Ekstern hard disk vs NAS

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Har i det siste skiftet ut kilde fra redbook til Mac/DAC. Så dette er nytt for meg og jeg trenger nå noen gode råd. Kilden min består av en Mac Mini - iTunes/Amarra - Firewire - Weiss DAC202. Jeg har nå rippet inn cd samlingen, og har neste fylt opp den interne harddisken (500 GB). Har nå en plan om å kjøpe en annen lagringsenhet der hele musikksamlingen vil ligge. Spørsmålet mitt er hva jeg skal velge: NAS, USB harddisk, Thunderbolt harddisk?

Mac Mini har bare en firewire inngang, så den er brukt opp. Derimot har den thunderbolt og USB. Foreløpig er thunderbolt harddiskene i lite utvalg og de er dyre. Muligens også overkill med henblikk på overføringshastighet. USB harddisk kan vel sikkert fungere bra, men hva skal jeg da eventuelt velge av merke, prisleie osv.?

Og NAS; dette har jeg ikke helt forstått meg på, men det virker fristende at den står oppkoblet til Mac Mini trådløst, slik at venner kan leste ned musikken når de er på besøk. Men er det noen fordeler eller ulemper med NAS kontra USB harddisk? Og hva bør jeg velge? Har hørt og lest godt om Synology. Vil NAS gi meg vansker, i forhold til oppkobling via TimeCapsule, i samarbeid med Amarra (har lest om dette på nettet)?

Det er mange spørsmål, og sikkert flere som jeg ikke engang kommer på å spørre, men håper på gode råd og dialog med dere som har mer oversikt her.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Thunderbolt, raskt og dyrt. Behov for hastigheter oppmot 8-900 mb pr sek ved musikk avspilling.. neppe. USB eller NAS holder.
USB disk, blir kun for den maskina den er tilkobla, evt må den denes på nettverket via denne.

NAS:
Du nevner Synology/TimeCapsule... her: http://www.synology.com/us/solutions/backup/time_machine/time_machine.php

Når jeg etterhvert skal gå fra redbook til MacMini som klilde, blir nok filene liggende sentralt på NAS ja. Sikrere mot at "noe går i dass" og unngå å må rippe alt på nytt...

Ble et stikkordssvar det her, men men :)

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for svar kaap: frustrerende å være uvitende og ikke få svar.

Siden jeg la inn spørsmålet har jeg tatt et valg. Jeg kom også frem til at Thunderbolt, som du skriver, er "raskt og dyrt". Og har nå kjøpt en G-technology ekstern harddisk på 2TB. Jeg søkte rundt omkring på mac forumer at NAS ikke kunne inngå i backup-systemet til Time Machine/Time Capsule. Men jeg kan nå ha hele iTunes biblioteket på ekstern harddisk, som det følges opp av backup-systemet mitt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er vel akkurat på nivå med deg macmini og Weiss dac202.
Jeg valgte firewirehardisk og kjører USB fra den til macmini og firewire derfra
til Weiss.
Men det kan gjøres med firewire på begge stedene fordi det er 2 firewireporter på FW disken.
Grunnen til at jeg har gjort det på nevnte måte er at det ble hevdet at en ikke skulle/burde gjøre det på den andre ved bruk av PureMusic, fordi en da ikke fikk benyttet fordelen best mulig med PM.
Noen på sin side hevder at dette bare er tull.

Ikke veit jeg 8)

Mvh.KW

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
KW, dette høres interessant ut. For å avklare om jeg forstår deg. Mener du at jeg kan koble MacMini - firewire -Weiss, og MacMini - USB - ekstern harddisk, for så å koble ekstern harddisk - firewire - Weiss? Som en form for loop?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har satt opp flere NAS løsninger både mot avspilling av musikk og videostreaming. NAS er en genial sak, satt opp riktig til sitt bruk er det en fabelaktig løsning. Netgear sin ReadyNas har vennetråd her på sentralen og virker være mye brukt, Synology er også en god NAS. Prisene er heller ikke gærne ifth hva de brukte å være. Samtidlig kan du kjøre en Raid løsning som gjør at du er beskyttet mot HD failure. Valget burde være enkelt om du tenker USB disk vs NAS. Og kople disse opp mot en Time C. ruter burde være uproblematisk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Et alternativ er jo å bytte ut den interne harddisken med en større harddisk og så kjøre evt backup på en ekstern harddisk.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
johnnygrandis: Jeg har forstått det som at NAS kan kobles opp mot en TimeCapsule, i den form at TC er ruteren. Men jeg tror ikke - basert på den kunnskapen jeg har funnet på nettet - at TC kan ta backup av innholdet på NAS'en. Jeg kan selvfølgelig da ha en RAID løsning, som du skriver, men synes det blir litt mye da jeg nettopp har kjøpt TC for å kjøre backup.

Anonym: utvide den interne harddisken har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har nå bare 500 MB, og jeg vet ikke hva det ville koste å utvide den interne harddisken. Når jeg tenker meg om, så mener jeg har lest noe om at det ikke anbefales på grunn av varmeutvikling i den lille MacMini boksen. Men mulig jeg surerer ???

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Oslo2 skrev:
KW, dette høres interessant ut. For å avklare om jeg forstår deg. Mener du at jeg kan koble MacMini - firewire -Weiss, og MacMini - USB - ekstern harddisk, for så å koble ekstern harddisk - firewire - Weiss? Som en form for loop?
Jeg bruker USB (USBmini) fra den eksterne Firewiredisken til macmini, så firewire fra macmini til weissdacen.
Min WD. firewiredisk kan kobles med firewire ut og inn siden den har 2 firewireporter.
Altså en fra WD til macmini i den en porten og så fra WD til weissdac på den andre, så da går "musikken" fra WD til macmini, og så langt jeg har skjønt i loop og igjen ut fra den andre porten til Weiss.

Her er det da som jeg nevnte en del som mener dette ikke er optimalt mens andre igjen hevder det er BS...........jeg har ikke bestemt meg for hvem jeg skal tro (mest) på ...........men bruker som sagt usb til macmini og firewire derfra.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640462

Jeg bør vel legge til at jeg faktisk ikke akkurat nå for tiden har det slik.
Jeg bruker musikken lagret på min iMac og kjører dette da til macmini trådløst og så direkte derfra til Weiss, får derfor ikke benyttet Pure Music.

Mvh.KW

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
KW: veldig interessant; denne loop-modellen. Men ut i fra min forstand vil jeg tro at dette innebærer at du mister funksjonen i PureMusic, eller som hos meg Amarra. For dersom Weiss får lydfilene direkte fra harddisken via firewire, så går de jo ikke igjennom prosesseringer til MacMini/PureMusic. Eller ressonnerer jeg helt feil? Skjønner ikke helt hvordan Weiss skal plukke opp lydfilene direkte?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Seriekoblingen av FW-enheter har nødvgendigvis ikke noe med dataflyten mellom enhetene å gjøre. Seriekoblingen i seg selv betyr bare at enhetene deler på båndbredden mot datamaskinen.

mvh
KJ

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
KJ: Tøft. Så dette burde jeg prøve. Slik jeg forstår det, så bruker jeg en firewire tilkobling ekstra rett fra harddisk til Weiss DAC202, og må vel da i tillegg inn på innstillinger for å åpne at begge firewire inngangene brukes av DAC'en?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Oslo2 skrev:
KJ: Tøft. Så dette burde jeg prøve. Slik jeg forstår det, så bruker jeg en firewire tilkobling ekstra rett fra harddisk til Weiss DAC202, og må vel da i tillegg inn på innstillinger for å åpne at begge firewire inngangene brukes av DAC'en?
F.eks. en FW-kabel dra macMini til HD, og en FW-kabel fra HD til DAC. Du trenger ikke å benytte begge FW-kontaktene på DACen.

Hva som evt må gjøres i innstillinger for å få det til å fungere aner jeg ikke ;-)

mvh
KJ

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Den logiske informasjonsstrømmen er slik:

Harddisk -> (Digital) musikkfil -> Datamaskin med musikkavspillingsprogram -> Digital musikkstrøm -> DAK -> Analogt musikksignal -> Stereoanlegg

Da er det som (oftest) naturlig å koble deretter:

Harddisk -> Datamaskin -> DAK -> Stereoanlegg

Dette gjelder uavhengig av om harddisken er internt i datamaskinen, ekstern direktekoblet, i NAS, i filtjener, i "skyen" eller hos Spotify/WiMP og om DAKen mates via Toslink, S/PDIF RCA, USB, FireWire eller noe annet.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Oslo2 skrev:
johnnygrandis: Jeg har forstått det som at NAS kan kobles opp mot en TimeCapsule, i den form at TC er ruteren. Men jeg tror ikke - basert på den kunnskapen jeg har funnet på nettet - at TC kan ta backup av innholdet på NAS'en. Jeg kan selvfølgelig da ha en RAID løsning, som du skriver, men synes det blir litt mye da jeg nettopp har kjøpt TC for å kjøre backup.

Anonym: utvide den interne harddisken har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har nå bare 500 MB, og jeg vet ikke hva det ville koste å utvide den interne harddisken. Når jeg tenker meg om, så mener jeg har lest noe om at det ikke anbefales på grunn av varmeutvikling i den lille MacMini boksen. Men mulig jeg surerer ???
Har byttet HD i flere Mac Minier så den teorien er det bare å glemme.

Jeg skal ikke sverge på at du kan ta backup til TC men om du klarer å kopiere til TC`en noe du naturligvis kan vil du også kunne sette opp en lokal backup prosedyre kjørt fra f.eks en ReadyNas. Jeg gjør noe av det samme idag.

For mye backup finnes ikke, Raid er ikke en fullgod backup løsning. Det finnes det felre eksempler på også her på sentralen. Spre det ut til gode venner, da begynner det og hjelpe. 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruker også FireWire på eksterne disker (har bl.a 4x Iomega 2TB via FW800 til iMac), synes det er mye mer snasent å holde på med enn USB-disker til musikk/film/bilder. Siden du allerede har en Mac, så hvorfor ikke. Jeg har også NAS (i den grad man kan kalle TC det) men det er noe eget ved kabling.. jeg hadde gått for en ekstern FireWire-disk i ditt tilfelle jeg, tror jeg. Denne vil du alltids kunne gjenbruke til andre ting senere også.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Oslo2 skrev:
Min model : > ReadyNas (kablet Cat5e til ruter) > Mac Mini > Firewire Weiss INT202 > AES/EBU til Berkeley Dac > Preamp and so on >>>
Sagt forsiktig gjør den Firewire løsningen over til Weissen ting med lyden jeg ikke har trodd på tidligere.

---------------

En slik kablet løsning laster High-Rez filer så og si på sekundet. Readynasen står med ett kabeltrekk på over 30 meter ned i kjelleren. NAS disken står alltid tilgjengelig til alle maskiner i huset. En annen Mac mini står tilkoplet Flatskjermen og streamer full hd 1080P til mor og far. Barnefilmer streames igjennom DLNA serveren på ReadyNasen til guttunges barnerom igjennom PS3` spilleren hans. Har også ett multiromslyd oppsett i huset i form av Squeezebokser til Kjøkken, Bad og treningsrom noe som igjen styres elegant igjennom en iPad eller andre controllere. Squeezeserveren kjøres på ReadyNasen og huser samme musikkmappe som jeg bruker til 2-kanals anlegget som står i stuen.

Nå blir det og få til en synkronisert backup mellom 2 ReadyNaser der den ene står hjemme mens den andre står på hytten.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
En stor fordel med NAS er at den går selv i dvalemodus ved inaktivitet. Du slipper å skru den på og du slipper å skru den av. Har du muligheten for kablet nett til en bod får du en annen fordel som ikke skal undervurderes og det er at boksen står kjølig.

Skal du kun streame musikk er det ikke rare boksen du har behov for heller. Selv de med den minste cpu klarer fint belastnigen. Det er en fordel å tenke fremover og kjøpe en boks med mulighet for fire disker så har man noe å vokse med.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Mens jeg skrev dette svaret i går, mistet jeg kontakten med HFS som forble utilgjengelig i flere timer.

Vidar P skrev:
Bruker også FireWire på eksterne disker (har bl.a 4x Iomega 2TB via FW800 til iMac), synes det er mye mer snasent å holde på med enn USB-disker til musikk/film/bilder. Siden du allerede har en Mac, så hvorfor ikke.
[...]
jeg hadde gått for en ekstern FireWire-disk i ditt tilfelle jeg, tror jeg.
Hvis jeg har forstått rett, kobles Weiss DAC202 til Mac mini med FireWire og Mac mini har kun 1 FireWire-port. Stemmer dette?

Er det i så fall lurt å benytte ekstern FireWire-disk som må seriekobles med Weiss DAC202, eller begge må kobles til en FireWire-hub/-svitsj? Er det ikke bedre å koble ekstern disk og DAK direkte til to separate porter på Mac mini (i praksis henholdsvis USB (eller Thunderbolt) og FireWire)?

Jeg har også NAS (i den grad man kan kalle TC det) men det er noe eget ved kabling.
Datatransport til og fra NAS foregår da normalt via (ethernet)kabel (>= 1 Gbps) hvis man ønsker nogenlunde ytelse. Dyrere NAS-løsninger (for datamaskinhaller) bruker (vel) også andre kabelløsninger(?)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
johnnygrandis skrev:
[...]
Min model : > ReadyNas (kablet Cat5e til ruter) > Mac Mini > Firewire Weiss INT202 > AES/EBU til Berkeley Dac > Preamp and so on >>>
Sagt forsiktig gjør den Firewire løsningen over til Weissen ting med lyden jeg ikke har trodd på tidligere.
[...]
Tror du det er Weiss DAC202 eller FireWire som er (hoved)årsaken?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
CDWMcInSpots skrev:
johnnygrandis skrev:
[...]
[...]
Tror du det er Weiss DAC202 eller FireWire som er (hoved)årsaken?
Skal ikke gjøre noe vurdering av det men det virker på meg som om støynivået er senket og musikken står mye renere fram. Hele lydbildet er støvsugd for partikler og vinduer er vasket. Mindre feillesinger og jitterstøy heter det vel på fagspråket (?)

btw; jeg har INT202 ikke DAC202 er en liten forskjell LINK

WEISS INT202
Sveitsiske WEISS Engineering Ltd. leverer state of the art digitalt lydutstyr til highend-entusiaster så vel som profesjonelle mastringsstudioer, hvor det er synonymt med topp kvalitet, funksjonalitet og lydgjenngivelse.

INT202 er faktisk ikke en DAC, men et interface fra firewire til AES/EBU og S/PDIF. Kort fortalt gir denne lille boksen deg en optimal måte å koble PC/MAC til hvilken som helst DAC via firewire.

INT202 støtter fullt ut 192KHz/24bit og har både coaxial digital og balangsert digital ut med enten en eller to XLR kontakter.

Volumjustering (dersom man ikke ønsker en forforsterker) er også mulig ved kjøp av fjernkontroll.

Tilgjengelig i sølv utførelse i pulverlakkert aluminium.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Mens jeg skrev dette svaret i går, mistet jeg kontakten med HFS som forble utilgjengelig i flere timer.

Vidar P skrev:
Bruker også FireWire på eksterne disker (har bl.a 4x Iomega 2TB via FW800 til iMac), synes det er mye mer snasent å holde på med enn USB-disker til musikk/film/bilder. Siden du allerede har en Mac, så hvorfor ikke.
[...]
jeg hadde gått for en ekstern FireWire-disk i ditt tilfelle jeg, tror jeg.
Hvis jeg har forstått rett, kobles Weiss DAC202 til Mac mini med FireWire og Mac mini har kun 1 FireWire-port. Stemmer dette?

Er det i så fall lurt å benytte ekstern FireWire-disk som må seriekobles med Weiss DAC202, eller begge må kobles til en FireWire-hub/-svitsj? Er det ikke bedre å koble ekstern disk og DAK direkte til to separate porter på Mac mini (i praksis henholdsvis USB (eller Thunderbolt) og FireWire)?

Jeg har også NAS (i den grad man kan kalle TC det) men det er noe eget ved kabling.
Datatransport til og fra NAS foregår da normalt via (ethernet)kabel (>= 1 Gbps) hvis man ønsker nogenlunde ytelse. Dyrere NAS-løsninger (for datamaskinhaller) bruker (vel) også andre kabelløsninger(?)
CDWMcInSpots: Det stemmer at MacMini har kun en firewire port. Det er derfor at dette med seriekobling med harddisk - Weiss - MacMini - Weiss virker spennende. Men jeg tror jeg sliter med å forstå konseptet. Hvordan kan Weiss'en forstå filene fra harddisken når den ikke går via et operativsystem? Dette er sikkert utrolig naivt spørsmål, men jeg er ikke på et høyere nivå i computerforståelsen så jeg satser på ærlighet :eek: Er det slik at musikken som er på den eksterne harddisken styres av Mac, men at Weiss får en direkte tilgang til de samme filene rett fra lagringsplassen (nemlig den eksterne harddisken)?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
For ordens skyld:
Min erfaring med og kunnskap om Apple Macintosh er ganske liten, men datamaskiner generelt vet jeg en del om. Jeg har heller ikke særlig erfaring med FireWire.

Dette gjelder (dog) helt generelt:

CDWMcInSpots skrev:
Den logiske informasjonsstrømmen er slik:

Harddisk -> (Digital) musikkfil -> Datamaskin med musikkavspillingsprogram -> Digital musikkstrøm -> DAK -> Analogt musikksignal -> Stereoanlegg

Da er det som (oftest) naturlig å koble deretter:

Dette gjelder uavhengig av om harddisken er internt i datamaskinen, ekstern direktekoblet, i NAS, i filtjener, i "skyen" eller hos Spotify/WiMP og om DAKen mates via Toslink, S/PDIF RCA, USB, FireWire eller noe annet.
Oslo2 skrev:
[...]
CDWMcInSpots: Det stemmer at MacMini har kun en firewire port. Det er derfor at dette med seriekobling med harddisk - Weiss - MacMini - Weiss virker spennende. Men jeg tror jeg sliter med å forstå konseptet. Hvordan kan Weiss'en forstå filene fra harddisken når den ikke går via et operativsystem? Dette er sikkert utrolig naivt spørsmål, men jeg er ikke på et høyere nivå i computerforståelsen så jeg satser på ærlighet :eek: Er det slik at musikken som er på den eksterne harddisken styres av Mac, men at Weiss får en direkte tilgang til de samme filene rett fra lagringsplassen (nemlig den eksterne harddisken)?
Nei, du har med stor sannsynlighet misforstått.

FireWire
FireWire tillater at man kobler sammen FireWire-enheter enten i trestruktur/-formasjon eller seriekobling:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394#Technical_specifications

FireWire can connect up to 63 peripherals in a tree or daisy-chain topology
How to Daisy Chain Multiple FireWire Devices. This tutuorial shows you how to connect or Daisy Chain multiple External Hard Drives with FW800 and FW400 connectors
Jeg har ikke studert denne videoen, og det er godt mulig det finnes bedre videoer og forklaringer.

Weiss DAC202
http://www.weiss-highend.ch/dac202/index.html
[Mine uthevninger]

• Digital Inputs: AES/EBU or S/PDIF on 1 XLR, 1 RCA, 1 Toslink, Firewire
  • Digital Outputs: AES/EBU on 1 XLR, 1 RCA, Firewire
  • Main Analog Output: 2 stereo analog outputs, one on XLR one on RCA
  • Headphone output on 1/4" Jack
Det ser altså ut som om Weiss DAC202 støtter seriekobling av FireWire-enheter. Man må dessverre registrere seg for å kunne laste ned Weiss' dokumentasjon.

Ditt scenario
En forumtråd med samme tema/scenario: "How to connect Firewire Weiss 202 and Firewire HD "

Utdrag fra "Weiss Engineering DAC202 Review":
I had success using the daisy chain capability of FireWire when connecting this FireWire 800 drive directly to the MacBook Pro and connecting the DAC202 via FireWire 400 to 800 cable to the drive. Note the faster FireWire devices should be connected closer to the computer when daisy chaining with devices of differing speeds.
Datastrømmen er altså (forenklet oppstilt) slik:

Datamaskinen må altså alltid lese musikkinformasjon fra harddisken, og sende den videre til DAKen. Underveis behandler datamaskinen musikkinformasjonen v.h.a. et musikkavspillingsprogram, f.eks. iTunes eller foobar2000. Behandling kan f.eks. inkludere oppakking av ALAC eller mp3.

Ved seriekobling kan du (sannsynligvis) benytte en av (m.a.o. velge mellom) disse to koblingsmåtene:

1:
Datamaskin <--> FireWire-kabel <--> Harddisk <--> FireWire-kabel
<--> Weiss DAC202 --> Analogt musikksignal --> Stereoanlegg

2:
Datamaskin <--> FireWire-kabel <--> Weiss DAC202 <--> FireWire-kabel <--> Harddisk
|--> Analogt musikksignal --> Stereoanlegg

Jeg heller i retning av at du bør forsøke metode 1 før metode 2. Les ovennevnte forumtråd fra AudiogoN.

Tillegg:
Oslo2 skrev:
dette med seriekobling med harddisk - Weiss - MacMini - Weiss virker spennende. Men jeg tror jeg sliter med å forstå konseptet.
Du skal altså ikke dobbel- eller ringkoble (direkte + via harddisk) Weiss DAC202 med Apple Mac mini.

Oslo2 skrev:
Hvordan kan Weiss'en forstå filene fra harddisken når den ikke går via et operativsystem?
Weiss DAC202 får musikkinformasjon fra Apple Mac mini som (først) leser musikkinformasjon fra harddisk.

Oslo2 skrev:
Er det slik at musikken som er på den eksterne harddisken styres av Mac,
(Ja, )Apple Mac mini leser musikkinformasjon fra harddisken. ("styres" kan lett bli litt galt/misforstås)

Oslo2 skrev:
men at Weiss får en direkte tilgang til de samme filene rett fra lagringsplassen (nemlig den eksterne harddisken)?
Nei. Se ((nesten) alt) ovenfor.

Tillegg 2:
Egentlig synes jeg det høres greit ut med en stjerne-/trekobling:

Harddisk <--> USB-kabel <--> Datamaskin --> FireWire-kabel --> Weiss DAC202 --> Analogt musikksignal --> Stereoanlegg

Topp Bunn