Dynamic Precision PowerAmp No.1- verdt å renovere?

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jeg overtok i dag en gammel DP. PA. No 1,
for kostnaden av en liter bensin.

Den har levd et hardt liv,
og ved overtakelse ble jeg gjort oppmerksom på at ht-ledninger ved et tilfelle har møttes,
og at den nå ikke har vært i bruk på mange år.

Jeg har koblet den opp og konstatert at det kommer bare minimalt med lyd,
og bare i èn kanal.

Dette er jo et stykke norsk hifi-historie,
og sånn sett kan det jo være aktuelt å legge i 2-5000,- for å få den i drift igjen.

Men alderen tatt i betraktning,så vil det foruten selve reparasjonen kanskje også være påkrevd med en omfattende service,
så jeg vil gjerne høre om noen her har erfaringer med lydkvaliteten på denne ampen?

Jeg kjenner til at DP generelt spiller stort og med solid fundament,
men hvordan er ståa med mellomtone og topp,detaljer og transparens i denne PA No 1?

Er det noen som enda bruker denne i sitt hovedoppsett,
og hva har de koblet den sammen med?

Fint om noen har innspill her,
så kan jeg lettere vurdere min konservator-rolle.

rsz_dsc00912.jpg
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Hadde en slik på Magnepan Tympani 4.Låt fint!.Jeg var med og så på under produksjonen av disse.Vi hadde 3 stk i PA-sammenheng også.Fine amper!.Ingen stor sak men jeg har lagd alle benene den står på i kjelleren.
 
Sist redigert:

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Hatt flere av disse, men i mk2.Likte de veldig godt. Hvis den skal stå i et stuemiljø ,husk at den har vifte som kan bli plagsom i lengden..
Men jeg synes den er verdt å fikse, men ikke forvent å få igjen den kostnaden på rep hvis den blir på over 5-6K.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har ikke særlig mye relevant å si om denne, annet enn at jeg hørte en sånn for mange år siden på Infinity Kappa 9. Det er en av de første hifiopplevelsene som gjorde litt inntrykk, hovedsaklig på grunn av den autoritære kontrollen i bassen sammen med en overall behagelig, varm klangbalanse.

Ville bare brukt penger på den hvis jeg hadde planer om å bruke den i eget oppsett, tror ikke man får igjen det en restaurering koster hvis man har planer om å selge igjen senere.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Takk for innspill.

Tenker jeg hører med Service Kompaniet hvilke kostnader jeg kan regne med.
Det er jo litt gøy å ha en DP stående,om man får besøk av likesinnede.

På den annen side så er det jo penger man ikke får tilbake,
så lydkvaliteten må jo da være av en slik kvalitet at man vil bruke forsterkeren.
Får se hva det blir til.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
God ide . De tar 500,- kr og du får vite hva som må gjøres og kostnad.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Sjekk med brukern RJEL på forumet, som også er dp servicemann.
Sett den i stand.. den yter tross alderen bedre enn mye at det man kan kjøre over disk i dag. Er kassen slitt, kan sikkert det også utbedres om man er litt handy :)
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.140
Antall liker
5.135
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Min første DP dette - husker den godt. Viften kan justeres ned så den ikke blir hørbar fra lytteposisjon. Drev det jeg hadde av høyttalere inkl Apogee uten problemer. Husker jeg leste en test fra et norsk HIFI blad. Perfekt rytmikk i alle svinger den ble sammenliknet med Erik Håker, med en forskjell at DP'en aldri falt men gjennomførte alle omganger perfekt.

Den låter nok litt mindre oppløst og transparent enn dagens beste forsterkere. Var imidlertid i sin tid mange klasser over øvrige norske forsterkere.

Fremtidens samleobjekt? Synes uansett noen tusenlapper for å få den opp å stå ville være verdt pengene. Lykke til!


Final
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Min første DP dette - husker den godt. Viften kan justeres ned så den ikke blir hørbar fra lytteposisjon. Drev det jeg hadde av høyttalere inkl Apogee uten problemer. Husker jeg leste en test fra et norsk HIFI blad. Perfekt rytmikk i alle svinger den ble sammenliknet med Erik Håker, med en forskjell at DP'en aldri falt men gjennomførte alle omganger perfekt.

Den låter nok litt mindre oppløst og transparent enn dagens beste forsterkere. Var imidlertid i sin tid mange klasser over øvrige norske forsterkere.

Fremtidens samleobjekt? Synes uansett noen tusenlapper for å få den opp å stå ville være verdt pengene. Lykke til!


Final
Ja,kanskje et fremtidens samleobjekt?
Kan være moro å se/høre igjen,kanskje nettopp for de som "..en gang hadde en sånn".
Det gjenstår da å finne ut hvor mange tusenlapper..
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Det viser seg at noen av transistorene ikke lengre er å oppdrive,
og da orker jeg ikke koste på frakt,diagnose etc. for kanskje finne ut at det er akkurat de transene som må byttes.

Dp`n for ut døra i hendene på ny eier nå.

God helg!
 

Crown7

Fersking
Ble medlem
04.03.2021
Innlegg
2
Antall liker
1
Sted
Arnborg Danmark
Jeg overtok i dag en gammel DP. PA. No 1,
for kostnaden av en liter bensin.

Den har levd et hardt liv,
og ved overtakelse ble jeg gjort oppmerksom på at ht-ledninger ved et tilfelle har møttes,
og at den nå ikke har vært i bruk på mange år.

Jeg har koblet den opp og konstatert at det kommer bare minimalt med lyd,
og bare i èn kanal.

Dette er jo et stykke norsk hifi-historie,
og sånn sett kan det jo være aktuelt å legge i 2-5000,- for å få den i drift igjen.

Men alderen tatt i betraktning,så vil det foruten selve reparasjonen kanskje også være påkrevd med en omfattende service,
så jeg vil gjerne høre om noen her har erfaringer med lydkvaliteten på denne ampen?

Jeg kjenner til at DP generelt spiller stort og med solid fundament,
men hvordan er ståa med mellomtone og topp,detaljer og transparens i denne PA No 1?

Er det noen som enda bruker denne i sitt hovedoppsett,
og hva har de koblet den sammen med?

Fint om noen har innspill her,
så kan jeg lettere vurdere min konservator-rolle.

Vis vedlegget 401177
Har du stadi denne forstærker? Jeg har netop købt en magen til
 
Topp Bunn