Politikk, religion og samfunn EBB ( Brevik ) VANT SAKEN MOT STATEN!!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Man skal høre mye før ørene faller av, men nå tør jeg ikke sjekke om de faktisk sitter fast!

    Brevik vant og Staten er dømt for brudd på menneskerettene!! ?

    OK det viser at vi lever i en rettsstat om ikke annet, MEN.........................??

    Men om han slippes ut i den generelle fengselspopulasjonen blir han vel ganske sikkert slått i hjel og vil ikke det også være et brudd på "rettene" hans?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Domen vil nok bli anket til lagmannsretten, og når det sitter mennesker der og ikke bare paragrafryttere så regner jeg med det hele får et annet utfall.

    Hvis det ikke gjør det må vi vurdere et par forhold.

    Når den verste barnemorderterroristen og landssvikeren Norge har sett i etterkrigstiden ikke bare kan kastes i en celle og glemmes, så har kanskje norsk lov blitt disneyfisert litt vel mye.

    Noen forbrytelser kvalifiserer til et kakk i hodet, noen minutter med gravemaskinarbeit og en sekk med ulesket kalk. Ikke at vi skal bruke titalls millioner på å dulle og degge og bygge flerroms fengselsleiligheter og lage noe voldsomt ut av det hele.

    Hvis vi pålegges å behandle det verste avskummet med et budsjett som ellers er forbeholdt de kongelige .. så er vi på så langt ute at pendelen har fått så mye overtid at det LO burde klage det hele inn for Den Europeiske Realitetskorrigerende Domstolen i Belgia.

    Hvis dette står seg gjennom rettsapparatet bør vi vurdere om vi skal gi slipp på svenskesyken og gå tilbake til vår norske ekte rettspraksis og rettferdighetsforståelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at vi bor i en rettsstat. Absurd at ABB har rettigheter og nå får enda mer tid i media.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vi er da et sivilisert samfunn...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Stakkar liten. Han har ikke gjort noe verre enn å henrette 70-80 barn på sommerleir og bombet landets regjeringskvartal. Klart han må få sove sin skjønnhetssøvn i fred ... må ikke minne ham på hva han har gjort eller gjøre livet hans litt ubehagelig. Han hadde sikkert bare en traumatisk barndom, stakkars liten.

    Ja det er sikkert "tortur" det å bli vekket, ransaket og undersøkt på regelmessig vis... i alle fall på Barne TV og hos de blekrosa.

    Det er litt som når en 6-åring hyler om at det er tortur å måtte spise fisk 2 ganger i uken.

    Mange mange mennesker har opplevd ekte tortur, ikke Larsons store skrekk om å bli vekket midt på natten gang etter gang eller bare få ha den totalt torurerende umoderne Playstation 2 som tidsfordriv mens man venter på neste arrangerte gymtime ... bare for ham.

    Jeg skal la være å komme med grafiske illustrasjoner på hva tortur egentlig betyr, og hva millioner av mennesker har gjennomgått.

    skru av filteret ditt på Google, og i hodet, gjør noen søk på torture ... og se hvor mange eksempler du finner på å måtte snakke med familie gjennom en glassvegg, eller å bli ransaket når man sitter i fengsel, eller ... kanskje det dukker opp noen andre bilder og illustrasjoner. Hmmm... ?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jo jo, vi gjør det bedre enn USA, noe som ikke skal så mye til for tiden, kan det virke som:
    Nordmann kjørte feil - risikerer 35 års fengsel - USA - VG

    Demokratiet som sådann og rettvesenet er satt på sterk prøve der.

    Men allikevel klarer jeg ikke å synes synd på Brevig så mye som et ørlite sekund.
    En mann som ikke viser anger overhodet og som etter all sansynelighet ville gjort det samme igjen.
    Da er jeg nesten litt fristet til å lure på om ikke dødsstraff ville vært en fin sak, også i Norge. Selv om det strider imot alle mine moralske og etiske grenser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    straffesystemet i Norge er basert på frihetsberøvelse, deph. Vi har gått fra tungt straffarbeid, gapestokk, lemlestelser og tortur som straff. Straffen består i frarøvelse av frihet.

    Total isolasjon er tortur av verste sort. Som dommen sier: "Kriminalomsorgen må sørge for at innsatte som soner i avdeling for særlig høy sikkerhet (SHS), ikke utsettes for større belastning enn nødvendig". Hvor nødvendig er det å vekke en person hver time når han sover?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Gjestemedlem er selvsagt klar for å hive alle prinsipper på båten og servere seire til alle terrorister på sølvfat.. sjokkerende :)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Dommen blir helt sikkert anket helt til høyesterett. Men jeg er overrasket over at han fikk medhold.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Følg med, folkens..ABB vil sitte resten av livet på en eller annen måte..Blir han totalisolert går han på veggen etter etpar måneder..Som Voff sier..vi er da et sivilisert samfunn. Straffen skal- og vil- stå i forhold til forbrytelsen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Han burde sittet innelåst på en celle. Med et stort men billig konstruert koreansk stereoanlegg som kun spilte jazz non stop og på repeat og selvfølgelig med høyttalerne i motfase.

    Sitter i USA og skriver dette - tenker at her borte hadde fyren ikke vært et samfunnsproblem lenger - heller ikke Krekar.

    Vel, Fremskrittspariet hr sviktet oss. De kom til makten men skulle vise seg å være aldeles tannløse... Har sagt det til mange her borte, under oppholdet som nå nærmer seg slutten, det at jeg bor i verdens beste og tryggeste land. Men trolig med flest tannløse apekatter til å styre det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jeg tatt en harelabbrunde på dommen.

    Jeg synes retten tillegger Randi R. vekt ut over det som er hennes fag. Sikkerhetstiltakene er fengselsfag, ikke psykologi eller psykiatri. For meg ser det ut som retten tar i overkant lett på HMS-hensyn.

    Jeg er ikke sikker på at det han fikk medhold i blir stående i neste runde.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Hva er galt med selvmord nå da?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får han sone blant de andre som er der er det ikke mindre enn genialt.. Det vil fort medføre en "realitets orientering" blant hans medfanger som nok han neppe vil sette pris på.. Forsåvidt greit nok, det kan potensielt spare skattebetalerne endel penger..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En annen ting jeg reagerte på er rettens undring over at det ikke er vurdert å la ham ha fellesskap med 'andre innsatte på særlig høy sikkerhet'. I all verdens land og rike skulle man oppnå med å tillate fellesskap med andre som på grunn av ekstraordinær risiko for vold eller rømming må sone i avdeling med særlig høy sikkerhet? Er det sikkerhetsmessig forsvarlig å tillate omgang med andre innsatte, så kanskje man kan velge noen som ikke er 'like farlige' som han selv?
     
    Sist redigert av en moderator:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Enig med VG En gal dom - Anders Behring Breivik - søksmålet - VG

    Vi mener at staten bør velge å anke denne dommen, i håp om et annet utfall.
    Det er en svært hard dom Oslo tingrett feller over staten ved Justisdepartementet: Den slår fast at Ila fengsel og forvaringsanstalt og Telemark fengsel avdeling Skien har krenket terroristen og barnedrapsmannen Anders Behring Breiviks menneskerettigheter, slik de er beskrevet i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens artikkel 3 om tortur eller for umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
    Etter vår mening er det også en gal dom.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    joda, men intet tilsier at ABB er suicidal .
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    joda, men intet tilsier at ABB er suicidal .
    Jeg vil tro at det var akkurat det de fant ut etter hvert? Men godt å kunne lene seg på to separate rapporter fra fire psykiatere, spesielt siden den første konkluderte med psykotisk i gjerningsøyeblikket? Hvis jeg hadde gjenopprettet kontakten med virkeligheten etter en psykose, og fått vite at jeg hadde gjort noe sånt, vel, så kunne jeg nok ha funnet på å gjøre noe alvorlig mot meg selv....

    Jeg mener det var for en begrenset periode, det første året? Skumlest, som sagt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    man forebygger ikke selvmord ved å vekke en person om natten, Akutt suicidale trenger jevnlig tilsyn. Sover de så kan de ikke ta selvmord.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    man forebygger ikke selvmord ved å vekke en person om natten, Akutt suicidale trenger jevnlig tilsyn. Sover de så kan de ikke ta selvmord.
    Personangrep er ikke tillatt, og innlegget er redigert. Mvh Admin
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Og det har denne saken vist at vi har, samt at abb har rett til å bruke den, det er viktig her. Om dommen er riktig eller gal er en annen sak som hvertfall ikke jeg kan uttale meg om, dette blir nok anket og time will tell.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Kom ikke som en overraskelse. Hvorfor i all verden må han sitte i total isolasjon og vekkes hver bidige natt. Tortur kaller vi sånt.
    Tortur ,,,, Håper de vekker han enda mere. og tar fra han alle godene i tillegg
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    man forebygger ikke selvmord ved å vekke en person om natten, Akutt suicidale trenger jevnlig tilsyn. Sover de så kan de ikke ta selvmord.
    Det er i alle fall helt vanlig på psykiatriske sykehus, selv om det ikke er akutt selvmordsfare. Flere ganger i løpet av natta.

    Kjekt å vite at det er brudd på menneskerettighetene...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten at detaljene rundt dette kommer fram i dommen (med mindre jeg har oversett det). Dette er mest sannsynlig gjort for å forebygge selvmord. Det er i det minste normal prosedyre der det antas å være fare for det. Sikkert gjennomført i starten av fengslingen, og avsluttet etterhvert som man fikk innsikt i hans mentale helse.
    man forebygger ikke selvmord ved å vekke en person om natten, Akutt suicidale trenger jevnlig tilsyn. Sover de så kan de ikke ta selvmord.
    Det er i alle fall helt vanlig på psykiatriske sykehus, selv om det ikke er akutt selvmordsfare. Flere ganger i løpet av natta.

    Kjekt å vite at det er brudd på menneskerettighetene...
    Jepp. Vi har vel fått med oss at noen kanskje, noen ganger, av og til, innimellom, en gang i blant, smører litt tjukt på, når de forteller om ting?

    Hensikten er ikke å vekke, men om den tolkningen gir sympati, eller noe annet som er ønskelig, så går noen for den. Hensikten er heller ikke strengt tatt å forebygge forsøk, men å oppdage og avverge. Ingen låser seg inn til innsatte om natta for tilsyn, alt foregår gjennom luke i døra. Det begrenser mulighetene for tilsyn uten lyskilder. Gitt at fengslene normalt sett ikke er oppsatt med nattoptikk, så er lommelykt eller taklampe alternativene. De fleste lærer seg ganske kjapt at indirekte lommelyktlys via vegger eller tak, gjerne dempet med en hånd delvis over reflektoren, er effektivt nok og forstyrrer minst mulig.

    Skulle forresten likt å vite hva som ble sletta her inne.
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det var etter hukommelsen noe a'la "hva man ikke vet - psykiatri, fengselsfag etc"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn