Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om du velger å starte med phono-kabler, så kan du like godt bruke de medfølgende.
    -Lengden viktigst, aka så korte som mulig i phono/ubalansert-verden. :cool:
    De er bare 0,6meter, men får krype til korset og bruke optisk en liten periode - skal jo i teorien ikke være dårligere enn coax. Dog var hovedpoenget med å velge Pro-modellen at jeg fikk kablet nett og coax-utgang :ROFLMAO: så ender vel med at jeg bare må få bestilt inn en coax..

Postbudet har løpt raskt fra Hokksund til Drammen 👍🏻
    37CE044F-48C9-4509-9602-739812CAB920.jpeg

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    De er bare 0,6meter, men får krype til korset og bruke optisk en liten periode - skal jo i teorien ikke være dårligere enn coax. Dog var hovedpoenget med å velge Pro-modellen at jeg fikk kablet nett og coax-utgang :ROFLMAO: så ender vel med at jeg bare må få bestilt inn en coax.
    Optisk fungere nok suverent det. (y)
    Men hvordan vet man at den optiske kabelen er god nok /hifi-grade da?
    Nesten mystisk lite diskutert i kabeldebattene her inne på hfs. Type plast og produksjonsmetode burde jo i høyeste (om noe sted) grad bety noe.
    Hva med kutt/snittet i enden og kontaktetene tro? -Et mygghår avstand mellom fiber og kilde/mottager, og lyset kan jo fort stikke av og ta alle bits'ene med seg.:eek:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nesten mystisk lite diskutert i kabeldebattene her inne på hfs. Type plast og produksjonsmetode burde jo i høyeste (om noe sted) grad bety noe.
    Hva med kutt/snittet i enden og kontaktetene tro? -Et mygghår avstand mellom fiber og kilde/mottager, og lyset kan jo fort stikke av og ta alle bits'ene med seg.:eek:
    Hysjjjj - du må ikke gi kranglegjengen flere innfallsvinkler 😱

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    8
    En optisk kabel overfører digitale lydsignaler med vesentlig mindre støy (jitter) en andre kabler på grunn av at lys passerer gjennom den optiske kabelen.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Kef R serie er veldig bra, om du ser på Kef r500 ville jeg hørt på Kef r300 i samme slengen, hatt begge her - r300 ble faktisk stående lengst. Med to sub'er og aktiv deling var de vel så spreke og presise. De har også større element for bass enn det r500 har. :cool:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    En optisk kabel overfører digitale lydsignaler med vesentlig mindre støy (jitter) en andre kabler på grunn av at lys passerer gjennom den optiske kabelen.
    Nja, optisk overføring har også sitt av utfordringer. Men disse er godt kjent og er ikke plagsomt vanskelig å løse.
    -Noe som jo også kan sies om alt av vanlige kabler, men det stopper jo ikke kabeldebattene av den grunn. :rolleyes:

Anyways, den aller største fordelen med optisk i hifi-verden er dette med innebygget galvanisk skille.
    Ingen felles signaljord spredd ut over flere apparater.:cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @Eirik84 Ble det godlyd i anlegget med den nye Wiim Pro streamer satt til å mate inn data fra den store verden?
    Hentet pakka på vei hjem, men har ikke pakket opp enda siden jeg uansett ikke har fått handlet lang nok nettverkskabel enda. Satser på å få skaffet det i morgen 👍🏻

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ingen diskusjon fra meg, men kan fortelle at jeg kjøpte optisk kabel fra Clas O (Exibel). Fungerte dårlig fordi den ikke sitter godt i. Nok en søppelenhet. Billig er ikke alltid best ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.963
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ingen diskusjon fra meg, men kan fortelle at jeg kjøpte optisk kabel fra Clas O (Exibel). Fungerte dårlig fordi den ikke sitter godt i. Nok en søppelenhet. Billig er ikke alltid best ;)
    Det er hovedproblemet med optiske kabler etter min erfaring. Noen plugger sitter rett og slett ikke fast og jeg har også den erfaringen med Exibel optisk. Jeg kjøpte noen andre ganske billige optiske kabler og de satt som "støpt" :)

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    8
    Det var ikke krangling, men opplysning. På min Audiolab M-DAC hodetelefonforsterker med separat strømforsyning så foretrekker jeg lyden fra min gode optiske kabel Qed Performance Graphite ut fra Audiolab 6000CDT fremfor en god Coaxial kabel. Synes det er litt klarere lyd med optisk kabel og bedre separasjon av instrumenter. Dette hørt med mine ører og preferanser.

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    8
    Det er hovedproblemet med optiske kabler etter min erfaring. Noen plugger sitter rett og slett ikke fast og jeg har også den erfaringen med Exibel optisk. Jeg kjøpte noen andre ganske billige optiske kabler og de satt som "støpt" :)
    Det er helt korrekt, men min erfaring med litt dyre optiske kabler med gode plugger er positivt for min del. De sitter godt fast i mitt utstyr.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kef R serie er veldig bra, om du ser på Kef r500 ville jeg hørt på Kef r300 i samme slengen, hatt begge her - r300 ble faktisk stående lengst. Med to sub'er og aktiv deling var de vel så spreke og presise. De har også større element for bass enn det r500 har. :cool:
    Takk for innspill :)

R300 så jo også litt spennende ut med "coax" for diskant og mellomtone, og i tillegg en dedikert for bass. Men tanken var i så fall å bli kvitt stativer og få noen gulvstående denne gangen. Tanken er uansett å få spedd på med en sub nr 2 i oppsettet jeg har nå, og bli kjent med hvordan B&Wene er på ny forsterker slik at jeg videre har noe referansepunkt til hva jeg sammenligner med (y)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det er helt korrekt, men min erfaring med litt dyre optiske kabler med gode plugger er positivt for min del. De sitter godt fast i mitt utstyr.
    Ja det er helt klart kontaktene som er ankepunktet på optiske kabler. Særlig hvor mye de tåler ift fra/tilkobling over lengre tid.
    Får teste med den som medfølger først, den bør jo sitte bra på streamer den kommer med så satser på at den sitter godt i M51 også så har jeg det slik inntil videre :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.963
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er ikke jeg noen kabelekspert, men i teorien så burde optisk være bedre enn koaks. Optisk skal vel i utgangspunktet være helt tapsfritt. Uten at jeg har sammenlignet så er jeg likevel ganske sikker på at de fleste ikke vil høre noen forskjell på disse to med mindre noe er feil eller at man har et par gullører i øvre sjiktet 😅

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Ja, det er jo samme signal som pushes igjennom både coax og optisk i hifi-utstyr: SPDIF.

Det skulle ikke forundre meg om årsaken til at mange holder en knapp på coax, er at den er innbilt mere analog enn optisk.
    -Optisk høres jo så fryktelig digitalt ut. :rolleyes:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå er ikke jeg noen kabelekspert, men i teorien så burde optisk være bedre enn koaks. Optisk skal vel i utgangspunktet være helt tapsfritt. Uten at jeg har sammenlignet så er jeg likevel ganske sikker på at de fleste ikke vil høre noen forskjell på disse to med mindre noe er feil eller at man har et par gullører i øvre sjiktet 😅
    Nå må ikke du komme å være snusfornuftig Tor ;) hehe
    Nei tidligere var vel optisk spec'et opptil 24/96 men med årene støtter det nå 24/192. I praksis skal det vel være umulig å høre forskjell, i alle fall på korte lengder så lenge pluggene sitter godt i. I mitt beskjedne oppsett skal det dog mye til at forskjellen er merkbar i praksis :)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det er jo samme signal som pushes igjennom både coax og optisk i hifi-utstyr: SPDIF.

Det skulle ikke forundre meg om årsaken til at mange holder en knapp på coax, er at den er innbilt mere analog enn optisk.
    -Optisk høres jo så fryktelig digitalt ut. :rolleyes:
    Hehe...ja det er nok kun snakk om hva man har mest godfølelse på :)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er det i alle fall i hus, så får jeg se om jeg rekker å sette opp i kveld. For de som skulle lure så er det 100% med overlegg å ha kjøpt en uskjermet nettverkskabel. Da er det i alle fall null sjans for at støymonstre sniker seg videre fra nettverksswitch og inn i rompa på WiiM’en 😬

68E831E3-1D6B-4AE3-9881-439BB01AE197.jpeg

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Rakk ikke i går, men koblet opp i dag tidlig før avreise til jobb bare for å få satt det opp første gangen.
    WiiM Home appen fant streameren umiddelbart og fant (naturlig nok) en ny software-update til den. Nedlasting og installasjon av den gikk veldig raskt og smertefritt. Videre så startet automatisk oppsettet av hvilke innganger og utganger man ønsket å bruke, i tillegg til ønsket max-oppløsning. Det hele var over på noen få minutter :)

Gikk så i gang med å stille inn Wifi til off og at den aldri skulle gå i dvale.
    Appen virker veldig rask uten tegn til lag eller hikke. Denne støtter det meste av strømmetjenester, så veldig kjekt at man kan velge hvilke som skal synes i appen slik at blir mer oversiktlig og raskere å finne frem de man bruker :)

9C2CB8F3-6A71-4CA4-958B-4BD3E40F02C5.jpeg

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.963
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var tidlig ute og kjøpte Wiim Pro i begynnelsen av februar. Planen var å erstatte en dyr Auralic Aries G1 med denne billige streameren. Som forventet så hørte jeg ingen forskjell koblet opp med digital coax, men jeg bruker kablet nettverk og fikk så problem med at telefonen ikke fant streameren når den hadde stått ubrukt noen dager. Hos meg så er hovedbruken i helgene og jeg irriterte meg etter hvert over at jeg måtte re-starte den med jevne mellomrom. Den røk ut av racket og Auralic kom inn i varmen igjen. Nå ser jeg jo at dette er et kjent problem og at løsningen er enkel. Jeg satte vel min til å gå i dvale etter 30 minutter hvis jeg husker riktig, men jeg har som sagt fått med meg at den må stå på hele tiden. Sånn ellers så ser jo Aurlaic'en bedre ut etter min mening med skjermen i fronten, så jeg får se om hva det blir til :)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg var tidlig ute og kjøpte Wiim Pro i begynnelsen av februar. Planen var å erstatte en dyr Auralic Aries G1 med denne billige streameren. Som forventet så hørte jeg ingen forskjell koblet opp med digital coax, men jeg bruker kablet nettverk og fikk så problem med at telefonen ikke fant streameren når den hadde stått ubrukt noen dager. Hos meg så er hovedbruken i helgene og jeg irriterte meg etter hvert over at jeg måtte re-starte den med jevne mellomrom. Den røk ut av racket og Auralic kom inn i varmen igjen. Nå ser jeg jo at dette er et kjent problem og at løsningen er enkel. Jeg satte vel min til å gå i dvale etter 30 minutter hvis jeg husker riktig, men jeg har som sagt fått med meg at den må stå på hele tiden. Sånn ellers så ser jo Aurlaic'en bedre ut etter min mening med skjermen i fronten, så jeg får se om hva det blir til :)
    Ja blir spennende å teste hvordan det fungerer i praksis :)
    Det med at streamer er enkel og rask å "vekke" var noe jeg lurte på også når jeg spurte i WiiM-tråden, og da var det andre som hadde slitt med det du sier inntil man satte den til å ikke gå i dvale. Fra tidligere erfaringer med Airplay/Chromecast så er det ikke noe kjedeligere enn å vente på en mobil som jobber med å "connect'e".

Når du hadde en Auralic for hånden så skjønner jeg du koblet til den (y)
    Den ser jo klart tøffere ut med display på, så er vel en smaksak det der. Dog skal man vel ha veldig stort display før man kan lese hva som spilles av fra lytteposisjonen. Den samme infoen har man jo også på mobilen/nettbrettet man har i hånden/fanget og styrer showet med. Men eiergleden er helt klart større :)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mange husker sikkert "jenta med gullstrupen" fra de "audiofile" David Foster konsertene:

1683893281676.png

Hun er blitt litt eldre, men stemmen fortsatt fantastisk. Kan anbefale et par coverlåter fra Mitchell og Enya. God fredag :)

FC959E3F-7690-410B-9E22-0D15953DF6CD.jpeg
    B25D6712-FEF4-464E-BA0F-83CD69FEC206.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.963
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg sitter såpass nærme at jeg ser hva som står på displayet, men man har jo selvfølgelig samme informasjonen på telefonen. Intensjonen var som sagt å bytte til Wiim Pro, men å stadig måtte slå strømbryteren av/på gjorde at den havnet i boden. Så får jeg se om den kommer frem igjen en eller annen gang 😉

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg sitter såpass nærme at jeg ser hva som står på displayet, men man har jo selvfølgelig samme informasjonen på telefonen. Intensjonen var som sagt å bytte til Wiim Pro, men å stadig måtte slå strømbryteren av/på gjorde at den havnet i boden. Så får jeg se om den kommer frem igjen en eller annen gang 😉
    Ja skader ikke å ha litt utstyr på lager ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Heldigvis er lillesøster 3 år yngre så jeg har tid til å spare opp til neste 🙃 :LOL:

Så jeg må nok leve på brukt hifi noen år til, men når man får tak i gode pent brukte produkter så er ikke det noe problem 👍🏻

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Heldigvis er lillesøster 3 år yngre så jeg har tid til å spare opp til neste 🙃 :LOL:

Så jeg må nok leve på brukt hifi noen år til, men når man får tak i gode pent brukte produkter så er ikke det noe problem 👍🏻
    Jeg hadde konfirmant sist lørdag, heldigvis er det 6 år til minstemann sin tur😊

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter en time med lytting er jeg veldig imponert over både WiiM og lyden i anlegget generelt!

Streamer er koblet med ethernet-kabel og optisk til DAC. Rent praktisk har jeg prøvd å kjøre den litt hardt både med å hoppe mellom streaming fra Qobuz og Spotify. Av og oppkobling av Connect i Spotify-app. Spoling og avslutt/oppstart av WiiM/Spotifyapp. Ikke klart å fremprovosere noe hikke eller ventetid, lyd i løpet av et sekund 👍🏻

Kjørt litt kjent musikk både låter for nytelse og test, og må si jeg er veldig fornøyd med hvordan det låter! Enda klarere lyd nå med WiiM i stedet for Chromecast, kanskje spesielt via Qobuz. Piano låter lekent og klangrikt, stemmer høres veldig ekte ut og med (i mine ører) passe brystklang.

Skikkelig driv og rytme på Cassidy:
    D5435051-3170-4159-9F02-5816F12BE8F0.jpeg

Raspet i stemmen på begynnelsen av denne låta er jo klassisk, men tidligere har jeg følt opplevelsen hjemme har vært milevis unna det jeg har hørt på messer. Men nå etter WiiM og Marantzen er kommet inn begynner det virkelig å smake 😁
    A4B64392-B6D4-4CF3-9A3C-399501AF0B36.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn