Eldre ultra high-end receiver, fortsatt brukandes?

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Hei, har en yamaha dsp Z11 på hånda nå.
Dette var jo creme de la creme sånn når hdmi var på 1.3 stadiet og føre arc.

Jeg vurderer et relativt enkelt 5.0/5.1 oppsett og tenker at hvis jeg tar den optisk ned til receiveren så vil jeg få brukbar lyd da de fleste filmene ser jeg på netflix/disney+/prime
Atmos er ikke så interessant, men vil det bli et greit resultat med den receiveren gitt 5.0/5.1 oppsett og streaming, eller er det bare å gå for en nyere sak med en gang?

(Og noen som har formening om bruktpris på en sånn i dag?)
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Jeg bruker min gamle Z11 på soverommet i 7.1 + 4 presence. Jeg bruker bare hdmi,men engang i tida brukte jeg optisk fra TV. Fungerte greit. Siden Atmos ikke er av interesse holder Z11 fortsatt mål. Du skal opp i ganske dyre receivere i dag for å finne noe som matcher. Det er pris som avgjør som jeg ser det.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Jeg bruker min gamle Z11 på soverommet i 7.1 + 4 presence. Jeg bruker bare hdmi,men engang i tida brukte jeg optisk fra TV. Fungerte greit. Siden Atmos ikke er av interesse holder Z11 fortsatt mål. Du skal opp i ganske dyre receivere i dag for å finne noe som matcher. Det er pris som avgjør som jeg ser det.
Har du noe 4k som du ser på/er det mulig med denne?
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg låner en Z11 nå. Er godt vant med McIntosh osv., men dønn ærlig synes jeg Z11 er arrogant bra til stereo. Presterer laaaangt over forventning. Jeg kjører 4K, men med optisk ut fra TV tilbake til Z11, sånn at jeg har lyd til TV og film. Bruker bare stereo nå.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hvis du mente meg er jeg selvfølgelig klar over det 😀 Men streameren/mediadelen i TV-en er bedre enn Apple TV-en (som jeg ikke har klart å få Dolby Vision fra på bildedelen), så trenger bare å kjøre optisk ut til forsterkeren.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hvis du mente meg er jeg selvfølgelig klar over det 😀 Men streameren/mediadelen i TV-en er bedre enn Apple TV-en (som jeg ikke har klart å få Dolby Vision fra på bildedelen), så trenger bare å kjøre optisk ut til forsterkeren.
Bruker Apple-TV på stua mot LG Oled. Fungerte Ok rett i TV, men prøvde 3 hdmi kabler før jeg fant en som fungerte inn i Yamaha 5100. En billig kabel fra elkjøp😀
Z11 er koblet på en Pana 65vt50 så der funker Apple TV via hdmi uten videre. Men selvfølgelig uten DV.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Skal man ha True-HD 7.1, så kan man heller ikke bruke optisk da optisk er maks 5.1 komprimert lyd.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Skal man ha True-HD 7.1, så kan man heller ikke bruke optisk da optisk er maks 5.1 komprimert lyd.
Sant det. Men ingen streame tjenester lever det, så man må ha en BD/UHD spiller for å få HD-lyd. Eventuelt rippe selv og spille av via HDMI.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sant det. Men ingen streame tjenester lever det, så man må ha en BD/UHD spiller for å få HD-lyd. Eventuelt rippe selv og spille av via HDMI.
Streaming tjenester leverer Dolby Digital+, også inkludert Atmos. Dette får man ikke over optisk eller coaxial.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Streaming tjenester leverer Dolby Digital+, også inkludert Atmos. Dette får man ikke over optisk eller coaxial.
Z11 takler ikke Dolby Atmos. Trodde Dolby Digital + ble levert som standard Dolby Digital hvis processoren ikke tolket + ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er så langt jeg vet ingen automatikk i dette, men de fleste kilder (Apple TV 4K f.eks) har valg for å konvertere til dolby digital (den kjører ellers ut PCM). Men Dolby Digital+ lyd vil ikke virke på systemer som ikke har denne støtten.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Hvis jeg ikke husker helt feil, står det DD+ i displayet på min AV8805 når jeg ser på Netfilx med optisk via TV'n...?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Tror DD+ eller ei, via optisk handler mer om tven (streameren) klarer å sende det eller ei.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Det er så langt jeg vet ingen automatikk i dette, men de fleste kilder (Apple TV 4K f.eks) har valg for å konvertere til dolby digital (den kjører ellers ut PCM). Men Dolby Digital+ lyd vil ikke virke på systemer som ikke har denne støtten.
Ser at Apple TV en min sender PCM til Z11. Så da får jeg Dolby Digital + i 5.1 pcm uten Atmos kanalene. I det minste 5.1 DD. Komprimert anyway.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror DD+ eller ei, via optisk handler mer om tven (streameren) klarer å sende det eller ei.
Du får aldri 5.1 DD+ over optisk (eller coaxial SPDIF); krever 640kbps båndbredde.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Du får aldri 5.1 DD+ over optisk (eller coaxial SPDIF); krever 640kbps båndbredde.
Det må bero på en misforståelse. Fra Wikipedia:
When DTS audio was introduced to the DVD specification, a few studios authored DTS tracks on some DVDs at the full bitrate (1509.75 kbit/s). Most later DVD titles that offered DTS tracks were encoded at 754.5 kbit/s (about half the rate of 1536kbit/s).

CD'er 1.411 kbs.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dolby digital er komprimert lyd (lossy).

Mener at også Netflix nevnte at de gikk fra 448kbp til 640kbps som en forbedring.
 
Sist redigert:

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Enig i det. Det sier vel bare hvor dårlig DD var. DTS hadde større båndbredde og ergo lyd. Men det hjelper jo selvfølgelig ikke hvis komprimert Atmos er ønsket. Og det vil jeg gjerne ha når jeg ikke kan velge tapsfri Atmos på netflix eller andre streamerjenester. DD+ er også lossy.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
DTS er også komprimert lyd. TrueHD og DTS HDMA må kjøres via HDMI, og er normalt på bluray. Atmos er en extension av TrueHD. Leste noe om at om man har 4K abbonement på Netflix så får man også atmos, men under pandemien nå så har de fjernet muligheten og kuttet båndbredde?
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Har Netflix med HD/Atmos. Er fortsatt Atmos. Ingen har vel trodd at DTS er HD lyd, det er jo et format for DVD.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har Netflix med HD/Atmos. Er fortsatt Atmos. Ingen har vel trodd at DTS er HD lyd, det er jo et format for DVD.
DVD støtter PCM 96/24 og opptil 6,144 kbit/s. Så om HD lyd er over 44/16 så støtter DVD HD lyd, men selvfølgelig ikke de nyere formatene.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Komprimert hd lyd - 96/24 😁

Jeg tenkte på dvd dts multikanal :) (som låter veldig bra)
 
Sist redigert:

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Jada, jeg har DVD med 96/24. Men det er bare på musikk DVD. Mulig det finnes på film, men har ikke funnet det.
 
Topp Bunn