Egnet pickup/arm-kombinasjon?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.286
Torget vurderinger
10
Har nylig montert en Ortofon Cadenza Bronze i min Jelco SA-750D. Siden pickupen veier forholdsvis mye med sine 10,7 gram er det nødvendig å skru motvektsloddet langt ut for å balansere armen. Selv om motvektsloddet skrues noe inn igjen for å oppnå anbefalt stifttrykk, synes jeg loddet blir stående ganske langt ute, f.eks sammenlignet med Rohmann og DVxx2 MkII. Får en følelse av at dette ikke er helt optimalt. Hva mener dere?

Har et tyngre motvektslodd beregnet for pickuper over 12 gram, så det mangler ikke mye på at det kan bli tatt i bruk.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Går det greit å bruke det tyngre motvektsloddet, så ville jeg ha prøvd det og sammenliknet… (Tror det er vanskelig å si noe a priori om hva som lyder best. Det gjør dog litt forskjell på den effektive massen, og det kan jo gjøre et utslag.)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.286
Torget vurderinger
10
Med skruene, i tillegg til elementet på 10,7 g, skal det som sagt ikke mangle mye på at jeg kunne prøvd det tyngre loddet, ja. Så spørs det bare om bytte av lodd kan medføre andre ulemper. Huff, merker jeg har mistet den innsikten jeg en gang hadde omkring disse tingene.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Vet ikke om hvilke ulemper det skulle være.

Uansett, det jeg forholder meg til er følgende:

«Any single counterweight that is lighter, and pushed further out on the shaft results in a higher contribution to the moment of inertia of the arm. Any counterweight that is heavier and pushed further in on the shaft will result in a lower contribution to the moment of inertia of the arm.»

http://www.basisaudio.com/docs/tnm_vcr_mtw_specs.pdf

Så spørs det jo da hva PUen liker best…

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Siden treghetsmomentet øker med avstanden i annen potens vil det teoretisk alltid være bedre med et tungt lodd som kan plasseres så tett på omdreiningsaksen som mulig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
Bruk det tyngste loddet som gir minst moment og pendeleffekt. Sjekk også at systemets resonnansfrekvens ligger i et fornuftig område. Da må du vite effektiv masse og pickupens mykhet ("compliance").

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Vekten på pickup i seg selv er jo bare halve sannheten. Hvor mye headshellet i seg selv veier er også en viktig ingrediens i suppen.
Du må kalkulere den effektive massen til armen (arm + headshell + pickup), og så tuner du den perfekt i forhold til pickupens compliance (eftergivenhet på godt norsk) ved hjelp av et headshell med passende vekt.
Deretter er det jo bare å prøve å lytte seg frem til hva som fungerer best av lett og tung motvekt.

Noe sier meg at de lydmessige forskjellene på tung motvekt nært pivot og lett motvekt langt ute kan bli marginale.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.286
Torget vurderinger
10
Jeg prøver å løse "problemet" på en annen måte. Se bruktbørsen...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
HALOLS skrev:
Noe sier meg at de lydmessige forskjellene på tung motvekt nært pivot og lett motvekt langt ute kan bli marginale.
Hvorfor det? Tror du ikke at tregheten i armen har noe å si for lyden?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
HALOLS skrev:
Neida, vi er nok begge enige om at en tung motvekt nært pivot er det mest korrekte.
Det jeg mente var at de forskjellene ville være marginale sammenlignet med effekten av å ha en korrekt effektiv masse.
Nå viser det seg at resonansfrekvensen til denne nevne kombinasjon vil havne like over 8Hz (forutsatt at std. headshellet brukes). Muligens noe lavt, men ikke ekstremt.

Denne diskusjonen blir riktignok kun av akademisk interesse når trådstarter nå har funnet en noe annen løsning.
Jeg synes nå kanskje at K.H. ga opp litt vel tidlig, men det er han naturligvis i sin fulle rett til å gjøre.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.286
Torget vurderinger
10
HALOLS skrev:
FZ skrev:
HALOLS skrev:
Neida, vi er nok begge enige om at en tung motvekt nært pivot er det mest korrekte.
Det jeg mente var at de forskjellene ville være marginale sammenlignet med effekten av å ha en korrekt effektiv masse.
Nå viser det seg at resonansfrekvensen til denne nevne kombinasjon vil havne like over 8Hz (forutsatt at std. headshellet brukes). Muligens noe lavt, men ikke ekstremt.

Denne diskusjonen blir riktignok kun av akademisk interesse når trådstarter nå har funnet en noe annen løsning.
Jeg synes nå kanskje at K.H. ga opp litt vel tidlig, men det er han naturligvis i sin fulle rett til å gjøre.
Må kanskje korriger litt. Det er vel egentlig ikke snakk om å gi opp her. Pickupen fungerer for så vidt helt ok montert med det minste motvektsloddet og vil kanskje også gjøre det med det tyngste, med noen små tilpasninger. Så sånn sett er det ingen katastrofe om jeg skulle bli sittende med Cadenzaen. Beslutningen om å selge er mer begrunnet i at siden den er så ny kan jeg kanskje få bra betalt for den. Penger som så kunne legges i noe annet spennende på pickupsiden, kanskje en Benz. Alltid artig å prøve nye ting. Men som sagt; skulle jeg ikke få solgt Cadenzaen kan jeg godt leve med den også. Opplevdes f.eks som en klar opptur i forhold til min tidligere favorittpickup Rohmann.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
HALOLS skrev:
FZ skrev:
HALOLS skrev:
Det er jeg enig med deg i, men noe av det som er spennende med vinylavspilling er hvordan optimalisering av alle parametre gir et stort utslag. Kanskje noen av forskjellene kan oppfattes som marginale, men når flere "marginale" justeringer er utført blir det totale resultatet veldig mye bedre.

Topp Bunn