EC RIAA

Z

Zomby_Woof

Gjest
EC RIIA

Jeg har skrevet litt om den her, blant annet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27207.0;all

Ellers anbefaler anbefaler jeg et søk på forumet etter ECP-1, ECP 1, Electrocompaniet RIAA, og så videre. Søkefunksjonen finner du øverst til høyre på skjermen din. Vinylavdelingen vil også gi deg bedre svar.

Denne RIAA'en har vært på markedet i mange år, og mange har erfaringer med den.

MVH

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
EC RIIA

Jeg har brukt den mye. Fin på mange måter. Hva lurer du på da? Kanskje jeg kan bidra til noen svar.

Mvh Vidar P

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
EC RIIA

Jeg kjøpte et eksemplar av ECP-1 fra Eltek for et par år siden. Da var prisen
6.600,- Nå forlanger samme firma 8.250,- Da denne RIAA'en ble introdusert
var prisforlangende 2.900,- om jeg ikke husker helt feil.
Samtidig med dette flotte prispåslaget er jeg vel ikke helt overbevist om at
kvalitetsøkningen på den tekniske biten har vært like flott.

I mitt oppsett fikk dette RIAA-trinnet fyken rimelig raskt. Ikke fordi det er et
dårlig trinn, men jeg synes det manglet en god del i forhold til dynamikk og
spilleglede. Dessuten opplevde jeg trinnet som for lystklingende.

Min anbefaling er at du prøver RIAA'en i ditt anlegg. Kanskje er det nettopp
dette trinnet som gjør det lille ekstra, eller...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Denne Riaa'en kostet under 2000kr når den ble lansert.
Hvis jeg ikke tar helt feil så koster Doxa sin Riaa 4000 på den tid.
Doxa sin Riaa koster vel fremdeles 4000, mens EC sin koster altså over 8000kr.
Dere får komme med deres egne konklusjoner.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en slik RIAA for 7-8år siden og hvis ikke den har endret seg siden den gang vil jeg ikke anbefale den. Hovedsakelig pga. at den har ingen justeringsmuligheter. Dette gjør at den passer bare til spesielle pickuper.

mvh,
OS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Jeg hadde en slik RIAA for 7-8år siden og hvis ikke den har endret seg siden den gang vil jeg ikke anbefale den. Hovedsakelig pga. at den har ingen justeringsmuligheter. Dette gjør at den passer bare til spesielle pickuper.

mvh,
OS
Justeringsmuligheter er lett å lage, jeg satte inn bensokler i min, på laststedene (dvs EC-Per gjorde det for meg), og dermed voila, kan justeres til alt mulig av pu'er, både på kapasitans og impedans.

Dessuten må det jo tilføyes at, dersom jeg husker riktig at standard last er ca 100ohm, så vil jo de fleste mc-pu'er fungere fint med standardlasten da, ikke bare "noen spesielle pickuper".

Mvh Vidar P

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Justeringsmuligheter er lett å lage, jeg satte inn bensokler i min, på laststedene (dvs EC-Per gjorde det for meg), og dermed voila, kan justeres til alt mulig av pu'er, både på kapasitans og impedans.

Dessuten må det jo tilføyes at, dersom jeg husker riktig at standard last er ca 100ohm, så vil jo de fleste mc-pu'er fungere fint med standardlasten da, ikke bare "noen spesielle pickuper".

Mvh Vidar P
Ja det er mye som er lett å lage men til den prisen burde det vært justeringsmuligheter. Jeg står fremdeles ved min anbefaling å det er å styre unna denne.

mvh,
OS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fordi om den ikke passet deg i din setting, så er det vel litt lite grunnlag for å anbefale andre over ei brei fjøl å styre unna en ellers fin riaa som mange liker, på et åpent forum. Det kan jo være at den passer andre helt ypperlig. Det går jo an å heller gjøre oppmerksom på det du oppfatter som en mangel da. Synes nå jeg da.

Argumenter med at den ikke har impedansejusteringsmuligheter er ikke nok for en generell "styr-unna" merkelapp i mitt syn; gjennom historien har det vært enormt antall riaa'er uten justeringsmuligheter, det er det fortsatt, og når sant skal sies så er det mange ganger lite (og ingenting) å hente på å justere impedans vekk fra 100 ohm. Og dersom EC attpåtil kan levere den med justering på forespørsel (slik de gjorde til meg), så faller jo argumentet helt bort.

Jeg er enig i betraktninger om at prisen har økt mye, min husk tilsier at den kostet 3k da den kom, og har steget mye etter det. Men den har jo en frisk og åpen lyd som er lett å like, iallefall i systemer der den passer godt inn.
Jeg sluttet å bruke min fordi jeg syntes den manglet litt på PR&T i de systemene den etterhvert kom inn i, men der er den ikke alene. Et godt norsk produkt forsåvidt, med både MM og MC inngang, men uten impedansejusteringsmuligheter direkte for de som trenger det, og med muligens en noe ustabil elektrisk konstruksjon som kanskje har hatt mer feiltilfeller enn man skulle ha håpet på (annenhånds info fra HifiKlubben). Der er den heller ikke alene forresten.

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.207
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt denne riaa'en fra EC ,men jeg mener å huske at Gunnar Brekke foretrakk Dali sin riaa framfor EC i en test i gamle Audio. Uten at denne testen bør legge føringer for hva en skal velge, men nå er jo Dali et smått legendarisk trinn også da.

Håvard

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ga 2990,- eller hva det var for min, den gangen HiFi-klubben hadde EC. Jeg tror ikke den har kostet mindre enn det.

Det er riktig husket at Gunnar Brekke likte DALI bedre. (Den var ute av produksjon allerede den gangen). GB kritiserte ECP-1 for en stigende tendens oppver og kornete diskantgjengivelse. Men husk også at den har blitt oppgradert siden den aller første utgaven som GB testet. Jeg hadde min til service, og fikk den oppgradert samtidig. Etter det jeg forsto var det snakk om noen nye dioder. Jeg merket lite til oppgraderingen lydmessig, uten at det er noe fasitsvar.

EC'en var et trivelig bekjentskap etter min mening og i mitt anlegg den gangen. Likevel opplevde jeg NLE 17 som et realt byks oppover i kvalitet.

Jeg skal la være å komme med noe 'styr unna', men jeg tror det finnes bedre kjøp nå.

Topp Bunn