Effektiv masse på Dynavector 507 MKll ?

L

Lars.N

Gjest
Hallo

Håper noen kan hjelpe meg med masse på Dynavector 507 MKll
Fått en påstand fra en kar med den armen med Ortofon M2 black på,men han vil ikke ut med masse på armen?
Sjekket Dynas side men ikke noe info der heller,jeg er meget nyfiken på hvor på skala til resonanse han har havnet,da mannen er meget fornøyd med lyden av den Ortofonen.
Kunne jo vært bryet å gå ned eller opp på masse kanskje,treffer idag rundt 9.5hz resonangse i arm kan det være noe å hente hvis jeg legger meg på 12hz? Nåla har compliance på 22um/Mn, Arm effektiv masse på 5g.

Mvh

Laban (bare litt fornøyd) ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Effektiv masse på Dynavector 507 MKll arm?

Horisontalt eller vertikalt? Med hvilket headshell?

Takler spilleren din vekten? Nå har jeg ikke hørt Ortofon M2 Black, men det slår meg å være en litt skjev prioritering.

L

Lars.N

Gjest
Effektiv masse på Dynavector 507 MKll arm?

Fosse skrev:
Horisontalt eller vertikalt? Med hvilket headshell?

Takler spilleren din vekten? Nå har jeg ikke hørt Ortofon M2 Black, men det slår meg å være en litt skjev prioritering.
Obs har ikke tenkt montere den arm på spillern min,er bare ute etter effektiv masse på armen. :)
Legger ved et bilde på headshell hviken type der er anner jeg ikke.

Laban

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Poenget med spørsmålet var å belyse at effektiv masse til dels bestemmes av valg av headshell.
Armen har ulik effektiv masse i horisontal- og vertikalplanet.

Jeg forstår ikke helt spørsmålsstillingen. Er du ute etter passende arm til Ortofonen eller passende pickup til armen?

L

Lars.N

Gjest
Fosse skrev:
Poenget med spørsmålet var å belyse at effektiv masse til dels bestemmes av valg av headshell.
Armen har ulik effektiv masse i horisontal- og vertikalplanet.

Jeg forstår ikke helt spørsmålsstillingen. Er du ute etter passende arm til Ortofonen eller passende pickup til armen?
Hei

Hei har hentet manualen selv for DV507,artig konstuksjon den armen,liggner litt på standar shell 14,3g på det bilde jeg la ved.Dette tenkte tilfelle vi vel gi en arm resonangse på 7.2hz :eek:

(Jeg forstår ikke helt problemstillingen) ;D ;D ; ;D

Laban

http://www.vinylengine.com/library/dynavector/dv-507.shtml

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Dette ble en merkelig kommunikasjon.....

L

Lars.N

Gjest
Fosse skrev:
Dette ble en merkelig kommunikasjon.....
;D hehe bare jeg som er litt sær ;D
Er bare ute etter å klemme siste rest ut av M2,n,med SME III armen jeg har,kanskje på tide å pensjonere den med noe mere oppgående.

Mvh

Laban

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Har ingen formening om du er sær, men dette er dårlig kommunikasjon.
Når du åpner en tråd for å spørre om råd er det vel liten vits i å skjule hensikten?

Alt i beste mening.

L

Lars.N

Gjest
Hei Fosse

Skjule hensikten???mulig jeg er litt kort ;D men nå henger jeg ikke med lenger.

:)Laban

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Mente bare at om du kommuniserte helt åpent om hensikten så ble det så mye enklere å gi svar.
Er det bare ren nysgjerrighet som gjør at du spør om effektiv armmasse på armen, eller er du interessert i finne ut av kombinasjonen av nevnte Ortofon og DV?
Jeg har etter beste evne forsøkt å besvare begge tilfellene.

Har ikke vært min intensjon å skape krangel her, bare så det er sagt.

L

Lars.N

Gjest
Fosse skrev:
Mente bare at om du kommuniserte helt åpent om hensikten så ble det så mye enklere å gi svar.
Er det bare ren nysgjerrighet som gjør at du spør om effektiv armmasse på armen, eller er du interessert i finne ut av kombinasjonen av nevnte Ortofon og DV?
Jeg har etter beste evne forsøkt å besvare begge tilfellene.

Har ikke vært min intensjon å skape krangel her, bare så det er sagt.
Hei

Her går det nok i ren nysgjerrighet på begge deler,både på combo å masse.
Ikke noe forsøk fra meg på krangel,beklager hvis det ble oppfattet på den måtten,vi er jo så forskjellige folk her
inne så ting kan jo bli tolket på en helt annen måte en det var tiltenkt.

Mvh

Laban :)

L

Lars.N

Gjest
Da har jeg fått bekreftet masse på headshell 15,4 gram,hvordan vil det slå ut tru på resonangsen i armen?
Er det kun vekt av headshell som legges til grunn for utregning av resonangse?

Mvh

Laban (gir seg ikke) :D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
For å bidra litt til å avhjelpe dine spekulasjoner, Laban: Et tyngre headshell vil øke dynavektorarmens vertikale effektive masse, et lettere vil senke den. Skulle du ønske å få M2Black til å spille noenlunde, ville jeg vel gå for et lett headshell.

Som Fosse skrev lenger opp: denne armen har en relativt stor effektiv masse hva angår horisontal bevegelse, og en helt annen vertikal effektiv masse. De fleste armer som er opphengt rundt et omdreiningspunkt har en effektiv masse som er lik for både vertikal og horisontal bevegelse. Det går an å øke massen for horisontalbevegelse uten å påvirke vertikalbevegelsen ved for eksempel å henge to lodd rett ut for omdreiningsaksen på hver side av armen. Det er noen armer som har en slik vektarm på tvers.

En tangentialarm vil også typisk ha en relativt lett vertikal effektiv masse, og en noe tyngre horisontal effektiv masse.

Dynavektorarmen er ingen ny konstruksjon, eller basert på et nytt prinsipp. Det var laget armer tidlig på 60-tallet (kanskje tidligere) som brukte tilsvarende prinsipper:

Pickering 190D, her under test på min diyspiller.

Denne Pickeringarmen har et headshell som er opphengt foran på armen (for vertikal bevegelse) og dynamisk vtf justering. Aner ikke effektiv masse (vertikal) på denne, men den er nok utrolig lett. Horisontal masse derimot er enorm ;D

mvh
Trond Kjetil

L

Lars.N

Gjest
Takker så meget for du gidder ta deg bryet med mine spekulasjoner ;D
Kjempe flott DIY spiller du har bygget deg,har du dreiet tallerken å lager selv? imponerende bygg :)
Tenker den spiller like bra som den ser ut.

Mvh

Laban

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Du kan lese om diy-spilleren her.
Tallerkenen har jeg kjøpt fra diy-supply, lageret er det samme som motorlageret (DD).

Topp Bunn