Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Elektronikken er byttet ut (ref tidligere post fra meg), og Naim Nait XS og Bluesound Node 2i ble byttet ut med Naim NAC 82 og NAP 200, samt en Linn Majik DS. Og skal si det var et formidabelt løft. Så får en se hvor veien går videre.

    En ting jeg imidlertid lurte på, som sikkert en del av dere har erfaring med: Focus mot Evoke. I den grad kona har innflytelse (det er enighet om at hi-fi kroken er min. Bare min) på anlegget så syns hun gulvstående er penere. Og jeg har i og for seg ikke noe imot å ha det framfor stativ. Leser gode tester av Evoke, men finner fint lite som sammenligner de to seriene. Tenker da først og fremst på Evoke 30 mot Focus 160.

    Jeg har tidligere spurt om Special Forty, og er takknemmelig for svar vedr. den 🙂

    -Thomas
    Har testet både evoke 20 og focus 160 og special forty. Evoke 20 oppleves som mere imponerende i bassen en evoke 30 sett ut i fra at 30 er gulvstående og 20'ern er betydelig mindre. Focus 160 er også bra og er som e.i.a. Sier fyldig og fin og koselig. Jeg vil ikke si at den oppleves ikke som fyldigere en special forty. Focus 160 høres muligens litt feitere i første lytt pga at det er mindre sofistikerte element og delefilter, slik at lyden er mere farget. Ønsker du ''musikken'' din fyldigere gjengitt så er special forty veien å gå. Ønsker du mere farget basslyd som er ''enklere'' å få til med billige forsterkere så kan focus 160 være like så grei. Det blir uansett to veldig forskjellige høytalere. S40 vil kreve mere av utstyret ellers. Men jeg tror ikke du skal klare å få frem skarp lyd av S40, da skal du gjøre veldig mye galt i oppsettet. Den er smooth å fin.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Det er heller ikke ulovlig å stille kritiske spørsmål rundt prisingen, håper jeg, selv om dette er en vennetråd. Enig i det du skriver om kvalitet. Det er også grunnen til at jeg etter hvert har hatt 8 par Dynaudio i mitt eie, medregnet de jeg har nå. Men når jeg ser prisene i dag frister det ikke lenger å gå videre med dette merket, eller andre med samme prisnivå, med tanke på oppgradering. Men greit nok, folk må gjerne kjøpe Dynaudio hvis de syns prisene er riktige. Spørsmålet er bare om de etter hvert er mange nok.
    Norge er vel blitt det dyreste landet på Dynaudio etter at Duet Audio overtok, bra jobba👍
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Har testet både evoke 20 og focus 160 og special forty. Evoke 20 oppleves som mere imponerende i bassen en evoke 30 sett ut i fra at 30 er gulvstående og 20'ern er betydelig mindre. Focus 160 er også bra og er som e.i.a. Sier fyldig og fin og koselig. Jeg vil ikke si at den oppleves ikke som fyldigere en special forty. Focus 160 høres muligens litt feitere i første lytt pga at det er mindre sofistikerte element og delefilter, slik at lyden er mere farget. Ønsker du ''musikken'' din fyldigere gjengitt så er special forty veien å gå. Ønsker du mere farget basslyd som er ''enklere'' å få til med billige forsterkere så kan focus 160 være like så grei. Det blir uansett to veldig forskjellige høytalere. S40 vil kreve mere av utstyret ellers. Men jeg tror ikke du skal klare å få frem skarp lyd av S40, da skal du gjøre veldig mye galt i oppsettet. Den er smooth å fin.
    Hei, og takk for respons. Forsterkeri er Naim NAC 82 -> Naim NAP 200. Relativt potent.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Joda, men Soundgarden satte opp prisen tilsvarende på andre merker i samme periode.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Note to self: Neste gang jeg kjøper stativ til høyttalerne mine, fyll de med vekt umiddelbart! Stabilt som fy, mindre resonans som resulterte i mindre «boom» i bassen. Herlig vare! Dynaudio+Naim=♥
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Takk, for enkelthetens skyld har du navn på det du har brukt?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ok, perfekt – jeg lurte fordi jeg ønsker meg nye høyttalere og har et rom som er omtrent like stort som ditt. Må finne ut litt hvor jeg skal legge lista. Hvis du er fornøyd med de høyttalerne i et rom som er ca så stort som mitt, er det veldig nyttig informasjon. Takker!
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Har nå fått mine Contour 20i. De er nå spilt i ca 150t.

    De kommer til å bli værende for å si det sånn. Spiller med en Hegel H190, da det var denne jeg hadde i hus når de kom.

    Det som er viktig for meg og som denne komboen gir, er at det spiller bra uansett sjanger, da jeg ikke er en som kun er på jakt etter de perfekte innspillinger og lar det bestemme min musikksmak. ( eksempel er Range Rats, Sonic Youth)

    Ser det er blitt populært spesielt her på berget i nyere tid, at Hegel er noe herk på Dynaudio og jeg har aldri hørt disse på noen annen forsterker.

    *Er det noen som har hørt/eier Countor serien og har en perfekt match, som man kan nyte musikk med uansett sjanger? Jeg er ikke en som sitter i stolen i perfekt trekant med høyttalerne med øynene lukket når jeg hører på musikk. Liker sjel med stor S.*

    Jeg har en shortlist med kandidater og det er fordi jeg savner "litt" mer liv/trøkk på lave volumer. Den er som følger...

    Gato DIA400S (har eid 250S før) og føler at denne kan sitte bra med disse.
    Bladelius Thor III (+) eller Mk4 da den er rett rundt hjørnet. Rett å slett fordi jeg har hørt mye bra om merket, på Dynaudio.
    Hegel H390 ettersom jeg egentlig ikke mangler så mye med min H190, bortsett fra litt mer når jeg spiller lavt og litt mer dynamikk.
    Naim Supernait 3, fordi veldig mange på Dynaudioforumet nevner denne komboen.

    Outsidere...

    Atoll IN300 og Parasound Hint 6.

    Pris opp til 50k

    Takker så mye for innspill :)


    Må bare nevne at jeg i utgangspunktet ikke er ute etter rørforsterker selvom det er det som antagelig passer mitt lydideal best.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med flotte høyttalere ,og du har mange spennende alternativer der. Hegel H390 har jeg hatt og synes den spiller nydelig og vil holde dine contour i et jerngrep. supernait 3 vil sikkert være knall den og=) Har hørt C20ien gang i Bergen med Auralic vega G2/Parasound JC5 , fikk en aldri så liten eargasm med den komboen. Så JC5 med en god dac/preamp er en nobrainer synes jeg ihvertfall. Lykke til.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Takker så mye for svar. Det er på en måte derfor Hint6 har vært et alternativ, selvom alle Parasound"ene jeg har eid før har vært i bestefall grovkornet.

    Tanker :Har brukt Gato DIA250s på det meste her, og der har alt passet. Men av en eller annen grunn, så er jeg usikker med Dynaudio.


    Hvis Gjallarhorn Audio kan bistå i forhold til Dynaudio tilbakemeldinger, så takker jeg for det.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Min erfaring er dessverre at når noe trenger en viss hjelp fra anlegget for ikke å låte dritt, da er det fordi det faktisk ER dritt. Sorry.
     

    Johnendre

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Hei, har kjøpt Dynaudio Contour 60 som drives av Hegel H390.

    Synes lyden ble litt anstrengt med ullen bass når jeg spilte høyt på litt «bråkete» musikk. Høyttalerene står ca 50 cm fra bakvegg og har mer enn 2 meter sideveis.

    Kjøpte derfor Acouform isoleringsmatter som jeg satt høyttalerene på. Det gjorde susen, roligere lydbilde og en fast kraftig bass😃

    Har bestilt granittplater som skal plasseres oppe på isoleringsmatten og er spent på om det blir en ytterligere forbedring😃
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det som er viktig for meg og som denne komboen gir, er at det spiller bra uansett sjanger



    *Er det noen som har hørt/eier Countor serien og har en perfekt match, som man kan nyte musikk med uansett sjanger?
    Skjønner ikke helt hva du savner…
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på om det vil hjelpe deg, altså – du trenger jo ikke mer krefter for å spille på lavt volum, med mindre det er noen andre faktorer som spiller inn (gainstruktur, forvrenging etc). Men det vil du jo merke med en gang du får en H390 i hus og kan høre om det er noen forskjell. Tror kanskje det som mest sikkert ville gitt mer krutt på lavt volum, ville vært større høyttalere og dertil større kassevolum og membranareal.

    Ellers kan det jo være at en liten loudness-bryter kunne hjulpet deg. Vi hører jo bass og diskant dårligere jo lavere volumet er: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Usikker på om det vil hjelpe deg, altså – du trenger jo ikke mer krefter for å spille på lavt volum, med mindre det er noen andre faktorer som spiller inn (gainstruktur, forvrenging etc). Men det vil du jo merke med en gang du får en H390 i hus og kan høre om det er noen forskjell. Tror kanskje det som mest sikkert ville gitt mer krutt på lavt volum, ville vært større høyttalere og dertil større kassevolum og membranareal.

    Ellers kan det jo være at en liten loudness-bryter kunne hjulpet deg. Vi hører jo bass og diskant dårligere jo lavere volumet er: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Det er nok bare det at det er litt uvant i forholdt til mine tidligere Evoke 20, som også er 86db men da i 6Ohm. Evoke spilte høyere på samme volum enn Contour 20 som er 86 db i 4Ohm. Uansett låter dette fantastisk, så jeg kommer nok til å beholde H190.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Har nå fått mine Contour 20i. De er nå spilt i ca 150t.

    De kommer til å bli værende for å si det sånn. Spiller med en Hegel H190, da det var denne jeg hadde i hus når de kom.

    Det som er viktig for meg og som denne komboen gir, er at det spiller bra uansett sjanger, da jeg ikke er en som kun er på jakt etter de perfekte innspillinger og lar det bestemme min musikksmak. ( eksempel er Range Rats, Sonic Youth)

    Ser det er blitt populært spesielt her på berget i nyere tid, at Hegel er noe herk på Dynaudio og jeg har aldri hørt disse på noen annen forsterker.

    *Er det noen som har hørt/eier Countor serien og har en perfekt match, som man kan nyte musikk med uansett sjanger? Jeg er ikke en som sitter i stolen i perfekt trekant med høyttalerne med øynene lukket når jeg hører på musikk. Liker sjel med stor S.*

    Jeg har en shortlist med kandidater og det er fordi jeg savner "litt" mer liv/trøkk på lave volumer. Den er som følger...

    Gato DIA400S (har eid 250S før) og føler at denne kan sitte bra med disse.
    Bladelius Thor III (+) eller Mk4 da den er rett rundt hjørnet. Rett å slett fordi jeg har hørt mye bra om merket, på Dynaudio.
    Hegel H390 ettersom jeg egentlig ikke mangler så mye med min H190, bortsett fra litt mer når jeg spiller lavt og litt mer dynamikk.
    Naim Supernait 3, fordi veldig mange på Dynaudioforumet nevner denne komboen.

    Outsidere...

    Atoll IN300 og Parasound Hint 6.

    Pris opp til 50k

    Takker så mye for innspill :)


    Må bare nevne at jeg i utgangspunktet ikke er ute etter rørforsterker selvom det er det som antagelig passer mitt lydideal best.
    Hei,
    Gratulerer med flotte høyttalere 😁
    Et forslag til forsterker kan være lyngdorf 3400?
    Mye muligheter med tanke på romkorreksjonen og at det er mulig å justere lyden i den retningen man ønsker.
    Godt med muligheter når det kommer til kilder osv.


    Markussen
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei,
    Gratulerer med flotte høyttalere 😁
    Et forslag til forsterker kan være lyngdorf 3400?
    Mye muligheter med tanke på romkorreksjonen og at det er mulig å justere lyden i den retningen man ønsker.
    Godt med muligheter når det kommer til kilder osv.


    Markussen
    Jeg har Lyngdorf 3400 parret med Contour 20, og er kjempefornøyd.
    Hadde tidligere Hegel 360, men rom og smak er ulikt, sånn er det bare.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Nye spesialutgave på vei. Disse var meget fine.. Virker som om de har hørt på alle oss som klagde på special 40 vs 25 og opplevd byggekvalitet.. Aner ikke pris, men tipper rett i underkant av 50k?


     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    "Pause at the signature groove surrounding the baffle (you’ll remember it from the Dynaudio speakers you coveted years ago). (…) We made Heritage Special for you."

    Denne "you" her er en spesifikk aldersgruppe med penger til overs…
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    68.000 for dette? ehm lol
    Vis vedlegget 676727
    Jepp, regner lydkvaliteten står i stil også 👍😊
    Andre merker tør nok ikke kle av seg like offentlig.

    F.eks disse engelske til samme pris.

    Klart de har priset de etter hva markedets betalingsvillighet er.
    Selv synes jeg SpecialForty er minst like fine.

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Hm, var ikke Special 40 også "kun i begrenset antall"?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hm, var ikke Special 40 også "kun i begrenset antall"?
    Nei, det var de ikke.
    Synd når det må være tøddler «» rundt begrepene på denne typen produkter.
    Lager de flere enn de opplyste 2500 så ødelegger det eksklusiviteten. Synes jeg.
    Lyd&Bilde skrev nettopp det at siden Special Forty ikke var begrenset opplag så holdes prisen nede.
    Nå har vel den røde utgaven stoppet i produksjon og kan øke i bruktpris etterhvert. 😊

    Jeg liker de produsentene som holder jubileumsutgavene edruelig priset.
    Min egen Rega RP40, McIntosh MS275 og slikt.

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Nye spesialutgave på vei. Disse var meget fine.. Virker som om de har hørt på alle oss som klagde på special 40 vs 25 og opplevd byggekvalitet.. Aner ikke pris, men tipper rett i underkant av 50k?


    Var det noe å klage på angående byggekvaliteten på special 25 og 40?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var det noe å klage på angående byggekvaliteten på special 25 og 40?
    Tror det gjaldt 40ene som ikke oppleves på høyde med 25ene.
    Forstår det, 40ene er ganske så ordinære i utseendet.

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Tror det gjaldt 40ene som ikke oppleves på høyde med 25ene.
    Forstår det, 40ene er ganske så ordinære i utseendet.

    mvh
    Ahh,my bad,tenkte det var 40 &25 , var jo "versus" det sto. Ja,ser den, Sp25 var mere forseggjort håndverk, ingen shortcuts, men selve utseendet på SP40 synes jeg er utrolig lekkert.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Ja det var det jeg mente 🙂. Er enig i at finishen på s40 er fin, men den føles enklere utført enn s25 òg de eldre contourmodellene f.eks. Denne nye modellen er litt tilbake til gamledager, men var veldig høyt priset..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nye spesialutgave på vei. Disse var meget fine.. Virker som om de har hørt på alle oss som klagde på special 40 vs 25 og opplevd byggekvalitet.. Aner ikke pris, men tipper rett i underkant av 50k?


    Ohhh..DET var saker, relativt voksne de der, og old school looks. Me like! Jeg er av den generasjon som foretrekker lyden av de litt eldre Dynaudio, Audience A10 og oppover. Håper å få hørt disse, men opp mot 50k..?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn