Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Biler produseres i mange land, å bruke begreper som amerikansk, japansk osv. Sier noe om opprinnelig eiere men ikke mer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det selges kinesiskproduserte teslaer TM3 i norge. Sjekk skiltet med produksjosid et eller annet sted på bilen.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest

    ...godt utstyrte "Fully Charged"-kampanjemodeller kommer på 795.000 og 935.000 kroner.
    Vi får opplyst fra BMW Norge at man aldri har fått inn flere ordre på én dag. De har droppet reservasjoner denne gangen, så dette er i utgangspunktet kunder som skal kjøpe bilen.

    Det nøyaktige antallet vil ikke BMW dele med offentligheten. Men mye tyder på at vi vil få se svært mange eksemplarer av iX på norske veier.
    1616318877474.png
    Synes i grunn den er ganske stygg?

    Pengene må sitte løst når folk handler bil til 800-935 tusen som gale...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Enig med Cyber! Stygg som juling! Det er noe fundamentalt "galt" med fronten på de aller fleste nye Bimmere!
    Dog må det sies at jeg ikke ser meg selv som veldig interessert i å kjøpe BMW, slik at jeg nok ikke er i målgruppen for de som designer disse bilene.
    Og de selger jo biler så det er tydeligvis tilstrekkelig med folk (med dårlig smak :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: ) som ønsker å kjøpe slike biler.
    Misforstå meg rett, jeg synes det er veldig fint at biler har et eget særpreg og at det det er stor variasjon etter veiene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ikke pent med hengepatter i fronten nei....
    Skjønner bare ikke hvorfor betale 935 000 for noe slik. Du får jo fantastiske biler fra 400-500 tusen nye og nesten nye.

    Jeg hadde mye heller kjøpt en pent brukt S-Max til 300 tusen og betalt de få kronene dieselen koster. Folk flest bruker vel 25 tusen i året på drivstoff. Skal kjøres mye før el-bil besparelsen slår inn med et utlegg på nesten 1 million.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner bare ikke hvorfor betale 935 000 for noe slik. Du får jo fantastiske biler fra 400-500 tusen nye og nesten nye.

    Jeg hadde mye heller kjøpt en pent brukt S-Max til 300 tusen og betalt de få kronene dieselen koster. Folk flest bruker vel 25 tusen i året på drivstoff. Skal kjøres mye før el-bil besparelsen slår inn med et utlegg på nesten 1 million.
    Jeg ga 340,- for min Kona. I et normal år så kjører jeg omlag 50', det blir en drivstoffutgift på rundt 35' med en tilsvarende bensinbil. I tillegg litt til div bommer osv. Jeg sparer omlag 30' i året på drivstoff +++. For 340 så ville jeg kunne kjøpt en ny 2008, corolla, focus osv. Ja, Kona'en er noe mindre enn de nevnte. Og da ville jeg fortsatt brukt omlag 30' mer pr. år i drivstoff osv (så lenge jeg hadde beholdt den). Så for meg, så var valget enkelt. Men skulle jeg hatt med meg bagvogn, trillevogn, 2 småunger og kone, da er ikke Kona'en engang en teoretisk mulighet.
    Og nei, å betale borti 1 mill for en slik BMW er nok ikke innafor for min del. En Porsche 930 derimot...
    YMMV osv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ga 340,- for min Kona. I et normal år så kjører jeg omlag 50', det blir en drivstoffutgift på rundt 35' med en tilsvarende bensinbil. I tillegg litt til div bommer osv. Jeg sparer omlag 30' i året på drivstoff +++. For 340 så ville jeg kunne kjøpt en ny 2008, corolla, focus osv. Ja, Kona'en er noe mindre enn de nevnte. Og da ville jeg fortsatt brukt omlag 30' mer pr. år i drivstoff osv (så lenge jeg hadde beholdt den). Så for meg, så var valget enkelt. Men skulle jeg hatt med meg bagvogn, trillevogn, 2 småunger og kone, da er ikke Kona'en engang en teoretisk mulighet.
    Og nei, å betale borti 1 mill for en slik BMW er nok ikke innafor for min del. En Porsche 930 derimot...
    YMMV osv.
    Nettopp. Vi er enige.

    50 000 km er ikke "normalt" eller gjennomsnittlig, men jeg ser at det for mange er en større besparelse å hente. Selv reserverte jeg en ID4 i vinter, men har valgt å ikke "ta den ut", den gamle Leafen gjør stort sett samme jobben. De gangene jeg trekker henger hadde diesel-Doris blitt startet opp uansett.

    Jeg hadde nok ikke gitt 1 million for Porschen da den ikke hadde vært så praktisk i bruk for min del, MEN skulle jeg brukt 1 million så hadde jeg klart valgt Porschen foran BMWen. Nok syting, det er sikkert mange som elsker å bruke pengene på slikt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gode nyheter, på bygda er jo elbil det naturlige valget, omtrent alle kan lade hjemme og det kan være langt til nærmeste bensinstasjon.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vurderer å bytte ut Teslaen etterhvert. Ikke fordi jeg er misfornøyd, den er fremdeles en drøm å kjøre, men den er nå 6 år gammel og utenfor garantitiden. Fikk litt bakoversveis da noe plunder med air-condition kostet over 30K å få reparert.... hva da om det skjer noe alvorlig... tenk om luftdemperne ryker .. eller noe.. da koster det sikkert mer enn huset. Det er en Musk-bil .. men jeg har ikke Musk-budgett.

    Burde være greit å få innbytte siden den ikke har gått mer enn litt over 50K og har endel ekstrautstyr, og at det er en P85D. Tipper jeg får rundt 400 for den.

    Kunne vært ok med en Hyundai Kona, av de nyere ... de har lang rekkevidde og ikke helt sirup på papiret i alle fall. Men jeg har ikke sittet i en slik, det blir jo selvsagt ikke det same, men nå for tiden bruker jeg ikke bil så mye så da er det jo mindre viktig.

    Noen som har erfaring og tanker omkring Kona, og om det går an å leve med?

    Ting som er viktig for meg er sittecomfort, akselerasjon, handling og lydanlegg og medialøsninger.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Preøvekjør de du har mulighet til. Hva med Mustangen? Vet den mangler noen greier som varmepumpe men kanskje verdt å se nærmere på?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Til å være en bil i det segmentet så har Teslaen rimelige deler, frontlykt koster 16k, storskjerm/datamaskin 17k ferdig installert, luftfjæring likt med alt annet fra andre produsenter.

    Det er jo ingen direkte bombe men forutsigbarheten i bilholdet forsvinner med garantien.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Til å være en bil i det segmentet så har Teslaen rimelige deler, frontlykt koster 16k, storskjerm/datamaskin 17k ferdig installert, luftfjæring likt med alt annet fra andre produsenter.

    Det er jo ingen direkte bombe men forutsigbarheten i bilholdet forsvinner med garantien.
    Syke priser på nyere bildeler. Audi E-tron Matrix-lykt koster 37 000 pluss montering.

    Da er det bedre med halogenlykta på riskoker'n som byttes for 2000. :D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha hørt at ei ny lykt til en eller annen Mercedes S-klasse koster 100 000kr........
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Vurderer å bytte ut Teslaen etterhvert. Ikke fordi jeg er misfornøyd, den er fremdeles en drøm å kjøre, men den er nå 6 år gammel og utenfor garantitiden. Fikk litt bakoversveis da noe plunder med air-condition kostet over 30K å få reparert.... hva da om det skjer noe alvorlig... tenk om luftdemperne ryker .. eller noe.. da koster det sikkert mer enn huset. Det er en Musk-bil .. men jeg har ikke Musk-budgett.

    Burde være greit å få innbytte siden den ikke har gått mer enn litt over 50K og har endel ekstrautstyr, og at det er en P85D. Tipper jeg får rundt 400 for den.

    Kunne vært ok med en Hyundai Kona, av de nyere ... de har lang rekkevidde og ikke helt sirup på papiret i alle fall. Men jeg har ikke sittet i en slik, det blir jo selvsagt ikke det same, men nå for tiden bruker jeg ikke bil så mye så da er det jo mindre viktig.

    Noen som har erfaring og tanker omkring Kona, og om det går an å leve med?

    Ting som er viktig for meg er sittecomfort, akselerasjon, handling og lydanlegg og medialøsninger.
    Denne videoen gir deg en pekepinn på hva som ryker på Tesla ms. Kommer en ny video snart med kostnadene også. Legg merke til at verkstedet faktisk skryter av kvaliteten på bildelene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var involvert, om du kan kalle det det, i en ulykke. Noen rygget ut fra en parkeringsplass på et kjøpesenter og traff bakdør, hjul og skjerm når jeg kjørte forbi. Slikt som skjer, og alt går på forsikring og hun og hadde alt i orden ... ingen sure miner og alt ble ordnet.

    Mer enn 66K ble regningen, til noen andre takk og pris.

    Det er bare ett verksted som tar slike jobber i Bergen, kun Tesla, Porsche og noen få andre med aluminium og ikke rustklumper som backbone. DK, de gjorde en veldig god jobb så vidt jeg kan se.. alt ser bra ut og ingen toneforskjell i lakken eller noe.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Var involvert, om du kan kalle det det, i en ulykke. Noen rygget ut fra en parkeringsplass på et kjøpesenter og traff bakdør, hjul og skjerm når jeg kjørte forbi. Slikt som skjer, og alt går på forsikring og hun og hadde alt i orden ... ingen sure miner og alt ble ordnet.

    Mer enn 66K ble regningen, til noen andre takk og pris.
    For 15 år siden var det en luring i en V70 som rygga ut fra en privat avkjørsel rett foran nesa mi når jeg kom kjørende på holka I min gamle Geländewagen.

    55000 for skadene på Volvoen. 36000 for skadene på min bil - det var lykt, fanger, forskjerm og en brukt oljekjøler.

    Tatt i betraktning at det var 15 år siden og akkurat disse karosseridelene på gammel-merca ikke er spesielt dyre, så var 66k jævlig rimelig til moderne elbil å være.

    Johan-Kr
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    solgte nettopp min 2004 CR-V i dag til fordel for en kliss ny XC40 pure electric recharge
    superfornøyd hittil...
    20210316_165006.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tatt i betraktning at det var 15 år siden og akkurat disse karosseridelene på gammel-merca ikke er spesielt dyre, så var 66k jævlig rimelig til moderne elbil å være.
    Traff en elg i 2018 (tror jeg det var). Skadene var ikke spesielt store - jeg kunne kjøre videre etterpå - værre med elgen - den ble skutt. Knekt støtfanger, venstre frontlykt knust, liten bulk i panseret, bulk i venstre forskjerm, liten bulk i førerdør samt knust speil førerdør. Måtte også ha ny frontrute. Sum: 136 000kr.
    De skiftet alle involverte karroseriplater. Retta ikke en slik bil - Audi A6. De sa delene var aluminium.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Bagasjeluken på min Model S slo seg vrang og det måtte fikses. Så på Youtube at det ikke var spesielt vanskelig å gjøre det selv og den aktuelle delen kunne jeg få på eBay greit. Slo det fra meg og oppdaget til min overraskelse at Tesla fakturerte mindre for delen enn hva jeg kunne kjøpt den for på ebay. De har visstnok en policy om ikke å ha profitt på 3.partsdeler.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Denne videoen gir deg en pekepinn på hva som ryker på Tesla ms. Kommer en ny video snart med kostnadene også. Legg merke til at verkstedet faktisk skryter av kvaliteten på bildelene.
    Å si at radiatorer som fortsatt er hele etter 7 år har god kvalitet sier vel mer om dagens industri enn noe. Slikt bør helt klar holde en 15 års tid minst. Og når en radiator er helt fin hvorfor vasker de de ikke rene for møkk i stedet for å installere helt nye ? Det var noe skader på ribbene men det har de vel forårsaket selv under demontering.

    En annen ting jeg ikke har sett før er at man pusser ned rustne bremserør og legger på Tektyl. Rustne bremserør skal byttes og ikke reduseres i veggtykkelse !
    Utstyret for hjul justering var tipp to dog (y)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aldri skiftet eller hatt problemer med radiatorer. En av favorittbildene mine blir veteran neste år - 1992 mod.

    Kjølevesæsken bør jo skiftes med jevne mellomrom for å hindre bunnslam i radiator osv. Enkelte biler, bla tyske har vært utsatt for at kjølevæsken blir forurenset med med ledende partikler og at det oppstår galvaniske strømmer som kan tære på komponenter som radiatorer.

    Med den sinnsyke mengden veisalt som brukes i dag bør man rense radiatorene, spesielt nedre del etter vintersesongen slik at en forebygger tæring av kjølefinner/registret.

    Rustne bremserør skal skiftes uansett i hit PKK. Lett å forebygge dette ved å spraye på Tectyl innimellom fra bilen er ganske ny.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Enn å stole blindt på oppgitt rekkevidde, det er da en smule naivt?

    Har forøvrig polestar selv og er strålende fornøyd.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    530 km med elbil igår, gikk som en drøm. Ladepause kombinert med lunsj, null utfordringer.

    Kommer ikke til å kjøpe bensinbil igjen.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    530 km med elbil igår, gikk som en drøm. Ladepause kombinert med lunsj, null utfordringer.

    Kommer ikke til å kjøpe bensinbil igjen.
    Elbil passer ikke meg enda skal jeg ha en venter jeg på fastoffbatteri. Har hytte og campingvogn.

    Roar
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tror du fort vekk overvurderer Subaruen men på en annen side så er ikke TMX en bil for de fleste.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Campingvogna brukes til fricamping og da må man ha en ok bil til og ta seg fram. Dårlig vei inn til hytte så noen elbil hadde ikke holdt.

    Roar
    Da tror jeg heller det er kjøreferdighetene det står på.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    530 km med elbil igår, gikk som en drøm. Ladepause kombinert med lunsj, null utfordringer.

    Kommer ikke til å kjøpe bensinbil igjen.
    👍 Kjørte 900km i sommer. Eneste utfordring var at i3s var frerdig å lade før 3åringen var ferdig med pause 😉😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn