Dynavector DV Karat

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei !

Har kommet over en eldre lite brukt DV Karat MC pickup.
Ved søk på nettet finner jeg kun DV Karat 17D3. Er dette samme pickup eller en nyere variant?
Benytter i dag Ortofon 2M Black. Hvordan lyder denne DV i forhold til den?
Skal evt. benyttes på en Rega RP40 (RP3).
Noen som vil anslå en fornuftig pris på en eldre pent og lite brukt DV Karat. Og hva den kostet i sin tid?

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dynavector Karat er DV17 såvidt meg bekjent.

Disse pickupene har vært i produksjon i mange år. De har svært kort nålefane i ren diamant og svært skarp sliping.

Pickupen har svært utstrakt gjengivelse, men kan låte litt slankt i enkelte platespillere. De er lite følsom for overflatestøy.

Spesielt de eldre utgavene har lavt utgangsnivå og krever nok gain i RIAA for ikke å bli udynamisk. Høvelig impedans på Riaa er ca 100 ohm.

Jeg har hatt en slik (DV17D2) og på Rega låt den litt tynt, mens på en VPI scout låter den veldig bra.

Prisene på disse, i likhet med pickuper flest har gått veldig opp. Når jeg kjøpte min, kostet den 2200 eller så på HifiKlubben. De siste utgavene ligger rundt 7000kr.

Katta tok desverre kål på min :(

Johan-Kr

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
DV 23 kom ca79-80, og var superhot dengang. Litt nedskalert 17 med mer tilgivende topp. Passer glimrende i rega-arm. Jeg kjøpte en nos for 2500 i 2008 som jeg angrer på at jeg solgte.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
125
Arvet en eldre utgave. Og den har en rødaktig nålefane. Rubin?

Topp Bunn