Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Har sett på mg og mazda. Mazdaen ser bedre ut enn mg,men er noe mindre.
    Mg’n er stor nok til famile på 5 om 2 sitter på pute bak og eldste sitter i miden uten pute.
    Har prøvekjørt mg
    Hvordan var MG å kjøre?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som wannabe Tesla-konkurrent Nikola har en hydrogenopplevelse og tar med seg NEL på vei ned.

    1600696461085.png

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner meg om en youtube video jeg kikket på igår. "deoldify". Kjente ting som har skjedd som har blitt "Horet" opp gjennom diverse filtre.
    Litt kult også.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derimot har Tesla "batteridag" i dag. Ikke godt å si hva de kommer til å vise, og enda mer usikkert når det kommer i produksjon, men det kan være et proprietært batteriformat. Ligner på en 40 mm bombekasterhylse.

    1600762575714.png
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det ble El bil på meg også.

    Har dere noen erfaringer med hvilke forsikringsselsskaper som er best egnet for el biler? Codan har en spisset mot Tesla, mens jeg selv har bestilt en EQC / Mercedes. Har litt dårlig erfaring med Nemi fra min nåværende bil og tenker å flytte - men er helt grønn på dette mht elbil :D
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det ble El bil på meg også.

    Har dere noen erfaringer med hvilke forsikringsselsskaper som er best egnet for el biler? Codan har en spisset mot Tesla, mens jeg selv har bestilt en EQC / Mercedes. Har litt dårlig erfaring med Nemi fra min nåværende bil og tenker å flytte - men er helt grønn på dette mht elbil :D
    Gratulerer med fin bil ! Så lenge bilen er i garanti spiller det ikke så mye rolle, men den dagen den er 5 år kan det være lurt å sjekke at forsikringen dekker slikt som motorer og batteri og faktisk skriver dette i det med små skrift. Her varierer det en hel del.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Selv hentet jeg min Polestar 2 på onsdag og har siden kjørt nesten 100 mil på alle slags veier. Performance versjon med Öhlins dempere og store bremser. Dette er min første elbil men jeg har kjørt noen Teslamodeller, Jaguar og E-tron tidligere.

    La oss ta det positive først;

    Understellet har jeg nå på nivå 18 av totalt 22 hvor 22 er det stiveste. Jeg opplever bilen som kjøreglad og godt balansert med Conti 6 Sport Contact sommerdekk til tross for sin vekt. Man kan også slå helt av ESP og man klarer å få rumpa litt ut når man presser på ut av svingene. Turn in i svinger er meget bra og de store Brembo bremsene er også meget gode og tillitvekkende selv etter en god time med inspirert kjøring. Jeg mener at man skal være en temmelig habil sjåfør med en temmelig potent fosilbil for å kjøre fra en Polestar 2 Performance. I går monterte jeg Nokian R3 piggfrie vinterdekk i forbindelse med en fjelltur og det hele mykes opp og blir noe mer sedat.

    Android cockpiten fungerer meget bra og den er intuitiv og enkel i bruk selv for en Appleslave som meg.

    Så det negative:

    Bilen er "tørst" og man kan bare glemme å komme i nærheten av de markedsførte 44 milene. For å oppnå dette må man nesten kjøre ned fra fjellet med overfylte sommerdekk, lettlastet bil og medvind. Jeg opplever at man med ligger en plass mellom 22 og 26 kw/t med blandet kjøring og da sier det seg selv at man ikke kommer veldig langt med en batteripakke på 78 kw. Kjører man mye på motorvei så er forbruket enda høyere. At bilen i tillegg også er nokså lite effektiv ved ladestasjonene gjør at det dette ikke er godt nok rett og slett. På mye motorvei 110 km/t fra Oslo til Brokelandsheia er Polestar mindre effektiv en feks vår store diesel SUV målt i kroner pr mil med dagens ladestasjonspriser selv med abonnement.

    Jeg er en "bilgal maratonbillist" og jeg liker å sette meg inn i min bil og kjøre dit jeg skal uten unødvendige pauser på 30-50 minutter eller enda lengre hvis det er kø ved ladestasjonene (noe det ofte er hvis man ikke kjører Tesla). Jeg kjøpte min Polestar basert på spesifikasjonene og utstyret den leveres med da jeg mener dette vitner om at noen har tenkt på kjøreglede og jeg har ingen problemer med å innrømme at miljøhensyn ikke kom i første rekke. I ettertid så innrømmer jeg også at det gir meg en god følelse å kjøre i vakker natur med en morsom bil og samtidig vite at man ikke slipper ut eksos.

    De andre tingene man kan lese om som manglende betjeningsapp, remote access, forvarming osv så har Polestar åpent kommunisert og hele tiden opplyst om status på dette på til sine kunder. Men det er kjedelig å ikke vite hvor mye den har ladet opp når man har den plugget til en vanlig strømkontakt for eksempel. Alt dette blir fikset i løpet av 2020 og noe i løpet av Q1 2021 iflg fremdriftsplanen til Polestar. Om jeg fortsatt har min Polestar når disse blir rullet ut gjenstår å se. Enten har jeg benyttet meg av min 14 dagers full returrett eller beholdt bilen for det den er - en morsom og kjøreglad bil med bra fit`n finish som krever hyppige stopp.

    IMG_5327.jpeg

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Oppsummering av 60 000 + km i en Huyndai Kona: Traust liten koreaner som frakter deg fra a til b i relativt god konfort - dog litt høylydt på motorvei.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Pen bil BB-
    Merk, når batteriet er nytt vil batterikapasitet øke etter gjentatte syklinger (opp-/ utladninger). I tillegg er det typisk å ha et overdimensjonert fokus på batterikapasitet i starten, for noen kallt rekkeviddeangst. Det går delvis over ...... tror jeg :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hentet vår Sorte DS3 crossback i går, for meg og interiørarkitekten er dette en fin bil, forhjulstrekk er vi vant til, effekt og batteri er sånn passe og at den nærmest er lydløs innvendig er godt. Det var viktig. Lå med adaptive cruiskontroll i 115km/t på E6 sørover fra Oslo og det er som å sitte i stua hjemme, minimalt med støy.
    DS-3_Crossback-2019-800-01.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Syns polestar virker som en spennende bil. Jeg tenker litt at mange av problemene nå, og ikke minst funksjoner som ikke er oppe å går enda må man nesten regne med (dessverre) med en helt ny bil fra en "ny" bil produsent. Jeg har troen på at mye av dette vi l gå seg til med SW oppgraderinger over ett halvt års tid.

    Vi kommer nok til å lade en eventuelt elbil 95% hjemme og primært småkjøring - turer på rundt 200km så får vår del er ikke ladeproblematikken og dårlig rekkevidde hoved fokus. De andre tingene tror jeg går seg til.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er overrasket over hvor få lynladere det er der ute - som lader over 150 kW - det var en overraskelse for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hva er egentlig ståa på ladestasjoner hjemme og regelverket nå egentlig? Jeg har tenkt å installere en ladestasjon men ideelt ønsker jeg noe som er trygt, funker, så rimelig som mulig og helst noe som kan kobles i et blått industristikk. Jeg har kun en kurs til garasjen sikret med 15A C-vern i skapet og det er av praktiske grunner relativt kukent å få lagt ut en ny kurs. Det går kun et 16mm trekkrør ut dit så vil helst slippe ny kurs.

    Jeg lader uansett kun med 7A så selve belastningen på kursen er ikke noe større praktisk problem.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det billigste er sikkert folkeladeren.

    Må ha overspenningsvern i skapet. Og jfrbr type b enten i laderen eller i skapet. Skal du ha lade på shucko må du ha 10A sikring.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Har en 32amp 3 fas i garasjen. Skal ha en plugg med 4 pinner.

    Hvor mye ( hurtig ) lading kan jeg få med noe slik?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Har en 32amp 3 fas i garasjen. Skal ha en plugg med 4 pinner.

    Hvor mye ( hurtig ) lading kan jeg få med noe slik?
    Det kommer an på om du har 230V eller 400V anlegg.

    Støtte for 3-fase på IT-nett er vel litt varierende. Siden du har 4 pinner på pluggen så er du så vidt jeg vet på IT-nett. Da kan du, i teorien få 230V * 32A * sqrt(3) = 12.7kW guffe. Om en elbil faktisk kan ta imot det er en annen sak. Om du kun får brukt den ene fasen så får du 230V * 32A = 7.4kW.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Har en 32amp 3 fas i garasjen. Skal ha en plugg med 4 pinner.

    Hvor mye ( hurtig ) lading kan jeg få med noe slik?
    32A gir ikke hurtiglading, men du kan potensielt ha brukbar hjemmelading likevel. Mange biler har rundt 11kW ombordlader, og en elbil som ikke er for tørst vil kunne lades 6-8 mil pr time på dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om du har 400V - anlegg inn til huset kunne du fått 22kW med trefase og 32A. Men da bør man begynne å se på hovedsikringen og hvor mye resten av residensen faktisk bruker

    Som nevnt flere ganger i disse trådene så bør du se på hva du faktisk har behov for. Om du daglig pendler langt i -30 så er behovet et annet enn om man bare lokalkjører med en og annen langtur innimellom og som man uansett vet om i lang tid i forveien og kan lade opp til. Jeg er i sistnevnte gruppe og lader Teslaen med 7A og har aldri trengt noe mer enn det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Har "vanlig" ( for 35 år siden ) 230Volt anlegg. 3 fas inn til skapet og 2 fas rundt i huset. Hovedsikringen er på 64Amp og inntakssikringen er på 120-130Amp ( Gafler ). Moderne utgave av det som var i slottet der Frankenstein fikk "liv".

    Den 32amp kontakten ble satt inn dels fordi den lå i eska med "ting og tang" som kom fra de som leverte el-utstyr til huset og mest fordi svigerfar som hadde ansvarsrett på el-anlegget mente den kunne komme til nytte en dag.

    Når det gjelder en evt elbil så blir nok den i så fall kun "handlevogn" i lokalområdet. Gir ikke opp min Super-B sånn helt uten videre. Har koste så satans mye penger i år at det ikke på noen måte er lønnsomt å kvitte seg med den. Ny turbo, fiks av EGR og nytt dobbelmasse svinghjul har så langt kostet en bagatell av 67.000,-
    Hadde det ikke vært for at bilen ellers er både god og helt rustfri!!!! ( her saltes det ikke ) ville jeg ha byttet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Til handlevogn i lokalområdet trenger du nesten ingen ting og jeg ville gått for billigst mulige løsning du finner forsvarlig. Rimeligste er å bare bruke stikkontakten og kladden som følger med bilen, men det er ikke akkurat tilrådelig fra de som råder om slikt. Og om man så gjør, så lade med lav ladestrøm. Er en av grunnene til at jeg lader bilen med 7A og ikke de 13A jeg kunne dradd.

    Siden du uansett har en annen bil så er risikoen for å plutselig stå der med pungen i ladeporten relativt begrenset.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Er det levetid på batteriet som gjør at du ikke dytter på det som går men tar det lungt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det levetid på batteriet som gjør at du ikke dytter på det som går men tar det lungt?
    Brannfare. Schuko-stikk er på ingen måte laget for høy belastning i timesvis. De blå (eller røde) industristikkene er det derimot.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Så mange som har elbil i Norge og så mange som lader daglig med stikkontakt har jeg en viss følelse av at faren er noe overdrevet av en elektrikerstand som gjerne vil selge produkter til en ny stor kundegruppe, men risikoen - hva den nå er - er i alle fall mindre med lavere ladestrøm. En annen sak er at jeg nesten aldri tar laderen ut av kontakten så det bør ikke bli mye slark heller, som vel er det som er selve opphavet til problemene med varmgang. Det er en av fordelene med stort batteri - at det ikke er så ofte laderen trenger å være med på tur.

    Det er litt rart å på den ene siden skryte av hvor billig det er med el som drivstoff for så i neste runde å svinge seg rundt å betale 20.000 og oppover (de som har installert 230-400V trafo har betalt mye mer enn det) for å få lade bilen. Det er relativt mange års drivstoffutgifter for noen som ikke kjører veldig mye.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig hvor lenge det går før det brenner :) Er nok mange stikk og søpsel rundt om er svarte uten at det har fått noe større konsekvens enn det.

    Lader du på shucko skal det lades på 10A.

    Men klart, kjøper man en tesla til en million har man sikkert råd til en ladestasjon for 15K også.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mye har nok med bilselgerne å gjøre også, jeg har flere bekjente med tesla og andre elbiler som har fått beskjed om at noe annet NØDladeren er unødvendig hjemme når de har handlet bil.

    På en reklame for polestar stod det at den kan tilkobles både 230V 3-fas 32A og 400V 3fas 32A, men bilen uansett ladet på 16A. Er jo helt skivebom.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I vår DS3 Crossback er det 7.4 kw ombordlader, (32A) vi bruker et Salto ladeanlegg her vi bor og lader vi alene får vi ca.30A, er det 2 som lader får vi 15A hver til en er full da får sistemann 30A igjen. (Dette er programmert av elektriker som monterte Saltoanlegget. Planen er å fordele 30A på totalt 5 ladestasjoner) Med 30A lading står det i appen (og i bilen) at vi lader med 34km kjørelengde pr.time. Dette fungerer aldeles glimrende, lader en gang eller to i uka. Passer på å lade når det ikke regner.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det noe i veien for å smelle opp et blått industristikk og så bruke UMC (medfølgende ladekabel) med blå adapter? Eller strider det mot noen foreskrift også?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er en god ide, men skal det ha noen hensikt med industristikk må du bytte til blå ph på kabelen også og evt lage overgang til schuko. Edit: glem det siste, jeg visste ikke hva umc var, men du får philip hauge (industristikk, blå IT eller rød TN) til umc. Konklusjon: det er en god ide.

    Ellers er det normkomiteen som skriver reglene, elektrikerstanden bare følger de ;). Forskriften sier bare at vi skal unngå brann og personskader og lage et anlegg som er hensiktsmessig for bruken. Normen tolker dette med sine preaksepterte løsninger.

    En tredje ting er at stikk bør tas ut av kontakten en gang i blant pga oksidering som lager varmgang og mulig brann. Dette er årsaken til at det er effektbegrensning på vvberedere på stikk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn