. …drittprogram… så begynner jeg jo å lure på hvordan jeg får de over på ipoden. :-[
Og det finner jeg ikke ut. Masse styr, og så kommer vi til punkt to: ikke restart PC’en med iPoden tilkoblet: problems!
Til slutt får jeg beskjed om at det er feil på en fil på iPoden. Inn på apples sine etter hvert så velkjent supportsider, finner noe oppdateringsgreier, laster ned, restart PC….bla…bla…bla….en gang til…
Men så… helt plutselig funker det, og før jeg vet ordet av det har jeg lastet all musikken jeg har på PCen, både den jeg liker og den jeg ikke liker, ned på iPoden, for ikke torde jeg å svare annet en det som var default på noen spørsmål lenger…..
Så sånn er det. Og om noen skulle tro at jeg er grønn på duppeditter og data, så er jeg ikke egentlig det, trodde jeg, gi meg heller en laaaaang bruksanvisning enn ting som skal ordne seg av seg selv. Så i dag får neste leksjon bli: Hvordan slette?
Men ellers er den sikkert grei…?? ;D ;D ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Apple er jo kjent for å lage så inni hampen brukervennlige produkter at man innimellom blir sittende der som et levende spørsmålstegn.

Ironisk nok.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette viser at uansett hvor god usability-lab du har, så finnes det nye måter å gjøre mye rart på! ;D

Men gratulerer med flott spiller, som kvinne kunne du ikke valgt riktigere.

Og på tross av din noe underlige start som bruker, så ER disse fantastisk brukervennlige. PCen din derimot(ikke restarte med cd, ikke med ipod etc) kan du slenge på nærmeste røys :)

O.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.157
Antall liker
9.484
Det var enklere før med en kassettopptager og en Walkman ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Og på tross av din noe underlige start som bruker, så ER disse fantastisk brukervennlige. PCen din derimot(ikke restarte med cd, ikke med ipod etc) kan du slenge på nærmeste røys :)
Eller du kunne eventuelt slengt iPoden på nærmeste røys og sluppet alt dette tøyset med iTunes og restarting av ditten og datten. Min spiller plugger jeg i en hvilken som helst PC og vips, der dukker den opp som en removable drive i Explorer uten noe videre om og men.

Men skal man ha Apple, så skal man ha Apple :p
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var elegante løsninger vi snakket om, ikke Removable drives og manuell drag & drop.

På mac er jo dette sømløst, sofistikert og uproblematisk selvsagt, ikke noe restarting eller slikt tull. Men jeg har da satt opp en Nano på min kjæres pc, det gikk fint som snørr.

O.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Til ferskinger anbefaler jeg alltid de mest intuitive løsningene, og mer intuitivt enn drag & drop i Explorer blir det ikke. Når den påståtte "elegansen" går på bekostning av brukervennlighet og fleksibilitet, melder jeg pass. Slik er det jo med Mac - ikke en gang en liten eject-knapp har de påkostet DVD-spillerne i datamaskinene, ei heller en nødutløsningsmekanisme som man kan bruke til å få ut en DVD når maskinen er av. Det hadde vel gått på bekostning av design og eleganse, tenker jeg, og det er jo tross alt det viktigste med Apple og Mac - at ting ser fancy og posh ut. Bare synd mangelen på disse detaljene kan være så grenseløst irriterende til tider.

Nei, jeg går heller et sted hvor jeg får mer for pengene og bedre funksjonalitet/fleksibilitet, så får det heller være at funksjonaliteten er pakket inn i en litt kjedelig boks.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Dette viser at uansett hvor god usability-lab du har, så finnes det nye måter å gjøre mye rart på! ;D

Men gratulerer med flott spiller, som kvinne kunne du ikke valgt riktigere.

Og på tross av din noe underlige start som bruker, så ER disse fantastisk brukervennlige. PCen din derimot(ikke restarte med cd, ikke med ipod etc) kan du slenge på nærmeste røys :)

O.
Jeg gjorde ingenting rart, jeg gjorde ting helt normalt, men ipoden taklet tydeligvis ikke enten å bli koblet fra sånn helt plutselig, eller å stå i da maskinen ble restartet. Jeg har da hatt andre cd'er og andre ting koblet til PC'en under oppstart, men det var tydeligvis dette apples-greiene  den ikke taklet.
Det der itunesprogrammet kunne jeg godt klart meg uten, ville egentlig ha en sånn "koble-til-og copy-og-paste-sak" men det var ikke så mange å opdrive av den typen, med stor lagringsplass.
PC'en min skal ikke i noen røys, den har vært grei helt til nå... ikke den sin skyld dette...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Skal ikke bidra mer til denne pc vs mac-greia, men det er PRODUKTIVITET som er grunnen til at de fleste profesjonelle designere, videoredigere, animatører, musikere & lydfolk etc etc har holdt seg til mac. Tid er penger. Bedre OS(etter X kom), bedre grensesnitt, høyere oppetid(og her snakker vi mye høyere i forhold til pc). Til hjemmebruk er det skit samma - bare man er fornøyd og ting virker.

Min far ga jeg en dual G4 etter han hadde fått uendelig mye trøbbel med sin XP Home-baserte pc. Nå virker nettet hver dag, printeren når han trenger den etc. Det var aldri tilfelle med PCen. Another soul saved.

Når det gjelder denne ipoden, så hadde jeg som sagt ingen problemer med å installere den eller iTunes på en helt vanilla Dell-bærbar. Og denne drag & drop-funksjonen kan du selvsagt også ha i iTunes(iPoden blir da en disk på desktopen i tillegg, så kan man gjøre som man lyster), det er bare å slå den funksjonen på i Preferences. Folk flest lar vær hvis de har nok plass i iPoden, enklere slik ;)

O.
Til ferskinger anbefaler jeg alltid de mest intuitive løsningene, og mer intuitivt enn drag & drop i Explorer blir det ikke. Når den påståtte "elegansen" går på bekostning av brukervennlighet og fleksibilitet, melder jeg pass. Slik er det jo med Mac - ikke en gang en liten eject-knapp har de påkostet DVD-spillerne i datamaskinene, ei heller en nødutløsningsmekanisme som man kan bruke til å få ut en DVD når maskinen er av. Det hadde vel gått på bekostning av design og eleganse, tenker jeg, og det er jo tross alt det viktigste med Apple og Mac - at ting ser fancy og posh ut. Bare synd mangelen på disse detaljene kan være så grenseløst irriterende til tider.

Nei, jeg går heller et sted hvor jeg får mer for pengene og bedre funksjonalitet/fleksibilitet, så får det heller være at funksjonaliteten er pakket inn i en litt kjedelig boks.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Skal ikke bidra mer til denne pc vs mac-greia, men det er PRODUKTIVITET som er grunnen til at de fleste profesjonelle designere, videoredigere, animatører, musikere & lydfolk etc etc har holdt seg til mac. Tid er penger. Bedre OS(etter X kom), bedre grensesnitt, høyere oppetid(og her snakker vi mye høyere i forhold til pc).
Jeg jobber daglig med lydproduksjon parallelt på Mac og PC, og jeg kan skrive under på at det er hipp som happ hva man velger med hensyn til stabilitet og oppetid, så lenge man tar de nødvendige forholdsreglene (at maskinene ene og alene er forbeholdt de tiltenkte arbeidsoppgavene, eksempelvis). Mer eller mindre villkårlige kræsj har jeg opplevd like mye av på OS-X som på XP, det samme når det gjelder drivertrøbbel. Mac-brukerne liker å holde liv i myten om at Mac og OS-X er så grusomt overlegent en Windows-PC med XP, men det er ikke lenger sant. De er mer eller mindre likeverdige når det gjelder brukervennlighet og stabilitet under de gitte forholdsreglene. En Mac gir deg absolutt ikke noen garantert høyere produktivitet - de står da like mye og snurrer på det fine fargehjulet som tilsvarer timeglasset i Windows som det en PC gjør. Det er mulig Mac hadde et fortrinn før, og nyter godt av å være innkjørt i de miljøene det gjelder, men dette fortrinnet har ikke lenger Mac overfor PCer. Idag er de likeverdige plattformer, men du får mye mer for pengene ved å kjøpe en PC.

Produsenten av et av verdens største redigeringsverktøy for video, Avid, penser mer og mer over på PC. Det samme gjør Digidesign, utviklerne av Pro Tools - verdens desidert mest brukte verktøy for innspilling, redigering og miksing av flersporslyd.

Men Mac vs. PC-debatten begynner å bli gammel i mine øyne, da enkelte Mac-brukere er omtrent religiøse i sitt forhold til Steve Jobs. Begge deler funker, det handler i bunn og grunn om hva man er vant til å jobbe på.

Beklager avsporingen fra trådstarters tema, men jeg måtte lufte meg ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
:D

Ingen religiøsitet her heller, jeg jobber på begge plattformer selv. Men da er vi ikke enige, enkelt og greit. At de store selskapene  lager pc-versjoner eller migrerer er jo ikke så rart - det er jo der volum-markedet er. Men det betyr ikke at det er likeverdig eller bedre, bare flere av dem. ;) Så lenge brukeren er fornøyd er det jo greit.

O.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Det var enklere før med en kassettopptager og en Walkman ;D
Ja det var gode tider det, da man kunne spille inn musikk fra radio uten å føle seg som halvkriminell..
Og det mest dramatiske som skjedde var at båndet av og til kjørte seg fast og ble til en diger klase... ;)

Ellers fikk jeg tid til en tur ut for å se på en diger flokk med influensa-friske svaner...og så traff jeg på disse, så nå er det vår.. :D:

 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ja, det er mange som er våryre


Ja ser jo hvem du er her... ;)

Hva mente du egentlig med denne du Dog: ??

"Men gratulerer med flott spiller, som kvinne kunne du ikke valgt riktigere."

At dette er en damespiller eller at jeg har ikke bedre vet...? :-/
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Synes det er enklest med en minnepinne mp3-spiller. Sett inn i en USB port og rask og grei overføring. Billig, lang batterikapasitet og uten det proprietære tullet til Apple. Apple uten sitt gode design og videreutvikling av andres gode ideer, hadde vært "Microsoft gone bad". Det at de er små gjør de langt mer spiselig.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Apple introduserer Boot Camp som gir muligheten til å kjøre Windows XP på en Intel Mac. Om dette er en god ting, vet jeg ikke, men det viser at Apple lytter til hva brukerne ønsker. Boot Camp vil være intergrert i Apples neste operativsystem 10.5 aka Leopard.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen av delene, og absolutt ikke noe dårlig(jeg har da verdier!)
Jeg mente bare at designet er smakfullt og at den er liten & nett i tillegg til å være funksjonell(i mine øyne :)), og derfor passer en moderne kvinne!
Altså bare gode ting.(min kjære har også en sort Nano ;))

O.
passer en elegant moderne kvinne på
Hva mente du egentlig med denne du Dog: ??

"Men gratulerer med flott spiller, som kvinne kunne du ikke valgt riktigere."

At dette er en damespiller eller at jeg har ikke bedre vet...?    :-/
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Jeg mente bare at designet er smakfullt og at den er liten & nett i tillegg til å være funksjonell(i mine øyne :)), og derfor passer en moderne kvinne!
Hmm, Skryter vi av utstyret nå Dog? ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hei..når dere diskuterer Apple..så har jeg et spørsmål til noen som vet.. jeg hadde tenkt å kjøpe Mac Mini mediasenter..og bruke Dac på den... men så så jeg noen på nettdiskusjon som nevnte at den ikke har digital out... og nå er jeg i tvil her..Det står:

Audio
Built-in speaker
Combined optical digital audio input/audio line in (minijack)
Combined optical digital audio output/headphone out (minijac

 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg fant noe mer info om Mini'n:

The headphone / line output jack accommodates digital optical audio output, analog audio output with a 24-bit, 44.1-192 kHz D/A converter, digital audio output up to 24-bit stereo and 44.1-192 kHz sampling rate and supporting encoded digital audio output (AC3 and DTS). For analog headphone / line output a standard audio cable with 3.5mm metal plug should be used. For digital audio, a standard toslink cable with a toslink mini-plug adapter can be used.


Klarer ikke helt å tyde om det går å koble den til en d/a.conwerter med optisk kabel...? ???Det ser jo slik ut da,men..siden den fikk negativ stemme pga at den manglet dig.ut..?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Det du kan gjøre er jo å koble til en god DAC basert på USB som av PC-en oppfattes som et lydkort. Det er altså snakk om et eksternt lydkort av god kvalitet som kobles til med USB, og som gjør at du ikke trenger å tappe selve audiosignalet fra PCen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
Komponentent;

Så nå hører du masse musikk du ikke liker?
Men hvorfor hadde du det på pc'n?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Komponentent;

Så nå hører du masse musikk du ikke liker?
Men hvorfor hadde du det på pc'n?
Vel, ungene liker jo Shnappi og Amy Diamond og Rosa helikopter og MGP junior og Badekaret til Pelle og en masse annet tull, og det der programmet klarte jo å hanke inn alt. Opptil flere av hver og...
Ellers synes min mann han har fått en fjortis i huset, ikke nok med at jeg roter på rommet nå sitter jeg med høreteleforner og sier "Hæ" og... ;D
På den annen side så trenger kan kanskje ikke skifte meg ut på en stund, siden jeg er såpass ung blitt..
Ellers må jeg jo innrømme at jeg er blitt litt glad i den der lille dingsen allerede, og har jo forstått litt mer av itunes etterhvert og, så nå har jeg vel fått ryddet opp i det verste. Men måtte restarte maskinen i går igjen, fordi programmet påstod at noen andre brukte det...
Lurer på hvem det var... ;) Så ingen jeg...
 
Topp Bunn