Egen kurs fra sikringsskap...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har planer om å legge ut en 2,5mm kurs fra sikringsskapet til stereoanlegget. Jeg har i dag problemer med å forstå hvilken karakeristikk mine sikringer har. Stort sett slår sikringene ut når jeg skrur på mine Naim strømforsyninger.Det står Sursum L16A på dem alle. Hva slags karateristikk er dette?

Hva skal jeg velge av sikringer, kabler og veggkontakter?

Takk
Geir
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Jeg måtte bytte fra B-karakteristikk til C fordi min Naim Armageddon slo ut sikringene ved påslag i blant.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hvike data har de forskjellige karakteristikkene? Påvirker disse forskjellene noe lydmessig?

FZ skrev:
Jeg måtte bytte fra B-karakteristikk til C fordi min Naim Armageddon slo ut sikringene ved påslag i blant.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.412
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
DEKOas skrev:
Hvike data har de forskjellige karakteristikkene? Påvirker disse forskjellene noe lydmessig?

FZ skrev:
Jeg måtte bytte fra B-karakteristikk til C fordi min Naim Armageddon slo ut sikringene ved påslag i blant.
Ingen lydmessig forskjell mellom sikringene.

Du kan lese deg opp på sikringer på Wiki, alt du trenger å vite står der:
http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.184
Antall liker
1.018
Torget vurderinger
2
det er ingen grunn til ikke å gå for D karakteristik dersom kortsluttningstrømen er større en 320 A . dette hjelper en elektriker deg med å avklare.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.365
Antall liker
11.163
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk satt opp en egen 16a kurs kun til den veggen som anlegget skulle stå i det forrige huset.
Ingen lydmessig forbedring for min del :(
Men vissheten om at ting var gjort skikkelig hjalp veldig...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Fikk satt opp en egen 16a kurs kun til den veggen som anlegget skulle stå i det forrige huset.
Ingen lydmessig forbedring for min del :(
Men vissheten om at ting var gjort skikkelig hjalp veldig...
Hvordan står det til med jordingen i sikringsskapet? Har selg oppgradert med egen 16A kurs til stereoen med 4 kvadrat fra sikringsskapet. Jordingen til sikringsskapet har også oppgradert. Jeg har ikke flyttet anlegget i musikkrommet enda, så nå henter jeg strøm fra oppgradert, jordet kurs på kjøkkenet :) Låter bedre enn før!
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
jeg har også 16a kurs og bytte til c-sikringer og det hjalp på mine naim strømforsyninger (supercap + xps).

lydmessig hører jeg ingen forsjell, men sikringene slår seg ikke ut lenger ved påslag.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Alltid greit med nok strøm. Selv har jeg 10A automatsikringer, og hele anlegget pluss en ovn går på samme kursen. Sikkert ikke ideelt med ovnen, men noen problemer har jeg aldri opplevd. Dette til tross for at jeg har to anlegg tilkoplet, det ene med 2X400W effekt, 400w klasse A preamp, div. spillere, strømforsyninger +++, og jeg har gjerne begge anleggene på samtidig - riktig eller galt å gjøre det, gir jeg .... i. Uansett hva du ellers gjør, bør du få sjekket kursen.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
grammofon skrev:
Alltid greit med nok strøm. Selv har jeg 10A automatsikringer, og hele anlegget pluss en ovn går på samme kursen. Sikkert ikke ideelt med ovnen, men noen problemer har jeg aldri opplevd. Dette til tross for at jeg har to anlegg tilkoplet, det ene med 2X400W effekt, 400w klasse A preamp, div. spillere, strømforsyninger +++, og jeg har gjerne begge anleggene på samtidig - riktig eller galt å gjøre det, gir jeg .... i. Uansett hva du ellers gjør, bør du få sjekket kursen.
Sannsynligvis ingen grunn for å få sjekket kursen. Naim's strømforsyninger drar mye strøm ved påslag og du trenger, som jeg nevnte over, bare å bytte til automat med C-karakteristikk. Lydmessig ingen forskjell, men du slipper å irritere deg over at sikringen stadig slår ut når du slår på apparatene som drar mest strøm.
400W klasse A preamp? Hvilken preamp er dette?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
FZ skrev:
Sannsynligvis ingen grunn for å få sjekket kursen. Naim's strømforsyninger drar mye strøm ved påslag og du trenger, som jeg nevnte over, bare å bytte til automat med C-karakteristikk. Lydmessig ingen forskjell, men du slipper å irritere deg over at sikringen stadig slår ut når du slår på apparatene som drar mest strøm.
400W klasse A preamp? Hvilken preamp er dette?
Sorry, skulle ha tastet 200, men det ble av en eller annen grunn 400. Preampen er en Audio Valve Conductor.
 

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
16A C er bankers.
Egen kurs har ingenting å si på lydresultatet.
Sikkringen ryker pga. forsterkeren din sikkert har en høy startstrøm. B sikkring er en rimelig "rask" sikkring som slår ut på disse peakene. En C sikkring er dog en del tregere og tåler høyere startstrøm.
Nye forskrifter sier dog at du må ha 4kvadrat på den "eldre" typen 16A, hvis du ikke benytter deg av en ny mod. 16A med en annen verdi på i2.
Gjelder dog hvis det er snakk om ny einstalasjon.
 
Topp Bunn