Ekstrem knitring ved høye volum

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Har et problem min vinylrigg når sangeren tar i litt. Da knitrer det så fælt at det ikke er særlig fristende å høre videre. Dette forekommer uansett om volumet på forsterkeren er lavt eller høyt. Jeg kjører en gammel Technics spiller med Ortofon OMP 10 pickup og NAD PP2 RIIA. Er PU moden for utskifting?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan være at PU er moden for utskiftning, men det kan også høres ut som et sporingsproblem!
Sjekk innstillingen nøye. Er PU skikklig montert?
En annen ting kan være at du har for lavt stiftetrykk!

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Jeg er så absolutt ingen vinylekspert, men for meg ser det ut som PU er skikkelig montert. Alt sitter skikkelig fast. Når det gjelder stiftetrykk har jeg prøvd alt, selv på maks er skurringen tilstede i like stor grad som lavere trykk :(

Ser vel ut som det blir ny PU på meg, eller det kommer vel til at spilleren og skiftes ut... Med mindre noen har forslag til hvordan jeg kan løse dette?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.579
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

Har ved to anledninger hatt knitring som opptrer uavhengig av volum. Begge gangene har lpen vært plaget av statisk elektrisitet. Altså to konkrete plater, de andre kunne jeg spille problemfritt. (om du har problemet på alle platene dine ville jeg prøvd med jord mellom riaa og forsterker)
En antistatpistol som jeg har gjorde lite nytte, men å plassere lpen tett på en diger stueplante i et par dager løste problemet. (tro det den som vil, det funka!)

mvh

Bernt

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Kan faktisk virke som du har rett, Burnt_Island. Merker at dette slettes ikke forkommer på alle platene. Noen som har en antistatisk pistol å anbefale? :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Milty zerostat3 fra www.mono.no

under div platetilbehør...akkurat kjøpt,den virker bra...er du som meg,å hopper over bruksanvisningen,så husk at munnstykket som følger med ikke skal sitte på ved bruk,men brues for å teste om den virker..Fikk tipset her på sentralen,etter at jeg var litt for ivrig til å komme igang her en dag.... ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.579
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hei

Jeg har også en slik zerostatpistol. Bruker den av gammel vane, men den gir tydeligvis ikke så mye effekt lenger. Stueplanter derimot har en antistatisk effekt! I allefall vår 2 m høye kaffeplante! Prøv selv!

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
En kan faktisk få en bedre effekt med en luftfukter/vasker
f.eks en venta.
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000o8cmGK_q;sid=izimhKHOy2ikhOcdsbFtgkAN2I2YZbus3E8=?ProductID=LNvD4QFHwdsAAAETbYR6iNl4&CatalogCategoryID=OLvD4QFHmYEAAAEOBuI03xiL
Dette er et utrolig hjelpemiddel også mot pollen og støv

Har forresten sett gal bruk av zerostatpistolen ved flere anledninger. ( tror faktisk dette skjedde også i en film jeg så)
Den skal ha hetta AV , ha spissen i rett avstand fra plata og trykk SAKTE inn/ut på pistolen.
Mvh Jan I

Topp Bunn