Dynavector xx2 mk2 på en Rb 700 arm?

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har i dag en DV karat mkII som jeg bruker på en Rega P7 med rb 700 arm. Vurderer en mulig oppgradering til DV xx2 mk 11. Har hørt så utrolig mye bra om den PUen. Liker veldig godt siganturen i DV. For det første, vil den passe på en slik arm? og for det andre, vil jeg få ut tilstrekkelig av potensialet i denne PUen med en P7 med rb 700 armen?

affen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Forstår godt at du har lyst på en XX2! Kan bekrefte at det er en helt fantastisk pickup, og kanskje den aller beste i DV-sortimentet om du tenker prisi forhold til kvalitet. Visst er den kostbar, den yter langt over prisklassen, IMHO.
Den vil passe utmerket i en RB700. Jeg tror definitivt du får ut endel av potensialet, men samtidig vil XX2 føle seg hjemme i laaangt dyrere rigger. Kan være greit å tenke på den dagen du oppgraderer platespilleren.......

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Takk skal du ha Impuls, kan du beskrive forbedringen fra karat til XX2? (forsto at du hadde karat tidligere?)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jo, jeg har hattt både Karat 23II og 17II, men bare 23érn på den spilleren jeg har i dag. XX2 har mer av absolutt alt. Langt flere klangfarger, en veldig mye bedre dynamikk, nyanseringsevne, en diskantgjengivelse, luftighet og en størrelse på lydbildet som får Karat23 til å viirke nærmest defekt i forhold. DV17 er god den, men dette er en helt annen klasse. XX2 er den klart beste pickupen jeg har eid når det gjelder uanstrengthet i lyden, oppløsning, bass og gjengivelse av stemmer og piano. Det er veldig mye mer å si om forskjellene, men her har du den i grove trekk.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Det du beskriver Impulse høres ut som det jeg er på jakt etter når jeg skal oppgradere med ny PU. Jeg får ta en telefon å snakke litt med Håvar S. Kanskje et innbytte er aktuelt?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sikkert lurere å legge DV17 på bruktbørsen. Det er jo ikke akkurat en dårlig pickup selv om XX2 er noen klasser bedre..
Du får sikkert solgt den fort for en god pris.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg ser på nettsidene til Needledoctor at de selger xx2 for ca 9.250 kr. så kommer norsk mva og frakt i tillegg. Men den de selger ser annerledes ut enn den Snapa selger. Er det en mkI de selger til den prisen?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om den ikke ser ut som den på bildet her, er det en MK I. Den er god, men det er er MK II du bør kjøpe.

Vedlegg

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Da er det nok en mkI som Needledoctor selger.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Sikrest er det vel å sende en mail og spørre. Det kan jo ganske enkelt bare være at bildet ikke har blitt oppdatert.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Kan i det minste si at jeg tror du får en meget god synergi mellom RB700 og XX-2. Dette basert på min egen erfaring med kombinasjonen RB600 og forløperen XX1, som var en fantastisk synergi. Hadde faktisk XX-1 på en Rega Planar 3 med RB300 armen og har aldri hørt noe så bra fra dette heller enkle Rega drivverket!! Har også hatt DV17D2, og oppgraderingen fra denne til XX-2 (og også XX-1) er i mine øyne der du får mest lydforbedring per krone mellom to av modellene i Dynavectors range!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det fine med Rega-armer er jo at så og si alle pu'er på kloden passer bra.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Hva med DV XX2 MkII i en gammel, men god Ekos 1 på LP12?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
impulse skrev:
Noe sier meg at det kommer til å funke fint, K.H.
Kan det være en mulighet for at den er for lang for pickuphuset i Ekos? Hva måler den fra forkant av huset til bakkant av tilkoblingspinnene?

Mvh.
Ketil

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg føler meg nå temmelig sikker på at XX2 er den riktige PU for meg. Med en pris på 990 euro må jo dette være et kanonkjøp.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg forventer at du vil få et vesentlig løft fra din Karat (Absolute Sound referansen for pu under USD 1000) når det nå ser ut som du lander på XX-2. Har nevnt tidligere at det i mine øyne og ØRER er fra XX-2 og oppover at man virkelig får høre hva Dynavector står for, og at det er større forskjell i lydforbedring mellom XX-2 og Karat 17D enn mellom XX-2 og XV-1s (i alle fall hvis man tar med tusenlapper man må betale i mellomlegg mellom de nevnte modellene). Vil ønske deg lykke til med DV investeringen, og venter selvsagt spent på DINE erfaringer med XX-2 i Rega-armen din!!

T

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Vil bare skyte inn her at Karat 17 for ikke så lenge siden kom i en ny versjon, 17D3. Den nye versjonen har, om jeg ikke husker feil, samme flux-magnet system som den nye xx-2 (arrester meg på dette om jeg tar feil).
Forrige versjonen, Karat 17D2 låt iflg noen anmeldere litt tynt/bassfattig. Dette er forbedret på den nye versjonen, som nå har fått jevnt over svært gode omtaler.
Dette for at de som vurderer Karat 17D3 ikke skal tro at den ikke kan gjøre susen. For det kan den! ;)

Du har nok mange gode stunder i vente affen!!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.510
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Dette blir nog min nesta pu også, ev på ett Rega P7
drivverk, har møjighet att bestille till Sverige, från den
franska shopen, moms fritt inom EU, eller London pris
till 950£

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Vil bare skyte inn her at Karat 17 for ikke så lenge siden kom i en ny versjon, 17D3. Den nye versjonen har, om jeg ikke husker feil, samme flux-magnet system som den nye xx-2 (arrester meg på dette om jeg tar feil).
Forrige versjonen, Karat 17D2 låt iflg noen anmeldere litt tynt/bassfattig. Dette er forbedret på den nye versjonen, som nå har fått jevnt over svært gode omtaler.
Dette for at de som vurderer Karat 17D3 ikke skal tro at den ikke kan gjøre susen. For det kan den! ;)

Du har nok mange gode stunder i vente affen!!
Mitt største ankepunkt (kun et mikroskopisk sådan prisen tatt i betraktning) mot Karat 17D2 var nettopp dypbassen. Det som fantes av bass var derimot meget god definert og nyansert og med god kontroll, men som sagt i den dypeste kjeller klarte ikke jeg å få min Karat + Rega arm kombo. Har desverre aldri hørt den siste versjonen (D3), og jeg skal derfor ikke uttale meg om hvor mye bedre bassen nå måtte være på nyeste versjon av Karat 17. Hvis den er vesentlig bedre enn forrige versjon lover det jo godt, da det var Karat 17D2 som Absolute Sound hadde med på sin referanseliste for pu under 1000 dollar

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har nå hatt mailkontakt med Jazzybird i Frankrike. De trekker fra den franske momsen så totalprisen blir rett i underkant av 8000 nkr.inkl. norsk mva. Kommer til å bestille om ikke lenge. Firmaet virker seriøst og er godkjent av paypal. Det skulle vel borge for seriøsiteten.

affen

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Da er ny DVxx2 mkii bestilt fra jazzybiird i Frankrike.

affen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres bra ut. :)

Jeg testet ut xx2 og 20x mot hverandre en periode på Rega P5 med RB700 arm.

De hadde en ganske så lik klangsignatur i mellomtonen.
xx2 låt litt mer "sivilisert" med en anelse bedre oppløsning og tydelighet på fløyene, mens 20x hadde mer "partyfaktor" i form av mer "gain" i de samme områdene.
Jeg valgte den gangen 20x fordi økonomien tilsa at det var det mest fornuftige, samt at jeg da var inne i en periode der musikken profilerte på 20x sin måte å gjengi denne.
Alt i alt var det ikke så enorm forskjell på dem, men xx2 var nok den som presenterte det hele mest "nøytralt"
Skulle jeg velge mellom disse to til å ha på Vygeren min, hadde jeg nok gått for xx2 :)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.510
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Har per idag en P3-24 +TT PSU (er på veg) hørt, Dv20x
Har følgt den her tråden med interesse for xx2.
Funderer på en oppgradering. alt 1 dagens pu + P7
eller, alt 2 dagens driverk + xx2.
Vad gir mest for stunden, sitter helt sikkert med begge alt for høsten,
men om man skulle begynne ett sted???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
Alt i alt var det ikke så enorm forskjell på dem, men xx2 var nok den som presenterte det hele mest "nøytralt"
Hva koster en P5/RB700 drivverk og arm? Og hva koster en xx2 stift? Jeg synes det grenser til det glade vanvidd, om du vil unnskylde uttrykket :)

Det er mange gode argumenter for at det å kjøpe en pu verdt mer enn hele platespilleren vil resultere i akkurat det du fant ut i det tilfellet; man får ikke utbytte av det fulle potensialet i pu'en. Og siden disse slites så er det ikke alltid en like god ide. Imo. Resultatet ved sammenlikning av xx2 og 20x ville kunne ha vært et helt annet på en platespiller som er i den klassen xx2 antakelig bør monteres i for å nå sitt fulle potensiale.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
cash 63 skrev:
Hei
Har per idag en P3-24 +TT PSU (er på veg) hørt, Dv20x
Har følgt den her tråden med interesse for xx2.
Funderer på en oppgradering. alt 1 dagens pu + P7
eller, alt 2 dagens driverk + xx2.
Vad gir mest for stunden, sitter helt sikkert med begge alt for høsten,
men om man skulle begynne ett sted???
Cash; mitt svar #25 er vel også dekkende for min mening om ditt spørsmål.

Jevnt over, og med åpninger for alle mulige slags hederlige unntak, så vil jeg fremholde at den 35 år gamle kunnskapen om at drivverk og deretter arm er det vesentligste for vinylytelsen fortsatt er like gyldig.
Det er ikke dermed sagt at en bedre pu ikke har noe for seg, men det er noe med å fokusere på balanse og helhet.

Dersom jeg var i din situasjon, og med den fine elektronikken, og skulle oppgradere så hadde jeg ikke tvilt et eneste sekund! Jeg hadde klint til på så god platespiller som budsjettet tillot, og heller utsatt pu. 20X burde ikke gjøre seg bort på hverken P7 eller bedre spillere. Og det er bittert å sitte med en rimelig platespiller/dyr stift og vite at man sliper dyr diamant for titalls kroner timen uten å få noe nevneverdig igjen lydmessig for det.

Mvh Vidar P

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.510
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei Vidar
Som du sier, var vel så jag tenkte fra begynnelsen,
men efter att hørt en hifi selger mene att det var
bare kline på så bra pu som ekonomin tålte, ??? blev
jag litt skeptisk, han kunne ju like gjerne prøvd og
selge mej ett dyrt drivverk.
Blir sannsynligtvis en P7 etter sommeren.
Litt ot, TT-PSU har mye før sig til P3-24 ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
emotikon skrev:
Hva koster en P5/RB700 drivverk og arm? Og hva koster en xx2 stift? Jeg synes det grenser til det glade vanvidd, om du vil unnskylde uttrykket :)

Det er mange gode argumenter for at det å kjøpe en pu verdt mer enn hele platespilleren vil resultere i akkurat det du fant ut i det tilfellet; man får ikke utbytte av det fulle potensialet i pu'en. Og siden disse slites så er det ikke alltid en like god ide. Imo. Resultatet ved sammenlikning av xx2 og 20x ville kunne ha vært et helt annet på en platespiller som er i den klassen xx2 antakelig bør monteres i for å nå sitt fulle potensiale.

Mvh Vidar P
Enig med konklusjonen din VidarP, men det var ikke dit jeg hadde tenkt meg med det jeg skrev.
Min mening var å kort beskrive forskjellen jeg opplevde på disse PUene på den spilleren jeg hadde da.
Ja, en smule galskap å ønske seg xx2 den gangen...... ;)
Og klart den ville ha fått ut mer potensialet til xx2 i foreks. den armen jeg har nå. Spesifikasjonene stemmer også til denne armen, slik jeg har lest det.

Når det gjelder PUer har jeg mange ganger blitt fasinert over hvor stor forskjell det KAN være på dem og hvor bra rimelige PUer kan spille om de får optimale forhold som bla. rett arm, driverk og innstilling.
Man kan gjerne i enkelte kretser kalle det galskap, men akkurat nå svinger det som ei kule med Denom DL103 i SME312 armen min ;D
Den har fått godt over 120 timer på seg de siste to mnd.
Joda, Garrott Brothers P88 gruser den på oppløsning fra mellomtone og oppover samt perspektiv som dybde og bredde. For ikke å snakke om presisjon på enkelte typer musikk. Men gud hvor morro denne DL103 spiller i denne armen og hvordan den behandler pop/rock fra 70- og 80-tallet.
Så akkurat nå spiller jeg med kronasjene i den andre enden for å si det slik ::) ;)
;)

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Forstår jeg deg riktig Vidar at du mener at xx2 på en P7 nærmest er bortkastet. Hvis det i så fall er riktig, så har jeg kjøpt en Pu som jeg ikke får tilstrekkelig potensiale ut av.

affen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Affen, her er det snakk om filosofi og tilnærming. I sammenlikningen som ble nevnt tidligere var det snakk om en P5. Sjueren din er endel bedre, dermed vil langt fler av nyansene i forskjellen mellom XX2 og 20x bli åpenbare. Som nevnt inledningsvis, jeg mener i du får ut mye av potensialet i en P7. Samtidig er XX2 så uforskammet god til prisen at den ikke gjør seg bort selv på uhyrlig dyrt utstyr. Den blir ingen propp i systemet, rett og slett. . Til prisen du betaler mener jeg det bare er å lene seg tilbake og vente på forsendelsen, og sprette en riktig god vin den dagen den kommer. Forøvrig kan du oppgradere spilleren din ytterligere med bedre motvektslodd, undertallerken osv. Dette er ikke noe jeg ville mistet nattesøvn av om jeg var deg.

Nå var det ikke meg du spurte, men ettersom jeg bruker det nevnte elementet og har hørt det i endel sammenhenger, svarer jeg likevel. Det kommer sikkert Vidar til å gjøre også.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Takk Impulse det var betryggende å høre. Ja den gunstige prisen gjør at dette føles som en fornuftig oppgradering, særlig sett i forhold til hva du får igjen. Når det gjelder min P7 har jeg allerde oppgradert den med Expressimo motvektslodd og endestubb. Noe som ga et betydelig løft i gjengivelsen. Jeg gleder meg som et barn gjør til jul. Og hva vin betreffer så fortjener vel en ny XX2 intet mindre enn en Amarone skulle jeg tro.

affen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
affen skrev:
Forstår jeg deg riktig Vidar at du mener at xx2 på en P7 nærmest er bortkastet. Hvis det i så fall er riktig, så har jeg kjøpt en Pu som jeg ikke får tilstrekkelig potensiale ut av.

affen
Da uttrykte jeg meg klønete om du oppfattet meg slik. Som Impulse sier; P7 vil antakelig gi deg langt mer av potensialet fra xx2 enn hva P5 vil.

Ikke misforstå meg; jeg kritiserer ikke det å kjøpe gode pu'er, de vil jo oftest låte bedre enn dårligere pu'er uansett; det hele har med pris å gjøre, og hvor man best plasserer sine penger dersom maksimalt lydutbytte pr krone er målet.

Til den prisen du har fått xx2 for, og på en P7/RB900, så vil du vel ha godt utbytte av investeringen tror jeg. Bare vær flink med vegghylle eller annen egnet montering av P7, så får du en platespiller hvis ytelse nærmer seg det beste man kan håpe på å få ut av det sorte gullet. Tror jeg.

Årstiden tatt i betraktning så kan jeg kanskje foreslå en rød burgunder heller enn en Amarone, hvis kraft passer bedre til høstens jaktutbytte enn sommerterrassen. For hvitt så vil jeg foreslå en vellagret riesling auslese, gjerne fra Mosel; en smak på det søte liv både for smakssans og hørselssans er da i vente.

Mvh Vidar P

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Takk for ditt svar Vidar, håpet jo at en P7 har endel mer å by på enn en P5. Jeg har hatt min P7 et par år nå, og er godt fornøyd med den ,og håper det blir en bra kombo med xx2. Forøvrig bruker jeg Regas egen vegghylle. Når det gjelder vinvalg så har du så rett så rett Vidar. Takker for tips. jeg skal komme med rapport når Puen er montert og har spilt noen timer.

affen

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Ja det gjør jeg, det er standard på P7 og P9.

affen

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
DV xx2 MkII ankom i dag. Til en samlet pris av kr.8.198,- inkl. frakt, fortollingsgebyr og mva., tror jeg dette må være et bra kjøp. Ser virkelig fram til å få hørt den. Takk til affen som tipset om den franske nettbutikken.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg fikk også min XX2 i går. Jeg fikk også litt tid til høre på den i går, og du verden for en Pu dette overgikk mine forventninger. Utrolig god rett fra esken. Jeg gleder meg til forhåpentlig mange gode stunder med vinyl. Ferien starter på fredag, så da bærer det til fjells, så jeg må vente til etter ferien før jeg kan foreta en mer grundig evaluering. Men altså førsteinntrykket var formidabelt, jeg ble faktisk ganske oppspilt av det. Takk til Impuls, Vidar P, Terryboy m.fl for gode innspill å råd. ift valg av ny PU, det har vært nyttig å få råd av erfarne og engasjerte entusiaster.

affen

Topp Bunn