Ebay kjøp men er Choke rating ..spec??? forsvarlig??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hei,
Har noen choker på hånden http://www.tubesandmore.com/scripts/foxweb.dll/moreinfo@d:/dfs/elevclients/cemirror/ELEVATOR.FXP?item=P-T158M

Skal innkjøpes for en strømforsyning på 550VDC og 65mA PSU for 300B. Selgeren påstår at det over er original komponent for settet,men den choken er jo bare på 400Volt DC/100mA i følge Hammond produsenten...?

Hvoren finner man egenlig akseptabel belastning på choke? Er det OK å bruke en 10H,400VDC,100mA choke på 550VDC og 65mA?

Går det bra allikevel siden strømmen er lavere??
Håper på rask avklaring pga internettkjøp....
mvh
Sleiven
ra

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Jeg tror ikke jeg ville brukt en choke ratet for 400Vdc til 550Vdc+. Spenningen som oppgis er isolasjonsspenning, altså hva som er regnet som safe før det kan oppstå overslag. Det er helt sikkert marginer å gå på, men jeg skal ikke oppfordre deg til å teste de ut. :-\
Hvis det er et CLC-filter kan du jo plassere choken på negativ side mellom kondensatorene (altså på jordpotensial), filtereffekten blir den samme som om du setter den på positiv side, men du unngår å eksponere choken for den høye spenningen.

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Beklager at jeg "kupper" litt i tråden med et choke spm;

Jeg har en stund lett etter et par choker som passer til glødekretsen på min preamp.

Røret som glødes er 5687, og det drar som kjent litt støm. Jeg er blitt anbefalt å bruke en choke størrelse 50-100 mH - 1A. Jeg finner lignende choker, men da med Volt rating opp mot 4-500. Dette gjør dem unødvendig store. Jeg trenger noe for lav spenning. Kunne tenke meg å sette dem rett etter likeretter-diodene (LC), der spenningen ut er 8.4 VDC.
I fjor sommer var det et par slike NOS Tango choker på ebay. Jeg la inn max bud på $150 og var sikker på å få dem. De siste 5 minuttene gikk budene til >$350, og jeg var litt for treg i prosessen.

BTV; Har dere sett slike choker noe sted, eller er dette noe som jeg må få viklet på bestilling?

mvh Erland

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Et "kupp" må vel være å lage de selv. En smultring og litt tråd får å si det enkelt :)

Til trådstarter: Til det bruket du har antydet ville jeg absolutt valgt en slik jeg har anbefalt. På lager hos MOTRON.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fikk svar fra Hammond i dag:

He says:
“We dielectric strength test the 158M to 1500 VAC . It is a bobbin construction with a low coil build and I would recommend it to be OK to use at 550V continuous. “

Det stemmer med hva som ble svart her også..
http://www.audioasylum.com/forums/tubediy/messages/12/125811.html
There are a couple of different "voltage specs" for a choke, it important to understand which is which.

There is the insullation breakdown voltage sometimes refered to as "hipot", this is usually a pretty high number such as 2kV or 4kV. You are probably all right for this, it is possible to get some pretty high spikes on startup for some configurations.

The next is the commononly quoted voltage rating of the choke. This really isn't a voltage rating per se, its the output DC voltage at which the core will saturate for the rated DC current and a common CLC supply configuration.

The third is the voltage "rating" similar to above for choke input use. This one is hardly ever seen in a spec sheet, primarily becaue the voltage across the first choke is going to be design dependant. With programs like PSUD you can calculate what the actual voltage across the choke will be. It would be nice if the manufacturer gave you some hint like "100VAC 120Hz across the choke with 100mA DC current will saturate the core" but they don't because they are SURE most people would completely misinterpret that and not use the choke because they want to build a 400V power supply. For a CLC filter the AC voltage across the choke is WAY less than the DC output voltage. Which is why they spec it the way they do.

After saying all that, the answer to your question, is that you almost certainly CAN use the choke for the supply you want. The lower DC current gives you quite a bit more headroom before the core saturates, thus it should be able to easily handle the increased AC voltage across the choke that the relatively small change in the output voltage produces.

It may be much better than that. The "ratings" were determined with the relatively small cap values used with common tube rectifiers. If you use SS rectification and larger first cap the ripple the choke sees will be even lower.

I hope that gives a little bit of insight into this not cut a dried subject.

John S.

Takker for alla svar
mvh
Sleiven

Topp Bunn