Forsterkere EC 4.8mk2 vs Hegel P30 vs Musical innovation 23.5A??

Beste norske pre amp

• Totalt antall stemmer
    45

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.503
Torget vurderinger
2
Når det gjelder en vares opprinnelse bruker man løselig å si at den er produsert der hvor mesteparten av arbeidet, eller merverdien, blir til. I tilfellet med MI produktene kommer rå kjøleprofiler fra Tyskland for så å bli borret, gjenget, frest og eloksert i Norge. Resten av kabinettdetaljene blir produsert i Norge. Printene kommer også fra Tyskland i plater på 51x57cm De blir kuttet, belyst, fremkalt, borret og montert av meg. Transistorene er utelukkende japanske, jeg kan nesten ikke huske å ha brukt av annen opprinnelse. Til mine konstruksjoner er de uten konkurranse de beste, hva andre benytter har jeg ingen formening om. Trafoer kommer fra Noratel AS, de store rett fra Hamar, de små fra Noratels fabrikk på Sri Lanka. XLR fra Sveitsiske Neutrik og Cardas phonosokler fra USA. Motstander og kondensatorer litt ymse, men USA, Japan og EU dekker mesteparten.

Ellers er jeg ikke sikker jeg forstår Sevalds kommentar om å kjøre MI 23,5A uten sub. MI 23,5 kunne leveres med HTB ved bestilling, mens med MI 23,5A kan man selv velge vanlig input eller HTB, dette ved å flytte en PC strap på hvert print. Det fins også doble utganger, en med XLR samt positiv og negativ fase på vanlige phonosokler. Så man kan kjøre balansert signal til hovedamp, mens sub får signal fra phono ut.

Vedrørende specs viser jeg til tidligere målinger av Armand Å i MI tråden. Basert på samme prinsipp står disse ikke tilbake for noen amper jeg kjenner. Med sine 460mm er de også blant de bredeste. (hehe)

R

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.336
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg er klar over at en kan kjøre subber med MI 23,5A. Men med basstårn ønsker jeg å kunne justere delefrekvens, delay og EQ. Uansett et flott produkt😀

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.503
Torget vurderinger
2
Skjønner. Og mange takk.

R

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
726
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Hegel Music System AS er et norsk firma med norsk foretaksnummer og adresse i Oslo som skatter til Norge. Firmaet er basert på ideene til Bernt Holter og er 100% eid av han. De har hovedkontor i Oslo, og her foregår av all utvikling av produktene. Det at de monterer produktene i et annet land, gjør ikke firmaet til å være kinesisk. Vi befinner oss i en verden med en global økonomi, og det er normalt med underleverandører i utlandet. Firmaer som Norsk Hydro og Yara har også produksjon i utlandet, men ingen omtaler de som annet en norske og at det er norske produkter de selger.

I alle internasjonale tester jeg har lest på nett og i blader, så omtales Hegel som et norskt produkt. Så etter min mening så har trådstarter sine ord i behold når han omtaler av Hegel norsk, og P30 som en norsk preamp.

Synes ikke det klinger helt riktig med å kalle P30 for en kinesisk preamp….. :rolleyes:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.806
På EC er det vel glassfronten som har reist lengst - den kommer helt fra østlandet i Norge, utenom det så er alt fra Tau i Rogaland.
På nye Electrocompaniet AW 800 er det aller meste helnorsk, men det er to aluminiumsavstivere i chassiset som er hentet fra Tyskland, det skyldes at ingen i Norge ville lage disse i begrenset antall.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes det blir meget rart å kalle Hegel for norsk når det eneste en finner er et tegnebrett - og muligens en prototype.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
På nye Electrocompaniet AW 800 er det aller meste helnorsk, men det er to aluminiumsavstivere i chassiset som er hentet fra Tyskland, det skyldes at ingen i Norge ville lage disse i begrenset antall.
Ok, det nevnte ikke Lasse noe om.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes du er like merkelig å kalle Norrøna for norsk?
Jepp - og som jeg sa Helly Hansen. I mitt yrke så er det i hvert fall tydelig på hvor ting er designet - og produsert. Ta for eksempel Schimmel piano. Schimmel Classic er designet og produsert i Tyskland, Schimmel Wilhelm er designet i Tyskland og produsert i Polen. Det er det tydelige forskjeller - og det informeres godt om det.

• Liker
Reaksjoner: RM

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.363
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ok, skjønner.

Det betyr at 95% av verdens merkevarer er kinesiske slik du ser det.

Jeg er enig at det er stor forskjell på en norsk merkevare som er helprodusert i Kina og en som stort sett er produsert i Norge. Media osv burde kanskje være flinkere til å poengtere disse forskjellene, og vi forbrukere burde kanskje være mer opptatt av dette, ideelt sett.

Dessverre er verden blitt slik at det som teller aller mest er penger...

• Liker
Reaksjoner: KMR

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kalle seg for norsk... men faktisk bli satt sammen og produsert i Kina, kaller du det for norsk?

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
1.563
Torget vurderinger
13
Jeg mener nå at Hegel absolutt er norsk, det er design/ide og kvaliteten på sluttproduktet som er avgjørende. Soundengineteknologien er unik og definitivt norsk da det er Bent Holter sin konstruksjon. Dersom Hegel er flinke til å følge opp produksjonslinja i Kina slik at det ikke gjøres "short cuts" og forhåpentligvis pusher på for etisk riktig produksjon, dvs riktig lønn for rett arbeid, HMS og arbeidsmiljølov, så vil det også være "norsk produskjon". Selv har jeg innerst inne ingenting imot at noe er produsert i Kina, men det negative stempelet det har fått er pga overdreven fokus på profitt -Utnyttelse av arbeidere, usunne arbeidsforhold, griske fabrikksjefer som insisterer på short cuts etc. Vil tro det er essensielt å ha en norsk representant ved fabrikkene som følger opp på daglig basis for at det skal være 100% pålitelig? Vet ikke helt, men kinesisk produksjon har vel kommet langt også, stoler 110% på kinesiske Kinki Studio for eksempel, top notch komponenter, kvalitet og lydgjengivelse ihvertfall. Kjempegod kundebehandling også. Mine tidligere kommentarer gikk mer på at jeg synes det er dritkult når det faktisk er mulig å produsere en av verdens beste preamper på Hokksund og at det faktisk støtter norsk arbeidskraft,-Det er også en historie der som kommer med produktet og gir økt eierglerde, og ønsker man å spesialtilpasse produktet så er det bare å ta en telefon for å høre om det lar seg gjøre, hvilket det ofte gjør. Det eneste jeg reagerer på med Hegel er at jeg ikke synes det kommer frem at det er først og fremst "Designed in Norway", det gir liksom inntrykk av å være helnorsk. Det jeg leser på utenlandske forum gjenspeiler det samme og flere føler seg snytt over at produktene produseres i Kina.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.363
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva du eller jeg kaller norsk er egentlig uinteressant.

Med norsk org.nr, hovedkontor med norsk adresse og 100% norsk eierskap, er nok definisjonen "norsk" oppfylt, tenker jeg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva du eller jeg kaller norsk er egentlig uinteressant.

Med norsk org.nr, hovedkontor med norsk adresse og 100% norsk eierskap, er nok definisjonen "norsk" oppfylt, tenker jeg.
Hvor adressen ligger er totalt uinteressant, kan ikke kalle seg for norsk når de har kun tegnebordet på kontoret.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
72.219
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det virker å være opplest og vedtatt at EC ikke lager gode preamper. Selv har jeg eid EC 4.5 og 4.8, og EC 4.8 ble uten problemer utkonkurrert av en Karan preamp jeg hadde. Men, jeg har aldri hørt EC 4.8 MKII. Jeg antar at mange synser og stemmer ut fra sine tidligere oppfatninger/erfaringer om preampene til EC. Jeg kunne nok gjort det samme, men velger å avstå da jeg ikke har hørt MKII utgaven opp mot andre preamper. For alt jeg vet er den nye bedre enn den tidligere modellen, men det vet sikkert alle som uttaler seg om preampene til EC 😊

electrocompaniet

Bransjeaktør
Ble medlem
02.03.2018
Antall liker
366
Torget vurderinger
0
Electrocompaniet kjøper stort sett alt vi kan få tak i Norge, i Norge.
Et par eksempler:
Alt design og utvikling gjør vi selv, inkl.utvikling av programvare og app.
Chassis lages hos Haaland Tynnplate på Jæren.
All elektronikk produserer vi selv på Tau.
Frontplatene er fra Flexiform i Oslo.
Trafoer er fra Noratel på Hamar.
All sammestilling, testing, pakking og lagerhold blir gjort av oss på Tau.
Det finnes ikke komponentprodusenter i Norge, så dette må vi få fra Asia som alle andre.
Det meste som kan skaffes og produseres i Norge, er produsert i Norge av norske ansatte.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes EC sin norskproduserte tankegang er vesentlig mer norsk enn Hegel som bare har adressen på kontoret i Norge, mens jobben gjøres i Kina.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
479
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hoj, skal man følge din tankegang her, så må man begynne å se på hvor man er unnfanget, for å avgjøre om man er norsk, eller ikke. Da er det vel mange spanjoler, og thaiere som kaller seg for "norske". Bare en liten digresjon....;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hoj, skal man følge din tankegang her, så må man begynne å se på hvor man er unnfanget, for å avgjøre om man er norsk, eller ikke. Da er det vel mange spanjoler, og thaiere som kaller seg for "norske". Bare en liten digresjon....;)
Seriøst 🫨
Mulig at vi i pianobransjen er rare, vi mener at hvis produktet er produsert i Kina så er det faktisk produsert i Kina.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.307
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Va no ment som en fleip, og avledning da. Men tankegangen kan vel følges, dog
Det gjelder kun om mor har vært i det aktuelle land under hele svangerskapet, ellers må man evt si at produksjonsstart var i utlandet.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det gjelder kun om mor har vært i det aktuelle land under hele svangerskapet, ellers må man evt si at produksjonsstart var i utlandet.
Som Bent Holter kan si, vi planla og tegnet i Norge, resten jobben blir gjort i Kina, så derfor er Hegel Norsk.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.230
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er vel da strengt tatt umulig å produsere noe HiFi-produkt i stor skala og kalle det noe annet enn kinesisk, eller halvkinesisk, gitt at det meste av innmaten faktisk må komme derfra.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er vel da strengt tatt umulig å produsere noe HiFi-produkt i stor skala og kalle det noe annet enn kinesisk, eller halvkinesisk, gitt at det meste av innmaten faktisk må komme derfra.
Noen prøver faktisk å gjøre så mye de kan i produktets hjemland, mens andre driter i det.
Det bør faktisk krediteres ros til de som til de som velger å bygge det i Norge, slik bør det være hvis en skal kalle produktet for norsk.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.230
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Joda, for all del, men HiFi er jo ikke piano og Norge er ikke Tyskland. Som EC selv skriver så kan ikke komponentene komme annetsteds fra enn nettopp Kina.

Så mener jeg i aller høyeste grad at et produkt som whatever fra Hegel burde måtte merkes "Designed in Norway, made in China", men det kan vi skyte en hvit pil etter. Verdens markedsføringslover er designet nettopp med det for øye å gjøre det enkelt å føre kundene bak lyset og det vil ikke endre seg i vår eller noen annens levetid.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.363
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Joda, for all del, men HiFi er jo ikke piano og Norge er ikke Tyskland. Som EC selv skriver så kan ikke komponentene komme annetsteds fra enn nettopp Kina.

Så mener jeg i aller høyeste grad at et produkt som whatever fra Hegel burde måtte merkes "Designed in Norway, made in China", men det kan vi skyte en hvit pil etter. Verdens markedsføringslover er designet nettopp med det for øye å gjøre det enkelt å føre kundene bak lyset og det vil ikke endre seg i vår eller noen annens levetid.
Nettop, det er en håpløs kamp. Kineserne merker atpåtil en masse produkter med "CE" selvsagt for å få det til å fremstå som et CE-merket produkt, mens CE i denne sammenhengen betyr "China Export"
Det sagt skjønner jeg godt poenget til HoJ; noen er definitivt norskere enn andre. Selv unngår jeg kina-produkter i så stor grad som mulig.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
479
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
I dagens verden er det en umulig diskusjon. Hver enkelt må ta avgjørelsen for seg sjøl. Er ideen/ designet gjort i Norge, så er det norsk. Visst ikke er ikke amerikanske biler amerikansk, tyske biler ikke tysk, Volvo ikke svensk etc. Store moduler/ komponenter er overhodet ikke produsert i opprinelseslandet. Poenget må vel være hvordan ting funker/ låter for vårt vedkommende.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
I dagens verden er det en umulig diskusjon. Hver enkelt må ta avgjørelsen for seg sjøl. Er ideen/ designet gjort i Norge, så er det norsk. Visst ikke er ikke amerikanske biler amerikansk, tyske biler ikke tysk, Volvo ikke svensk etc. Store moduler/ komponenter er overhodet ikke produsert i opprinelseslandet. Poenget må vel være hvordan ting funker/ låter for vårt vedkommende.
Absolutt, jeg tenkte bare å forholde meg til trådstaters ønske... "Hvilke er den beste norske pre ampen".

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Og er dette forumet norsk? Plattformen er jo ikke norsk, med innleggene er jo i all hovedsak skrevet i Norge. Blir vanskelig dette.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg er ikke oppdatert og kjent med merkene, men av det jeg har lest og det lille jeg har erfart så er de jo relativt ulike og således er kanskje ingen best. Mer smak og behag.
Så kan jo serviceapparat, reklamasjonsmuligheter mm noe som er verdt å ta med i betraktningen.

Og for all del, jeg er ikke uenig i alt @HoJ skriver, det kan jo være verdt å støtte opp om produksjon i Norge synes jeg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.116
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke oppdatert og kjent med merkene, men av det jeg har lest og det lille jeg har erfart så er de jo relativt ulike og således er kanskje ingen best. Mer smak og behag.
Så kan jo serviceapparat, reklamasjonsmuligheter mm noe som er verdt å ta med i betraktningen.

Og for all del, jeg er ikke uenig i alt @HoJ skriver, det kan jo være verdt å støtte opp om produksjon i Norge synes jeg.
Forholder meg bare til trådstartes ønske, men det er visstnok noe en ikke skal slik jeg tolker deg.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Trådstarter er vel opptatt av hvilken pre som er best, men får servert ørten innlegg fra HoJ om tegnebrett og tyske piano? Vel jeg har Hegel p30, den har bodd i Norge hele sitt liv. Den er knallgod!

Topp Bunn