Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Min første elbil var en 2012- modell Leaf. Kjøpte den i 2017 med 85k på telleren, kjøpt KUN for småkjøring mellom Lillestrøm og Oslo sentrum. Den hadde 11 SOH-prikker og gikk ned til 10 prikker ved 90k km.
    Om sommeren gikk den 12 trygge mil mellom lading, og om vinteren gikk den Lillestrøm og Jessheim t/r, 5 mil til sammen i 90 km/t, uten varme ved 0 grader, og da var batteriet nær tomt.
    Ved PK-kontroll mai 2018 måtte endeledd, bærebruer, foringer, lenkarmer og alt av bremser byttes. BNH ville ha oppunder 40.000,- for dette, men god tilgang på deler til Leaf fra eurodel og en helg i garasjen kom det på rundt 8-9 tusen, mener jeg å huske.
    Appen funket bra og den er god å kjøre. Styggere enn Nøkken, men det er det jo andre som ser, og ikke du når du kjører.
    Min erfaring med 1. gen Leaf er kort fortalt: funksjonell og praktisk. Må en bytte mange slitedeler i forstillingen og ikke kan mekke selv blir det dyrt på merkeverksted, og en underkjenning ved PK-kontroll kan fort bety at en blir 'presset' inn i et hjørne mtp økonomisk levetid.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Verditapet er jo ikke noe mindre på en elbil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Synes BMW godt kunne satt noen skikkelig nyregriller på elbilene sine fremfor disse små sakene...
    1621068055077.png
    1621068039126.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har vært noe reservert i forhold til BMWs design de senerer årene, men nå er det ikke lenger reservasjon, men direkte avsky!

    Jeg liker ikke utseendet. Grillene er rett og slett vulgære imho.

    Men om noen liker dem skal jeg selvsagt ikke bruke det mot dem for smaken er som kjent delt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dog, eTron GT fra Audi er i mine øyne usedvanlig vellykket designmessig. Spesielt bakfra.

    1621068445165.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Audi, et merke jeg ikke har så mye til overs for, har alltid vært utrolig flinke til å lage vakre coupeer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er der noen sterke meninger angående MG ZS? Låner en av forhandler nå og må si at jeg er positivt overrasket.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er der noen sterke meninger angående MG ZS? Låner en av forhandler nå og må si at jeg er positivt overrasket.
    Den skårer desidert lavest på skjermbruk-sikkerhetstest.

    Har aldri prøvd en selv, men vil likevel råde deg til å evt handle brukt. Disse bilene har stort verdifall. Mellomlegget kan du evt bruke på noe fett i stereo'n.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Skjermen kan man se bort fra, bruker man hjulene for å stille på klima tar det 2 sekunder før bildet kommer på skjermen. Men dab radio fungerer ok fra skjerm og så tenker jeg Apple CarPlay fikser resten. Ser man får kjøpt en 1 år gammel Exclusive for rundt 220k og da har man ca 6 år og 130k med garanti.

    Kjøreopplevelsen var bra, bilen føles kvikkere enn for eksempel en Golf, adaptiv cruisekontroll uten noen nykker, romslig kupe og bagasjerom.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kan nå peakeffekt på rundt 80kW og jeg tror man kan få drøye 30 mil på en fin sommerdag men å lese forbruk osv ut fra skjermen tror jeg ikke man får til på noen enkel måte, grensesnittet er langt unna Tesla.

    Guessometeret har telt ned ca tilsvarende det jeg faktisk har kjørt i dag i det minste så man har jo en viss indikasjon på forbruket der.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    300km rekkevidde er tilstrekkelig i det daglige for de fleste, men om man "ofte" skal ett stykke kommer ladehastigheten fort opp på prioriteringslista!

    Nye vag bilene tar vel 150kw eller no?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kan se for meg at både rekkevidde og ladehastighet faller betydelig på vinteren. Var en sak i vinter med at de bare gikk 5 mil på vinteren etter en software oppdatering men selger sa det skulle være på G.

    Sammenlignet MG mot Tesla S75D som jeg tidligere hadde på www.abetterrouteplanner på ruten Kristiansund - Skien og jeg ser at det er 1:17 mot 48 minutter så det er en godt betalt halvtime mertid.

    Uansett så har jeg bestemt meg for å kjøpe en, regner med å betale mellom 200 og 220 for en et år gammel bil og da ha 6 år og 130-140k kilometer med garanti.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kan se for meg at både rekkevidde og ladehastighet faller betydelig på vinteren. Var en sak i vinter med at de bare gikk 5 mil på vinteren etter en software oppdatering men selger sa det skulle være på G.

    Sammenlignet MG mot Tesla S75D som jeg tidligere hadde på www.abetterrouteplanner på ruten Kristiansund - Skien og jeg ser at det er 1:17 mot 48 minutter så det er en godt betalt halvtime mertid.

    Uansett så har jeg bestemt meg for å kjøpe en, regner med å betale mellom 200 og 220 for en et år gammel bil og da ha 6 år og 130-140k kilometer med garanti.
    Søkte litt og det er som du sier en programvarefeil som skal ha blitt rettet.

    Høres meget gunstig ut den dealen der. Man får mye bil for pengene og rekkevidden holder til nesten alt - for nesten alle. Du kan kjøpe 3 slike i stedet for 1 ny Mercedes EQC f.eks. - og ta en solid sydenferie også. Hadde MG hatt krok med 1 tonn kapasitet så hadde jeg også kjøpt en slik. Kampanje ny toppmodell på 259 m 8 hjul nå...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvor har de den kampanjen? Min lokale forhandler ga meg tilbud på 284 med 8 hjul.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Svarte deg på PM.

    Alt er dog relativt. For mange vil en ID4 til 450 tusen med hengerfeste og 15-20 mil ekstra rekkevidde virke veldig bra.

    Evt. en Tesla Model 3 som går 41 mil til 370 tusen. Vanskelig regnestykke uansett - en billigere bil er også mindre verdt på et eventuelt salgstidspunkt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjørte Polestar 2 og Model 3 etter hverandre for et par måneder siden. Polestar fin bil innvendig og utvendig. Bra seter, god plassering av instrumenter og knapper og artig ryggekamera med fugleperspektiv. Litt mye støy fra de store 20" dekkene. Men største skuffelsen er at bilen har såpass høy bakkeklaring at den ikke blir spesielt morsom å kjøre.

    Model 3 ligger lavere og har bedre veigrep og helt klart mer sportslig å kjøre (viktig egenskap for min del). Men det er det eneste den vinner på også. Markant og plagsom vindstøy til tross for at det skal være forbedret i 2021 modellen. Det alene er en dealbreaker. Mangel på knapper og ikke minst fravær av speedometer rett foran trekker også ned. Rattet var ikke godt å holde i.

    Skulle valget stått mellom disse, hadde jeg gått for Polestar 2. Men strengt tatt traff ingen av bilene spesielt godt. Tror nok BMW i4 er mer min gate.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Prøvekjørte Polestar 2 og Model 3 etter hverandre for et par måneder siden. Polestar fin bil innvendig og utvendig. Bra seter, god plassering av instrumenter og knapper og artig ryggekamera med fugleperspektiv. Litt mye støy fra de store 20" dekkene. Men største skuffelsen er at bilen har såpass høy bakkeklaring at den ikke blir spesielt morsom å kjøre.

    Model 3 ligger lavere og har bedre veigrep og helt klart mer sportslig å kjøre (viktig egenskap for min del). Men det er det eneste den vinner på også. Markant og plagsom vindstøy til tross for at det skal være forbedret i 2021 modellen. Det alene er en dealbreaker. Mangel på knapper og ikke minst fravær av speedometer rett foran trekker også ned. Rattet var ikke godt å holde i.

    Skulle valget stått mellom disse, hadde jeg gått for Polestar 2. Men strengt tatt traff ingen av bilene spesielt godt. Tror nok BMW i4 er mer min gate.
    Polestar med justerbare støtdempere fikser vel bedre veigrep vil jeg tro.
    1625914359078.png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen lastebil/truck tror jeg på. Der er enheten så stor at man ikke behøver å bry seg med vekt i forhold til rekkevidde, i samme grad som med personbiler.

    Denne veier mindre enn en tilsvarende truck, har 1900 km rekkevidde og 1000 hestekrefter.

    Nikola One er lansert - TransportMagasinet
    Vi tar en tur tilbake til 2014. Første gang Nikola lastebiler ble nevnt her inne.

    I dag ble grunnleggeren fengslet. Bare løgner, alt sammen. Teknologien fungerte aldri og han bløffet med en ikke-eksisterende motor, mens lastebilen gled nedoverbakke i "coast mode".

    Tragisk for NEL, selvsagt, som skulle levere tankstasjoner.

    Hydrogen embrittlement er et helvete. Også for store lastebiler. Grunnleggeren overga seg til arresterende myndighet i dag.

     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Dette burde nok stått i hydrogentråden,

    Hydrogen kommer nok først som erstatning til diesel i stempelmotorer.
    Har vært noen artikler om akkurat det siste halvåret.

    JCB i England har flere prototyper ute på test. Enkelt forklart er det trykksatt tank for hydrogen, dieseltopp konvertert til å ha tennplugg. Ellers er det meste likt som før!
    Harrys Garage på youtube hadde en video om det for noen uker siden.

    Virker som de ser bort ifra avbrenning av smøreolje (blowby stempelringene), når de sier at det blir ett fullstendig nullutslippskjøretøy.

    Men om det viser seg at all høykopressjons stempelmotorer kan nyttiggjøre seg av dette, vil det være ett mye bedre klimatisk tiltak å konvertere gamle stempelbiler også istedet for å produsere batterier!
    Men som de fra JCB sier batteri bestemmes av bruksmønster/timetall, som igjen gir at batterier er en god løsning for personbiler
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogentråden er død. Og det er på sin plass med litt hydrogenskole i elbiltråden. Av den enkle grunn at det fortsatt finnes noen stabeiser som tror at hydrogen skal brukes til personbiler.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For Shitland kanskje som den godeste herre i videoen også har beskrevet elbiler som. Litt forskjell på det usedvanlig tynt befolkede Shiiland og Europa, USA, Kina... Kina som nå har etablert store intenciver på HY pga de klare begrensingene i EL drift gir.

    Dream On.....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hydrogentråden er død. Og det er på sin plass med litt hydrogenskole i elbiltråden. Av den enkle grunn at det fortsatt finnes noen stabeiser som tror at hydrogen skal brukes til personbiler.

    Jeg har ikke tid til å se alt, kan du gi et kort resyme? :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etter å ha kjørt på ferie med elbil rundt om i Sør-Norge og rfid brikke fra Fortum/Recharge så er det bare å konstatere at dette fungerer aldeles glimrende. Det er svært få argumenterer for å fortsatt kjøre rundt med en fossilbil. (Utenom de som vil kjøre 100 mil uten pissepause og/ eller drar med seg en tung henger)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Etter å ha kjørt på ferie med elbil rundt om i Sør-Norge og rfid brikke fra Fortum/Recharge så er det bare å konstatere at dette fungerer aldeles glimrende. Det er svært få argumenterer for å fortsatt kjøre rundt med en fossilbil. (Utenom de som vil kjøre 100 mil uten pissepause og/ eller drar med seg en tung henger)
    Eller de som vil kjøre litt lenger på vinteren i minus 20!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eller de som vil kjøre litt lenger på vinteren i minus 20!
    Hvor ofte kjører man rundt Sør-Norge på ferie i minus 20 ? Og det hadde også godt veldig bra, rekkevidden synker med 20% og det er til å leve med for meg i hvertfall. Argumentene mot elbil blir færre og færre for hver måned som går. Utvalget av biler øker voldsomt, batteripakkene får større kapasitet samtidig som prisene synker, ladestasjoner blir det flere av og avgiftene på bensin og diesel er på vei opp.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hvor ofte kjører man rundt Sør-Norge på ferie i minus 20 ? Og det hadde også godt veldig bra, rekkevidden synker med 20% og det er til å leve med for meg i hvertfall. Argumentene mot elbil blir færre og færre for hver måned som går. Utvalget av biler øker voldsomt, batteripakkene får større kapasitet samtidig som prisene synker, ladestasjoner blir det flere av og avgiftene på bensin og diesel er på vei opp.
    Hvem snakker om ferie?
    Jeg kjører ofte 250-300 km på samme dag på vinteren og jeg skal vedde mye på at batteriet taper langt mere enn 20% på enkelte biler i -20-25!

    Jeg elsker elbil og jeg kjøper nok en snart, men jeg skjønner ikke folk som hauser det opp til å være det eneste alternawtivet! Med elbil følger også en ny tankegang og man må planlegge. Miljømessig er det bra for nærmiljøet, not so for det globale og man taper faktisk mye i forhold til en diesel (som med adblue er langt bedre enn sitt rykte). Merkelig nok er ikke Co2 fra hybrider og andre bensinbiler noe problem lenger....

    Ville de samme som mener at ALLE skal ha elbil også byttet til et batteri som bare virket en halv dag på mobilen bare fordi det var litt bedre miljømessig? Tviler!

    Jeg savner litt mere edrulighet i denne elbil tiden! Men det er mulig det er meg som er helt ute nå :) Det har skjedd før!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At diesel er bedre for det globale klima er en påstand fra tysk bilindustri (Daimler AG) som er tilbakevist flere ganger. Men kjør gjerne dieselbil så lenge som mulig hvis du ønsker det.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvem snakker om ferie?
    Jeg kjører ofte 250-300 km på samme dag på vinteren og jeg skal vedde mye på at batteriet taper langt mere enn 20% på enkelte biler i -20-25!

    Jeg elsker elbil og jeg kjøper nok en snart, men jeg skjønner ikke folk som hauser det opp til å være det eneste alternawtivet! Med elbil følger også en ny tankegang og man må planlegge. Miljømessig er det bra for nærmiljøet, not so for det globale og man taper faktisk mye i forhold til en diesel (som med adblue er langt bedre enn sitt rykte). Merkelig nok er ikke Co2 fra hybrider og andre bensinbiler noe problem lenger....

    Ville de samme som mener at ALLE skal ha elbil også byttet til et batteri som bare virket en halv dag på mobilen bare fordi det var litt bedre miljømessig? Tviler!

    Jeg savner litt mere edrulighet i denne elbil tiden! Men det er mulig det er meg som er helt ute nå :) Det har skjedd før!
    Jeg vil tippe at du ikke vil tømme batteriet mange ganger i løpet av ett år. Og de dagene du gjør det så kreves det ikke mye planlegging lenger. Unntaket må være utfartsdager i påsken osv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå var heller ikke miljøet med i min argumentasjon, de argumenterene hører hjemme i klimatråden, Mitt innlegg var et forsøk på å informere om at det holder å være ladekunde i et selskap når man kjører rundt i Sør-Norge og at ladestasjonene fungerer fint. 50 kw lading er i grunnen passe. Man rekker å ta en kikk på HiFi sentralen :), ta frem termosen med kaffe eller gå inn å ta seg en liten kjapp matbit.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    At diesel er bedre for det globale klima er en påstand fra tysk bilindustri (Daimler AG) som er tilbakevist flere ganger. Men kjør gjerne dieselbil så lenge som mulig hvis du ønsker det.
    Var det det du klarte å få ut av det innlegget?
    Les det en gang til.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg vil tippe at du ikke vil tømme batteriet mange ganger i løpet av ett år. Og de dagene du gjør det så kreves det ikke mye planlegging lenger. Unntaket må være utfartsdager i påsken osv.
    Vel, nå har jeg bare hybrid nå, men batteriet på den er en vits og langt under det det skal være.
    Har lånt en del elbiler og jeg elsker kjøregleden de gir meg, men har opplevd hva rekkeviddeangsten kan gjøre med en som nybegynner!
    Det er faktisk ikke alle som har råd til elbiler til 600-800.000 kroner, så jeg tror ikke du skal ta alle over en kam og tro at det ikke er forskjeller.

    Jeg sier ikke at jeg ikke ville fått det til, men at det faktisk er et steg tilbake fra å ha en dieselbil der jeg slapp både rekkeviddeangst, planlegging, problemer med kulde og problemer med å trekke tunge ting (campingvogn). At du har andre behov betyr svært lite for meg :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Mente vel at det beste for miljøet er å kjøre den bilen du har så lenge som mulig...
    I noen tilfeller er nok det også det beste, men definitivt ikke alle. En stinkende dieselbil som ikke er i orden er definitivt ikke verdt å ta vare på i så måte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn