eksperthjelp!!!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg og en kollega har sendt inn spørsmål til haugevis med nettmøter, men bare fått svar fra noen få. Stort sett ingen vits.

K

kbwh

Gjest
Fikk svar fra Typisk Norsks Petter Schjerven da jeg foreslo å erstatte hans forhatte ASAP med FSF. Eneste gang jeg har deltatt i nettmøte.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg fikk svar av selveste Roar Ljøkelsøy på følgende:
Spørsmål:

En fyr jeg møtte på en fest en gang fortalte meg at vektorfeltet til skikant-turbulensen får en curl radielt mot det horisontale bakplanet til støvelen som gjør at hopperen får ekstra stor ortogonal patellabelastning under spesielt høy luftfuktighet. Er dette tilfelle eller hadde han det bare morsomt på min bekostning? Gjeldende kasus var tross alt lettere animert...
Innsendt av: Kjell-Alfonso de la Trulsen

Svar:

Ortogonal patellabelastningen blir usedvanlig høy, da ja.

Nei da, det er nok belastning på patellasenen når vi lander, men luftfuktigheten er ukjent faktor.
Hilsen Roar
Vi spurte også en havforsker om det var blekket fra blekkspruter som gjør at havet er så mørkt. Det var det ikke.
url.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg fikk svar av selveste Roar Ljøkelsøy på følgende:

Vi spurte også en havforsker om det var blekket fra blekkspruter som gjør at havet er så mørkt. Det var det ikke.
url.
Chris Walker kan dette m å stille spørsmål.... ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vi har hatt mye moro med ham. Er fortsatt skuffet over at han ikke fikk svar fra Mira Craig på denne (under nettmøte etter hennes famøse stagedive):

Lurer bare på om fallet ditt medførte noen form for alvorlig medial instabilitet, og dermed akutt behov for sutur? Med patellaluksasjon som aktuell differensialdignose for gitte tilfelle er det vel naturlig å anta at du har opplevd sterk medial smerte. Fraktur av kneskalen påfører jo også stress på patella, og mulig fleksjon av kneet reduseres. Har jeg truffet godt med hvordan du selv opplever sykdomsbildet? Kommer noen ny låt znart da? ;)
Chris Walker.

Han har imidlertid fått svar her og her. Og Kjell-Alfonso her

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
1
Vi har hatt mye moro med ham. Er fortsatt skuffet over at vi ikke fikk svar fra Mira Craig på denne (under nettmøte etter hennes famøse stagedive):

Lurer bare på om fallet ditt medførte noen form for alvorlig medial instabilitet, og dermed akutt behov for sutur? Med patellaluksasjon som aktuell differensialdignose for gitte tilfelle er det vel naturlig å anta at du har opplevd sterk medial smerte. Fraktur av kneskalen påfører jo også stress på patella, og mulig fleksjon av kneet reduseres. Har jeg truffet godt med hvordan du selv opplever sykdomsbildet? Kommer noen ny låt znart da? ;)

Chris Walker.

Rart at du ikke fikk svar på ett så enkelt og greit spørsmål egentlig.
Ho ville vel ikke svare fordi ho ikke hadde noen ny låt klar znart :)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Fraktur av kneskalen påfører jo også stress på patella, og mulig fleksjon av kneet reduseres.
Jeg trodde patella var kneskål.. er jeg helt borte?
I så tillfelle er jo brudd på kneskålen også brudd på patella, og da er det "understatement" å si at brudd påfører stress. Vel, et brudd fører jo også til bloduttredelser som selvsagt fører til redusert fleksjon, inntil hevelsen er borte. Men om man tenker på det vil et brudd sånn sett øke fleksjonen siden kneskålen også er en bergrensende faktor i fleksjons-sammenheng :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Er ikke patella en sene? Jeg har ikke peiling på hva jeg snakker om...

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Vidar P, kom på banen og klargjør ting!

R

Rojoh

Gjest
Tror nok at patella er en sene som stabiliserer kneskålen. Jeg for min del hadde en løs patella bilat, eller noe sånt. Artig å spille fotball med noe sånn... (Endelig kunne denne greia brukes til noe fornuftig ;D)

Mvh. Johan

Topp Bunn