DUX hifi sound project TA 12000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Mulelid

    Gjest
    Er ikke den 777 meget god? Litt plastikk her og der, men dog! 8)
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Ref. min DUX TA 6000: kontaktene var nok litt av grunnen til at den ble avløst. Husker jeg rett når jeg mener at linjeinngangene var 5-pins halvsirkel (hunn), og høyttalere hadde to pins (flat+pinne) (hunn)? Finnes overganger til dagens standarder å få kjøpt, eller må man lage kablene selv?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Clas Ohlsson eller hva det heter har nok noe, samt hos Elfa.no (.SE?) Selv roter jeg etter slikt på dynga og tar vare på det jeg finner. Har jo uendelig med plass til rotet i denne gamle rønna her i Sogn.. 8) Men, bevares, det skader jo ikke å sette inn noen RCA på tape osv og banankontakter til lyden ut, men da klikker alle vintagefrelste! :eek:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Kjell Kranzberg skrev:
    Men här kommer det bästa: Det fanns också ett försteg som heter Philips AH 572. Pris 3200 kr. Tunern heter hos DUX T8000, ca 2000 kr. Hos Philips hette tunern AH 673. Den kostade 3500 kr! Det fanns också ett effektsteg: Philips AH 578, som kostade 4000 kr. Det har en utteffekt på 200 W i 8 ohm. Helt otroligt, ikke sant!
    Philips tillverkade alltså "high end-utstyr". Effektsteget, försteget och tunern var tillverkade i USA! Jo, det är sant!
    En kombination med försteg, effektsteg och tuner, från Philips kostade alltså över 10000 kr, 1979!
    Det der drømmegreier når jeg var guttunge, men kostet dem ikke mye mer?.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.100
    Antall liker
    9.402
    Kjell Kranzberg skrev:
    Jag får ta tillbaka det jag skrivit ovan. :-[ De är inte tillverkade i Sverige. Enligt Hifihandboken 1979 är de tillverkade i Japan. Jag blandade ihop dessa med Philips AH 777. Se bilden. Den är tillverkad i Norrköping.
    Made in Japan? Har det forbindelse med at Philips kjøpte Marantz? Jeg mener å ha hørt at de største Philipssakene var re-badged Marantz. Da skjedde vel samme forvandling hos Dux.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Kassettspilleren kastet jeg, men de andre på bildet står i boden i gangen her.. :) NB. Kan sikkert selge noe av dette om ønskelig.. :)
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Kjell Kranzberg skrev:
    Men här kommer det bästa: Det fanns också ett försteg som heter Philips AH 572. Pris 3200 kr. Tunern heter hos DUX T8000, ca 2000 kr. Hos Philips hette tunern AH 673. Den kostade 3500 kr! Det fanns också ett effektsteg: Philips AH 578, som kostade 4000 kr. Det har en utteffekt på 200 W i 8 ohm. Helt otroligt, ikke sant!
    Philips tillverkade alltså "high end-utstyr". Effektsteget, försteget och tunern var tillverkade i USA! Jo, det är sant!
    En kombination med försteg, effektsteg och tuner, från Philips kostade alltså över 10000 kr, 1979!
    Det der drømmegreier når jeg var guttunge, men kostet dem ikke mye mer?.
    Aner ikke hva de kostet, men rundt 1980 ble det solgt et komplett rack fra Philips som kostet rundt 30.000. Beosystem 8000 kostet det samme, og begge systemene imponerte meg stort. Men det varte ikke så lenge for da var interessen vekket, og mye annet spennende tok over bevisstheten. Men før jeg fikk mer peiling var det systemet fra Philips et sikleobjekt.

    Philips Lab-serie ble vel produsert i USA, etter det jeg kan komme fram til med et kjapt søk på verdensveven. Kunne meget gjerne tenkt meg det forsterkersettet. Tror nok det kan kalles eksotiske saker til å være her til lands. Philips Norge tok neppe inn så mange eksemplarer. Den preampen er noe av det kulere jeg har sett på en stund.

     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    For snart tjue år siden hadde jeg en DUX TA 12000, men den ble gitt bort og igjen gitt bort, og jeg gav opp håpet om å se den igjen.. I fjor hadde jeg meg en tur på dynga. Hva fant jeg der? Jo, min gamle venn DUX TA 12000! :) :) :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    har selv en dux ta12000 og en ta4000,ta 12000 er faktisk en meget god forsterker.den dux ta4000 er nesten 100% lik den største duxen ,men den har stk chip isteden for sanken transistorer.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    ta4000 blir søppel i forhold til ta12000
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    This is the LOEWE SX 6776 stereo receiver from 1979 with FM and AM, 90 Watts output per channel (sinus DIN -
    4 ohm), MOS-FET FM front end, PLL decoder, FM and audio mute, micro mix, scratch and rumble filters, direct-coupled OCL semi-complementary power amplifier.

    This is how the brochure presented the product..........a PHILIPS product, that was made by PHILIPS - Japan.
    Having the same silver aluminium front and knobs, this was sold as SOUND PROJECT TA 12000 with:
    PHILIPS, LOEWE, ERRES, DUX, HORNYPHON, SCHNEIDER (France), MEDIATOR and PYE logo.
    There was also an ARISTONA AR2600 model with black frontplate. (The others had black versions too)
    The original PHILIPS model was the AH 686 TA, with a different front panel, different monitor switch and selector for their MFB loudspeakers, but then again, this MFB version was sold also with RADIOLA logo.
    With it's high power output (using Sanken transistors) the sound quality is still very good.

    OEM i lange baner.. :)
    Loewe.jpg
     

    helluhak

    Fersking
    Ble medlem
    23.07.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Hei. Har selv en TA 12000. Alle funksjoner virker og lydbildet er veldig fint, men når man skrur opp Volumet begynner DUX èn å "klippe" lyden på ene kanalen.
    Skrur man balansen helt over til den kanalen forsvinner "klippingen" . Har prøvd med kontaktspray, på de steder man kommer til, men fortsatt ikke bra. Er dette noe som kan repareres med enkle midler ? Takknemlig for svar. Hilsen Håkon
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hei! Jeg arvet en DUX TAPC 6000 etter min far for 4 år siden! Alt fungerer bra, men må nok ha den inn på service da det "knitrer og spraker" fra volum knappen osv. Kassettspilleren trenger nok også nye reimer, men dette er jo bagateller! Det viktige er at jeg liker lyden fra dette anlegget svært godt! En kjempefin lun lyd, fra både kassetter og plater! Bruker for tiden Radionette TK?400, og synes dette er en fin kombo! For meg er ikke lydtretthet et tema når det gjelder DUX'en! Mvh ToreP ☺
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hei, igjen! Da har jeg fått Dux'en tilbake fra reparatør! Og spillte den godt tidligere, så spiller den enda bedre nå! Men da lurer jeg på om det kunne være andre høyttalere som kunne passet bedre med denne 6000'en enn RN TK 400?? Det kan virke som ht'ene blir noe "presset" når jeg gir litt "guffe" på forsterkeren! Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LydGeir: Prøv å finne den kassettspilleren, for så å flytte den til dertil egnet tråd her😎 Deretter ser vi på om den kan reddes..

    ToreP: Enkelt. Gi den et par moderne, små Wharfedales. Funker krem på vintage Tandberg, så de vil funke like bra på Dux. Blir vel nesten like god som karamellen med samme navn, skulle jeg tro🤠 Stereofil har dem…TK400 har noe store basser til å passe helt med den. Tilogmed kabinettene til de nye Wharfedale ser ut som om de er bygget for femti år sia..
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk skal du ha, "Auditor"! Skal se hva Wharfedales har å tilby! Og ja, når jeg "drar litt på" volum knappen, er det bassene som sliter! Ellers har jeg til nå "funnet" ca 40 Maxell - kassetter til TCD 310 mkll! Takk for gode råd, "Auditor"! Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP: Bare hyggelig, vet du..😎 Og hvorfor sliter de? Fordi forsterkeren din er ute av stand til å drive dem slik de burde få strøm. Og fordi de rett og slett er både for gamle og for store. Et mindre element der, så vil du få med deg langt mer. Sett dem på stativer av anstendig kvalitet, så blir det enda bedre…Det er dog liten vits i å bruke Wharfedale Denton der, men en Diamond av diminutiv størrelse, så…😎 Alternativt en liten Klipsch…Hvilke Maxeller er det du har?

    www.stereofil.no
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk for det, Auditor! Det er alltid hyggelig å få svar når man spør!!😀 Når det gjelder Maxell, ser jeg det er mange av type 1 Normal. Men hvis jeg får morgendagen på meg, finner jeg nok mer! Mvh ToreP🙂
    PS! Er "ihuga" støvallergiker, så undersøkelsen tar litt tid - alt må støvsuges før jeg "slipper til"!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP: Spennende. Merk at Klipsch bruker horn, noe som gjør at de er veldig lette å drive. Velger du en av dem, se i de nye RP-modellenes stativsegment. De har et gummibelagt horn, så de klassiske hornresonnansene som ofte slår negativt ut på totalen i stor grad kan unngås..😎 Men så låter hornhøyttalere alt annet enn varmt også. Spørs om ikke du skal kikke litt på Acoustics Energy AE100 og…veldig informativ, med høyt kryssmatchpotensial. Og der får du uhyre mye for de tre tusen kroner paret koster.. Også hos Stereofil..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn