Det var vel ikke det TS spurte om...? Det jeg reagerte på er å påstå at Hegel er norsk.... Blir som å si at Helly Hansen er norskprodusert produkt....designet som teller .
På nye Electrocompaniet AW 800 er det aller meste helnorsk, men det er to aluminiumsavstivere i chassiset som er hentet fra Tyskland, det skyldes at ingen i Norge ville lage disse i begrenset antall.På EC er det vel glassfronten som har reist lengst - den kommer helt fra østlandet i Norge, utenom det så er alt fra Tau i Rogaland.
Ok, det nevnte ikke Lasse noe om.På nye Electrocompaniet AW 800 er det aller meste helnorsk, men det er to aluminiumsavstivere i chassiset som er hentet fra Tyskland, det skyldes at ingen i Norge ville lage disse i begrenset antall.
Jepp - og som jeg sa Helly Hansen. I mitt yrke så er det i hvert fall tydelig på hvor ting er designet - og produsert. Ta for eksempel Schimmel piano. Schimmel Classic er designet og produsert i Tyskland, Schimmel Wilhelm er designet i Tyskland og produsert i Polen. Det er det tydelige forskjeller - og det informeres godt om det.Synes du er like merkelig å kalle Norrøna for norsk?
Det ble forklart under denne lytteseansen som jeg var på i Bergen.Ok, det nevnte ikke Lasse noe om.
Da er det ingen av de som er helnorske, hvem står vi igjen med da? Men nå var jo dette en tråd om pre-amp. Kan være at disse er helnorske..Det ble forklart under denne lytteseansen som jeg var på i Bergen.
Vis vedlegget 886614
Hvor adressen ligger er totalt uinteressant, kan ikke kalle seg for norsk når de har kun tegnebordet på kontoret.Hva du eller jeg kaller norsk er egentlig uinteressant.
Med norsk org.nr, hovedkontor med norsk adresse og 100% norsk eierskap, er nok definisjonen "norsk" oppfylt, tenker jeg.
Seriøst 🫨Hoj, skal man følge din tankegang her, så må man begynne å se på hvor man er unnfanget, for å avgjøre om man er norsk, eller ikke. Da er det vel mange spanjoler, og thaiere som kaller seg for "norske". Bare en liten digresjon....
Va no ment som en fleip, og avledning da. Men tankegangen kan vel følges, dogSeriøst 🫨
Absolutt ikkeMen tankegangen kan vel følges, dog
Det gjelder kun om mor har vært i det aktuelle land under hele svangerskapet, ellers må man evt si at produksjonsstart var i utlandet.Va no ment som en fleip, og avledning da. Men tankegangen kan vel følges, dog
Som Bent Holter kan si, vi planla og tegnet i Norge, resten jobben blir gjort i Kina, så derfor er Hegel Norsk.Det gjelder kun om mor har vært i det aktuelle land under hele svangerskapet, ellers må man evt si at produksjonsstart var i utlandet.
Noen prøver faktisk å gjøre så mye de kan i produktets hjemland, mens andre driter i det.Det er vel da strengt tatt umulig å produsere noe HiFi-produkt i stor skala og kalle det noe annet enn kinesisk, eller halvkinesisk, gitt at det meste av innmaten faktisk må komme derfra.
Nettop, det er en håpløs kamp. Kineserne merker atpåtil en masse produkter med "CE" selvsagt for å få det til å fremstå som et CE-merket produkt, mens CE i denne sammenhengen betyr "China Export"Joda, for all del, men HiFi er jo ikke piano og Norge er ikke Tyskland. Som EC selv skriver så kan ikke komponentene komme annetsteds fra enn nettopp Kina.
Så mener jeg i aller høyeste grad at et produkt som whatever fra Hegel burde måtte merkes "Designed in Norway, made in China", men det kan vi skyte en hvit pil etter. Verdens markedsføringslover er designet nettopp med det for øye å gjøre det enkelt å føre kundene bak lyset og det vil ikke endre seg i vår eller noen annens levetid.
Absolutt, jeg tenkte bare å forholde meg til trådstaters ønske... "Hvilke er den beste norske pre ampen".I dagens verden er det en umulig diskusjon. Hver enkelt må ta avgjørelsen for seg sjøl. Er ideen/ designet gjort i Norge, så er det norsk. Visst ikke er ikke amerikanske biler amerikansk, tyske biler ikke tysk, Volvo ikke svensk etc. Store moduler/ komponenter er overhodet ikke produsert i opprinelseslandet. Poenget må vel være hvordan ting funker/ låter for vårt vedkommende.
Regner med trådstarter har fått mye konstruktivt ut av dine innlegg.Absolutt, jeg tenkte bare å forholde meg til trådstaters ønske... "Hvilke er den beste norske pre ampen".
Og er dette forumet norsk? Plattformen er jo ikke norsk, med innleggene er jo i all hovedsak skrevet i Norge. Blir vanskelig dette.I dagens verden er det en umulig diskusjon. Hver enkelt må ta avgjørelsen for seg sjøl. Er ideen/ designet gjort i Norge, så er det norsk. Visst ikke er ikke amerikanske biler amerikansk, tyske biler ikke tysk, Volvo ikke svensk etc. Store moduler/ komponenter er overhodet ikke produsert i opprinelseslandet. Poenget må vel være hvordan ting funker/ låter for vårt vedkommende.
...og du'a...?Regner med trådstarter har fått mye konstruktivt ut av dine innlegg.
Forholder meg bare til trådstartes ønske, men det er visstnok noe en ikke skal slik jeg tolker deg.Jeg er ikke oppdatert og kjent med merkene, men av det jeg har lest og det lille jeg har erfart så er de jo relativt ulike og således er kanskje ingen best. Mer smak og behag.
Så kan jo serviceapparat, reklamasjonsmuligheter mm noe som er verdt å ta med i betraktningen.
Og for all del, jeg er ikke uenig i alt @HoJ skriver, det kan jo være verdt å støtte opp om produksjon i Norge synes jeg.