Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Hun har sett en Yaris Hybrid 44 ooo km til kr 149 000 kr, mulig ikke dumt det også kanskje,? Den er i dette fylket så kan skaffes fort
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Id 3 er stillegående, deilig å kjøre med god komfort hvis man skal kjøre 7 mil om dagen.
    Har ikke kjørt Yaris på mange år, men den har begrenset komfort.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Audi A2 1.4TDI 75HK til 25.000,- brukt.

    Gratisbil.

    Eventuelt MG til 250.000,- dersom det skal være elbil fordi den er knakende billig med 7 års garanti
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva med longboard? 2500 på session, nytt.

    Gratisbrett

    Med trim på kjøpet.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Fine biler alle, men ikke prøvd. Er det noen som vil gi meg råd?
    Kan ikke gi så veldig mange råd bortsett fra å gå god for Peugeot e208. Vi har hatt vår siden begynnelsen av desember, og er godt fornøyd med den. Morsom å kjøre, relativt god komfort og en av de få jeg personlig liker utseendet på (det blir selvsagt subjektivt). Får vel litt i underkant av 300km pr lading med nåværende temperatur. Kom fra en eldre BMW 1-serie. Nesten litt skuffet over hvor enkel overgangen til elektrisk ble : )
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Hva med longboard? 2500 på session, nytt.

    Gratisbrett

    Med trim på kjøpet.
    2500,- er det samme som ukentlig avskriving og utgifter på en elbil, så longboard ville være en særdeles smart investering. Bare synd det er 7 mil en vei.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    2500,- er det samme som ukentlig avskriving og utgifter på en elbil, så longboard ville være en særdeles smart investering. Bare synd det er 7 mil en vei.
    Med alt utenom forsikring har jeg kommet frem til 1700 kroner i uka for TMS75D med årlig kjørelengde på 25k.

    Billigste er nok å kjøpe en liten dieselbil som er eu godkjent i 2 år hvis man kun tenker kroner å øre men det er ikke sikkert det blir så mye dyrere med en brukt leaf eller en helt ny liten elbil. Spørs bare hvor mye man synes garanti, sikkerhet og lite problemer er verdt.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Det er tydlig at folk har lært seg hersketeknikker, men sorry folkens det biter ikke på meg.

    Tesla skal ikke vinne dette løpet og jeg skal garantere at jeg kommer til å holde på minst 8 år til, og det ser ikke ut til at jeg mangler ting å sette fingeren på. Som et IT selskap kan de lage programvare, men å lage noe så enkelt som skvettlapper klare de ikke. Så godt som alle som har montert disse miss fostrene som ble sendt ut, og sjekket bak etter en stund, forteller om neve store mengder med sand og skitt som har samlet seg noe som garantert gir rust. Noen har montert tredjepart skvettlapper som fungerer mye bedre, men de plukker Tesla av om bilen er på service. En kina kopi er altså bedre enn originalen - hva gir du meg ! Nei biler kan de ikke sette sammen Tesla. Tror sjefen må slutte med marihuana og heller ta seg en bolle :unsure:
    hvilket selskap produserer en bil som heter id3? kvalitet?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    hvilket selskap produserer en bil som heter id3? kvalitet?
    Prøvesatt en ID3 nylig. Romslig, fin bil. Interiøret virket ikke laget for barnefamilier, men fint for pensjonister. Softwaren virket som beta-testing og reagerte tregt eller ikke i det hele tatt. God plass baki og luftig følelse med glasstak.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    VW id 3 koster godt over 420 ooo, og sikkert fin el bil, Likevel valgte vi i dag å kjøpe en Peugot 208 e til 285ooo, inkl, registrering og 8 hjul. God liten bil, prøvde i dag, kanskje typisk jente-bil, og det er datter som skal ha den. Var i tvil om å vente ei stund på Citroen e C4, ca 320 ooo og den har gode anbefalinger også i denne prisklasse. Stille og komfortabel. Men det finnes jo alltid en bedre bil enn den man har til en hver tid, så man man må jo bare ta en beslutning og være fornøyd med den man har.Min datter er happy med ny bil og ny jobb.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    VW id 3 koster godt over 420 ooo, og sikkert fin el bil, Likevel valgte vi i dag å kjøpe en Peugot 208 e til 285ooo, inkl, registrering og 8 hjul. God liten bil, prøvde i dag, kanskje typisk jente-bil, og det er datter som skal ha den. Var i tvil om å vente ei stund på Citroen e C4, ca 320 ooo og den har gode anbefalinger også i denne prisklasse. Stille og komfortabel. Men det finnes jo alltid en bedre bil enn den man har til en hver tid, så man man må jo bare ta en beslutning og være fornøyd med den man har.Min datter er happy med ny bil og ny jobb.
    Gratulerer med godt valg. Bjørn Nyland har teste den og synes det var en artig og god bil å kjøre, men hadde og noen små problemer med hurtiglading som det kan være lurt å sjekke ut. Mulig de er fikset nå.

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vi hentet Polestar 2 idag. Fikk kun en kort tur på ca 10 mil før vi leverte den til lakkforsegling men var en veldig fin opplevelse. Gøy å kjøre, god å kjøre og virker veldig intuitivt alt sammen.

    På turen brukte jeg ca 30 prosent batteri, og hvertfall her på Kongsberg var det -15 grader. Må være bra det.

    Ble misunnelig på kona som skal ha denne nå ;)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Min sønn, (34) fikk Polestar 2 i november og er veldig happy med den så langt. Jeg har ikke sett den ennå men han er overbevist om at jeg vil like den også
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Madammen har bestilt seg konebil i denne fargen. Vår første elbil. Var og så på den rett før jul, og skal ha prøvekjøring til uka. Virker veldig lovende. Ikke så ille pris heller. Toppmodellen, "61" mils rekkevidde for rett over 500. IMG_13391.jpg IMG_13401.jpg IMG_13411.jpg IMG_13421.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Var, som nevnt i Tesla-tråden, på verksted for å få byttet frontruten som var steinsprudskadet

    Fikk lånebil for dagen (verkstedet var på Lørenskog og i disse tider tar man jo ikke offentlig transport) - en Renault Clio. Det var en selsom opplevelse. Bilen hadde tre - 3 - pedaler. Girspake hadde den også. Håndbrekk endatil. De tingene taklet jeg forsåvidt sånn halvveis greit. GPSen måtte man først legge inn kommune, kun gatenavn holdt ikke. Et lite flashback fra Skodean jeg hadde for seks år siden. Hvorfor kan man ikke bare søke på gate i det herrens år 2021? Bilen var ikke spesielt gammel. Ryggekamera hadde den ikke så fikk for første gang på lenge rygget på speil. Hva den definitivt ikke hadde var motorkraft. Til tross for lavere vekt er forskjellen på 90 og ca 600 hestekrefter, la oss si .- påfallende. I en verden der en Google Chromecast koster 400 kroner og en rimelig smart telefon med touchskjerm kan kjøpes for et par tusenlapper så må man lure på hva bilprodusenter har røyka. Jeg har ikke vært borti noe så teknologisk retardert på lang tid.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    F053E65F-420E-476E-B1FE-EE77BF09ED61.jpeg 881A688E-CBAC-4C1A-86AD-FE58E05EA15C.jpeg
    Skrev kontrakt på en slik her om dagen. Virker som en grei bil til 400 tusen og det blir kjærkomment å gå fra 27 til 77 kwt batteri. :) Fremstår som rimelig for hva man får om man sammenlikner med det som finnes fra 200 -380 tusen. Da kan man heller legge på 30 til og få krok, god plass og en relativt stor bil. Poor mans E-tron med bedre rekkevidde.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 690512 Vis vedlegget 690514
    Skrev kontrakt på en slik her om dagen. Virker som en grei bil til 400 tusen og det blir kjærkomment å gå fra 27 til 77 kwt batteri. :) Fremstår som rimelig for hva man får om man sammenlikner med det som finnes fra 200 -380 tusen. Da kan man heller legge på 30 til og få krok, god plass og en relativt stor bil. Poor mans E-tron med bedre rekkevidde.
    Fra Ioniq til id.3?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Leaf 30. (Den har 27 tilgjengelig mener jeg.)

    Overraskende godt bruktmarked også - finanserer nesten 40% av en ny ID4 med en 4 år gammel Leaf.
    Overraskende godt bruktmarked er min erfaring også så det er ikke bare lavere drivstoffutgifter, bom og service som er gulroten.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Leaf 30. (Den har 27 tilgjengelig mener jeg.)

    Overraskende godt bruktmarked også - finanserer nesten 40% av en ny ID4 med en 4 år gammel Leaf.
    Jøss... Så bra. :) Prøvde å selge en e-UP! før jul, en 2015-utgave for 70k, ingen suksess. Kun et seriøst bud på 60k, og ellers "You sell for 50k for export to Russia?" osv. Kanskje prøve igjen? Det er faktisk en dugandes liten rakker til Oslo-Askim selv om vinteren uten ladestopp underveis, og t/r om sommeren.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    1. nye elbiler kasseres
    2. det er for få ladestasjoner og det er dyrt å lage nye
    3. rent miljømessig, hva er egentlig forskjellen på en ny liten bensin/diesel bil, kontra en mindre elbil? Vugge til grav, og ikke bare lokalt.

    Hvor miljøvennlig er egentlig elbil når alle faktorer tas med? Kun et spørmål til de som vet mer enn meg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Livsløp miljøregnskap var estimert til ca 500 000 km for TS foe å matche tilsvarende Mercedes Diesel. sammenligningene har vært noe omdiskutert men når vi nå ser konturene av reell levetid for elbiler vil de aldri kunne matche Dinoene mht livsløsregnskap. Det betyr, for lokale utslipp er elbiler bra men for "miljøet" matcher de ikke Dinoene på langt nær.

    Det er utført seriøse undersøkelser for dette men feilene som er gjort der er at man regnet med at elbilene hadde like lang levetid som Dinoene.

    De samlede CO2 utslippene fra biler i verden er beregnet til 7% av menneskeskapt total. Dagens elbilandel av verdens bilpark som kunne gitt bedring i tallene regnes i promille. Bidraget fra elbiler er mao nada, swada, kanskje enda verre.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Livsløp miljøregnskap var estimert til ca 500 000 km for TS foe å matche tilsvarende Mercedes Diesel. sammenligningene har vært noe omdiskutert men når vi nå ser konturene av reell levetid for elbiler vil de aldri kunne matche Dinoene mht livsløsregnskap. Det betyr, for lokale utslipp er elbiler bra men for "miljøet" matcher de ikke Dinoene på langt nær.

    Det er utført seriøse undersøkelser for dette men feilene som er gjort der er at man regnet med at elbilene hadde like lang levetid som Dinoene.

    De samlede CO2 utslippene fra biler i verden er beregnet til 7% av menneskeskapt total. Dagens elbilandel av verdens bilpark som kunne gitt bedring i tallene regnes i promille. Bidraget fra elbiler er mao nada, swada, kanskje enda verre.
    Betyr dette at andre fakta-opplysere lyver når de sier at gjennomsnittlig elbil er globalt mer miljøvennlig etter ca 33k km selv når de lades med kullkraft? Eller er det slik at du helst vil tro på de 500k km for å gi 'mat' til elbilmotstanden?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hva er fakta? Det er gjort flere utredninger bla i tyskland om dette som uansett gir, særlig store elbiler fyken men the milage may vary. Det jeg relaterte til har TmS som mal. 33k kan være riktig men hvis det ikke er gjort scifi-mods på kullkraftverkene de siste år kjøper jeg ikke den. Det vil naturligvis være forbundet med mindre utslipp å produsere en Keiko (Kei Car) enn en TmS.

    Kullkraft er nødvendigvis heller ikke kullkraft. Brunkullet som det finnes enorme mengder av og som brytes i Tyskland og Polen er ekstremt forurensende.
    Kullet som vel fortsatt utvinnes på Svalbard skal være langt mindre forurensende. Mener det er planer om å legge ned denne virksomheten for vår del. Russerene derimot,,.......
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dette lover godt for barnefamilier med litt plassbehov. Ser fram til prøvekjøring.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Livsløp miljøregnskap var estimert til ca 500 000 km for TS foe å matche tilsvarende Mercedes Diesel. sammenligningene har vært noe omdiskutert men når vi nå ser konturene av reell levetid for elbiler vil de aldri kunne matche Dinoene mht livsløsregnskap. Det betyr, for lokale utslipp er elbiler bra men for "miljøet" matcher de ikke Dinoene på langt nær.

    Det er utført seriøse undersøkelser for dette men feilene som er gjort der er at man regnet med at elbilene hadde like lang levetid som Dinoene.

    De samlede CO2 utslippene fra biler i verden er beregnet til 7% av menneskeskapt total. Dagens elbilandel av verdens bilpark som kunne gitt bedring i tallene regnes i promille. Bidraget fra elbiler er mao nada, swada, kanskje enda verre.
    Som du kan lese i linkene jeg la inn mitt forrige innlegg så har Mercedes beregnet at EQC slipper ut mindre enn Mercedes 220d på livsløpet som er satt til 200 000 km, så dine tall må være feil da en Modell S sannsynligvis i sitt livsløp ikke slipper ut mer enn en EQC.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mine opplysninger er fra "uavhengige" tyske kilder referert til tidligere i denne tråden, for de som gidder....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det problematiske med elbilpolitikken:




    "Kautokeino er landets største kommune i areal, nesten like stor som de to neste til sammen, og omtrent like stor som en fjerdedel av Danmark.
    Her finnes det kun seks elbiler."



     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Et stort problem i f.eks Kautokeino er at de må kjøpe dobbelt så mange biler slik at de kommunalt ansatte har en bil å kjøre mens den andre står på lading!
    Men uansett vil politi, brannvesen og sykebiler få store problemer når de skal kjøre elektrisk!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Mine foreldre har bestilt en Polestar 2. Leveres mars/april men de har allerede begynt å stresse med ladeboks.

    Er det noen ladebokser som peker seg ut i positiv forstand? Den aldrende elektrikeren min foreldre bruker anbefaler Folkeladeren til 5000,- men dette ser jo ut som et garasjeprodukt i mine øyne.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Mine foreldre har bestilt en Polestar 2. Leveres mars/april men de har allerede begynt å stresse med ladeboks.

    Er det noen ladebokser som peker seg ut i positiv forstand? Den aldrende elektrikeren min foreldre bruker anbefaler Folkeladeren til 5000,- men dette ser jo ut som et garasjeprodukt i mine øyne.
    Easee lader med tibber dongle, så har du god kontroll😊
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Den billigste, det er jo bare en kontaktor og et enkelt kretskort. Laderen sitter i bilen.

    Enkelte ladebokser med fancy løsninger har tidligere vært avhengig av skyen for å fungere og det er sikkert ikke hva dine foreldre ønsker.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Ja jeg prøver å fronte eksisterende Schuko og lav ladestrøm. Ser ikke helt poenget med ladeboks. Og ja, det må ikke bli for avansert for hverken elektrikeren eller mine foreldre.

    De lurer også på lading langs veien, må man ha en chip?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Brikke gjør det enklere å lade langs veien ved at man på forhånd har lagt inn bankkort. Ofte er det litt penger å spare ved bruk av RFID brikke men det er ikke noe må ha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn