Medisin og helse Ebola - du har 2 år igjen å leve!

G

Gjestemedlem

Gjest
Dramatiske estimater, går ting ille, og det gjør det gjerne er det over en million smittede rett over nyttår.

Hvordan ser det da ut om et år?

USA: Over en million kan have ebola inden nytår - Politiken.dk

Allerede ser vi at det sprer seg utover vestafrika, og det er nok bare et spørsmål om litt tid før det ikke nytter å isolere smitten. men det har jo sånn ca 50% overlevelsesgrad.

do_you_feel_lucky_punk_xlarge.png

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.914
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
30 % overlevelsesgrad, etter hva jeg har lest. Sykdommen burde være selektiv, og først ramme de som de senere årene har nektet å vaksinere ungene sine for andre smittsomme og mulig dødelige sykdommer. Da har vi andre litt tid på oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
30 % overlevelsesgrad, etter hva jeg har lest. Sykdommen burde være selektiv, og først ramme de som de senere årene har nektet å vaksinere ungene sine for andre smittsomme og mulig dødelige sykdommer. Da har vi andre litt tid på oss.
Ja håpet er jo å forsinke spredningen slik at det kan masseproduseres en vaksine til oss.

Det vil nok finnes endel av dem som nekter å la seg vaksinere. Men det er litt slemt mot barna deres som ikke fikk valget.

Jeg liker egentlig best at folk skal få et valg selv, men om det kommer så langt at det er nødvendig håper jeg det bli obligatorisk med vaksine. I alle fall når det kommer til barn og umyndige.

Vaksinasjonskonspiratikere har liv på samvittgheten, om de har noen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.674
Sted
Smurfeland
Jeg tror ikke vi trenger å få panikk riktig enda. Det er ganske stor forskjell på hvordan et utbrudd i Afrika blir håndtert, kontra hvis det skjer i USA eller Europa.

If the Ebola epidemic devastating the countries of Guinea, Liberia and Sierra Leone had instead struck Washington, New York or Boston, there is no doubt that the health systems in place could contain and then eliminate the disease.
Hospitals would isolate suspected cases. Health workers would be outfitted with proper protective clothing and equipment. Doctors and nurses would administer effective supportive care, including comprehensive management of dehydration, impaired kidney and liver function, bleeding disorders and electrolyte disturbance. Labs would dispose of hazardous materials properly. And a public health command center would both direct the response and communicate clearly to the public about the outbreak.
What’s missing in the Ebola fight in West Africa - The Washington Post

"And I think we also know that if there's a widespread panic, it's not based in fact and it's not based in reason."
Smith then launched into a soothing monologue that made way too much sense. "Unless a medical professional has contacted you personally and told you of some sort of possible exposure, fear not," Smith said, staring directly into old, white America's soul with those steely eyes. "Do not listen to the hysterical voices on the radio and the television or read the fear-provoking words online. The people who say and write hysterical things are being very irresponsible."
Shep Smith Dismantles Ebola Panic on Fox News!? -- NYMag

Besides a small number of cases in the US and Spain, the Ebola outbreak remains
confined to West Africa. But that hasn't stopped the spread of rumours and false
alarms, spurred on by on social media.
BBC News - #BBCtrending: How panic about Ebola is spreading faster than the virus

But — and this is key — these are primarily problems for West Africa, and perhaps for its neighbors. Of the more than 8,000 cases of Ebola, so far, only one has originated on US soil — and it was an Ebola caregiver who caught the disease. That's horrible, and it's scary, but there's still no reason to believe Ebola poses a threat to Americans
Americans should panic about Ebola, but not because it threatens the United States - Vox

Ebola Pandemic Unlikely, Experts Say, But Other Threats Loom

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Panikk - Wikipedia

"Mennesker er også sårbare for panikk og det blir ofte sett på som smittsomt i den forstand at en persons panikk ofte kan spre seg til andre folk i nærheten, noe som kan medføre at deler av eller hele grupper handler irrasjonelt. Mennesker har også mulighet til å forhindre eller kontrollere sin egen eller andres panikk ved hjelp av rasjonell tenking eller trening"

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
805
For noen år siden var det fuggel og gris......

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Naturens egen måte å justere overbefolkning..???

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.674
Sted
Smurfeland
Kjøper ikke den der om at naturen er en slags bevisst kraft som sprer sykdom og ødeleggelse for å få ned befolkningen og beskytte seg. At mange naturkastatrofer er en konsekvens av forurensning og andre faktorer, greit. Men "naturen" er ikke et overordnet vesen som søker å begrense arters utbredelse. Vi lever i et økosystem hvor ting påvirkes av hverandre, og Ebola er simpelthen et virus som antas å være spredd fra en viss type flaggermus via andre dyr, og videre til mennesker.

Alle arter søker å multiplisere seg (unntatt de jævla pandaene), og det er det samme et virus gjør.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kjøper ikke den der om at naturen er en slags bevisst kraft som sprer sykdom og ødeleggelse for å få ned befolkningen og beskytte seg. At mange naturkastatrofer er en konsekvens av forurensning og andre faktorer, greit. Men "naturen" er ikke et overordnet vesen som søker å begrense arters utbredelse. Vi lever i et økosystem hvor ting påvirkes av hverandre, og Ebola er simpelthen et virus som antas å være spredd fra en viss type flaggermus via andre dyr, og videre til mennesker.

Alle arter søker å multiplisere seg (unntatt de jævla pandaene), og det er det samme et virus gjør.
Helt enig i den blitz... Men at det er en sammenheng imellom befolkningstetthet og faren for å bli smittet ifra alt fra pest, influensa eller ebola kan ikke stikkes under en stol.. Det var forøvrig de som stakk til fjells under spanskesyken her til lands som hadde den største dødeligheten..Så ingen fasit der..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388

Det er da heller ikke en bevisst handling, men en naturgitt effekt av for tett populasjon. Naturen er full av eksempler på populasjoner som settes drastisk tilbake av sykdom, når det blir for mange av en art på et for lite område.

At Ebola er en effekt av for tett populasjon, skal jeg ikke påstå, men at vi kan komme til å se slike eksempler, på et eller annet tidspunkt, er meget sannsynlig.

Honkey

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.674
Sted
Smurfeland
^Naturgitt effekt og konsekvenser er jeg enig i. Det var selve ordlyden "naturens egen måte å justere overbefolkning" jeg reagerte på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
To år igjen? Det er for faen seksten år til jeg går av med pensjon!!!

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Drekk å pull så længe man kan!

Oversatt til finere oslo språk
Jeg for min del, tar en finere bayer og drar til fjellet på jakt og fiske. Så kan derre bare ringe meg når alt har roet seg ned :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.163
Torget vurderinger
0
Klag ikke! Tenk på meg som bare har to år igjen!!!

Og i tillegg har jeg så mye fint brennevin på lager at jeg ikke har noen mulighet til å drikke opp alt på to år!!! :mad:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett

Og i tillegg har jeg så mye fint brennevin på lager at jeg ikke har noen mulighet til å drikke opp alt på to år!!! :mad:
Der kan dine medforumister sikkert strekke ut en hjelpende hånd.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg satser heller på å komme fullt tilbake i arbeid igjen, så rekker jeg kanskje å bli pensjonist om 27 år :rolleyes:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg satser heller på å komme fullt tilbake i arbeid igjen, så rekker jeg kanskje å bli pensjonist om 27 år :rolleyes:
hehe - bra, vi hakke godt av den boozen alikavæl. Get well.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
For jorden vil det være en lettelse å slippe oss mennesker. Problemet med ebola er at det ikke er effektivt nok. Men nå ser jeg at en komet er nær ved å treffe Mars. Så kanskje jorden får hjelp utenfra, slik det kanskje fikk da alle dinosaurene ble utryddet?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.447
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Bare IS kunne rekruttere noen fremmedkrigere fra Vest Afrika. Det hadde gjort kloden en tjeneste.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.293
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ebola er kontrollerbart. Viruset er såpass stort at det ikke spres gjennom luft (som forkjølelse og influensa), så det forutsetter fysisk kontakt med kroppsvæsker fra en syk for å smitte. Det muterer heller ikke på langt nær så fort som influensa og HIV, så dette kommer ikke til å endre seg med det første. I Vesten har vi heller ikke for vane å la alle gjestene håndtere liket i begravelser, så spredningsraten blir ganske begrenset utenfor Vest-Afrika. Vi tenderer også til å oppsøke lege ved første tegn på sykdom heller enn å gjemme oss i frykt for at det er sykehus og leger som gjør folk syke. Dessuten, kynisk sett, har behandling og vaksiner mot ebola nå blitt en helt annen forretningsmulighet enn tidligere, da "markedet" bare besto av noen ti-talls lutfattige landsbybeboere i fjerne deler av Kongo. Noen er enda mer kyniske enn det, så militære forskningsprogrammer har allerede lagt ned mye innsats i å forstå eksakt hvordan det viruset virker. Vaksiner og effektiv behandling er ikke så veldig langt unna.

Regionalt i Vest-Afrika er dette riktig stygt, men noen global pandemi blir det ikke. Pådraget av medisinsk R&D tyder snarere på at det er viruset selv som har to år igjen å leve som en trussel for mennesker. Derimot blir det en grei anskuelighetsundervisning i hva vitenskap og vaksiner betyr. Jeg har ennå ikke hørt at frivillige kvakksalvere og healere reiser ned til Liberia for å kurere ebola med kvantemagiske krystallvibrasjoner og håndspåleggelse, og de lokale heksedoktorene har merkelig nok ikke greid å stoppe utbruddet, de heller.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fikk plutselig enda mindre lyst til å gå ned til eika og handle dop som en eller annen nigeriansk kurér har hatt i rompa.

Blir nok fortsatt Vinmonopolet for min del, ja..

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.447
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@@Asbjørn. Godt poeng dette med håndspåleggelse. Neste alternativ messe bør legges til Kongo

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det med luftsmitte er ikke avklart enda.. Bare så det er nevnt..

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Og deri ligger problemet.. Den dagen Ebola smitter via luftsmitte mennesker i mellom kan det fort bli en reduksjon som monner...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.293
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og deri ligger problemet.. Den dagen Ebola smitter via luftsmitte mennesker i mellom kan det fort bli en reduksjon som monner...
Ja, men med den mutasjonsraten er det lite som tyder på at det vil skje med det første. Det er mer sannsynlig at et corona-virus (forkjølelse) utvikler evne til å ta livet av verten. Det er i prinsippet hva som skjedde med SARS-utbruddet for noen år siden. Det nylige utbruddet av MERS var også en kamelforkjølelse som viste seg å være rimelig stygg for mennesker. Ebola er derimot bedre tabloid-stoff, det skal viruset ha.

Masse action på vaksiner, også i Norge.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ebolavaksinen-Et-kapplop-med-tiden-7748799.html

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Ja, men med den mutasjonsraten er det lite som tyder på at det vil skje med det første. Det er mer sannsynlig at et corona-virus (forkjølelse) utvikler evne til å ta livet av verten. Det er i prinsippet hva som skjedde med SARS-utbruddet for noen år siden. Det nylige utbruddet av MERS var også en kamelforkjølelse som viste seg å være rimelig stygg for mennesker. Ebola er derimot bedre tabloid-stoff, det skal viruset ha.

Masse action på vaksiner, også i Norge.
Ebolavaksinen: Et kappløp med tiden - Aftenposten
Takk for info.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Uansett, det er long overdue med en god pandemi...

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Penga styrer her også. Nå som markedet er i ferd med og ta seg opp, vil nok vaksiner i fleng dukke opp ganske kjapt.

Topp Bunn