Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    e-tron er sikker en fin bil men en stor og tung slea som trenger et stor batteri. Med dagen 50 kW stasjoner kan det ta 1.5 time å lade opp på en 50 kW hurtiglader og det nye nettverket med 150 kW (80 i Norge) ligger forsatt frem i tid og kan kanskje ta 5 år å få det på plass....Og bare vent å se hva slags ladepriser vi får når staten skal ha sitt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    e-tron er sikker en fin bil men en stor og tung slea som trenger et stor batteri. Med dagen 50 kW stasjoner kan det ta 1.5 time å lade opp på en 50 kW hurtiglader og det nye nettverket med 150 kW (80 i Norge) ligger forsatt frem i tid og kan kanskje ta 5 år å få det på plass....Og bare vent å se hva slags ladepriser vi får når staten skal ha sitt.
    Mener du at staten ikke får sitt nå med alle avgiftene på strøm?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Spørsmålet er vel heller hvordan man betaler for ladingen. Nå betaler man for hvor lenge man står, ikke for hvor mye strøm man bruker. Det er antagelig en fornuftig ordning for å hindre at noen blir stående for lenge ved fyllestasjonene. Man ser jo problemet ved bensinstasjonene der man fyller og så lar man bilen stå ved pumpen og går inn og betaler evt handler kioskvarer og blokkerer pumpen en god stund. Irriterende, men ingen dealbreaker, da dette sjelden tar mer enn noen minutter.

    Hvis man betaler for tiden ved en ladestasjon er vel sjansen for at folk står og topplader batteriet (de siste 20% tar laaaaang tid) mindre, men folks ufornuftige oppførsel slutter aldri å forbause meg :(

    På dagens ladestasjoner koster det vel omtrent 4-6 kr å lade en elbil for å kjøre en mil (avhengig av hvor mye strøm bilen bruker selvfølgelig), omtrent det samme som det koster for å fylle diesel for å kjøre den samme strekningen. Hvis man er avhengig av å lade på hurtigladere er det ikke noe særlig å tjene på drivstoffkostnaden ved å kjøre elektrisk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    e-tron er sikker en fin bil men en stor og tung slea som trenger et stor batteri. Med dagen 50 kW stasjoner kan det ta 1.5 time å lade opp på en 50 kW hurtiglader og det nye nettverket med 150 kW (80 i Norge) ligger forsatt frem i tid og kan kanskje ta 5 år å få det på plass....Og bare vent å se hva slags ladepriser vi får når staten skal ha sitt.
    Når det finnes et godt utbygd, ikke proprietært høyhastighets ladenettverk over mesteparten av Europa, og bilprodusenter med lang erfaring i å bygge biler (dette dreier seg om logistikkjeder og leverandør infrastruktur) med en størrelse og komfortnivå som passer meg har fått erfaring med å bygge elbiler og har gjort unna nybegynnertabbene med sine første og andregenerasjonsbiler, er jeg 100% klar for elbil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    e-tron er sikker en fin bil men en stor og tung slea som trenger et stor batteri. Med dagen 50 kW stasjoner kan det ta 1.5 time å lade opp på en 50 kW hurtiglader og det nye nettverket med 150 kW (80 i Norge) ligger forsatt frem i tid og kan kanskje ta 5 år å få det på plass....Og bare vent å se hva slags ladepriser vi får når staten skal ha sitt.
    I mitt hode er det bare å tømme is i årene. 810 tusen er vel minstepris for Audien hvis man faktisk skal ha bil levert og ikke bare stå på liste. Og kjøper man bil til kloss på en million er vel driftsutgiftene ikke noen stor post i budsjettet relativt sett.

    Jeg tenker en Kia E-niro til ca 400 tusen gir mye mer smell for pengene hvis man skal gå elektrisk.

    Misforstå meg rett: Jeg skjønner at mange kjøper flotte biler og jeg er små-autofil selv, men frakter man stadig rundt på egne og naboens unger med skitne dresser og sko så er jeg sjeleglad for å ha en bil til under 1/4 av kostnaden - som i tillegg er større og mer praktisk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha ny bil om 20 år da? ;)
    Tja. Men det illustrerer at det er et stykke vei å gå. Tesla har gjort mye innovativt arbeid som eksisterende billeverandører har forsømt seg på av en rekke årsaker (investeringer i fossil teknologi, logistikkjeder og kompetanse, investeringer i arbeidsplasser osv - det er ikke gjort i en håndvending å snu dette verken mentalt, strategisk eller praktisk), men Tesla har ikke det jeg ser etter i en billeverandør.

    Og proprietære ladenettverk er en stor no-no for meg som bare vil sinke overgangen til elbiler på lang sikt. Det er åpenbart at det var nødvendig for Tesla å gjøre dette, og at det var rett der og da. Men å kjøpe en fossilbil som bare kunne tanke på produsentens bensinstasjoner, er det noen som for alvor tror at det ville ha vært riktig vei å gå? Om 6-7 år er mye gjort tipper jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Misforstå meg rett: Jeg skjønner at mange kjøper flotte biler og jeg er små-autofil selv, men frakter man stadig rundt på egne og naboens unger med skitne dresser og sko så er jeg sjeleglad for å ha en bil til under 1/4 av kostnaden - som i tillegg er større og mer praktisk.
    Helt enig med deg, og i den bilsituasjonen var jeg i mange år. Men der er jeg ikke lenger :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Misforstå meg rett: Jeg skjønner at mange kjøper flotte biler og jeg er små-autofil selv, men frakter man stadig rundt på egne og naboens unger med skitne dresser og sko så er jeg sjeleglad for å ha en bil til under 1/4 av kostnaden - som i tillegg er større og mer praktisk.
    Helt enig med deg, og i den bilsituasjonen var jeg i mange år. Men der er jeg ikke lenger :)
    Nei, og mange på forumet er nok i situasjoner med komfortabel økonomi (ser det ut til på flere bilder) og færre sølesko tassende rundt. Var på skitur forrige helg i 6 plussgrader. Parkeringsplassen fløt med sand og vannpytter på 5 cm dybde. Alt var vann og sand selv om man var omtenksom under innlastingen. Ved siden av meg stod en TMX 100D - var glad jeg hadde min gode gamle doning da minstemann skled litt ved innlasting og skoen skrapte nedover innerskjerm. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, behoven endrer seg. Jeg er i en periode med en del langkjøring nå, så enda er det upraktisk for meg med en elbil, men det endrer seg raskt. Jeg ser for meg at om 4-5 år når jeg skal bytte bil har mine behov endret seg, elbilene blitt bedre og ladenettverkene bedre utbygd slik at en elbil nok vil være det beste valget.
    De lange turene blir nok tatt med tog (og noen flyturer) evt. med leiebil når man kommer fram.

    For meg er det pr. i dag uaktuelt å bruke over 500' på en bil, så disse flotte nye elbilene som Tesla, Audi e-tron og Jaguar er uansett uaktuelle. Men VWs I.D. plattform har jeg tro på.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elbilen har mange fordeler. Enklere å vedlikeholde, på sikt også trolig billigere å bygge, mer ytelse og suverene løsninger for 4 hjulstrekk. For lokal kjøring basert på hjemmelading også vesentlig billigere på drivstoffet. For langkjøring basert på kommersielle ladere kan det fort gå ut på ett, strøm kommer ikke til å bli billigere, og det er store investeringer som skal finansieres.

    Ulempen er rekkevidde og ladetid, men med 40 mils rekkevidde og en ladehastighet på en mil i minuttet spiller det ingen praktisk rolle. Så da venter vi bare på de rette bilene og et skikkelig standardisert ladenettverk med god kapasitet og dekning. Det kommer. Tesla er der i dag for de som føler sine behov dekket innenfor de rammene.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hva syntes herremannen?

    -BB-
    For mannen i gata er det nok en helt super bil, pen(este)? El bilen, god plass, "Premium følelse", typisk Audi på godt og vondt osv osv. Jeg er dessverre ikke mannen i gata og svært kresen/vanskelig også når det gjelder bil. Så jeg vil si at 90% med bilen er supert, men "morrofølelsen" var mindre enn for eksempel Jaguar I-pace, den går for all del bra men ikke hysterisk morsom som enkelte andre, B&O anlegget var en skuffelse (noe helt annet og laaaangt dårligere enn for eksempel Audi Q7) og så blir den relativt dyr, bikker fort 900 for min del.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    e-tron er sikker en fin bil men en stor og tung slea som trenger et stor batteri. Med dagen 50 kW stasjoner kan det ta 1.5 time å lade opp på en 50 kW hurtiglader og det nye nettverket med 150 kW (80 i Norge) ligger forsatt frem i tid og kan kanskje ta 5 år å få det på plass....Og bare vent å se hva slags ladepriser vi får når staten skal ha sitt.
    Har aldri skjønt at folk gidder være betalende Guinea Pigs for teknologi som er på krabbestadiet men ser at "mange" likevel drar økonomiske fordeler av den elbil-skjevdelingpolitikken vedtatt av vår styrende forsamling av kunnskapsløse taburettfjotter - og som gir en enkelte betydelige særnorske fordeler... likevel...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva syntes herremannen?

    -BB-
    For mannen i gata er det nok en helt super bil, pen(este)? El bilen, god plass, "Premium følelse", typisk Audi på godt og vondt osv osv. Jeg er dessverre ikke mannen i gata og svært kresen/vanskelig også når det gjelder bil. Så jeg vil si at 90% med bilen er supert, men "morrofølelsen" var mindre enn for eksempel Jaguar I-pace, den går for all del bra men ikke hysterisk morsom som enkelte andre, B&O anlegget var en skuffelse (noe helt annet og laaaangt dårligere enn for eksempel Audi Q7) og så blir den relativt dyr, bikker fort 900 for min del.
    Mannen i gata kjøper Toyota, eller en liten/mellomstor SUV fra Korea el. Og ellers; både iPace og denne har ting som må fikses før de blir aktuelle.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ikke si noe negativt om Toyota-eiere eller eiere av SUV-fra Korea-el...... :)

    Mannen i gata er vel som regel en beruset fotgjenger :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke utført med standard dimensjoner for bilen? Har kjørt X med Ludi og 22 toms felger i en uke og selv med det oppsettet tror jeg den får billigere enn de to andre. Siden man forenklet kan si at luftmotstand er proporsjonal med kvadratet av hastigheten så kan man anta at designet med å se ut som konvensjonell bil ødelegger for de to.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Jeg finner ikke noe om dekkdimensjoner så da regner jeg med at bilene er utstyrt med standarddimensjoner. Det er ikke annet å si at det er det eneste riktige i en sammenligningstest, hva ellers?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    BMW og Mercedes vil samarbeide.

    https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/35558

    BMW og Mercedes i milliardsamarbeid om bildelingstjeneste
    De tyske bilprodusentene BMW og Mercedes-eier Daimler vil investere én milliard euro, nærmere ti milliarder kroner, og skape 1000 nye arbeidsplasser i en felles satsning mot "urban mobilitet", som også inkluderer bil- og elbildelingstjenester, samt selvkjørende biler, melder Financial Times fredag.

    Bilprodusentene varslet i mars i fjor at de ville slå sammen satsningsområdene, herunder 14 ulike merkevarer som betjener 60 millioner kunder under samme paraply. Fellestiltak skaper fem ny partnerskap: bildelingstjenesten Reach Now, ladestasjonstjenesten Charge Now, sjåfør-og taxitjenesten Free Now, parkeringsplassfinner-tjenesten Park Now og bildelingstjenesten Share Now, ifølge FT.

    - Disse fem tjenestene vil fusjonere enda tettere til å danne en felles mobilitetstjeneste-portefølje med en helelektrisk, selvkjørende flåte av kjøretøy som lader og parkerer av seg selv og kobler seg til andre transportalternativer, sier Daimler-sjef Dieter Zetsche.

    Fellessatsningen er betinget av myndighetsgodkjennelse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.485
    Antall liker
    39.594
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som er synd er at de ikke har fått til lavere forbruk på Audi og Jaguar. Med tanke på denne artikkelen
    https://www.tv2.no/a/10102444/ vil det være langt mer tidkrevende med Audi eller Jaguar.

    https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690
    De forbrukstallene, uten superladernettverk: Glem det. Jeg behøver fortsatt en erstatning for den gamle Subaruen med tilhengerkrok og firehjulstrekk, men så langt er det bare Tesla Model X som er aktuell, og den er litt for stor til behovet (og jeg liker virkelig ikke de bakdørene). Får se når Model 3 kommer med tilhengerfeste.

    https://electrek.co/2018/07/31/tesla-model-3-towing-capacity/
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg skulle sagt det selv. Den elbilen jeg kunne ha som eneste bil, finnes fortsatt ikke. Dessverre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Det er grunnen til at den gamle bayeren fremdeles står her ute og model 3 gikk til en kollega. Nå har jeg brukt en halv tank siden 1. juledag så miljøbelastningen er for tiden liten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det som er synd er at de ikke har fått til lavere forbruk på Audi og Jaguar. Med tanke på denne artikkelen
    https://www.tv2.no/a/10102444/ vil det være langt mer tidkrevende med Audi eller Jaguar.

    https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690
    De forbrukstallene, uten superladernettverk: Glem det. Jeg behøver fortsatt en erstatning for den gamle Subaruen med tilhengerkrok og firehjulstrekk, men så langt er det bare Tesla Model X som er aktuell, og den er litt for stor til behovet (og jeg liker virkelig ikke de bakdørene). Får se når Model 3 kommer med tilhengerfeste.

    https://electrek.co/2018/07/31/tesla-model-3-towing-capacity/
    Forbrukstallene til de andre modellene i Tesla porteføljen er langt mer fordelaktige så en Jagur mot Model 3 er rått parti i Teslas favør.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det gjelder å vurdere behovet, trenger man hengerfeste for kjøre hest eller båt flere ganger i måneden så er ikke elbil løsningen. Men hvis hengerfeste er aktuelt for å dra en varehenger en eller to ganger i året så er jo leielbil et greit alternativ. Hertz tar ca. 800 for en Peugeot Expert i et døgn med 10 mil kjørelengde inkludert. Her har vi vurdert behovet slik at en elbil som greier 20-30 mil på fullt batteri er innafor. Skal vi på langtur tar vi enten elbilen og legger inn en stopp eller to med tilhørende ladeburger, men aller helst tar vi toget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.384
    Det som er synd er at de ikke har fått til lavere forbruk på Audi og Jaguar. Med tanke på denne artikkelen
    https://www.tv2.no/a/10102444/ vil det være langt mer tidkrevende med Audi eller Jaguar.

    https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690
    De forbrukstallene, uten superladernettverk: Glem det. Jeg behøver fortsatt en erstatning for den gamle Subaruen med tilhengerkrok og firehjulstrekk, men så langt er det bare Tesla Model X som er aktuell, og den er litt for stor til behovet (og jeg liker virkelig ikke de bakdørene). Får se når Model 3 kommer med tilhengerfeste.

    https://electrek.co/2018/07/31/tesla-model-3-towing-capacity/
    Kjørte hjem fra Trysil-traktene i dag til Oslo. Temperatur på 3-7 grader. Netto ~650 høydemeter nedoverbakke. Stappfull bil med 4 pers og skiboks. 220Wh/km på hele turen på 230 km. En forvarming fra stikkontakt + en oppvarming etter stoppet i alpinbakken.

    Det er overraskende at det er så stor forskjell i forbruk - elmotoren er vel over 100 år gammel teknologi. Har lest at Tesla har noen ess i ermet ang batteriteknologien, men det også burde være ganske veletablert kunnskap. Aerodynamikk må man anta at alle bilprodusenter behersker.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hyundai/Kia lager stort sett effektive elbiler. Tror det er et bevisst valg av Audi og Jaguar for å beholde deres tradisjonelle griller til tross for at det gir dårligere ytelse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk Tesla Model S bedre rekkevidde da de gikk vekk ifra grill?
    Jeg synes Model S så bedre ut med grill, men den fungerer også greit uten og det samme gjør Model 3. Model X ser derimot veldig rar ut i front IMO.

    Ellers ingen bombe at e-Tron ikke er veldig spennende å kjøre. Bakkeklaringen er for høy og store Audier synes jeg generelt er ganske trauste og kjøre. Støydempingen er derimot imponerende. Selv fossilbilene til større Audier er ekstremt stille i høy fart. Leide en A6 i 12 dager tidligere i år i Spania. Fin komfort på lengre turer.

    i-Pace har lavere bakkeklaring enn e-Tron og Model X, som jeg tror jeg hovedårsaken til at den er morsommere å kjøre. Ser frem til sedan utgaver av BMW, som sikkert kan bli artige biler. Fra 2021 virker det å komme en del spennende modeller. Porsche Taycan ligger nok godt over det jeg er villig til å bruke på bil. Billigste modellen starter på $90.000.
    Porsche Taycan priser.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Pre-facelift TMS har da ingen ordentlig grill, er jo hel plastikk som skal se ut som en grill.

    Angående forbruk, Dombås-Kristiansund via Dovre/Oppdal i går kveld, bildet er tatt i garasjen da jeg kon hjem.
    091F0CEC-FE9F-418B-B302-30E0884238EA.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.485
    Antall liker
    39.594
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fikk Tesla Model S bedre rekkevidde da de gikk vekk ifra grill?
    Jeg synes Model S så bedre ut med grill, men den fungerer også greit uten og det samme gjør Model 3. Model X ser derimot veldig rar ut i front IMO.

    Ellers ingen bombe at e-Tron ikke er veldig spennende å kjøre. Bakkeklaringen er for høy og store Audier synes jeg generelt er ganske trauste og kjøre. Støydempingen er derimot imponerende. Selv fossilbilene til større Audier er ekstremt stille i høy fart. Leide en A6 i 12 dager tidligere i år i Spania. Fin komfort på lengre turer.

    i-Pace har lavere bakkeklaring enn e-Tron og Model X, som jeg tror jeg hovedårsaken til at den er morsommere å kjøre. Ser frem til sedan utgaver av BMW, som sikkert kan bli artige biler. Fra 2021 virker det å komme en del spennende modeller. Porsche Taycan ligger nok godt over det jeg er villig til å bruke på bil. Billigste modellen starter på $90.000.
    Vis vedlegget 531497
    Turbo på en el-bil? Jeg ser at mine eksempler på åpenbart idiotisk markedsføring fra kabeltråder her inne, som å prakke på folk rustfritt sportseksosanlegg til en Tesla, dessverre blir realitet. Det virker som selv Porsche-kundene har mistet bakkekontakten med teknikken de kjører rundt i.

    Min Model S P85DL har forresten noe lavere forbruk enn P85. Ca 0,19 vs 0,20 i snitt over flere år.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har Porsche kundene mistet bakkekontakten fordi Porsche driver med tullete reklame (Turbo elbil)? Den forstod jeg ikke mye av Asbjørn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.485
    Antall liker
    39.594
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Markedsførerne hos Porsche mener tydeligvis det. De har formodentlig den beste innsikten i hvem kundene deres er. Hvis Porsche trodde at kundene deres fortsatt var "gearheads" ville de ikke funnet på noe så fjollete som dette. De ser i stedet ut til å mene at en betegnelse som "Turbo" i konsumentens hode bare er tilfeldig "sub-brand" som signaliserer høyere pris, omtrent som "Special Edition" eller lignende. Det tyder på at den gjennomsnittlige Porsche-kunde ikke lenger begriper et skvatt av hva som er inni boksen, ja.

    Dette er et lite symptom på et større problem med et stadig økende gap mellom de som forstår hvordan verden fungerer og de som like gjerne hører på forklaringsmodeller fra astrologi og alkymi. Skal man være kynisk skaper det gode muligheter til å tjene penger på kunnskapsløsheten, men hvis man er litt opptatt av samfunnsutviklingen er det et tankekors. Det kan like gjerne misbrukes av politiske populister som av kabelsjarlataner, som nå også ser ut til å innta bilbransjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Folk vet vel ikke hva disse betegnelsene står for. Turbo, GT etc... Folk tror jo at GT betyr en sportsbil, men det står jo for Gran Turismo - en stor om komfortabel bil med nok hk til å kjøre lengre turer på en komfortabel måte. Alle moderne biler over en viss størrelse er jo pr. den opprinnelige definisjonen en GT, men de fleste tror jo at det betyr sportsbil.
    GTI - Gran Turismo Injection. Er det noen biler som fremdeles bruke forgasser? Hvilken betydning har da I-en i dag?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde turboknapp på pcen min en gang i tida.
    Jeg tror ikke det var noen tvil om at det faktisk var en reell turbo inni kabinettet eller ikke den gang heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.384
    Jeg hadde turboknapp på pcen min en gang i tida.
    Jeg tror ikke det var noen tvil om at det faktisk var en reell turbo inni kabinettet eller ikke den gang heller.
    Husker den der, men har faktisk ikke lest om grunnen til at den fantes før nå:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

    The turbo button was added to many computers using CPUs faster than the original 4.77 MHz Intel 8088 used in the IBM Personal Computer. Some software titles (games in particular) used the CPU's frequency for timing, so as faster chips came out, some of these games were unplayable. To provide a layer of compatibility for these titles, the "turbo" button was added.

    Disengaging turbo mode slows the system down to a state compatible with original 8086/8088 chips. On most systems, turbo mode was with the button pushed in, but since the button could often be wired either way, on some systems it was the opposite. The turbo button was linked to a turbo LED or MHz display on the system case, although the indicated MHz was not always accurate. In almost all cases the display wasn't a measure of the speed, but the two "fast" and "slow" display options were set by jumpers on the motherboard (or a daughterboard linked to the button), or on some later machines, set in the BIOS software.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn