EKOS Super Evolution

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Da fikk Keel'en nærkontakt med SE-armen.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Noe trangt for Benz'en, men ved å bøye kontaktene på "tags'ene" gikk det og overhenget ble "spot on":

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Og slik ble det seende ut:

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har vært ett par dager på hytta uten musikk, men i dag er det utmerket vær til å være inne og spille skiver.

Har fått en del spørsmål fra forumister ang. besøket fra Leicester og tar kortversjonen her:

Da jeg kjøpte Keel fra Cymbiosis hadde Peter ørten andre avtaler om oppsett/tuning av Linn/Naim rundt i verden, men avtalen var at han skulle komme over og gjøre den siste innstillingen av min LP12. Som forhandler av LP12 er han forpliktet til det og jeg hadde absolutt ingenting imot å få en skikkelig ekspert over. (Har jo lest alt skrytet han får på Naim-forum, så jeg så fram til det, også for å lære litt mer om oppsett av LP12)

Jeg plukket ham opp på Torp sist søndag og vi var i gang. Det første han konstanterte var at rommet var behagelig å snakke i uten antydninger til flutter-ekko eller andre vederstyggeligheter. I følge ham var rommet meget bra kontrollert uten noen form for overdemping. (Faktisk bedre enn hans eget lytterom)

Så spilte vi litt musikk med Peter i sweet-spot uten at han kommenterte noe i det hele tatt. Han fant mange skiver i samlinga som han kjente ut og inn, og etterhvert kom dommen. Han syntes anlegget låt veldig bra og konstaterte at det meste var gjort etter boka. Men han mente at det muligens kunne gjøres noe med høyttalerne. Først la vi dem ned og han dro til skruene som holder høyttalerne fast i sokkelen til det knakte. Deretter vatret vi opp høyttalerne igjen og dro til mutterne til spiksene mye hardere enn jeg hadde gjort. Han spurte om jeg hadde etterstrammet skruene til elementene, noe jeg bekreftet, men han dro dem til enda mer.

Vi spilte litt til og det var forbløffende hvor mye tightere det spilte nå. Så begynte vi å flytte på høyttalerne og endte opp ca. 30mm fra utgangspunktet til slutt. Boogiefaktoren ble enda mer utpreget, med helt klart bedre dynamikk.

osv. osv.

I seng klokka 3 om natta og LP12'en var enda ikke rørt, men lyden var allerede blitt kraftig forbedret uten at det hadde kostet ett pund (bortsett fra en bedre middag på en indisk restaurant mellom kl. 22 og 2330.)

Forts. følger...........

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Spennende dette FZ og igjen får jeg gratulere med en meget god arm, sikkert noe av det beste som finnes på markedet, og da spesielt sammen med en keel.

Vil kompletere min spiller med siste Lingoen utpå høsten en gang, for å få en komplett SE spiller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_in skrev:
Spennende dette FZ og igjen får jeg gratulere med en meget god arm, sikkert noe av det beste som finnes på markedet, og da spesielt sammen med en keel.

Vil kompletere min spiller med siste Lingoen utpå høsten en gang, for å få en komplett SE spiller.
Dette ble bra, break_out/in, kommer til å skrive mer ang. armen og Cymbiosis, men er veldig opptatt med å spille plater for øyeblikket. Det spiller langt bedre enn jeg drømte om da jeg bestilte armen :)

Det er litt spekulasjoner for tiden ang. en ny Lingo. Kanskje du burde holde an litt?

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
FZ skrev:
break_in skrev:

Dette ble bra, break_out/in, kommer til å skrive mer ang. armen og Cymbiosis, men er veldig opptatt med å spille plater for øyeblikket. Det spiller langt bedre enn jeg drømte om da jeg bestilte armen :)

Det er litt spekulasjoner for tiden ang. en ny Lingo. Kanskje du burde holde an litt?
Har fått med meg denne spekulasjonen om ny Lingo men er etterhvert rimelig lei av å vente... Men vi får se om ikke jeg holder ut litt til ;)

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Spennende med slike hjemmebesøk av innstillingsguruer, kanskje noe jeg også burde vurdere. Men det tar kanskje litt av morroa med å ha denne typen platespiller? Vil du la spilleren få stå nå FZ uten å fikle, klarer du dette ;)?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Opp igjen før 8 og etter frokost var det på'n igjen:

Her er Peter i gang med oppvatring av spilleren.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Utrolig lærerik seanse, og jeg som trodde jeg var bra dreven i å sette opp en LP12....

Peter hadde med seg en haug med fjærer og pakninger (grommets). Flere av dem havna i søplekassa utover dagen, både fjærer og pakninger.
Når han hadde fått til en bounce som jeg hadde vært strålende fornøyd med, ristet han på hodet og plukket av fjærene igjen og begynte på nytt. Satt lenge og kjente på motstanden i fjærene og valgte den stiveste bakerst til høyre og den løseste til venstre. Logisk pga. vektfordeling.
Tilslutt en perfekt bounce helt uten en ulyd. (Alle som har satt opp en LP12 kjenner til "knakkelyden" som noen ganger oppstår i et eller flere oppheng)
Benz'en ble montert, ikke uten vanskeligheter, men etter å ha bøyd til kontaktene på tagsene ble det plass og overhenget ble korrekt. Nålespissen følger kurven på Linn-protactoren helt perfekt.
Mange timer senere var det klart til å lytte til herligheten. Det låt bare ubeskrivelig bra :). Hvor mye som var Peters innsats og hvor mye som var oppgradering fra Ekos2 til Ekos SE vet jeg ikke, men resultatet var langt over hva jeg hadde håpet på.
En utrolig crisp og tight lyd, mye fastere enn før, spesielt i bassen, den gikk mye dypere og med mye større autoritet og presisjon. Ellers var det et vell av detaljer som jeg ikke visste var i rillene på skivene jeg har spilt til nå. Cymbaler klinger ut som de gjør live og anslaget fra stikka mot metallet høres enda mer naturlig ut enn tidligere.
Alt virker også mye renere og vokalistene bare "er der" på en mye naturtro måte enn tidligere.
Men det som slo meg mest var den voldsomme dynamikken. PRaT var der i bøtter og spann.

Får stoppe her, vet hvor kjedelig lange innlegg ofte blir, men resten av tiden Peter var her ble det tid til å sette opp mine to andre LP12'ere og han brukte like mye energi på å få dem perfekte som spiller #1. En utrolig fyr med et godt øre og en utrolig nøyaktighet i alt han foretok seg.

Jeg spurte ham på veien ut til flyplassen om hvordan spilleren min ville kommet ut i en sammenligning med en Naim CD555 (NOK 200.000) og han sa det var ikke noen konkurrent i det hele tatt. LP12'en ville vært totalt overlegen. Ikke dårlig av en av de største Naim-forhandlerne i UK å komme med den uttalelsen.

Og break_in, som svar på ditt innlegg, jeg vil ikke fikle med den spilleren på lang tid ;)

Topp Bunn