ECC83+EL84 SE - Semi DIY/ Huldra7?

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Innlegg
18
Antall liker
0
Så, jeg er ganske fersk med røra men har sett meg ut en slik konstruksjon til å begynne med.
Dels fordi jeg har fire stk H7 med rør til rådighet, og dels fordi topologien ser ut til å passe meg (og Tannoyene).

Det har vært noen litt diffuse tråder om ombygging av H7 her før. Såvidt jeg kan se inneholder den svært forskjellige koblinger ifht NFB/-sletttes-ingen NFB osv.. Har noen funnet en vei igjennom jungelen av koblinger i tonevenderen, evnt med revidert skjema blir jeg taknemmelig.
Spørsmålet er jo blandt annet hvilken av toneinnstillingene man skal spare på, evnt lage seg en ny, og hvor mye justeringer man må foreta seg etter å ha kasta ut radiodelen, som vel har ganske mye å si for anodespenninga til ECC83 såvidt jeg kan se.

Eller en annen enkel, ECC83+EL84 SE only!
Takktakk
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Kjenner ikke Huldra 7 kretsen, men fant et skjema som bruker ECC83/12AX7 og EL84/6BQ5.

http://i263.photobucket.com/albums/ii151/cameramanlink/6BQ5StereoAmp.gif

Om denne kretsen er bedre enn Huldraen er vanskelig å si, men den er i alle fall enkel.

De aller fleste brukte EL84 som Push Pull da dette gir rundt 15 Watt. Mullard lagde en EL84 SE med Pentoden EF86 som inngangsrør. ECC83 har rundt 100 ganger forsterkning ( mu ) i hver triode og i en vanlig kopling ender du opp med rundt 60 ganger forsterkning. De fleste gitarforsterkere har en slik kopling på inngangen. Når de bruker 2 slike etter hverandre blir det "vreng", noe du ikke vil ha i Hifi.
I Single Ended trenger du normalt bare 5 - 6 Volt signal for å kjøre EL84 i metning ( full trøkk ) så det holder i massevis med en triode som driver. Du kan paralellkople triodene i ECC83 og fortsatt ha rundt 60 ganger forsterking, men strømmen dobles. Vi snakker om 2 - 3 mA så strømforbruket merkes lite. Det er i utgangsrøret ( EL84 ) mesteparten av strømmen går. Rundt 60 mA om du regner med strømmen som trekkes gjennom Gitter 2.

VH. Bernt
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Lidt OT måske, men jeg har en Dynaco sca-35, og har haft flere tidligere
I mine ellers kræsne ører har el84 dyder som større pentoder ikke besidder!
I det øvre spekter og mht homogeniteten nedefter har røret flere fællesnævnere med trioder, end sine større brødre.
Bare min mening
 

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Innlegg
18
Antall liker
0
Ja nå var det jo ikke PP-konstruksjoner som var fokuset her men takk for innspill. Den SCA-35'en så for øvrig flott ut!
Takk for tegning BerntJ den så jo oversiktlig ut ja.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
ECL86 er et lekkert lite rør, som inneholder 1/2 ECC83 + EL84. Mer minimalistisk kan man neppe får det.
PCL86 er et alternativ, til Ca en tidel av kostnaden. (Litt lavere anodespenning, samt 12V gløding dog)
 
M

MORNING STAR

Gjest
ECL86 er ett meget godt rør, men pentoden (egentlig en beam pentode) er mye svakere enn EL84.
Er på nivå med 6AQ5 eller PL84.
PL84 er ikke P utgaven av EL84, men adskillig svakere pentode.

PCL86 er ett godt alternativ da det finnes masser av dem, pga. at røret ble introdusert i en tid da transistoren var på vei for fuldt inn i forbrukerelektronikken.
Vi finner røret vanligvis i gamle fjernsyn fra60 tallet.
Glødespenninga er 14,5 Volt og glødestrømmen er 0,3 A.
 

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Innlegg
18
Antall liker
0
Høres ut som noen snodige saker ja, men bra problemløsere, mange av de mindre/billigere forsterkerene hadde ecl86.
I Huldra 7 brukes kun en av hver triode hos ingangsrørene, så det går vel noen watt til spille der, men var det for å hindre lekasje/overhøring når man brukte den dual-mono (mor på kjøkkenet med båndspilleren og far i stua med nyhetene)???

Og er ikke 6AQ5 bare amerikansk for EL84`?
 

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Innlegg
54
Antall liker
77
Jag är på gång att renovera en Huldra 7.
Är det någon som har tegnet eller undersökt tonkontroll kretsarna mer i detalj?
Skjemat är ikke lätt att förstå. Min plan är väl att tegne min egen variant av hur disse kretsar fungerer.
Om någon redan gjort det så är jag intresserad att ta del av dette!
 
Topp Bunn