Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det virker også som om Škoda Enyiaq (?) er mer påkostet enn ID4. Den er visst også litt dyrere.
    Toyota har vel foreløpig ingen rene elbiler, så hvis noen bygger elbiler litt kjipe for å selge andre biler, og kundene dermed handler hos Toyota har de definitivt ikke oppnådd det de ønsker.

    Det er visst også litt bevegelse på prisfronten for tiden, der mange setter ned prisene. Det kan ha noe med styrket krone å gjøre, at produksjonslinjene etter hvert har blitt nedbetalt eller at batteriprisen synker. Det er sikkert en kombinasjon av alle.
    Enyaq er en veldig spennende bil. Den ser ut til å ha alt jeg øsnker med en bil :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er vel en EV6 GT. Standard EV6 blir ikke seende akkurat slik ut.

    Ioniq 5:
    1617885344806.png

    EV6 GT:
    1617885401935.png

    Koreanerne begynner å få tak på design.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hva er det???

    Spennende nyhet fra Kia, Toppmodellen går fra 0 til 100 på 3,5 sekunder, har 800 volt teknologi med hurtig lading...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    El-bil er supert det men de har jo sine baksider på samme måte som bensin/diesel biler.
    Jeg har aldri forstått denne særnorske fordelen som betyr at allerede bemidlede personer kan kjøpe seg en dyr luksusbil uten avgifter og i tillegg kjører nærmest avgiftsfritt på veiene.
    Joda, våre kjære folkevalgte sier jo at el-bilen er bra for miljøet. Og ja, det blir renere luft i storbyene men bortsett fra det? Hvor mye asfaltstøv vil en Tesla på 2,5 tonn med piggdekk rive opp i forhold til en Golf?
    Vi betaler piggdekkavgift vi lovlydige. Kanskje elbilene er fratatt denne avgiften også? Når det gjelder elferger som nå er i rute hær i Møre og Romsdal så kan ladetid gå inn på rutetiden. Spesielt dær det er kun en ferge i rute. Så el-drif kan også påvirke tiden og venting hær også, for den som må møte opp på avtalt tid.
    Må være forberedt på noe kaos ennå :)
    Blir spennende å se hvordan dette med eldrift på båter vil funke i praksis!
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er det Fjord 1 Eikesdalsvannet du venter på at skal bli ferdig oppladet?

    Selv uten infrastruktur på plass enda ser det jo ut til å gå greit.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Som jeg tidligere har sagt så er mange elbiler bevisst bygd kjipe for å få solgt andre biler. Ser på elbilforum at folk synes id4 virker enklere og kjipere på innvendig kvalitet enn Tesla Model 3, på PSA må man ha kassebil for å få hengerfeste (samme drivlinje på alle).
    topgear_-_drives_-_model_3-id3-leaf-007.jpg

    Hvordan kan et interiør bli enklere enn dette?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er vel enda tynnere eller mer plastic fantastic, ikke vet jeg.

    Model 3 er utrolig stilig innvendig, interiøret bør egentlig postes i tråden for god design.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er vel enda tynnere eller mer plastic fantastic, ikke vet jeg.

    Model 3 er utrolig stilig innvendig, interiøret bør egentlig postes i tråden for god design.

    Det dårligste bilinteriørdesignet i historien. Den burde aldri vært tillatt. Å plassere en PC-skjerm midt i bilen er ikke en løsning for å betjene en kompleks maskin i bevegelse.....
    Saken er at de ikke giddet å designe et interiør.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det Fjord 1 Eikesdalsvannet du venter på at skal bli ferdig oppladet?

    Selv uten infrastruktur på plass enda ser det jo ut til å gå greit.
    Nei der tar ikke jeg noen ferge, da jeg kjører langs vannet når jeg er på jobb hær. Fergen er mere for turisttrafikk om sommeren. ikke noe bilferge. Da ikke avhengig av ferge daglig. Ellers kan det være rute Rykkem-Kvande, Sølsnes -åfarnes, Molde-Vestnes, Hareide -Sulesund og mange andre.
    Var et innslag på nyhetene iNRK, hvor en maskinlærling måtte bruke mye lengre tid pga. at fergen stod på lading den tiden han skulle bruke den!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det dårligste bilinteriørdesignet i historien. Den burde aldri vært tillatt. Å plassere en PC-skjerm midt i bilen er ikke en løsning for å betjene en kompleks maskin i bevegelse.....
    Saken er at de ikke giddet å designe et interiør.
    Helt enig. Den burde faktisk ikke vært typegodkjent med den skjermen. Det er som å kjøre konstant med promille.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Det dårligste bilinteriørdesignet i historien. Den burde aldri vært tillatt. Å plassere en PC-skjerm midt i bilen er ikke en løsning for å betjene en kompleks maskin i bevegelse.....
    Saken er at de ikke giddet å designe et interiør.
    Hele bilen er faktisk et eksempel på dårlig bildesign. Man må være fanatisk fanboy av Tesla for å like bilen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en reservasjon på Ioniq 5 (project 45) men tror jeg gir plassen til noen andre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enyaq er en veldig spennende bil. Den ser ut til å ha alt jeg øsnker med en bil :)
    Designet er veldig...tung saus. ID4 ser mye bedre ut. Mye bedre innvendig også, den er designet moderne mens Skodaen er trangere.

    Store biler dog, ID4 føles ganske massiv og bred. At noen velger Tesla Model 3 når ID4 finnes er for meg helt bananas.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    ID4 er vel så kjedelig som en bil kan få blitt, jeg forstår ikke helt hvorfor den skal være så hot. Snart får man jo kjøpt en Kina stasjonsvogn med takstativ og hengerfeste for sub 300k så hvorfor man skal betale mer for VW er for meg et åpent spørsmål.

    Ut av dagens biler ser jeg på TM3 og Polestar 2 som de mest aktuelle kandidatene for neste bil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal være småkresen for å ikke synes elbiler har litt luksus i seg nå...

     
    C

    Cyber

    Gjest
    ID4 er vel så kjedelig som en bil kan få blitt, jeg forstår ikke helt hvorfor den skal være så hot. Snart får man jo kjøpt en Kina stasjonsvogn med takstativ og hengerfeste for sub 300k så hvorfor man skal betale mer for VW er for meg et åpent spørsmål.

    Ut av dagens biler ser jeg på TM3 og Polestar 2 som de mest aktuelle kandidatene for neste bil.
    Id4 er mye bedre enn Enyaq som nesten ser ut som den smelter og er gammeldags inni. ID4 ser bra ut IRL.

    TM3 er det for mye dill med, trang bakåpning og føles ikke som god kvalitet.

    Polestar 2 - flott, men for liten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Synes ID4 er helt likt alt annet.
    Her er hva de kjøper av elbil SUV i Kina (mars 2021):
    BC53DB41-873E-450E-B1E5-17742866A339.png
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri skjønt hva som er så spesielt med Toyota. Har aldri eid en og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller - neppe :unsure:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Toyota. For de som ikke liker bil, men likevel trenger en.
    På en bilshampo-flaske fra Avalon King står det, oversatt til norsk, "Skal ikke drikkes, selv ikke om du har en Prius." (Tåjåta) :)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Har aldri skjønt hva som er så spesielt med Toyota. Har aldri eid en og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller - neppe :unsure:
    Da har du gått glip av noe som er bra. Har hatt 5 stk og den ene har jeg enda er fra 2006 og har den sikkert 10 år til. God økonomi og ha en Toyota.
    1200kr i service hvert år og litt lanolin olje under slik at den ikke ruster og den er helt rustfri og jeg er veldig glad i denne.

    Roar
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har du sett begge IRL?
    For det kan se ut som det er flere som er uenig i dette.
    Jada, kjørt ID4 og prøvesittet Enyaq. Lett valg. ID4 er simplere, men mye mer åpen, mindre fossil-æra-clutter.

    Klarer man seg med unger i baksetet/korte voksne så er jo Polestar flott.
     
    Sist redigert av en moderator:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jada, kjørt ID4 og prøvesittet Enyaq. Lett valg. ID4 er simplere, men mye mer åpen, mindre fossil-æra-clutter.

    Klarer man seg med unger i baksetet/korte voksne så er jo Polestar flott.
    Polestar har vel hatt litt oppstartsproblemer? Med både selve bilen og app.

    Nå er det litt kjøpers marked, har jeg skjønt. Prisene går nedover både på Polestar, VW og Hyundai.
    Tenker å prøvekjøre Renault Megane Stv PHEV, noen som har erfaringer der? Den ligger relativt lavt i pris.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    143
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    2
    ID4 er vel så kjedelig som en bil kan få blitt, jeg forstår ikke helt hvorfor den skal være så hot. Snart får man jo kjøpt en Kina stasjonsvogn med takstativ og hengerfeste for sub 300k så hvorfor man skal betale mer for VW er for meg et åpent spørsmål.

    Ut av dagens biler ser jeg på TM3 og Polestar 2 som de mest aktuelle kandidatene for neste bil.
    TM3 er bygget i et telt. Er du fortsatt interessert?
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    TM3 er bygget i et telt. Er du fortsatt interessert?
    Mener en av Norges mest solgte biler er en rustfelle
    Matti har drevet med antirust-jobbing i over 30 år.

    Og det i 2021. Kan ikke skjønne at folk kan kjøpe noe slikt. Den tekniske innsikten må være fraværende.
    Hvis det er sant at TM3 er laget i et telt så er det ikke håp.

    Roar
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Mye annet enn teknisk forståelse som er fraværende.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    143
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    2

    Helt utrolig at tenkende mennesker betaler 400-1000k kr for biler laget av Tesla. Full pris for uferdige biler.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Mye annet enn teknisk forståelse som er fraværende.

    Kan hende det men jeg gjør det meste selv og har både fagbrev helse og svennebrev i grafisk og har vel fått med meg det jeg trenger i livet for og overleve.

    Roar
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Vil tro at en som selger antirustbehandling og plastdeksler har en agenda.

    Blir som å hente kostholdsråd fra en veganer eller Haralds Gym for å bruke det som en etablert sannhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn