Høyttalere Dyb Bas 120dB 20Hz Man er vel nygerrig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    På en del forskellige fora har jeg flere steder stødt på musik nydere der nævner at deres Bas/Subs kan gengive helt ned til 20Hz eller lavere. Og det er endda ved 120dB eller højere. Dette er både Danske fora og udenlandske

    Jeg tvivler ikke på disse oplevelser synes det er imponerede at det lader sig gøre. Jeg mener der skal noget helt ekstremt udstyr til. :)

    Hvad har i af udstyr jer der kan dette?
    Hvordan måler i det. Har i prof dB måler
    Hvilket enheder er det. De må jo have en usædvanlig slaglængde
    Hvilket Forstærkerne er det de må have usædvanlige næsten uudtømmelige reserver af strøm for at kunne styre enheder

    Smid gerne fotos op af udstyret. Og lad os nu holde en god tone :)


    decibel-levels-ear-plugs.jpg
    decibel_scale.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ja, der er jo mye unger på forum. Hadde jo vært mer interessant i å kappet om kortest etterslep i dypet, men det ødelegger jo makstrykket ved lengre toner der nede, så det er ikke moro.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I "gamle" dager ( dvs sist jeg holdt på med kino system hjemme) så holdt jeg på med litt dypbass
    Dette er i er rom på 40m2 med 1 enslig subb.

    max test.jpg


    Gav med med den siste målingen der, da en pyntegjenstand tok et kamikase stup fra hylla... Ikke fullt 120db i sweetspot med tipper det var over, det ved subben. Sweetspot var da 4m ifra subben.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har hatt en hjemmekino i litt over et år med dette fra 80hz og ned:
    1x SVS PB12 Plus 2 (16hz tuning, gain på andre hakket, de øverste to pluggene satt i)
    2x AV123 MFV-15 (15" med åpen port)
    2x XTZ W10.17P (10" med åpne porter, passive subwoofere, 900 watt RMS BASH forsterker)

    Har igjen å høre råere bass på film enten det er kommersielle kinoer (Aquaman på Odeon slo ikke dette) eller hjemmekinoer, rista i hele huset med dette oppsettet ... var en del bevegelse på elementene under de verste dypbass-scenene på filmer, hadde nok en god del mer enn 120 dB på 20hz ... aldri målt oppsettet/rommet dog, solgte akkurat PB12 Plus 2 som man hørte godt alene på f.eks Aquaman på "normalt" volum. Nå ønsker jeg ikke å slå sprekker/ting som skrangler, for det gjør det med slik bestrykning i bassen. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ganske enkelt å få 120 dB i et 10 kvm stort betongrom, så usikker på om det sier så mye om kapasiteten i seg selv.

    Eksempelvis i mitt rom er den laveste stående bølgen på 24 hz og gir feks 15 dB forsterkning rundt den frekvensen, eller sagt på en annen måte, jeg trenger 15 dB lavere kapasitet mellom 22-30 hz enn de fleste andre for å oppnå samme volumnivå pga romdimensjonene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For å få til 120db på 20 hz trenger mann ganske mye areal.
    Tror ikke man klarer dette uten det, eller så må man ha slaglengder som er helt enorme.
    Men dette er det ett regnestykke for.
    Husker ikke helt hvordan dette var.
    Men jeg har ganske godt areal og klarer det vel med et nødskrik.
    Thohaug kan dette mener jeg. Shy også etter hva jeg kan huske.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    For å få til 120db på 20 hz trenger mann ganske mye areal.
    Tror ikke man klarer dette uten det, eller så må man ha slaglengder som er helt enorme.
    Men dette er det ett regnestykke for.
    Husker ikke helt hvordan dette var.
    Men jeg har ganske godt areal og klarer det vel med et nødskrik.
    Thohaug kan dette mener jeg. Shy også etter hva jeg kan huske.
    Les det Coolio skriver og tenk litt. Nede ved disse frekvensene er det rommet som bestemmer alt og det kan variere 20 db med samme subb i to forskjellig rom.
    I ett av mine gamle rom klarte jeg 131 db ved 10 hz med fem ganger så lite membran areal av det jeg har nå. Synes det var kult da, men det har gitt seg.

    Selger mer enn gjerne noen db hvis jeg kan få kortere etterslep som bonus.

    Skal det skrytes så ta subben ut og se om det går ann å spille 120 db ved 20 Hz - jeg er fritatt;)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    98db ved 20 hz, men sikkert rikelig nok. Gode subber det. med to stk og normal romgain så er nok 120 db ikke så lang unna
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg hadde i min tid med dBdrag en eldre opel combo.. Den målte 142db på 32hz.. Var litt feil tunet kassen til subbene så den peaket lavt :)

    Morro sak som var en treig gokart med senk og hjul
    FB_IMG_1578072401321.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Artig om Thohaug kunne legge ut filmsnutten da de testet subber i friluft.
    Der klarte de vel over 120 db på 10 meters avstand.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Jepp!
    Det går rett i taket fra 30hz og ned uten dsp. Hele rekkehuset står og svaier.
    Nettopp og det skaper headroom nedover, noe som er bra i forhold til at den komprimerer noe nederst ved høy effekt inn.

    Den måler jo nesten flatt utendørs noe som alltid vil bli for mye inne. Men som sagt så er det bare å dra det ned med dsp.

    Et fall på 10 db fra 50 hz og ned til 20 hz på en utendørsmåling gjør ingen ting og er vel omtrent det Snicker is bruker som mal på tuning av bass.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte litt kort ang att det får jo som oftest mye hjelp av rommet :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Artig om Thohaug kunne legge ut filmsnutten da de testet subber i friluft.
    Der klarte de vel over 120 db på 10 meters avstand.
    Kanskje ikke nede ved 20 hz? og det er vel 4 stk hornladede 21"
    Var de kassene jeg tenkte på ja, fikk aldri hørt de selv noen gang.
    Men han hadde de jo med seg i vikingeskpet på Hamar.
    Var noen som fikk bakoversveis der forsto jeg.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, jeg sliter også med å ta subene ut i friluft for måling.;D

    Nå betyr ikke antall dB så veldig mye da jeg bare spiller "vanlig" musikk og oftest ganske lavt. Jeg har også dempet nivået litt nedover slik at midbassen ikke drukner i dypbass. Dermed handler det for meg først og fremst om ha "nok" kapasitet ift. bruket slik at det er headroom og lav forvrengning.

    Nå går det an å beregne sånn noenlunde teoretisk kapasitet hvis man kjenner sub-elementenes T/S-parametre (og kanskje trekke litt fra p.g.a. kompressjonsfenomener). Roomgain vil også variere fra rom til rom, så det blir vrient å sammenligne dB-tall mot dB-tall mellom ulike oppsett. Jeg solgte halvparten av subwooferelementene jeg hadde, da jeg syntes det ble overkill i mitt tilfelle.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tak for jeres indlæg

    Det jeg skriver herunder skriver jeg fordi jeg selv er meget teoretisk. Så nøjes med at opfatte det som nogle tanker jeg går med :)

    Ja i fri luft kræves der en del frem for et mindre rum. Netop fordi visse Frekvenser har en meget lang bølgelængde .

    I min verden skal en sub/bas der skal gengive dyyb være stor. En kæmpe enhed kæmpe kabinet og masser af strøm.

    Et tænkt eks:

    En har en sub/bas. Denne konstruktion har en kabinet på 50L. Enhed er på 10". Der der måles og man påstår den gengive lad os sige 20Hz ved 110dB
    En anden har en sub/bas . Denne konstruktion har et kabinet på 500 L. Enhed er på 2x 18". Der måles og man påstår den gengive 20Hz ved 110dB.

    De gør det samme åbenbart men i min verden er der netop en verden til forskel. Den store sub/bas vil atid gøre det mere rigtigt og det lille kabinet er en nødløsning
    Fordi man ikke har plads eller skal stille naboer tilfreds eller andre hensyn
    Når man kan gengive eks 20 Hz ved 120dB må det et sted kun kunne lade sig gøre da værelset/stuen er på 20Kvm.
    Da stuen ikke er lang nok til at opfylde den fulde bølge længde fyldes stuen med bas/bastryk der et sted snyder det der måles.

    Jeg tænker når man i et HiFi opsæt beder en bas af Pap typisk og man beder den gengive 20Hz ved 120dB brude den springes i stumper og stykker.

    For en del år siden fik jeg og andre en demo af et kirke orgl. Her oplevede en 16 Hz Tone i et meget langt rum . Det var så voldsom en oplevelse og jeg har ikke hørt det gengivet noget steder på noget anlæg der bare nærmer sig . Har 2 indspilninger der netop indeholder 16Hz
    Kom gerne med jeres tanker :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg testet 6 stk LMS Ultra (18") for å se hvor langt jeg kunne tøye strikken med en Crown Itech 6000. Var ikke i rommet (32 kvadrat dempet kino) under testen, men bygget fikk en del juling, spesielt taket rista fælt. Målingene viser opp til 129dB ved 11Hz, men går antakelig enda høyere. Jeg stoler ikke helt på Umic under en slik test, men det gir en pekepinn.
    Uansett, Ultraene var ikke noe for meg. Jeg liker mye bedre papp og trekkspilloppheng, og liten slaglengde. Har stor tro på at mine 8 nye Beyma 21" i porta kasser vil låte bedre og bli lettere å integrere i rommet sammen med resten av oppsettet. Og de vil fint klare seg med mye mindre power.

    Max SPL LMS Ultra REW.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg testet 6 stk LMS Ultra (18") for å se hvor langt jeg kunne tøye strikken med en Crown Itech 6000. Var ikke i rommet (32 kvadrat dempet kino) under testen, men bygget fikk en del juling, spesielt taket rista fælt. Målingene viser opp til 129dB ved 11Hz, men går antakelig enda høyere. Jeg stoler ikke helt på Umic under en slik test, men det gir en pekepinn.
    Uansett, Ultraene var ikke noe for meg. Jeg liker mye bedre papp og trekkspilloppheng, og liten slaglengde. Har stor tro på at mine 8 nye Beyma 21" i porta kasser vil låte bedre og bli lettere å integrere i rommet sammen med resten av oppsettet. Og de vil fint klare seg med mye mindre power.

    Vis vedlegget 565719
    Hvor stort kabinet var de 6X 18" i ? :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ytre mål var sånn ca 50x50x70cm. Har desverre ikke noe mer presist. De var ikke store. Innvendig netto på ca 150 liter, kanskje. Et bilde sier kanskje noe mer:

    IMG_8703.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bassene mine går ikke engang ned til 20 Hz
    ...knapt nok femogtjue
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Bassene mine går ikke engang ned til 20 Hz
    ...knapt nok femogtjue
    Det er jo det hørbare som er over 25-30Hz som er viktig. De som eventuelt er under 20Hz gir stort sett bare vibrasjoner og knirk i bygget, og irriterer bare fruen og andre i huset (samt evt naboer). Jeg trenger ikke den ultradype bassen på musikk. Var gøy før, med pølsesubber og 6cm slaglengde, men nå er det ren og dynamisk bass fra papir og trekkspilloppheng, og ikke minst god midbass, som teller. I hvertfall på musikkfronten. Så kan det heller av og til riste, blåse og rumle litt under 20Hz på film fra mine 8 stk 21" subber...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja der er mange måder at bruge en sub på :)
    Måske man burde købe den cd med Kraftwerk
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Har lest et sted at NASA registerte 204dB da de kjørte en test på,Saturn V, F1 motorene med alle fem på fullt pådrag
    mens ved en typisk launch kan det snakkes om 195 dB

    Det er ganske høyt det ....

    men jeg er usikker på om det lan stemme, det er jo en maks grense for hvor høyt man kan spille, definert av atmosfæretrykket, jeg trodde den max grensen ligger et sted mellom 180 og 190 dB under normale forholde
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fikk øye på denne tråden først nå. Så til åpningspostens spørsmål om subber som spiller 20 Hz @120dB SPL.

    Får nesten nevne min egen tråd: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/

    Her er bilde av sub som måler (og mer til) i henhold til åpningsposten:



    Tekniske data: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...41a7d9e5a6efd233/7382_operating_manual_8p.pdf

    Det er med andre ord ikke så vanskelig å få det til, om man vil. Her er 3 stk. 15-tommere satt i serie i én boks. Sannsynligvis verdens kraftigste hifi-sub som er kommersielt tilgjengelig. Og så er den lett å gjemme bort, f.eks under en TV :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du Shy, før vi går helt bort fra Kraftwerk. Gutta bør jo stå ditt hjerte nær. Se på videoen. DIY på høyt nivå!

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Fikk øye på denne tråden først nå. Så til åpningspostens spørsmål om subber som spiller 20 Hz @120dB SPL.

    Får nesten nevne min egen tråd: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/

    Her er bilde av sub som måler (og mer til) i henhold til åpningsposten:



    Tekniske data: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...41a7d9e5a6efd233/7382_operating_manual_8p.pdf

    Det er med andre ord ikke så vanskelig å få det til, om man vil. Her er 3 stk. 15-tommere satt i serie i én boks. Sannsynligvis verdens kraftigste hifi-sub som er kommersielt tilgjengelig. Og så er den lett å gjemme bort, f.eks under en TV :)
    Du leverte trøkk med disse, men også skyhøy forvrengning. Mål forvrengningen på 120 db og 20 Hz.

    Slår du denne?
    forvrengning.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn