EAC har kommet i ny versjon!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
EAC lanserer nye versjoner sånn ca hvert skuddår. Denne siste versjonen har fikset EACs eneste ankepunkt, nemlig automatisk covernedlasting. Og de har ikke bare lagt det til i form av en amatørmessig autogreie, men i form av en skikkelig søkemotor hvor du velger om du ønsker å ha coverart i liten, medium eller stor versjon og hvor du får presentert flere alternativer, inklusive disc og bakside. Og ja vi snakker 1900x1900 versjoner og tilsvarende her.

Når jeg putter inn en CD leter EAC automatisk etter informasjon og denne meldingen popper opp:

Herfra kan du gjøre flere ting. Man kan lagre disse bildene som filer manuelt, overføre dem til EAC osv. Store forhåndsvisninger popper også opp og de kan sorteres etter en rekke kriterier som største størrelse, best komprimeringsratio kontra størrelse osv.

Du kan også velge om du vil ha det som fil eller embedded i tag, eller begge deler. Eventuelle BMP convertveres automatisk til jpg osv. Det har også kommet til en masse annet snacks når det gjelder logging som ikke er fullt så interessant til hjemmebruk. Kort sagt er EAC nå perfekt!

Endelig trenger jeg ikke lenger Album Art Downloader for å gjøre jobben med covere ordentlig.

Vedlegg

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Har nettopp fått meg ny PC, og måtte dermed innstallere EAC på nytt. Fikk da denne versjonen,og kan bare bekrefte at den er en klar forbedring. I tillegg spinner min nye pc cd-ene ca tre ganger raskere enn den gamle, så nå går ripping som en lek! :D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Lastet ned denne versjonen nå, men oppdaget at når jeg ripper så legger det jeg har rippet seg inn uten artist- og platetittel-mappe. I stedet legges alle filene etter hverandre rett på katalogen. Hvordan får jeg endret dette?

Roy

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.208
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Lastet ned denne versjonen nå, men oppdaget at når jeg ripper så legger det jeg har rippet seg inn uten artist- og platetittel-mappe. I stedet legges alle filene etter hverandre rett på katalogen. Hvordan får jeg endret dette?

Roy
Samme problem her.
Men det er vel noen der ute som kan hjelpe oss

Håvard

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Haavard skrev:
R.E.S. skrev:

Roy
Samme problem her.
Men det er vel noen der ute som kan hjelpe oss

Håvard
Jeg ser også at bildet blir lagret som navnet på artisten, ikke som folder.jpg eller cover.jpg. Er det noen måte å endre det på også?

Roy

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
213
Torget vurderinger
19
R.E.S. skrev:

Roy
Gå inn på EAC options og Filename. Du kan f.eks. legge inn denne koden så får du ei mappe med Artistnavn - Platetittel\Spor nr. Tittel. %A - %C\%N. %T

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Trond_B skrev:
R.E.S. skrev:

Roy
Gå inn på EAC options og Filename. Du kan f.eks. legge inn denne koden så får du ei mappe med Artistnavn - Platetittel\Spor nr. Tittel. %A - %C\%N. %T
Jeg har forsøkt det, men for det første fungerer ikke de kodene på den nye EAC (som ikke er på norsk), dessuten vil artistnavn, platetittel etc. legge seg etterhverandre som filnavn, ikke som egen mappe.

Roy

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Om det er norsk eller engelsk spiller vel ingen rolle siden det står i samme vindu hvilke bokstaver som indikerer hvilken informasjon.
Om du ønsker mappenivåer må du benytte en "\" akkurat som i en vanlig filbane. Det skal ikke være noe hokus pokus med dette.

Her er et screenshot fra mine innstillinger

Dette gir da en mappestruktur som ser eksempelvis slik ut:
Beyoncé\2003 - Dangerously In Love\01 - Crazy In Love (ft. Jay-Z).flac

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.208
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Og da må mitt spørsmål bli, hvorfor står det ikke noe info om "\" hos EAC?
For meg er slik informasjon ganske viktig, for jeg kan lite data.

Håvard

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Tenkte ikke over det jeg heller, men skal forsøke.

Takker for voksenopplæringen ;D

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Det funka når man benyttet \ mellom kategoriene.

Takker

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
For ordens skyld, Marsboer, har du noen løsning på bildeproblematikken også? Det vil si om det er mulig å gjøre noen innstillinger slik at bildene legger seg som "folder.jpg" i mappa i stedet for f.eks. "U2.jpg"

Roy

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
213
Torget vurderinger
19
Har forresten kommet en Exact Audio Copy (EAC) 1.0 beta 2 versjon 24/5. Var beta 1 jeg hadde på min PC.

Stianbje

Medlem
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
0
Jeg får den kun til å rippe til Flac eller Wav... Er det ikke mulig å få den til å lage IAFF filer f.eks?

Stian

N

nb

Gjest
Stianbje skrev:
Jeg får den kun til å rippe til Flac eller Wav... Er det ikke mulig å få den til å lage IAFF filer f.eks?

Stian
Du kan bruke en annen ekstern enkoder til å gjøre det eller konvertere i ettertid.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kan noen være snill å legge ut en link til den siste versjonen av dette programmet? Jeg trodde jeg hadde lastet ned det siste jeg, men ikke noe av det marsboer viser til først her, har jeg sett noe til.

mvh
Lars

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
sclalars skrev:
Kan noen være snill å legge ut en link til den siste versjonen av dette programmet? Jeg trodde jeg hadde lastet ned det siste jeg, men ikke noe av det marsboer viser til først her, har jeg sett noe til.

mvh
Lars
http://www.exactaudiocopy.de/
http://www.exactaudiocopy.de/en/index.php/resources/download/

http://www.exactaudiocopy.de/en/index.php/resources/whats-new/whats-new/

May 24, 2011
I have worked very hard the last 6 month to present you an updated version of EAC, and here it finally comes. It fixes many problems (e.g. saving WAVs in the audio editor and WMA compression should be working again), but also brings you a renewed user interface and an improved metadata editing. One thing I am especially proud of is the autocomplete for the artist and for the composer field. New tag fields like lyrics are also included. The replacers (like %s) are exchanged against some more meaningfull replacers (like %source%). A list for the compression command line replacers can be found in the FAQ. A new professional metadata provider plugin from Get Digital Data is also added, which provides automatically cover images and more metadata information. You can test 10 lookups before purchasing a lifetime license for only $7.99 if you like it. Of course the old freedb plugin can still be used and now includes basic lyrics support. I still plan to open the freedb plugin as open source, so that the community can extend and correct that plugin – or even create new ones for other metadata services. New is also support for a different kind of plugin, which is able to analyse the extraction data and process it somehow, a new plugin for that will emerge soon…
Have fun!
Legg merke til dette:
"The replacers (like %s) are exchanged against some more meaningfull replacers (like %source%)."
Det har tidligere innlegg i denne tråden i juni 2011 oversett.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
CDWMcInSpots skrev:
Legg merke til dette:
"The replacers (like %s) are exchanged against some more meaningfull replacers (like %source%)."
Det er tydeligvis nytt i mai-versjonen som jeg ikke har installert enda. Jeg har problemer med å se hvordan %source% er bedre enn %s på noe som helst vis riktignok, men det er nå så. I stedet for en kort veiledning må man nå ha en lang veiledning.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
marsboer skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Legg merke til dette:
Det er tydeligvis nytt i mai-versjonen som jeg ikke har installert enda. Jeg har problemer med å se hvordan %source% er bedre enn %s på noe som helst vis riktignok, men det er nå så. I stedet for en kort veiledning må man nå ha en lang veiledning.
%source% vs. %s:
Selvbeskrivende felt- og parameternavn er etter min mening langt bedre enn korte og kryptiske. Det samme gjelder f.eks. for Perls "use English". Det forenkler forståelse og f.eks. programvedlikehold,

N

nb

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
%source% vs. %s:
Selvbeskrivende felt- og parameternavn er etter min mening langt bedre enn korte og kryptiske. Det samme gjelder f.eks. for Perls "use English". Det forenkler forståelse og f.eks. programvedlikehold,
Kommer man fra Unix/Linux - verdenen er det jo ingen grunn til å ha mange bokstaver når man klarer seg med få;)

Men forsåvidt greit at ting er litt mer selvforklarende, særlig i disse tider hvor databasert musikkavspilling også har blitt aktuelt for de som ikke har sort belte i generell nerdevirksomhet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
nb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
%source% vs. %s:
Kommer man fra Unix/Linux - verdenen er det jo ingen grunn til å ha mange bokstaver når man klarer seg med få;)
Det er jo ikke alt som har vært like bra der heller. Det er neppe uten grunn at f.eks. GNU for lengst har innført lengre selvforklarende parameternavn.

Noen synes sikkert fremdeles at Fortran er et fortreffelig programmeringsspråk, og at ingen burde ha grunn til å ønske seg noe annet.

Men forsåvidt greit at ting er litt mer selvforklarende, særlig i disse tider hvor databasert musikkavspilling også har blitt aktuelt for de som ikke har sort belte i generell nerdevirksomhet.
Det er jeg enig i, og det er egentlig en fordel også for IT-kyndige. Det er aldri morsomt å overta ansvaret for kryptisk, kompakt (og ofte grisete) kildekode. Slik kildekode er egentlig kun en ulykke som venter på utløsning.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Jeg er selvsagt enig i at selvforklarende variabler i kildekoden er en nødvendighet sett fra programmererens ståsted.
For brukeren, som jo er tilfellet her, er det imidlertid ikke relevant. Mannen i gata finner nok %source% like ulogisk som %s og må likevel slå opp i dokumentasjonen for å se hvordan det skal gjøres. Ergo er man like langt som før, bortsett fra at man må skrive mer tekst.

Forøvrig bare flisespikkeri. Hadde det vært fulle variabelnavn fra før hadde det jo ikke vært noen problem, men akkurat nå oppfatter jeg dette bare som en endring for endringens skyld som i praksis ikke letter jobben for brukerene.

N

nb

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Det er jeg enig i, og det er egentlig en fordel også for IT-kyndige. Det er aldri morsomt å overta ansvaret for kryptisk, kompakt (og ofte grisete) kildekode. Slik kildekode er egentlig kun en ulykke som venter på utløsning.
Litt OT

Da jeg studerte jobbet jeg en sommer for et amerikansk programvarefirma. Jeg og en kollega ble leid inn en uke til et italiensk firma som trengte litt konsulentbistand. Geniene i Roma bruke kun italienske variabler. Det som reddet oss og at kunden fikk litt valuta for hva det kostet å ha oss var en finne på prosjektet som var gift med en italiensk dame - han kunne både engelsk og italiensk.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
nb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Litt OT

Da jeg studerte jobbet jeg en sommer for et amerikansk programvarefirma. Jeg og en kollega ble leid inn en uke til et italiensk firma som trengte litt konsulentbistand. Geniene i Roma bruke kun italienske variabler. Det som reddet oss og at kunden fikk litt valuta for hva det kostet å ha oss var en finne på prosjektet som var gift med en italiensk dame - han kunne både engelsk og italiensk.
Jeg ser poenget, men jeg bruker faktisk (kun) norske egendefinerte navn. Det har sine fordeler inkl. liten fare for konflikt med reserverte ord, lett å skille mitt fra programmeringsspråk m.m. og nærhet mellom felt- og funksjonsnavn m.m. i programmet og de norske begrepene mine programmer typisk skal håndtere.

N

nb

Gjest
Men tilbake til topic: Noen som har noe å si om den metadatbasen man kan kjøpe tilgang til?

A new professional metadata provider plugin from Get Digital Data is also added, which provides automatically cover images and more metadata information. You can test 10 lookups before purchasing a lifetime license for only $7.99 if you like it.
8 dollar er jo uansett ingenting, men lurer på om noen har prøvd den.

Topp Bunn