El 84 pp, Dynaco klone

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Holder på med et prosjekt der jeg skal bygge meg et rørtrinn med el 84 i pp.
Dette er den tredje versjonen jeg bygger. Den første var en prototype, den andre var jeg ikke fornøyd med utseende, den tredje tror jeg blir bra!
Bruker trafoer og drossel som er kjøpt av Demostenes. Venter på deler fra Elfa. Kommer til å bruke mye "gamle" store resistanser som jeg har.Har tatt utgangspunkt i Dynaco sin STA-35. Sjassi er laget av en ramme av alu. og lakkert med marmorlakk, med mange lag klarlakk.Tenker at dette blir et høstprosjekt, etter ferien?

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Artig!

Blir en fin liten PP forsterker det der ser det ut til. Har ikke hørt om STA-35, kun om ST-35 og SCA-35. Har du skjema?

Hvilke signalkondiser er det du har der, og hvilke B+ kondiser?

Følger med.

- Slarssen

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Det skal nok være ST-35. Var litt for rask der! Signalkondensatorene er noen ERO KT 1800 på 0,1mF. Lyttene er Aerovox 680mF/400v.
Bygger forsterkeren etter en beskrivelse jeg fant på en italiensk nettside som er borte nå. De bruker større og flere lytter i strømforsyningen enn orginalen, pot.meter(Bourns) på inngangen er det også. Venter på Katodemotstander og noen flere kondensatorer som er bestilt.

http://www.the-planet.org/dynaco/Amplifier/ST35.pdf

http://www.diytube.com/phpBB2/index.php

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Litt om modifisering av klassiske kretsløsninger:

Den original ST35 bruker positiv feedback for å øke loopgain i driverkretsen, implementert via en signalvei (R4-C3) fra katoden av split-load venderen til katoden av gainsteget foran. Det er årsaken til den tilsynelatende asymmetriske oppbyggingen av split-load trinnet (27k/33k). Splitteren balanseres ved at bidraget fra R4 kompenserer forskjellen mellom 27k og 33k.

Når denne feedbackloopen "modifiseres bort", forsvinner også balanseringen av signalnivået ut fra splitteren. Resultatet er et unødvendig dårlig grunndesign.

Løsning: Velg enten 27k/27k eller 33k/33k som motstander split-load trinnet.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Litt om modifisering av klassiske kretsløsninger II:

Originalt brukte ST35 røret 7247 som gain-steg og splitter. Dette er et spesialrør som i den ene seksjonen består av noe tilsvarende 12AX7/ECC83 og i den andre seksjonen noe ala 12AU7/ECC82.
I den modifiserte utgaven er det brukt 12AX7/ECC83 under de samme arbeidsbetingelsene som i den originale kretsen. For å si det kort: Det er langt fra optimalt.
Du vil kjøre split-load seksjonen helt på grensen til gitterstrøm, med fare for høy THD og regelrett klipping.

Igjen - et unødvendig dårlig grunndesign.

Jan E Veiset

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Takk for info Jane. Er takknemlig for gode råd og tips. Hva som bør endres og hvordan er info jeg er takknemlig for.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Steinkare skrev:
Er diise kretsskjemaene "bedre", har bedre løsninger?
Begge disse er variasjoner over parafase-topologi og som alt annet har det sine gode og dårlige sider. [1] En annen ting er at begge de to kretsene du viser til kjøres i ren pentode-modus, noe som krever mer global feedback for å oppnå samme resultat som ST35 som er en ultralinear løsning.

Hvis jeg var deg, ville jeg fortsatt med ST35 som utgangspunkt, beholdt 7247 røret (evt en annen tilsvarende dissimilar triode) fra den originale ST35 kretsen og endret de omtalte motstandene til et symmetrisk par (f eks 27k/27k).
Det er ikke mye galt med den kretsløsningen, men han som har modifisert den har rotet det litt til.

Rent teknisk ville du kanskje fått litt høyere båndbredde ved å redusere inngangsmotstanden på 47k (Miller kapasitans [2] og høy-µ inngangstrinn), men selv med 47k er du over det normalt hørbare området før det ruller av.

[1] http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/split.htm
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_effect

Jan E Veiset

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Så hvis jeg setter inn en 27k resistans på anoden og en 27k på katoden istedet for det som er nå(27K og 33k), så funker det bedre?
Det 7247 røret, er det tilgjengelig på markedet?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Steinkare skrev:
Så hvis jeg setter inn en 27k resistans på anoden og en 27k på katoden istedet for det som er nå(27K og 33k), så funker det bedre?
Det er en forutsetning for at drivertrinnet skal levere likt nivå inn til hvert utgangsrør, ja.

Steinkare skrev:
Det 7247 røret, er det tilgjengelig på markedet?
7247 er tilgjengelig som NOS og finnes sikkert i alle utenkelige prisklasser. Et nyprodusert, pin-kompatibelt, alternativ er ECC832 produsert av JJ.

Jan E Veiset

Topp Bunn