DVD VS HD

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Kom over en meget fin sammenligning.
Selv når HD-bildet blir nedkonvertert til samme oppløsning som DVD'en er bildet helt overlegent. Selv de som sitter med de billigste DLP projektorene vil altså få godt utbytte av HD.

http://www.cornbread.org/FOTRCompare/index.html

K

knutinh

Gjest
Teorier:
Forskjellig oppskarping før og etter nedsampling, og forskjellig nedsamplingsalgoritme

Lavere skarphet på DVD pga de-interlacingsalgoritmene/inverse telecine i hans avspiller

Vanskelige bildeeksempler fordi de avviker i både kontrast og posisjon.

-k

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
441
Sted
Bergen
Ser lovende ut. Et nedskalert bilde med samme kompresjonsalgoritme, vil naturlig nok være skarpere enn det med lavere oppløsning. Det er vel også i tillegg en mindre synlig kompresjon i HD også?

Min prosjektor er 1024*768 og vil da tjene litt på HD. Men jeg er faktisk imponert over kvaliteten den gir allerede med en OPPO DVD spiller som oppskalerer via DVI utgangen. Meget bra bilde, kan måle seg på mange måter med PCen min som har et ATI x850 kort og en fargekalibrert 20" CRT skjerm. Panorering horisontalt er ikke optimalt men det er vel heller ikke HD?

K

knutinh

Gjest
Ser lovende ut.  Et nedskalert bilde med samme kompresjonsalgoritme, vil naturlig nok være skarpere enn det med lavere oppløsning.  Det er vel også i tillegg en mindre synlig kompresjon i HD også?

Min prosjektor er 1024*768 og vil da tjene litt på HD.  Men jeg er faktisk imponert over kvaliteten den gir allerede med en OPPO DVD spiller som oppskalerer via DVI utgangen.  Meget bra bilde, kan måle seg på mange måter med PCen min som har et ATI x850 kort og en fargekalibrert 20" CRT skjerm.  Panorering horisontalt er ikke optimalt men det er vel heller ikke HD?
CODEC-er har ofte "sweetspot" for en gitt båndbredde. HD ved for lav bitrate kan utmerkete godt gi dårligere bilde før og etter nedskalering enn et SD-signal ved mer fornuftig båndbredde.

h264 og VC1 gir bedre bilde for en gitt bitrate enn MPEG2 (alle tre tillatt på BD og HD-DVD), men er ellers utsatt for samme problemstilling som skissert over.

Altså:
MPEG2 krever et gitt antall bit/s for et gitt antall pixel/s for en gitt sekvens og kvalitet. Hvis du øker oppløsningen til 5x antall pixler, så må du øke båndbredden tilsvarende for å forvente samme kvalitet "per pixel", og da tror jeg nok at din betraktning om nedskalert HD bedre enn SD holder. Dersom båndbredden økes med en mindre faktor så er det ikke sikkert at den holder.

Det å bruke en bedre algoritme betrakter jeg bare som nok et forholdstall, f.eks at h264 er "dobbelt så bra som" MPEG2. Som selvsagt er en grov overforenkling :)

-k

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
441
Sted
Bergen
Ja, men her er det vel forutsatt høyere båndbredde, så en nedskalering til en lavere oppløsning (tilsvarende DVD) gir mer informasjon enn det originale DVD-bildet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Man skal vel huske på at DVD-bildet er kodet anamorph også, og at kanskje ikke hardware (ned)skaleringen til HD spillere vil være like bra som software-skaleringen. Og at DVD-bildet ikke virket helt optimalt. etc etc
Men uansett er det ingen tvil om at BR/HD-DVD vil være en revolusjon i bildekvalitet iforhold til DVD, og noe de fleste her inne ser fram til.

Topp Bunn