Dynamisk kompresjon?? NRK nobelpriskonsert

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Akkurat nå gjelder det Nobelpriskonserten på NRK.

Andre som er plaget av at NRK kjører lyden gjennom kompressorer?? Dette synes å ødelegge dynamikken fullstendig, volum går opp og ned, vokal slukes av bandet, trommene mister punch osv... lyden virker ikke plaget av denne kompresjonen når lydbildet er enkelt, altså kun vokal, piano, bass etc (da låter det som MUSIKK).

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
965
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
det du beskriver høres mer ut som problemer med "gating" enn komping

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei

Jeg kan ikke høre noe til nivåforskjellene du nevner?

De er nødt til å bruke kompressorer på slike produksjoner, men jeg kan være enig at det er brukt litt mye kompressor på masteren.
Ikke den mest levende livelyden jeg har hørt akkurat.

Kompressor brukes mye for å motvirke slike ting som du nevner her med vokaler som slukes og trommer som mister punch.
At det låter mer levende når det skjer mindre i lydbildet er helt naturlig.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Normalt sett bruker NRK å være litt mer edruelige med kompresjon, tydelig at de forbereder lyden på kringkasting i andre land, f.eks. USA, der all TV-lyd er fullstendig ihjelklemt, og uutholdelig å høre på. Hvis man produserer fin lyd til bruk i den norske TV-sendingen, vil utenlandske stasjoner legge kompresjon på det ferdige resultatet, og det resulterer i "pumping" i volumet som er mye mer plagsomt enn hvis de komprimerer de forskjellige instrumentene separat før det mikses sammen.

V

vredensgnag

Gjest
Var på konserten i kveld - det var godt trykket sammen i salen også, synd. Fikk følelsen av at musikken var tettet i hop. Var faktisk langt bedre i fjor, om man skal sammenligne.

Det var spesielt merkbart på bidragene fra Sugarland og Evanescence. Jeg satt midt på, litt oppe, i hva som må kalles kremplass i forhold til L/R, så jeg har godt grunnlag for å uttale meg. På Evanescence sitt "bidrag" fikk man inntrykk av at det ble brukt autotune, stemmen hoppet så mye omkring. Og det var null bruk av dynamiske muligheter - med unntak av da Jill Scott "croonet" - men selv det hørtes prosessert ut.

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Var på konserten i kveld - det var godt trykket sammen i salen også, synd. Fikk følelsen av at musikken var tettet i hop. Var faktisk langt bedre i fjor, om man skal sammenligne.

Det var spesielt merkbart på bidragene fra Sugarland og Evanescence. Jeg satt midt på, litt oppe, i hva som må kalles kremplass i forhold til L/R, så jeg har godt grunnlag for å uttale meg. På Evanescence sitt "bidrag" fikk man inntrykk av at det ble brukt autotune, stemmen hoppet så mye omkring. Og det var null bruk av dynamiske muligheter - med unntak av da Jill Scott "croonet" - men selv det hørtes prosessert ut.
Interessant å høre! Mtp Evanescence synes jeg vokalen hennes kom svært godt frem under innledningen av den første låta. Nærmest ingen kompresjon (i mine ører), meget god dynamikk - ja det låt som ekte synging rett og slett. Da bandet begynte å spille derimot, endte det med full kollaps. Vokalen mistet all sin dynamikk og uansett hvor høyt eller lavt hun sang, låt det bare platt og kjedelig. Når man røver vokal, trommer m.m. for dynamikk, stopper også rockefoten opp...

Kompresjon er vel helt avgjørende for å sikre OK lyd ut til de tusen hjem og for publikum i salen (regner med at output er prosessert totalt forskjellig riktignok). Men jeg antar at kompresjon kan tunes på ulike måter. Det hørtes ut som hvis trommisen dro på litt, førte dette til en generell demping - altså det motsatte av hva man skulle forvente. Når vokalisten kjører på og trommisen slår som en villmann - da vil jeg at dette skal formidles til oss som ser og hører på konserten (og ikke det motsatte! ...zzz).

Topp Bunn