Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Hadde du kjent Matti så hadde du forstått dette bedre med Lanolin olje. Garantien gjelder ikke hvis enn bruker dette samme sa Subaru Norge til meg men til sommeren skal den få Lanolin olje.
    Første gang til Matti og så gjør jeg det selv neste gang.
    Alle som driver for seg selv har en agenda.

    Ha en god dag Anonym.

    Roar
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Noen ganger kan det virke som alle som ikke har Tesla har en agenda...
    En noe ufin agenda som sjelden baserer seg på virkeligheten!

    Tesla er som de aller fleste andre biler, noen ganger bra, andre ganger dårlig. Noe kan de veldig godt, mens andre ting sliter de litt med. Lading og rekkevidde kan de, nordiske forhold not so much.

    Hva med en smule edrulighet i dette?
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger kan det virke som alle som ikke har Tesla har en agenda...
    En noe ufin agenda som sjelden baserer seg på virkeligheten!

    Tesla er som de aller fleste andre biler, noen ganger bra, andre ganger dårlig. Noe kan de veldig godt, mens andre ting sliter de litt med. Lading og rekkevidde kan de, nordiske forhold not so much.

    Hva med en smule edrulighet i dette?
    :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Tesla lager biler som ruster, ja det gjør fan meg alle andre merker også.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Forundres stadig over at når folk kjøper en helt ny bil, kjøper de gjerne dyr lakkbeskyttelse, men undersiden ofrer de ikke en tanke.

    De fleste merke sier dog kjør på om du vil understellbehandle. Det som er litt spesielt er at Tesla sier : "Nei, det må du ikke gjøre for da ryker garantien" Bilen har en form for rust garanti men den gjelder rust fra innsiden og ut, og ikke omvendt fra den siden du ikke får lov til å beskytte....

    Rustgarantier er for øvrig sjelden verd papiret de er skrevet på !
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Mener en av Norges mest solgte biler er en rustfelle
    Matti har drevet med antirust-jobbing i over 30 år.

    Og det i 2021. Kan ikke skjønne at folk kan kjøpe noe slikt. Den tekniske innsikten må være fraværende.
    Hvis det er sant at TM3 er laget i et telt så er det ikke håp.

    Roar

    Helt utrolig at tenkende mennesker betaler 400-1000k kr for biler laget av Tesla. Full pris for uferdige biler.
    Denne edrueligheten?

    Forøvrig eier jeg ingen Tesla.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Mener jeg leste en plass at limet som mange bilmerker bruker (sveis er byttet med lim) kan reagere kjemisk med enkelte understellsbehandlinger. At det er derfor bilprodusenter nekter kunder å utføre det hos verkstedet på hjørnet.
    Skal ikke være unikt for elbiler dette
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mener jeg leste en plass at limet som mange bilmerker bruker (sveis er byttet med lim) kan reagere kjemisk med enkelte understellsbehandlinger. At det er derfor bilprodusenter nekter kunder å utføre det hos verkstedet på hjørnet.
    Skal ikke være unikt for elbiler dette
    Min erfaring med diverse lim over mange år er at det som bryter ned mest er vann, og jo renere dess verre, les destillert vann. Om bilen har limte flater som ikke tåler det meste bør ikke bilen tilbys for salg i nordisk klima uten solid rustbeskyttelse fra fabrikk, med dertil egnet stoff.

    For øvrig er det ikke stor forskjell på de stoffene verkstedet på hjørnet og de store kjedene bruker. Og er det noe som er kritisk og ikke skal påføres noe må det fremkomme tydelig av sprøyte skjema laget av leverandør i samarbeid med bilfabrikk. Problemene oppstår gjerne når en part ikke vil samarbeide.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sauefett er helt topp under den - bruker alltid det.

    Jeg trengte ikke lenge i TM3 før jeg skjønte det ikke var noe å satse på. Bare dørhåndtakene er jo tullete. De nye på ID4 er helt topp i forhold.

    Skulle jeg kjøpt for 2 voksne personer hadde Polestar vært høyt på lista.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Dørhåndtakene i Tesla 3 er neppe noe dårligere enn på TMS, jeg fikk byttet 3 dørhåndtak i løpet av 76k kilometer men jeg tror det må bli en vanesak med TM3 håndtakene.

    For min del er jeg ganske sikker på at lakken på TM3 ville irritert meg mer enn dørhåndtakene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dørhåndtakene i Tesla 3 er neppe noe dårligere enn på TMS, jeg fikk byttet 3 dørhåndtak i løpet av 76k kilometer men jeg tror det må bli en vanesak med TM3 håndtakene.

    For min del er jeg ganske sikker på at lakken på TM3 ville irritert meg mer enn dørhåndtakene.
    Tesla setter ned SR+ med 50 lapper ser jeg. 349 + vinterdekk og krok. (394 for bil på vei)

    Litt dyrt enda...

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Prisen er vel på linje med Id3, Kona, Leaf og kommende billigutgaven av Polestar. Vil tro en Model 3 er mer anvendelig enn en Kona.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Prisen er vel på linje med Id3, Kona, Leaf og kommende billigutgaven av Polestar. Vil tro en Model 3 er mer anvendelig enn en Kona.
    Ladenettverket er ihvertfall et stort pluss for Tesla, samt veldig effektive biler. 1000 kg på krok også. Dårlig rykte i forhold til lakk er et minus.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden

    Toyota og Subaru har utviklet denne må vel bli bra.

    Roar
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4

    Toyota og Subaru har utviklet denne må vel bli bra.

    Roar
    Det finnes jo en Lexus elbil i dag men den selger ikke så godt, sikkert mye på grunn av pris og dårlig hurtiglading.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noe annet enn den evige rekken av SUV - Audi A6 e-tron. Desverre er den et par år unna.....

    a6etron_51.jpg
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Det finnes jo en Lexus elbil i dag men den selger ikke så godt, sikkert mye på grunn av pris og dårlig hurtiglading.
    Det er nok det men vi får håpe at de ikke gjør den samme feilen ang lading. Denne kan bli en meget god bil Og selge godt. Husk Subaru er med.;)

    Roar
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Subaru lager bra biler og et valg foran Toyota for min del. Få som har bedre styring på 4 hjuls trekk enn Subaru (y)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Blir vel ikke bedre enn allerede eksisterende elbiler? En motor på hver aksling og god regulering av kraft er noe alle har fått til.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Blir vel ikke bedre enn allerede eksisterende elbiler? En motor på hver aksling og god regulering av kraft er noe alle har fått til.
    Vel, du kan vel spørre Tesla Bjørn hva han synes om offroad egenskapene til Model X :)

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Sier minst like mye om Tesla Bjørn, det å løfte bilen maks er ikke noen god strategi med tanke på fremkommelighet og løypen han kjører er nok i overkant for den type bil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Firehjulstrekk lar deg kjøre deg fast på helt utilgjengelige steder...

    Modell X er ikke noe forskjellig fra andre typiske større SUVer - hovedsakelig egnet til vei og dårlig vei. Når du er kommet så langt at det begynner å bli gjørmehull, så har ikke biler med vanlige dekk noe der å gjøre. Da er det AT (all-terrain), der det ikke er så forferdelig galt, og MT (Mud terrain) der det er mye gjørme. Har du kommet i krysninga mellom elv og gjørmehull, så er det Argo med belter som er tingen.

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er forskjell på offroad egenskaper. 4 hjulstrekk kan være av den helt banale typen som kjøre 2 hjuls trekk til det spinner, og bremser det spinnende hjulet slik at det andre drar - til meget avansert styring av alle 4 hjul. Noen er bedre på dette enn andre og kommer fram selv med normal dekk. Hadde Outback i 7 år og har tauet folk opp bakker... Jaguaren står ikke mye tilbake men snøen er ikke hva den var...

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mange tror dessverre at 4 hjulsdrift er det samme som terrengbil!

    Sjokk! Men det er det ikke!
    Det er da ingen i verden som kjøper en 2,5 tonns elbil til millionpris for å kjøre i gjørme.

    Ytterst få i det minste. Til og med en Nissan Leaf kommer frem nesten overalt normale mennesker kjører.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mange som kjører i gjørme rundt påsketider selv om den ligger relativt jevnt fordelt utover en skogsbilvei. Har og opplevd 25 cm nysnø på en slik vei frem til en leie hytte - gikk greit det og..
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Mange som kjører i gjørme rundt påsketider selv om den ligger relativt jevnt fordelt utover en skogsbilvei. Har og opplevd 25 cm nysnø på en slik vei frem til en leie hytte - gikk greit det og..
    Kjører på sånt føre hver dag i vårløsningen her hjemme. Med elbil og bakhjulsdrift. Sist tirsdag, 35cm nysnø... Ingen brøyting, da traktorene i distriktet er gjort klar for våronna. Man trenger da ikke 4hjulsdrift og MT-dekk for slikt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er det noen her inne som har en Mitsubishi Imei eller en av Peugot/Citroeen søsknene som kan dele noen erfaringer ?

    Tingen er at jeg har behov for rimelig slik type bil for all små kjøring type handleturer, bort til jernbaenstasjonen et etc i nærmiljøet.
    Tenkte på ca 2015 modeller som jeg ser legges ut for 40-50k.

    Er det noe spesielt man bør være obs på når det gjelder disse ?....... eller er de stort sett uproblematiske i drift ?

    Er IKKE ute etter synsing eller folk som skal "disse" små el-biler........ så jeg krysser fingrene og håper på svar fra noen som har eller har hatt en sådan bil.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Er det noen her inne som har en Mitsubishi Imei eller en av Peugot/Citroeen søsknene som kan dele noen erfaringer ?

    Tingen er at jeg har behov for rimelig slik type bil for all små kjøring type handleturer, bort til jernbaenstasjonen et etc i nærmiljøet.
    Tenkte på ca 2015 modeller som jeg ser legges ut for 40-50k.

    Er det noe spesielt man bør være obs på når det gjelder disse ?....... eller er de stort sett uproblematiske i drift ?

    Er IKKE ute etter synsing eller folk som skal "disse" små el-biler........ så jeg krysser fingrene og håper på svar fra noen som har eller har hatt en sådan bil.
    Kjøp heller Leaf til 50.000 kr. den er bedre på alle måter, bedre kvalitet, større batteri med lengre rekkevidde, mye bedre å kjøre. Rett og slett en bedre bil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her inne som har en Mitsubishi Imei eller en av Peugot/Citroeen søsknene som kan dele noen erfaringer ?

    Tingen er at jeg har behov for rimelig slik type bil for all små kjøring type handleturer, bort til jernbaenstasjonen et etc i nærmiljøet.
    Tenkte på ca 2015 modeller som jeg ser legges ut for 40-50k.

    Er det noe spesielt man bør være obs på når det gjelder disse ?....... eller er de stort sett uproblematiske i drift ?

    Er IKKE ute etter synsing eller folk som skal "disse" små el-biler........ så jeg krysser fingrene og håper på svar fra noen som har eller har hatt en sådan bil.
    Jeg har hatt I-miev. Holdt ut 4 mnd. Elendig varmeapparat, ruster fælt, on bord charger er en svakhet. Rust i bremserør bak koster 15k å skifte. (må demontere batteriet under), spaken for å legge ned baksetet går lett i stykker.
    Solgte shaiten og fikk meg en e-up. Langt bedre små-elbil. Koster litt mer, men det er den absolutt verd. Er faktisk langt mer glad i e-upen enn Kona'n.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bil er følelser, jeg har kjørt I-Miev og likte den godt fordi den var liten og enkel. Det er overhodet ikke en bil til å kjøre langt med eller på E6, men til det bruket som Rudi spør om så kan den være akkurat riktig. Og for meg har den en helt annen attitude enn en gammel Nissan Leaf. Trillingene er små elbiler med kort rekkevidde og gir ikke inntrykk av å være noe annet. :) Men hadde jeg gått for en slik så må den være billig....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Naboen hadde 1. Generasjon Nissan Leaf og hun synes den var veldig vanskelig å kjøre på vinterføre. Hun ville derfor ikke å kjøre den om vinteren. Nå har de fått seg en Kia elbil og har bare den. Nå kjører både hun og gubben elbil hele året.
    Om dette betyr at en gammel Nissan Leaf er en rattkjelke om vinteren vet ikke jeg. Regner med at det er erfaringer her....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tror aldri jeg har hørt noe negativt om Leaf enten det er teknisk eller angående kjøreegenskaper selv om jeg kjenner mange med bilen, det er et sjelløst fremkomstmiddel med lite problemer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn