|
Ikke dermed sagt at det er så veldig lurt i lengden. Tiden vil vise. Det finnes ikke lifetime-væsker til biler. Den eneste kjølevæsken som virkelig ikke trengs å byttes er når den erstattes med luftkjøling.Produsenter som Tesla og Xpeng holder ikke på med den slags bytter...
Men er det så vanskelig å måle væsken istedenfor å bytte på intervall?Ikke dermed sagt at det er så veldig lurt i lengden. Tiden vil vise. Det finnes ikke lifetime-væsker til biler. Den eneste kjølevæsken som virkelig ikke trengs å byttes er når den erstattes med luftkjøling.
Testet nå i gården. Den hvite esken er knehøy. Bilen ser den to av to forsøk. Jeg har aktivert modellering av omgivelsene så den markerer gjenstanden med farge, ikke i cm. Gir stoppsignal ca 30cm før barriere.
Vis vedlegget 1109647
Vis vedlegget 1109648
Vis vedlegget 1109650
Tja...Ble sagt at hvis en har for lav fart til eksempel i tunnel, så kan en bli påkjørt bakfra. Det er for mange unødvendige feil. Bilene har blitt dårligere.
Spørsmålet er om vi ser tilsvarende programfusking til dieselgate. At programvaren er manipulert til ikke vise reell foreldring av batteriet. Og at dem nå møter seg selv i døra.Jeg er rimelig sikker på at det er mer software enn batteri som er problemet her, og det burde de kunne fikse.
For dem med omløp så leser man hele artikkelen og der kommer forbeholdene frem.Hyggelig lesing i lønsjen. Det finnes da noen amerikanere med omløp i skallen.
![]()
Få amerikanere vil kjøpe Tesla
Ny undersøkelse avslører at Elon Musk er en stor grunn til Teslas fall i popularitet.www.elbil24.no
Kan være noe fake, selvsagt, men problemet som beskrives kan ikke med noen rimelig grunn tilskrives et sviktende batteri. Hendelsesforløpet er at selv med plenty kapasitet tilbake på batteriet, viser displayet at kapasiteten faller mot 0 i løpet av sekunder, og deretter sender bilen i sikker modus / full stopp. Etter en stund våkner batteriet til liv igjen, og bilen kan kjøres som før, men da har den tilsynelatende mistet en del % sammenlignet med før situasjonen oppsto.Spørsmålet er om vi ser tilsvarende programfusking til dieselgate. At programvaren er manipulert til ikke vise reell foreldring av batteriet. Og at dem nå møter seg selv i døra.
Om dem kun forholder seg til spenning uten å vekte forbruk over tid kan jeg se for meg at dette kan skje. Den kan også forklare hvorfor det virker igjen når spenning stiger når batteri står uten last.Kan være noe fake, selvsagt, men problemet som beskrives kan ikke med noen rimelig grunn tilskrives et sviktende batteri. Hendelsesforløpet er at selv med plenty kapasitet tilbake på batteriet, viser displayet at kapasiteten faller mot 0 i løpet av sekunder, og deretter sender bilen i sikker modus / full stopp. Etter en stund våkner batteriet til liv igjen, og bilen kan kjøres som før, men da har den tilsynelatende mistet en del % sammenlignet med før situasjonen oppsto.
For meg tyder dette på en softwarefeil, ikke en batterifeil.
Problemet er at Nissan er helt elendige på å besvare dette på rasjonelt vis. Jeg er sikker på at de har mye kunnskap om hva som utspiller seg, men at de av en eller annen grunn ikke ønsker å dele dette med andre.
Nei, her er du litt ute på teknologisk tynn is.Om dem kun forholder seg til spenning uten å vekte forbruk over tid kan jeg se for meg at dette kan skje. Den kan også forklare hvorfor det virker igjen når spenning stiger når batteri står uten last.
I hvertall er symtomene ikke helt ulikt hvordan eldet blyakkumulator kan oppføre seg når det er i ferd med å bli utladet. I stedet for gi "linjær" utløp slik det normalt gjør under dets levetid dropper nå spenning raskt mot slutten når batteriet eldes. Spenning kan likevel hente seg inn igjen ved å la kjemien vile litt.
Men samme kan nok skje om batteriet har kontaktproblem mellom paralelle grupper. Men min erfaring er at slik feil ikke "reparerer" seg selv ved hvile. Men trolig kan feilleses om gruppene med sw testes enkeltvis for spenning hvor man bruker et annet kontaktsett enn sterkstrøm går gjennom. Og da kanskje benytter dette resultatet til å beregne resterende restlading?
Merk jeg aner ikke om lading i kjemien Nissan benytter i sine batterier kan beregnes med spenning så fult mulig jeg fantaserer her.
Ja det er hva jeg la til grunn for mine spekulasjoner.Men da er også batteriet tomt, og selv om du kan måle at et hvilende batteri henter inn noe spenning, har det ingen kapasitet tilbake.
Slik jeg har forstått sakskomplekset er at den tilsynelatende mister hele kapasiteten under hard belastning i løpet av mindre enn 30 sekunder, for deretter å gå i sikker modus eller full stopp. Etter en viss tid kvikner den til igjen og er fullt kjørbar, men da med et tydelig tap i % i forhold til før situasjonen oppsto.Ja det er hva jeg la til grunn for mine spekulasjoner.
Men det du sier er at Leafen faktisk har mer gogo juice i batteriet og ikke i bare displayet slik jeg først tolket det?
Er det kjent om dette kan leses som permanent reduksjon av kapasitet når batteriet har gjennomgått noen normale ladesykluser? Om ja er det jo forståelig at Nissan ikke er lydhør om en celleskade er medvirkende årsak.Eksempelet var vel at man leste 70% før hendelsen, ca. 50% når den "våknet igjen". Så langt jeg har forstått det er det kombinasjonen av kaldt vær og høy belastning som utløser denne situasjonen.
Merce har også slike batterier, der relé som svikter sitter inne i batteriet. Når reléet svikter vil de bytte hele batteriet, ikke kun reléet. Fint det når bilens batterigaranti går ut.Er en video på Tuben med Ed China hvor han reparerer et batteri på Nissan Leaf. Da viser det seg at det er en komponent (rele) inne i batteripakken som er årsaken til et problem. Han mente at denne ''styringen' skulle ha vært montert utvendig, i steden for å måtte åpne hele pakken. Var da en ''sammenlimt'' boks. Har ikke nok teknisk innsikt å legge ut denne videonMen interessant å høre på en som har god kunnskap om kjøretøy.
Denne?Er en video på Tuben med Ed China hvor han reparerer et batteri på Nissan Leaf. Da viser det seg at det er en komponent (rele) inne i batteripakken som er årsaken til et problem. Han mente at denne ''styringen' skulle ha vært montert utvendig, i steden for å måtte åpne hele pakken. Var da en ''sammenlimt'' boks. Har ikke nok teknisk innsikt å legge ut denne videonMen interessant å høre på en som har god kunnskap om kjøretøy.
Det er vel nettopp det problemet BMWs nye batteriteknologi skal løse (og sikkert det samme i Mercedes' CLA). Batteristyringsmodulen er ekstern og kan repareres uten å gjøre inngrep i selve batteriet. I tillegg er batterimodulene sylindriske, som gir mer luft mellom cellene og dermed blir ikke batteriet så lett overopphetet.Er en video på Tuben med Ed China hvor han reparerer et batteri på Nissan Leaf. Da viser det seg at det er en komponent (rele) inne i batteripakken som er årsaken til et problem. Han mente at denne ''styringen' skulle ha vært montert utvendig, i steden for å måtte åpne hele pakken. Var da en ''sammenlimt'' boks. Har ikke nok teknisk innsikt å legge ut denne videonMen interessant å høre på en som har god kunnskap om kjøretøy.
God sammenligning det.^ Som når Norges største parti faller som en stein på meningsmålinger, og parerer kort det ubehagelige med at de fortsatt er det største partiet.
Det gjelder å klamre seg til de små positive halmstrå.